Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Cadillac
  • BLS

Cadillac BLS 2.8 V6 Elegance (2007)

Krachtige persoonlijkheid

Cadillac BLS 2.8 V6 Elegance (2007)
  • Autotest
17 maart 2008 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Cadillac heeft de productie van de BLS wegens tegen-vallende verkopen terug-geschroefd van 10.000 naar 1.400 stuks per jaar. Terwijl juist dit model het luxemerk een duwtje in de rug moest geven in Europa.

Cadillac is al jaren een zorgenkindje. Om het tij te keren, besloot Cadillac een auto te bouwen voor de Europese koper, een compacte, strak rijdende middenklasser. Hiervoor winkelden de Amerikanen in de schappen van concerngenoten Opel en Saab, waar ze onder meer een bodemplaat en verschillende motorvarianten leenden. Daardoor kwam een heuse baby-Cadillac ter wereld, die de strijd aangaat met de BMW 3-serie, Audi A4 en Mercedes-Benz C-Klasse. Maar kopers in de luxe middenklasse hebben weinig oog voor de compacte Caddy.
Cadillac maakt er geen geheim van dat de BLS op de Opel Vectra en de Saab
9-3 is gebaseerd. Hij wordt naast de Saab gemaakt in het Zweedse Trollhättan. Hierdoor kreeg de BLS het verwijt niets meer te zijn dan een 9-3 met een ander logo. De Cadillac deelt echter geen enkel plaatwerkdeel met de Opel en de Saab. De Cadillac straalt beduidend meer persoonlijkheid uit, de grofmazige grille en priemende koplampen zijn onderscheidend, en de Yank valt met z'n chroom-accenten en scherpe lijnen absoluut op tussen het gangbare leaseblik.
Na de aantrekkelijke buitenkant is het fantasieloos vormgegeven binnenste een domper. Keurig afgewerkt en mooie materialen, maar het dashboard mist de scherpte van de koets. Bovendien valt binnen wél op dat Cadillac Saab-onderdelen
gebruikt. Op de indeling van het dashboard hebben we niets aan te merken; alle functies zitten binnen handbereik en werken feilloos.
Afgezien van de kleine missers in de materiaalkeuze, is het goed toeven in de BLS. De stoelen (in drie standen verwarmbaar) zijn met leer bekleed en dat zorgt, samen met accenten van wal-notenhout, voor een aangename sfeer. De stoelen zijn stevig en bieden vol-doende steun, al is de zitting maar net lang genoeg. Ook achterin valt het goed uit te houden, hoewel de marges minimaal zijn.


Brommen en brullen
De kers op de taart is de heerlijke 2,8-liter V6, die 255 pk op de voorwielen loslaat. Het apparaat overtuigt volledig, is smeuïg en heeft voldoende kracht paraat. De BLS voert de sprint van 0 naar 100 km/h uit in 7,3 seconden en pas bij 245 km/h geeft de V6 zich gewonnen. De tussensprint van 50 naar 80 km/h neemt slechts 2,2 tellen in beslag. Daarbij klinkt de motor fantastisch; een sonore brom op de achtergrond, maar als het gas opengaat, wordt het 'n hitsige brulboei. Daarbij laveert de sequentiële zestrapsautomaat (ook te bedienen via twee knoppen op het stuur) aangenaam vloeiend van de ene naar de andere versnelling. Bovendien heeft de Cadillac een keurig gemiddeld verbruik van 1 op 8,9.
Het onderstel is wel vrij rumoerig, stevig geveerd en vooral de voortrein is op korte hobbels goed te horen. Daarnaast laat de geluidsisolatie te wensen over, terwijl ook de buitenspiegels windgeruis voortbrengen. Hierdoor mist de BLS net dat beetje finesse.
Al met al hebben we maar weinig smetjes op 't blazoen van de Cadillac BLS kunnen vinden. Het laatste struikelblok zou de prijs kunnen zijn, maar die valt in vergelijking met z'n directe concurrenten wel mee. Er is dus geen keiharde reden te vinden waarom de BLS geen successen scoort, want ook de concurrentiepositie is prima.

