Citroën 2CV 6 Special (1984) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | 2CV 6 Special |
---|---|
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1984 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 117.500 km |
KM-stand laatst | 128.000 km |
Nog altijd geweldig
- 126.600 km
Mijn een valt in de catogorie, niet mooi maar wel goed. Zo lang als ik hem nu heb heeft hij mij nog nooit laten staan. Ik rijd er dan ook niet zo veel mee, maar toch. Het is geen nieuwe auto meer.
Enige probleem tot nog toe was de dynamo, de accu werdt nl. niet geladen, en ook het vervangen van de koolborstels van de dynamo boden geen solaas. Weken zitten zoeken, en wat bleek. De nieuwe koolborstels waren gebroken bij het monteren (oeps foutje).
Verder krijg je in een eend erg veel leuke reacties, vooral veel mensen spreken je aan over hun ervaringen in vaak de 1e auto. En dan met name hoe hard je er mee door de bocht kunt.
Uit ervaring weet ik dat een normale hedendaagste auto veel sneller door de bocht gaat, maar de belevenis in een eend is geweldig.
De eend wordt nu langzamerhand opgeknap, en het moet een rally eend worden, compleet met luxe stoelen, en LPG installatie.
Momenteel druk doende met het verzamelen van onderdelen, zodat we binnenkort kunnen gaan starten. Ook staat er al een goede carroserie te wachten, aangezien de huidige zeer slecht is, en dus vervangen moet worden.
Meest beroerde moment tot nog toe, was het losklappen van de motorkap bij 110 km/u. Dan krijg je even de schrik te pakken, maar het is gelukkig goed afgelopen. Andere motorkap gemonteerd, en rijden maar weer. Nu altijd standaard vastzetten met een sjorband.
Qua rijden, comfort, voor in het dorp perfect, voor de lange afstand komen er de nieuwe stoelen in.
Prestaties, ja, wat verwacht je van 602 cc, hij komt goed mee in het verkeer, met het nodige lawaai. Maar wel erg leuk!.
Betrouwbaarheid, er zit weinig op, dus er kan weinig kapot. En bij startproblemen heb je altijd de hulpstartmotor nog (slinger).
Gebruikskosten, eeehhhhh geen wegenbelasting (was al haast niets), oldtimer verzekering, en relatie bescheiden brandstofconsumptie (als je niet boven de 100 komt). En een keer per jaar APK, soms met wat laswerk.
Ach, een hobby mag geld kosten, er zijn duurdere hobby's.
We gaan hem ombouwen naar een rally eend
- 128.000 km
Ja, u leest het goed. Deze eend wordt in de komende periode omgebouwd tot een echte rally eend.
Hoe gaan we dat doen?
- Andere stoelen (sportstoelen)
- Extra verlichting, 4 verstralers op het dak.
- Verhogen, hoe exact moet ik nog uitvinden.
- Bredere banden (135 of 145 ipv 125R15)
- Electronische ontsteking
- Sport luchtfilter
- Oud model ribbelkap (gewoon leuk)
- Reservewiel op het dak
- En als we tijd en ruimte hebben een andere carroserie, in een leuk kleurtje. Als onderdeel van totale restauratie.
- 2e accu ivm extra lampen.
- En nog een opgevoerde motor natuurlijk.
Al met al is tijd mijn grootste vijand, maar we zijn gestart, dus het moet nu door gaan.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.