AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Chevrolet Suburban (2004)

autoreview

Chevrolet Suburban (2004)

Signalement

Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf71.000 km
KM-stand laatst105.000 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ultieme gezinsauto

  • 105.000 km

Al sinds 18e jaar verknocht aan Amerikaanse auto’s; eerst jarenlang als daily een Caprice (nog steeds in bezit), een Town Car (voornamelijk zakelijk verkeer, ook nog steeds in bezit), en in de laatste 12 jaar >10 Amerikanen. Toen kwam het gezin, en kochten we een Grand Cherokee. Een wens voor groter ontstond, voor kinderwagens en vervoer van spul. Een chevrolet tahoe uit 2000 kwam met 280.000. De tahoe is de ‘korte’ versie van de Suburban, korte wielbasis en kortere overhang achter. De tahoe was al een zevenzitter, maar de wens voor een suburban was er al toen ik tiener was. In de plakboeken van de Amerika-reis in 2000 stonden meer suburbans dan van toeristische hoogtepunten. Al maanden zocht ik een goede vervanger voor de tahoe, bij voorkeur een suburban met lage kilometerstand, of gmc yukon xl of cadillac escalade esv, die beiden technisch identiek zijn aan de suburban. We zochten er eentje die ruim 10 jaar lang als gezinsauto kan dienen, dus een zo goed als nieuwe, maar wel graag 15 jaar ivm bijtelling als youngtimer. Plots kwam daar eindelijk die perfecte suburban op internet; eerste eigenaar (eigenaar van een grote bekende autodealer-groep), 71.000km en in absolute nieuwstaat.

Inmiddels zijn we 1,5 jaar en 35.000km verder. Mijn vrouw rijdt 80% van de kilometers, ik doorgaans in de Lincoln Town Car. De suburban is voor ons al gezin met twee kleine kinderen een ULTIEME gezinsauto. Zelfs op de derde zitrij (die circa 70 kilo weegt en er uit te halen is), zitten 3 volwassenen prima. En 3 personen op de middelste rij en 2 personen voorin. 8 volwassenen zitten gerieflijk. In de hoofdsteunen zitten dvd-schermen en niets aan luxe ontbreekt (elek verstelbare pedalen, memory stand waarin temperatuur, muziek, stoel, spiegels, etc per persoon worden afgesteld zodra je de deur opent, bose geluidsinstallatie, etc etc). Ondanks dat de auto ‘als nieuw’ was bij aankoop, toch direct voor €5000 geïnvesteerd: lpg installatie, tectyleren, alle dvd-audio bedrading vervangen. En na een jaar opnieuw €5000 voor beurt, banden, multiriem, accu, dynamo, spanrol, schokdempers, nieuwe airride-motor. Na deze flinke investering is de auto technisch in topstaat. Taxatiewaarde 20k.

Kosten: qua kosten een dure auto: alhoewel het een gangbare auto in Noord Amerika is en de onderdelen niet duur zijn, zit er veel op en aan wat allemaal onderhoud nodig heeft en kapot kan, bijvoorbeeld het airride systeem (automatische niveau-regeling). In 1,5 jaar toch (exclusief lpg installatie) bijna 10k besteed aan onderhoud, reparatie en vernieuwingen om de auto in 100% topstaat te houden.
Wegenbelasting; circa €240 per maand (niet kwartaal, per maand, immers bijna 3000kg op lpg G3). Plus verzekering, wat ook vaak op gewicht en cataloguswaarde is. Tel uit je maandelijkse vaste lasten...: >€350 en dan nog geen meter gereden, niet getankt en reparatie, onderhoud en afschrijving nog.

Verbruik; 1/4 met caravan op de snwlweg en 1/5 gemiddeld (zonder caravan). Op lpg welteverstaan.

Wat is het mooiste? De looks (iedereen kijkt ernaar, iedereen gaat aan de kant op de weg, dus nooit gevaarlijke situaties zoals weggebruikers die je geen voorrang verlenen).
En, het allermooiste is het rijden zelf, vind ik als liefhebber althans. De 5,3 V8 heeft 295 pk, en een vracht aan koppel (480nm). (Er is ook nog een suburban met 8,1 V8 met 325 pk en een 6.0 V8 met 310 pk en een 6,6 V8 turbodiesel). Ondanks dat deze 5,3 de ‘kleinste’ motorisering is, is het natuurlijk dikke kracht onder de motorkap. Tijdens de zomer al 2x naar Zuid Frankrijk geweest, met een grote caravan erachter. Je merkt er echt niks van, in de bergen zonder enige pijn sleurt hij een caravan de bergen door. Ook op de steile passen op de snelweg, waar de viercilinders met 70kmh op de rechterbaan in de tweede versnelling de berg op tokkelen, brult de suburban in een versnellingkje lager met gemak de berg op zonder onder de kruissnelheid te zakken. Tijdens de route van Nederland door de Ardennen daalt het verbruik onder de 1/4. Als liefhebber vind ik de vakantiereizen met caravan en deze Suburban het mooist. En, met drie zitrijen, kun je nog steeds zat in de kofferruimte kwijt. In sommige landen werd de suburban zelfs met 4 zitrijen geleverd.

Opvallend is dat deze Suburbans in noord Amerika met lage mijlenstanden nog steeds >$15.000 kosten. Als je de kosten voor lief neemt, en heerlijk comfort belangrijker vindt dan zo strak als een dikke Duitser door de bocht, dan is een Suburban een van de beste auto’s die er bestaat! Behalve de Ford Excursion in ieder geval de allergrootste SUV die er is. Technisch is de Hummer h2 identiek, behalve dat de suburban nog een langer chassis heeft. Nog groter dus. Wij gaan er nog heel lang van genieten, ‘milieubewust’ op lpg!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (8)

Reageren