Buick Park Avenue (1992)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Park Avenue |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1992 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 83.500 km |
KM-stand laatst | 144.000 km |
Aangezien ik zelf bij het kiezen van weer een andere auto gretig gebruik maak van de reviews van anderen, vind ik dat ik zelf ook maar 'ns een bijdrage moet leveren.
Ik ben elke 2 à 3 jaar weer toe aan iets anders. Naast mijn ouwe trouwe BMW'tje 318i cabrio zocht ik iets groots (ik ben 1.94m) en lichtelijk afwijkend in het dagelijkse straatbeeld. Op dertien-in-een-dozijn-auto's val ik niet. Na een proefrit in een ogenschijnlijk fraaie BMW 730i uit 1993 die bij nader inzien behoorlijk tegenviel, kreeg ik de Buick in het vizier: groot, anders dan anders, en in mijn ogen een geslaagd model. Amerikanen waren mij tot op heden volslagen vreemd, en het was dan ook een flinke cultuurshock die ik ervoer bij de eerste kennismaking met een dergelijke wagen. Een hoop toeters en bellen, geplaatst op andere plekken dan ik gewend was, een volledig doorlopend dashboard (zelfs tot in de deuren), geen middentunnel, een stoelleuning die reikte tot halverwege mijn rug enz. (Amerikanen gaan toch prat op veiligheid? Die hoofdsteunen stellen echt niets voor, qua positionering!) Overigens wordt deze auto niet door iedereen als typisch Amerikaans bestempeld, want het is immers 'maar' een 6-cylinder, en ook nog 'ns met voorwielaandrijving.
Na een drietal proefritten in verschillende auto's heb ik er eentje gevonden die mij naar de zin is. Grijs van kleur, van binnen en buiten spic en span, met origineel 83000 km ervaring, en een verse APK. Papieren van vorige eigenaars erbij doet het ook altijd goed.
Ik heb de auto nog maar kort, dus mijn bevindingen zijn nog summier; mijn excuses voor de geringe nieuwswaarde van deze review, op dit moment. Ik heb nu 2 keer getankt, wat mij iets meer informatie geeft over het verbruik: 1 op 9,6. Niet slecht, maar het schijnt nog beter te kunnen. Maar goed, dan zou ik de files toch links moeten laten liggen, en dat is nu eenmaal niet altijd mogelijk.
Het is wel jammer dat de auto een radio/cassette heeft en geen CD, maar daar moet ik nog maar 'ns wat op verzinnen. Verder zijn de stoelen echt in alle mogelijke richtingen (elektrisch) te verstellen, maar mijn rug is tot nog toe niet echt tevreden en waarschuwt mij met een zeurend gevoel op de plek van mijn ex-hernia en een af en toe tintelend been ... Als dat maar goed gaat!
Verder rijdt de auto overigens heerlijk! Je raakt volkomen relaxed van het sfeertje binnenin, en het lichte zwalken en de afkeer van verkeersdrempels maakt dat je bijzonder gezapig en lichtjes uit de hoogte je medeweggebruikers in ogenschouw neemt, die voortdurend en overal haast lijken te hebben. Je hebt zeeën van ruimte om je heen en het geluidsniveau is zonder meer goed. Een echt snelheidsmonster is de wagen niet, maar je komt goed mee, en dat pedaal een beetje met rust laten is ook beter voor de portemonnee.
Vooralsnog ben ik zeer tevreden en hoop ik deze review in de toekomst voort te kunnen zetten met 'zie tekst hierboven'.
Still going strong
- 109.000 km
Ik heb inmiddels zo'n 26.000 km achter de wielen en geen centje pijn! Alleen de onderhoudsbeurt van een klein jaar terug, inclusief nieuwe remcilinder achter. Maar verder echt nog steeds zeer tevreden. Ik breng 'm binnenkort voor een nieuwe grote beurt (heb nagelaten de olie tussendoor te verversen, en dat is niet verstandig), maar heb verder geen reparaties op het programma staan. Enige minpunt is wellicht dat het verbruik niet beter wordt dan gemiddeld ruim 1 op 9, maar dat is voor woon-werkverkeer nog steeds geen verkeerde waarde voor een dergelijke auto.
Alleen begint het bij mij na 1,5 a 2 jaar altijd weer te kriebelen ... Ik wil eigenlijk weer graag een Citroen CX of XM, maar kan het vooralsnog niet over m'n hart verkrijgen om de Buick gedag te zeggen. Bovendien krijg je er echt geen stuiver meer voor terug - dat is wel een nadeel: ze zijn geen spreekwoordelijke drol meer waard. Dus? Nog maar even verder genieten van dit landschip! ;-)
Nog steeds de lekkerste!
- 144.000 km
Eindelijk een update - hoewel ik me afvraag of iemand het leest, want erg courant is het model immers niet.
Ik heb allerminst een recordaantal aan auto's versleten, maar met de Buick als 21e heb ik toch redelijk wat vergelijkingsmateriaal. En ik kan niet anders zeggen: ik denk dat-ie op nummer 1 is beland! De vering van mijn Citroens (BX, DS, CX en XM) was natuurlijk beter (of iig met een heel ander karakter), het handschakelen in mijn BMW'tje was onovertroffen, en zo zullen er nog wat vergelijkingen zijn waar de Buick niet als eerste eindigt. Maar alles bij elkaar is het een heerlijke, comfortabele en - in mijn ogen - mooie wagen. En niet het belangrijkst, maar wel leuk: er schijnen er nog maar 150 geregistreerd te staan in Nederland, dus je rijdt behoorlijk uniek.
Dan even kort de mindere punten van de afgelopen periode: ... ehh, die zijn er niet. Regulier onderhoud (1x per jaar = kleine 20.000 km), waaronder twee nieuwe banden, een extra keer uitlijnen (achterwiel stond plots wat scheef) en dat was het. Ik heb nog nooit zo weinig onderhoud aan een auto gehad! Ik weet niet of ik de kostenscore nog kan wijzigen, maar mede door de 1 op 10,5 (woonwerkverkeer met vnl. snelweg) mag die best een sterretje omhoog!
Het jeukt weer als een dolle: ik wil weer 'ns wat anders (XM V6, Saab 9-5 Aero, BMW 7 type E32: ik heb een groot autohart!). Maar zo'n heerlijke wagen als deze, en zeker in deze staat, ga ik niet gauw weer vinden.
Ik heb nog wel twee wensen: een - mooi weggewerkte - radio met iPod-aansluiting/cd, en een nieuwe hemelbekleding: die laat her en der los en zorgt nu voor een klein gordijntje voor mijn achterruit.
Misschien dat ik een aftrappertje koop voor de wintermaanden, dan mag deze Amerikaanse dame tijdens de barre dagen de garage in ;-)
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lees ook

Eindejaarsvideo - ‘De BMW XM staat voor alles wat er mis is in autoland’

Buick Park Avenue - 1993 – 359.723 km - Klokje Rond

Buick Park Avenue Ultra - 1992 - Blits bezit

Buick LeSabre Custom Coupe (1975) - Klokje Rond Klassiek

Flinke facelift voor Buick Encore GX
