BMW Z4 Roadster sDrive30i (2019)

autoreview

BMW Z4 Roadster sDrive30i (2019)
BMW Z4 Roadster sDrive30i (2019)BMW Z4 Roadster sDrive30i (2019)BMW Z4 Roadster sDrive30i (2019)BMW Z4 Roadster sDrive30i (2019)BMW Z4 Roadster sDrive30i (2019)BMW Z4 Roadster sDrive30i (2019)BMW Z4 Roadster sDrive30i (2019)BMW Z4 Roadster sDrive30i (2019)BMW Z4 Roadster sDrive30i (2019)

Signalement

UitvoeringZ4 Roadster sDrive30i
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Heerlijke auto

  • 6.607 km

Toen ik de eerste foto's van de nieuwe Z4 zag, was mijn eerste indruk: "BMW wat zijn jullie in vredesnaam aan het doen met al die rare (Japanse) vouwen in het koetswerk!"
Maar toen ik op de dag van de introductie in Nederland een kijkje ging nemen bij de dealer en 'm in het 'echt' zag, was ik direct verliefd. Foto's doen 'm geen recht aan: Wat een mooie auto is dit!
Zonder er nog in gereden te hebben (wel al veel informatie online gelezen en gezien), heb ik 'm die dag ook gelijk besteld. 6 Weken later kon ik 'm ophalen.

Nu we ondertussen 2,5 maand verder zijn, kan ik nog steeds zeggen dat ik verliefd ben op de auto. Bij het parkeren en weglopen moet ik nog altijd even achterom kijken.
Dat ik niet de enige ben die 'm mooi vind, blijkt wel uit de vele reacties die ik krijg. Duimpjes omhoog onderweg, vreemden die even naar me toe lopen en me vertellen dat ze 'm zo mooi vinden en menigeen die z'n nek verdraait als je voorbij rijdt. Altijd leuk voor je ego. ;-)

Ik heb gekozen voor de sDrive30i in San Francisco rood met alle opties, behalve: de elektrisch verstelbare stoelen (deze optie gaf je minder bewegingsruimte bij het verstellen van de stoelen), het M sport differentieel (leuk voor op het circuit, maar daar zal ik met deze auto niet veel komen) en comfort access (ik vind op een knopje drukken op de sleutel geen probleem - en het is nog veiliger ook).

In andere auto's heb ik al vele jaren een open dak gehad. Maar dit is mijn eerste cabrio (of zo je wilt; convertible). En dat bevalt prima. Je zit prima uit de wind en hij is behoorlijk stil. Weet ik dat ik (langduriger) boven de 110 km/u ga rijden, dan doe ik het dak wel dicht. En dat kan rijdend tot 50 km/u binnen 10 seconden. Ideaal dus.

De auto kent diverse drive modi. In de Comfort stand is het ook echt een comfortabele auto. Rijd je op binnendoor weggetjes met de kap open, dan hoor je vrijwel niets behalve de vogeltjes en kun je genieten van de stilte. Hobbels worden in de Comfort stand prima weggewerkt, alhoewel je wel merkt dat je in een sportieve auto zit. Trap je in deze modus het gaspedaal toch in, dan reageert hij als een speer en gaat er vlot vandoor.
Zet je de auto in de Sport stand, dan komt echt tot leven. Het onderstel wordt stugger, schakelmomenten veranderen, het geluid wordt heftiger en de uitlaat pruttelt er lekker op los bij het loslaten van het gas. Kunstmatig? Kan, maar ik vind het prima klinken!
Ik heb ook de beschikking over de Adaptieve modus waarbij de auto zich aanpast aan het wegdek en de rijomstandigheden. Dit is ook een lerend systeem.
Als laatste heeft de Z4 ook nog een ECO Pro stand waarin alles een (flink) tandje wordt teruggeschroefd. De gasrespons is trager en ook op andere vlakken (denk aan een teruggeschroefde airco) wordt er geprobeerd te bezuinigen.
Volgens BMW zou het minimale verbruik daardoor 6,1 liter/100 km moeten zijn. Ik denk dat dat best haalbaar is. Op mijn vakantierit naar Zuid Frankrijk (bijna 1300 km) heb ik de ECO stand gebruikt en haalde ik een gemiddeld verbruik van 6,7 liter/100 km. De gemiddelde gereden snelheid lag daarbij op 118 km/uur waarbij er ook genoeg lange stukken gereden zijn boven de 130 km/uur.

Die rit van 1.300 km heeft me ook geleerd dat zo'n afstand rijden uitstekend te doen is in de Z4. De stoelen blijven comfortabel zitten, dus je stapt aan het einde van de rit nog steeds fris uit.

Het is ook verder geen straf om zo lang tegen het interieur aan te moeten kijken. Alles is prima afgewerkt. Ik heb gekozen voor de combinatie van leer en alcantara en dat ziet er allemaal prachtig uit.
Het digitale dashboard is ook mooi, al is het niet zo fraai als dat van bijvoorbeeld Audi en Volkswagen. Je kunt de indeling bijvoorbeeld niet echt wijzigen: Links staat de snelheidsmeter en rechts de (omgekeerde) toerenteller. Tussenin wordt de kaart getoond. Afhankelijk van de gekozen drive modus verandert er een kleurtje. En binnen de toerenteller kun je kiezen voor het tonen van verschillende informatie (rit gegevens of muziek of G-krachten etc.), maar daar blijft het verder bij.

Wat me overigens positief verrast heeft is het heads-up display. Ik zou er zelf nooit voor gekozen hebben, maar het kwam tezamen met een pakket. En het werkt erg goed. Alleen niet wanneer je een zonnebril hebt met polariserende glazen...

Het nieuwe BMW Operating System 7.0 ziet er wat mij betreft prima uit. Het is soms even zoeken waar je iets kunt instellen, maar naarmate je er meer mee speelt, kun je je weg er prima in vinden.
Het altijd 'Connected' zijn werkt goed. Ik heb de auto verbonden met mijn Deezer account en ook in Zuid-Frankrijk kun je (zonder dat je dus een telefoon nodig hebt) altijd luisteren naar je Deezer muziek (dit werkt overigens niet met Spotify).
Wat betreft die telefoon: De Z4 ondersteunt Apple Carplay, maar dat werkt slecht. De verbinding met mijn iPhone XS Max valt steeds weg, dus dat heb ik weer uitgeschakeld. Ik ga er vanuit dat ze dat oplossen met een update over the air. Ik gebruik nu de normale BMW verbinding met mijn telefoon in plaats van Carplay. En ik mis wat dat betreft niet: alles wat Carplay te bieden heeft, zit al op de auto zelf.

Wat me tegenvalt is de Intelligent Personal Assistent. Deze verstaat je vaak niet (zeker als de kap open is) of maakt er totaal iets anders van. Ook mijn zelf gekozen activeringswoord (standaard is dat 'Hallo BMW', maar dat kun je dus aanpassen) wordt door de auto soms zelfs gehoord bij het afspelen van muziek. Mijn oude Golf doet dat wat dat betreft een stuk beter. Maar het is een lerend systeem, dus misschien is dat iets wat nog beter wordt in de loop der tijd.

Met alle assistentiesystemen die er op zitten is de auto redelijk bij de tijd. De active cruise control met stop & go is wat minder soepel dan ik gewend ben bij mijn Golf, maar functioneert prima. Het blijft wel jammer dat je bij het gebruik van de cruise control het 'actieve' deel niet uit kunt schakelen. Als je 130km/u rijdt op de snelweg en je nadert een vrachtwagen die 90 rijdt, dan houdt de auto al honderden meters voordat je er bent automatisch in. Je moet dan dus erg vroeg naar de andere baan om vaart te blijven houden. Maar dat is bij mijn Golf niet anders.

Wat ik ook jammer vind is dat BMW gekozen heeft voor een stuuringreep wanneer je de rijbaan verlaat in plaats van gewoon de auto automatisch tussen de lijntjes te houden. De stuuringreep wordt al snel gedaan (ook al ben je nog niet op de lijn) en is soms dermate heftig, dat je bij het inhalen van bijvoorbeeld een fietser op dezelfde rijstrook, je op moet passen dat de auto je niet terugstuurt tegen de fietser aan. (Je kan overigens wel kiezen voor verschillende sterktes; hij staat bij mij nog op medium). De ingreep wordt niet gedaan wanneer je richting aangeeft, maar daarbij moet je dan wel goed opletten dat je echt eerst richting aangeeft, voordat je je naar de lijn begeeft. Kwestie van wennen.

Als ik dan toch dingen opsom die ik iets minder vind: Ik heb me enigzins verbaasd over de hoeveelheid plastic die BMW heeft gebruikt bij de auto. Zelfs de dorpels maar ook delen plaatwerk zijn gewoon van kunststof gemaakt. Het zal ongetwijfeld met gewichtsbesparing te hebben, maar het verraste me. Je ziet het er overigens niet vanaf: Het ziet er allemaal fraai uit. Je hoort het alleen wel als je de deur dicht gooit. Het had wel wat solider mogen klinken.

Ik heb het nog niet echt gehad over de prestaties van de auto: Wat een beest. Ze persen 'slechts' 258 PK uit de 2-liter motor, maar met z'n koppel van 400 Nm is ie echt razendsnel. Vanwege z'n prestaties heb ik de 6-cilinder eigenlijk nooit echt overwogen. En de 20.000 euro die je voor die twee extra cilinders moet neerleggen speelde overigens ook een rol... Ik had het er niet voor over. Van 0 naar 100 in 5,4 seconden is rap zat en de momenten dat je het (zeker in Nederland) kunt aanspreken zijn schaars.
Sturen doet de auto ook bijzonder strak. Kortom: een genot als je het gaspedaal iets vlotter bediend dan gebruikelijk.

Het moge duidelijk zijn: Voor mij is de Z4 vooralsnog een schot in de roos en geniet ik er met volle teugen van!

Terugroepactie en nieuwe matten

  • 6.720 km

Vandaag is de auto teruggeweest in verband met een terugroepactie.
Er was een probleem met de software m.b.t. het uitlezen van de gegevens van de lambdasonde. Dus er is nieuwe software geïnstalleerd.

Tevens krijg ik nieuwe vloermatten. Voor de huidige matten had BMW een (in mijn optiek - redelijk knullige) klittebandbevestiging gebruikt; twee klittebandstickers aan de onderkant van de mat geplakt. Maar een van deze stickers had al losgelaten en plakte niet meer, dus de mat lag niet meer helemaal vast. Dit gaat vervangen worden door een betere bevestiging.

Te leuk

De sDrive30i beviel mij zo goed, dat het smaakte naar nóg meer. :)
In 2021 heb ik daarom besloten de auto te vervangen door een nieuwe M40i.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (20)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.