Citroën AX 10 E (1987)
autoreview

Signalement
Uitvoering | AX 10 E |
---|---|
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1987 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 106.400 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
- 122.000 km
Omdat ik met mijn ouwe Snoek niet meer winters door wilde rijden, en omdat ze bovendien eens een goede renovatie moest ondergaan, ben ik op zoek gegaan naar een goedkoop bij-autootje.
Wat rondgevraagd en bij stom toeval kwam ik bij een Citroën-mannetje in Almelo op het industrieterrein.
Mijn verhaal daar gedaan en duidelijk gemaakt wat ik zocht.
Het toeval wil, zo zei hij mij dat er morgen een AX-je wordt ingeruild op een jonger exemplaar.
De auto is van een dame die een half jaar in het buitenland vertoeft, zodat de wagen eigenlijk weinig wordt uitgelaten.
Er zijn dan ook wat carburateur-probleempjes, maar daar is de prijs dan ook naar.
Ik die dag erop kijken naar het bewuste ding, en ik was op slag verkocht.
Voor 150 euri is hij van jou... en dat gaf de doorslag: het feit dat er een vrijwel nieuw uitlaatsysteem onder lag en dat de APK vrij jong was hielp ook mee.
De auto liep zogezegd ontzettend beroerd,alleen met veel choke maar dat maakte me niks uit.
Hij heeft alles wat ik van zoiets verlang: een dak boven mijn hoofd, een fatsoenlijke kachel (zeker in vergelijking tot die in de Snoek...) en een radio.
Wat wil een mens nog meer; het feit dat er maar 40 pk onder de kap lag boeide me niet.
Deze eerste AX-jes hebben nog geen vacuumgestuurde rembekrachtiger, en dat is de eerste keer best eng... zéker als je een hydro-Cit gewend bent die stilstaat wanneer je al naar de rem kijkt.
Maar alles went.
De carburateur bleek versleten,dus die heb ik op de sloop voor 15 euri kunnen regelen en sindsdien: lopen als een speer (naja...spreekwoordelijk dan).
Het fabrieksopgegeven verbruik is echter waanzin: dat haal je alleen op een rollenbank met vastgezet gaspedaal op 60 km/u.
Ik haal 1:12 met stadsverkeer en 1:14 op de snelweg,en dat maakt een latere 1.1i dus een stuk zuiniger.... (en pittiger,beter remmend etcetc).
Soît!
Dit is gewoon een ideaal bakkie voor erbij,nou blijkt mijn AX-je ook nog in de top-5 van oudst-nog-rijdende AX-jes in Nederland te staan!
En dat voor 150 euri!
EDIT 05/11/07: de auto loopt al een hele tijd bijzonder goed met een gemiddeld verbruik van 1:16, op lange snelwegritten is zelfs 1:19 gehaald...
Verwacht echter geen knalprestaties, bij 110-115kmu rijdt ze gewoon het best, daarboven wordt het sprokkelen en vooral rammelen.
Ik zit alleen een beetje in dubio: ik wilde meer comfort (ik kom immers uit een IDDS..) dus heb na wat twijfelen toch maar meer een HP-Cit aangeschaft (CX 20RE).
Wat nu te doen met de AX...verkopen of opknappen nu blijkt dat ze een der oudsten ten lande is?
Mmmmm...keuzes..keuzes.
EDIT 29/09/08: het hart heeft het uiteindelijk toch van het verstand gewonnen (gelukkig maar), en \'Pino\' bewijst mij nog steeds haar diensten.
Intussen is de gehele rempartij naar achteren (leidingen en cylinders en schoenen) vernieuwd, nu alleen de achterbalk nog.
Ondanks haar karige voorkomen blijf ik gewoon erg veel lol in/aan dit wagentje beleven, ze laat me eigenlijk nooit in de steek....zelfs niet als ik er een langere tijd niet in heb gereden.
Zoals al aangegeven in het verhaal: ik probeer gewoon zo lang mogelijk van haar te genieten, we zien wel wat de toekomst brengt...
EDIT 10/03/09:
Omdat 'Pino' naast boodschappen-stadsvrachtwagen ook wordt ingezet als grootgrondverzetter is nu het pietpeuterige koppelingsplaatje helemaal versleten.
Bovendien rammelt al sinds aanschaf zowel de linker- als de rechteraandrijfas en moet er nog steeds wat laswerk gebeuren.
Dat betekent dus op korte termijn wat grootschalige herstelwerkzaamheden, die middels een begeleidende fotosjoet op het Citroën-forum zal kunnen worden gevolgd (voor de liefhebbers en geïnteresseerden).
Ik weet dat er auto's voor veel minder op de sloop zijn beland, maar ik krijg het niet over mijn hart afscheid te nemen, al lonkt de aanschaf van een LN(A)...
PROBLEMEN
- 122.000 km
Zoals aangegeven carburateur (verwisseld en afgesteld), koppakking (standaard TU-blok probleem) en wat kapotte dashboardlampjes.
Uit voorzorg meteen distibutieriem en spanner vervangen,en een grote beurt uitgevoerd... kost toch geen drol.
Deze gaat voorlopig niet meer weg, er zit wat laswerk aan te komen maar dat is overzichtelijk en geen probleem.
Eerst de Snoek renoveren, dan doe ik deze erachteraan.
Vanwege haar turquoise kleur heet ze Pino.
- 126.000 km
EDIT 19/10/09:
Tijdens een laatste sessie is de koppeling vervangen en nieuwe steekassen gemonteerd.
Laswerk is verricht aan achterblak (zie Citroen-forum -> AX -> 'pino' ), dus we kunnen weer.
- 161.600 km
Het kleine turquoise monster spint nog steeds en brengt me dagelijks waar ik wezen moet.
Verbruik gemiddeld 1:17,5 'szomers, in de winter zakt dit naar 1:15 ongeveer.
Volgend jaar wordt ze klassiek..Wow!! Ik hoop nog lang van haar te mogen kunnen genieten.
Auto is geschonken aan mede AX-rijder die haar heeft opgeknapt
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.