Cadillac BLS 1.9D 150pk Elegance (2006)

autoreview

Cadillac BLS 1.9D 150pk Elegance (2006)

Signalement

UitvoeringBLS 1.9D 150pk Elegance
Versnellingen6, Automaat
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand laatst140.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

lekkage

  • 50.000 km

augustus 2008: na regen nat achterwerk op de achterbank
Bij onderzoek ontdekte ik dat er een plas water lag onder de achterbank. Het kostte veel tijd om uit te zoeken waar het water naar binnen lekte, dat bleek uiteindelijk via een achterlicht via de kofferbank naar binnen te lopen. Onder garantie door de garage hersteld.

EGR klep

  • 50.000 km

vanaf 50000km 2x problemen gehad met vervuiling van de EGR klep, de auto schakelt dan over naar een soort veilige modus, waarbij het weer lijkt of je in een jaren 60 model eend rijdt (top 110km/uur acceleratie 0-100: ongeveer 20 sec). Niet echt prettig dus.
Na reiniging van de klep (onder garantie) weer in orde.
Ik vul nu per 15000km een potje Forte dieselreiniger toe aan de brandstof en sindsdien geen problemen meer gehad met de EGR-klep.

tot nu toe

  • 81.000 km

Geen problemen meer gehad.
Auto bevalt goed, ik vind het nog steeds een erg mooi model (blijft uiteraard kwestie van smaak) en krijg regelmatig complimenten voor de auto, wat me met andere auto's nooit gebeurde.

Kwaliteit van de stoelen, de binnenruimte en afwerking beoordeel ik toch als minder dan mijn vorige auto (Saab 95). De combinatie motor (1.9D/150pk) i.c.m. 6-traps automaat vind ik heel erg goed.
De uitrusting van de auto (elegance uitvoering) is erg compleet; het ontbreekt aan vrijwel niets.

Gemiddeld verbuik 1 op 14 (ik maak relatief veel stads- en spitsverkeer), op de snelweg loopt het verbuik terug naar 1 op 17.

EGR klep

  • 91.000 km

In korte tijd weer 2x problemen gehad met de EGR klep waarbij de motor gaat lopen op een noodprogramma.

De 1e keer Forte dieselreiniger aan de brandstof toegevoegd en even flink het gas er op, waarna het probleem weer verholpen was.

Maar 3 weken later weer hetzelfde euvel. Inmiddels ervaringsdeskundige. Dus even gestopt, motor even uit en even een poosje flink hoog in de toeren laten lopen. Vooropig is het probleem weer opgelost, maar waarschijnlijk niet voor lang.

Wat mij betreft mag de hele EGR-klep er uit of afgestopt worden.

Verder geen problemen gehad en met uitzondering van EGR-klep problemen erg tevreden met de auto.

update EGR klep

  • 92.000 km

Toch maar naar de garage geweest. Hier bleek de EGR klep toch niet de boosdoener. De oorzaak was deze keer het roetfilter, na regeneratie gaat hij weer als een speer.

Regeneratie Roetfilter

  • 95.000 km

Het is weer eens raak, de motor loopt op het noodprogramma. De garage gebeld en ik kon dezelfde middag al langs komen. Wat blijkt? Het roetfilter moet al weer geregenereerd worden.

Alle lof trouwens voor de garage, Wander Assen. Ze brachten geen kosten in rekening voor deze actie en afgesproken dat bij de aanstaande beurt er verder gezocht zal worden naar de oorzaak.

Ik heb trouwens de laatste tijd best veel lange snelwegkilometers gemaakt en zie mij zelf als een vlotte rijder. De problemen kunnen m.i. dus niet alleen worden veroorzaakt door langzaam rijden en stadsverkeer.

Mijn lol is er zo langzamerhand wel van af, geef mij maar een diesel zonder EGR-klep en roetfilters of benzine.

tevreden

  • 106.000 km

106.000 km
Tevreden, geen problemen meer gehad.
Eigenlijk afgezien van de EGR-problemen en probleemloze auto.

Grote pluspunten:
- combinatie diesel 150pk en 6-traps automaat, dat rijdt echt prima, altijd genoeg koppel aanwezig en het maakt de auto flink snel.
- het blijft een blikvanger, regelmatig complimenten en vragen over de auto, wordt ook altijd veel duurder ingeschat. Veel leuker dan al die passats en mondio's. Er zijn blijkbaar in totaal in Nederland ongeveer 700 stuks verkocht, ik zie vrijwel nooit een andere BLS.

Grote minpunt:
- hoge afschrijving. Als je een BLS wilt kopen heb je mazzel, want voor niet veel geld koop je een prima en mooie auto. Als je hem eenmaal gekocht hebt, kun je beter een tijd doorrijden i.v.m. de afschrjving.

update

  • 123.000 km

auto heeft 120.000km beurt gehad.
2 remschijven vervangen, verder geen bijzonderheden.

Vanaf augustus geen nieuwe EGR-problemen meer gehad.

Rij voorlopig maar door, want van de inruilprijs word ik niet vrolijk. Bovendien de auto bevalt goed en het blijft een mooi model (is uiteraard een kwestie van smaak).

auto de deur uit

  • 140.000 km

Auto verkocht en een BMW 320D aangeschaft.

Eindoordeel Cadillac BLS:
Positief:
- blijft een mooi model (kwestie van smaak uiteraard)
- vaak positieve reacties en je valt op
- redelijk probleemloos m.u.v. EGR-problemen
- comfortabel ook door de 6traps automaat
- redelijk sterke diesel

Negatief:
- hoge afschrijving
- door EGR-problemen al met al toch onbetrouwbaar
- kwaliteit niet op nivo van de Duitse toppers

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.