Signalement

Merk Cadillac
Model BLS 2.8 V6 Elegance
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 48.980

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 2.792 cc
Maximaal vermogen 188 kW / 255 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 365 Nm bij 1.800 tpm
Inhoud brandstoftank 58 l
Lengte / breedte / hoogte 4.680 mm / 1.752 mm / 1.471 mm
Wielbasis 2.675 mm
Massa leeg 1.560 kg
Laadvermogen 510 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 750 kg
Banden235/45WR17Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,3 s (fabrieksopgave: 6,9 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3 2,2 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4 4,3 s
Brandstofverbruik 10,2 l/100km
CO2-uitstoot 245 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Cadillac BLS
Cadillac Cadillac BLS
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Cadillac BLS specificaties
  • Cadillac BLS occasions
  • Cadillac BLS video's
Advies en informatie
  • Cadillac BLS tests
  • Cadillac BLS gebruikersreviews
  • Cadillac BLS index
PREMIUM
Cadillac Eldorado Touring Coupé - 1995

Cadillac Eldorado Touring Coupé - 1995

Hij noemt zichzelf "omnivoor". Daarmee bedoelt Dirk Aarden dat hij van álle auto's houdt. Maakt...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Cadillac BLS Wagon 2.0T 175pk Elegance (2008)

    Cadillac BLS Wagon 2.0T 175pk Elegance...

    3
    • 18 augustus 2019
  • Gebruikersreview
    Cadillac BLS 2.0T 175pk Business (2006)

    Cadillac BLS 2.0T 175pk Business (2006)

    • 29 april 2016
  • Gebruikersreview
    Cadillac BLS 1.9D 150pk Elegance (2006)

    Cadillac BLS 1.9D 150pk Elegance (2006)

    5
    • 1 december 2013
  • Gebruikersreview
    Cadillac BLS 1.9D 150pk Elegance (2006)

    Cadillac BLS 1.9D 150pk Elegance (2006)

    6
    • 26 februari 2010
  • Gebruikersreview
    Cadillac BLS 1.9D 150pk Elegance (2006)

    Cadillac BLS 1.9D 150pk Elegance (2006)

    14
    • 10 januari 2009
  • Gebruikersreview
    Cadillac BLS 1.9D 150pk Elegance (2006)

    Cadillac BLS 1.9D 150pk Elegance (2006)

    18
    • 21 oktober 2008
meer reviews
Cadillac STS - Op de rollenbank

Cadillac STS - Op de rollenbank

47

Als je iemand uitnodigt om met zijn auto naar Op de Rollenbank te komen, is het altijd maar...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Achtergrond
    Vijf auto's die net youngtimer zijn geworden

    Vijf auto's die net youngtimer zijn geworden

    16
    • 24 oktober 2021
  • Nieuws
    Dit zijn de nieuwe youngtimers van 2021: sedans

    Dit zijn de nieuwe youngtimers van 2021:...

    44
    • 13 november 2020
  • Nieuws
    Afgestoft: Cadillac BLS

    Afgestoft: Cadillac BLS

    48
    • 23 juli 2017
  • PREMIUM
    Cadillac BLS Wagon - Volkswagen Passat Variant

    Cadillac BLS Wagon - Volkswagen Passat...

    • 15 mei 2012
  • Autotest
    Cadillac BLS Wagon 2.0T Flexpower Business (2008)

    Cadillac BLS Wagon 2.0T Flexpower Business...

    • 3 februari 2009
  • Autotest
    Cadillac BLS Wagon 1.9D 180pk Elegance (2008)

    Cadillac BLS Wagon 1.9D 180pk Elegance...

    • 20 oktober 2008
  • Nieuws
    Nieuwe topmotor Cadillac BLS

    Nieuwe topmotor Cadillac BLS

    16
    • 16 september 2008
Merk
Merk
  • Nieuws
    Cadillac Celestiq concept: aanval op EQS en i7

    Cadillac Celestiq concept: aanval op EQS...

    44
    • 22 juli 2022
  • Nieuws
    Elektrische toplimo Cadillac Celestiq laat interieur zien

    Elektrische toplimo Cadillac Celestiq laat...

    4
    • 14 juli 2022
  • Nieuws
    ‘GM wil terug naar Europa met Hummer EV en Cadillac’

    ‘GM wil terug naar Europa met Hummer EV...

    25
    • 17 juni 2022
  • Autosport
    Cadillac Project GTP: hybride hypercar voor Le Mans

    Cadillac Project GTP: hybride hypercar...

    15
    • 10 juni 2022
  • Nieuws
    Cadillac Celestiq wordt elektrische rivaal EQS

    Cadillac Celestiq wordt elektrische rivaal...

    3
    • 9 juni 2022
  • Nieuws
    Cadillac Fleetwood Brougham (1982) - In het Wild

    Cadillac Fleetwood Brougham (1982) - In...

    18
    • 31 mei 2022
  • Nieuws
    Cadillac Escalade-V: nu met specs

    Cadillac Escalade-V: nu met specs

    21
    • 12 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden