BMW Z4 Roadster sDrive18i Executive (2016)

autoreview

BMW Z4 Roadster sDrive18i Executive (2016)
BMW Z4 Roadster sDrive18i Executive (2016)BMW Z4 Roadster sDrive18i Executive (2016)BMW Z4 Roadster sDrive18i Executive (2016)BMW Z4 Roadster sDrive18i Executive (2016)BMW Z4 Roadster sDrive18i Executive (2016)BMW Z4 Roadster sDrive18i Executive (2016)BMW Z4 Roadster sDrive18i Executive (2016)BMW Z4 Roadster sDrive18i Executive (2016)BMW Z4 Roadster sDrive18i Executive (2016)

Signalement

UitvoeringZ4 Roadster sDrive18i Executive
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2018
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aankoop BMW Z4

Na ruim twee en een half jaar met de 3-serie (F30) te hebben gereden begon het toch weer te kriebelen om een cabrio te kopen. Voor wie de review van de 3-serie nog wil lezen; kijk even op mijn profiel.

Voorheen dus al een paar cabrio's in ons bezit gehad en dat open rijden bleef ons aantrekken, dus gingen we weer op zoek naar een cabrio.

Er was een korte shortlist: Een Audi A3 cabrio, BMW 2-serie cabrio of een BMW Z4. De BMW 2-serie viel eigenlijk al snel af. Het front is dik, en profil ziet hij er mooi uit maar die achterzijde deed ons niets. Het geheel had net niet de wow factor. De voorkeur van mijn vrouw ging eigenlijk naar een witte Audi A3 cabrio. Maar ook de BMW Z4 hadden we allebei al langer op het lijstje staan. Dus gingen we op zoek naar een jonge Z4 van een jaar of 2, hooguit 3 jaar oud. Het aanbod is zeer dun daar de Z4 op 22-08-2016 uit productie is gegaan en het dealer aanbod bwjr 2015-2016 daardoor minimaal is. Verdere eisen: een witte of een zwarte, de 8 traps ZF-automaat en een M pakket.

Uiteindelijk een jonge Z4 gevonden bij een BMW dealer met 24 maanden Premium Selectie Garantie. In tegenstelling tot wat de type aanduiding doet vermoeden (18i) gaat het hier om een 2.0 motor. Voor ons is deze motor krachtig genoeg omdat we graag en veel open rijden en is veel vermogen geen eerste vereiste maar genieten van het open rijden des te meer. De kleur is Saphire zwart metallic, korallrot lederen interieur, 8-traps ZF automaat met flippers achter het stuur, M uitgevoerd, bi-xenon, stoelverwarming, 18 inch LMV, Professional navigatie, windscherm, PDC voor en achter, Lichtpakket enz, enz.

4 dagen na aankoop gingen we op vakantie naar de Alpen en dus een mooi moment om de auto goed te leren kennen. De zit is weer even wennen. Na een 3-serie is dit weer een hele lage instap en zithouding. Je zit lekker laag met je billen bijna bij de achteras. Precies zoals een roadster is bedoeld. De motor is voor ons krachtig genoeg. De automaat reageert zeer snel op het gaspedaal. Hij schakelt vloeiend en onmerkbaar op als je rustig rijdt. Ga je flink op het gas dan schakelt hij vliegensvlug een paar versnellingen terug en trekt er lustig op los. Dan voel je de ZF bak wel schakelen maar niet met enorme klappen in je rug. De flippers achter het stuur om zelf te schakelen heb ik nog maar een paar keer gebruikt in de bergen dus daar heb ik nog geen duidelijk oordeel over. De af-fabrieks uitlaat is voorzien van een mooie brom en ploft bij het terugschakelen of bij gas los laten. Niet overdadig hard maar precies goed en beschaafd.

De vering is uiteraard een stuk stugger dan bij de 3-serie maar ook weer niet zo hard als bij de Peugeot RCZ die we ook hebben gehad. Het verbruik kan ik nog niet veel over zeggen daar de auto hoofdzakelijk een retourtje Alpen erop heeft zitten met wat bergetappes zoals een rit over de Stelviopas. Deze trip zat ik gemiddeld op 1:12 maar het dagelijks verkeer in NL zal daar mogelijk nog wel verandering in brengen.

De BMW Z4 is voorzien van een hardtop. Je verliest er een behoorlijk stuk bagageruimte mee maar onder het opgevouwen dak kan toch nog een Samsonite harde koffer van 80 cm. Dit past er dan in de breedte in en dan kan er nog wel een grote weekendtas bij. Bij een gesloten dak kan er behoorlijk wat in. Je komt dan met z'n tweetjes geen bagageruimte tekort. Het dak is overigens rijdend open en dicht te doen tot 50 km/u.

Wordt vervolgd.

Half jaar in bezit

De BMW Z4 nu een half jaar in bezit. Tot op heden tot volle tevredenheid. Ik heb de auto gewoon gebruikt gedurende de wintermaanden en dan is stoelverwarming toch wel fijn. Zeker bij leren bekleding dat in de winter toch wel koud is aan de billen. Bij de dagen dat er sneeuw en/of pekel lag (en dat waren er niet veel) heb ik de auto van mijn vrouw gebruikt omdat die wel is voorzien van winterbanden.

De motor van de Z4 is weliswaar de instapper maar voor mij meer dan voldoende. Het open rijden gaat ons niet om snel te rijden maar om te genieten van de omgeving. De automaat schakelt daarbij zijdezacht door de 8 versnellingen heen. In de sportstand verandert het schakelgedrag. Hij schakelt later op en gaat dan niet verder dan de 7e versnelling om de motor hoger in toeren te houden. Het schakelen in de sport stand verloopt dan sportiever maar ook minder vloeiend. Het zelf schakelen met gebruik van de flippers aan het stuur gebruik ik, zoals ik al in het eerste verslag aanhaalde, eigenlijk nooit. Bij een stukje sportief sturen kan het wel eens leuk zijn maar op den duur laat je het links liggen.

Het comfort is nog steeds prima. De Z4 is uiteraard stugger dan mijn vorige 3-serie maar wel weer soepeler dan de toch wel erg stugge Peugeot RCZ die ik daarvoor had.

De navigatie heb ik zelf geupdate naar versie 2019. Daarin weinig veranderingen opgemerkt.

Het verbruik is wel enigzins gestegen maar dat wijt ik o.a. aan de winter periode. Het duurt wat langer voordat de motor dan op temperatuur is en ik ook veel extra elektrische voorzieningen, zoals achterruit verwarming en stoelverwarming, aan had staan. Tevens ook wat meer kortere ritjes gedaan. Het benzineverbruik houd ik bij via Spritmonitor. Dit lag zo net na de zomer rond de 1:12 en dit ligt nu zo rond de 1:11. In het begin heb ik elke keer Shell euro 95 getankt maar sinds een maand of twee tank ik nu Shell V-Power 98 octaan. Ik heb het idee dat de motor daar wat fijner op loopt maar verder merk ik weinig verschil.
Olieverbruik is er niet want na 7000 km rijden is het oliepeil nog precies op het goede niveau.

Mankementen zijn er op één klein dingetje niet geweest. De Z4 is voorzien van een lichtpakket en dat houd in dat er ambiance verlichting aan de binnenzijde is maar ook dat er verlichting zit in de buitenste portiergrepen zodat de auto bij het ontgrendelen rondom verlicht is. Aan de bestuurderszijde was dit ledje defect. Dit ledje werd vervangen maar dat bracht geen soelaas. Daarna is de hele led module met bekabeling vervangen. Geen resultaat. Vervolgens heeft de dealer een compleet nieuwe buitenste portiergreep met verlichting erin besteld en deze vervangen. Daarmee was het probleem opgelost. Dit alles onder garantie. Top!

We gaan nu langzaam het voorjaar weer in dus de Z4 zal weer vaker met het dak open de weg op gaan. Inmiddels een paar mooie weken met hoge temperaturen in Februari achter de rug en al heerlijk open kunnen toeren met de Z4. Ik heb ook weer wat foto's toegevoegd.

Vakantie voor de boeg

De vakantietrip met de Z4 zit er weer aan te komen. Het afgelopen half jaar is er weinig bijzonders te melden over de Z4. De auto is nu 1 jaar in ons bezit en heeft in die tijd zo'n 10.000 gereden. Er zijn sinds de laatste update van dit verslag geen problemen geweest en de auto bevalt nog steeds uitstekend. Het verbruik schommelt zo tussen de 1:10 tot 1:12. Ik tank afwisselend Euro 95 en Shell V-Power maar merk er qua verbruik of loopcultuur niets van. Ik tank toch maar af en toe V-Power voor de reinigende additieven. Olieverbruik is er niet want het afgelopen jaar heb ik niets bij hoeven vullen. De laatste maanden hebben we veelvuldig open kunnen rijden. De temperatuur hoeft daarbij niet heel hoog te zijn. Je kunt met een graad of 14-15 al makkelijk open rijden zonder kou te lijden. Kachel op de voetjes, stoelverwarming eventueel aan en het is prima te doen om zo te genieten van het cabrio rijden.

Over 2 weken gaan we met de Z4 de trip maken richting Slovenie om vervolgens na een weekje weer richting Italie en Oostenrijk te gaan.
Na deze flinke zomertrip volgt weer een update.

De winter in

We zijn weer enkele maanden verder. De vakantie is al weer lang ten einde. De auto is still going strong en er zijn geen storingen of mankementen geweest op eentje na.

Op vakantie in Slovenie ontdekte mijn vrouw dat de voetenruimte wat vochtig was. Het had tijdens onze overnachting in Zuid-Duitsland behoorlijk geregend na een zeer warme reisdag. Afijn het droogde vanzelf weer op. Echter kwam het probleem tijdens onze trip door Slovenie, Italie en Oostenrijk af en toe terug. Bij terugkomst in Nederland de auto bij de dealer achter gelaten. Deze heeft hem enkele uren onder een regendouche gehad, door de wasstraat gereden en wat schetste onze verbazing....alles bleef droog. Daarna heb ik de auto bewust enkele nachten buiten laten slapen als het zou gaan regenen en ook nog diverse keren door de wasstraat gereden. Gevolg: geen lekkage meer te bekennen. Daarna heb ik op een Duits en Amerikaans forum voor Z4 rijders informatie ingewonnen. Hieruit kwam bij meerdere Z4 rijders van de E89 generatie naar voren dat bij extreem warm weer (en dat was het afgelopen zomer op vakantie ook geweest) de airco unit wat condensvocht kan lekker wat in de voeten ruimte naar binnen kan lopen. Volgens andere Z4 rijders niet iets om je zorgen over te maken maar ik wil het probleem wel opgelost zien. Aangezien de zomer ten einde liep en de hoge temperturen ook voorbij waren is de lekkage niet meer voor gekomen doordat de airco bij lage temperaturen weinig condensvoch produceert.
We gaan volgend jaar bij hogere temperaturen dit euveltje in de gaten houden en aangezien ik nog steeds garantie heb meld ik me weer bij de dealer. Wordt volgend jaar vervolgd.

De Z4 zal de komende maanden weinig kilometers maken daar hij de komende tijd meestal in winterslaap zal zijn.

Verder heb ik nog een paar foto's toegevoegd.

Vakantietrip in aantocht

We zijn weer een half jaartje verder met de Z4. Afgelopen wintermaanden heeft de auto nagenoeg geen kilometers gemaakt. Vanaf april is hij weer meer gebruikt en afgelopen weken toch weer veel met de kap open kunnen genieten. Alles werkt nog steeds na behoren en er zijn geen storingen geweest. Echter is er wel een kleine reparatie geweest. Ik ontdekte een paar weken geleden dat er af en toe een druppel olie aan de klepdekselpakking hing. Meteen naar de dealer gereden en deze heeft zowel de pakking als het klepdeksel vervangen. Dit alles onder garantie.

We hebben de Z4 inmiddels al weer bijna 2 jaar. De Fiat 500 van mijn vrouw hebben we eigenlijk niet meer nodig dus zou die eventueel de deur uit mogen. Maar mijn vrouw is met haar 1.58m erg klein en vindt de Z4 zo laag en geen fijne auto om mee te rijden. Dus een optie is om de Z4 in te ruilen. Eisen: weer een cabrio en dik in de opties. We kwamen bij onze eigen BMW dealer uit op een demo Mini Cooper S cabrio. Alle opties en met 192 pk snel genoeg. Maar dan slaat toch de twijfel toe. Is een Cooper S een waardige vervanger voor mijn Z4? Zou ik er schik mee hebben? Zou ik er geen spijt van krijgen? Ik ben namelijk erg tevreden met de Z4 en er nog niet op uitgekeken. Twijfel, twijfel, twijfel.

Volgende maand staat er weer een autotrip op de agenda. Door het Corona virus is de planning aangepast en wordt het geen rondtrip door diverse landen maar een trip van 3 weken naar Oostenrijk.

Over dik 3 weken de vakantietrip en na de zomer meld ik mij weer met het vervolg.

Verkocht!

Na nog een mooie vakantietrip door de Alpen hebben wij na precies 2 jaar de Z4 in ons bezit te hebben gehad toch besloten deze in te ruilen. We zijn uitermate tevreden geweest met de Z4 (E89) en ons doel is over 2 a 3 jaar weer een Z4 te kopen maar dan het laatste model (G29). Het nieuwste model Z4 is jong gebruikt nog iets boven budget en dus hebben wij een (tijdelijk) compromis gezocht voor de Z4. Eisen: weer een cabrio, full options en max € 40.000. Dat hebben we gevonden in een Mini Cooper Cabrio F57 in JCW uitvoering. We blijven dus binnen de BMW Group. Ook van de MINI zal ik een review bij gaan houden zodra we er wat meer kilometers mee hebben gereden.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.