BMW Z4 Coupé 3.0si (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Z4 Coupé 3.0si |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 6.600 km |
KM-stand laatst | 115.000 km |
Z4 coupe
- 7.000 km
De drieliter 6 cylinder klonk wel erg goed tijdens de proefrit in de nieuwe 2009 Z4. Uiteindelijk heeft dat de doorslag gegeven bij mijn keus. Dat het geen nieuwe is geworden maar een gebruikte Z4 coupe kwam doordat ik de Z4 coupe mooier vind als de 2009 Z4. De coupe heeft meer binnenruimte en meer kofferbak. Twee zaken die voor mij belangrijk zijn. Ik heb nu een "bijna nieuwe" Z4 coupe (6600km) met diverse opties, leer, navi telefoon, stoelverwarming, m-stuur,m-pook, 18 inch m-velgen met een behoorlijke korting! En twee jaar garantie van de BMW dealer in Den Haag.
De 3.0 si rijdt fantastisch, motor klinkt ook bij lage toeren leuk genoeg om de radio zachtjes te zetten. Het verbruik bij mijn rustige rijstijl is 1:12,8! Dus ik kan ook nog redelijk voordelig mijn woonwerk verkeer doen. In 6 kun je zonder problemen 60 km/uur rijden. De motor is super soepel. Een beetje tussengas, klinkt als (whoep, whoep), even terugschakelen en de Z4 gaat er als een speer vandoor. De 180 tik je zo aan. Volgens de gegevens bijna net zo snel als op de door mij ingeruilde BMW GS1200. Het enige wat ik eigenlijk mis, is een toenemende versnelling bij een stijgend toerental. Het gaat er wat braver aan toe als op de motor. Toch heb ik bewust niet voor de M-versie gekozen. Daarvoor rijd ik te rustig. Morgen ga ik in Duitsland even kijken hoe de Z4 op snelheid klinkt en rijdt.
update
- 10.500 km
Bij 220 km/u rijdt de Z4 net zo strak als op lagere snelheden.
Boven de 4000 toeren verandert het geluid van de Z4 in dat van een raceautootje. Houd het stuur wel goed vast want op richels en aflopende wegen bemerk je wel af en toe een stuurreactie die correctie nodig heeft. Of dat door de runflats komt of de breedte van de voorbanden (245)? Geen idee, wel veilig dat ze erop zitten, die runflats.
Het benzineverbruik blijft mij verbazen. Zit nu op 8,2 liter per 100 km. Moet er wel bij vermelden dat ik nooit in de file sta, en mijn 54 km woonwerkverkeer over rustige b wegen rijdt waarbij 80km/u en 25% van de afstand op de snelweg, 130 km/u. (Ben ik blij dat ik in Twente woon!). Dus zuiniger kan bijna niet met deze 3.0.
Zijn er dan geen minpuntjes? Nou, bij het rijden met het raam open ruik ik af en toe wat motorluchtjes, een beetje vettige lucht. De motor maakt een mechanisch bijgeluidje bij het afzetten. De koppeling grijpt bij lage toeren 1000-1500 soms wat schokkerig aan. Het schakelen van 1 naar 2 zou onder de 3000 toeren wat soepeler mogen gaan en zonder bijgeluidjes. Maar meer heb ik nog niet kunnen ontdekken. Lijkt heel wat maar het blijft een erg leuk auto om te rijden en te zien.
update z4
- 15.050 km
Schakelen en koppelen gaat nu lekker soepel, een kwestie van wennen. De motorluchtjes zijn verdwenen. Verbruik is 8,3l/100 km. Comfort tijdens rijden is goed en (zelf getest) stiller als de nieuwe Z4, zeker bij een regenbui. Twee minpuntjes: een enkele keer hangt het navigatie/telefoonsysteem. Ik ben er nog niet achter hoe ik het systeem zelf kan rebooten. (nog niet opgezocht...)Nu is het een kwestie van enkele minuten wachten op een automatische reboot. En dan werkt ie weer. Twee keer wilde de bestuurdersdeur niet sluiten omdat het raam (dat automatisch iets omlaag gaat wanneer de deur opent) dit niet deed. Zelf even raam iets omlaag gedaan en daarna werkte het weer wel. Ondanks deze minpuntjes (en wellicht kan de dealer het oplossen)is de Z4 coupe een aanrader.
update
- 22.500 km
De Z4 doet 't nog steeds uitstekend. De probleempjes met de navi en het raam zijn vanzelf over gegaan!? Greep de koppeling eerst wat abrupt aan, daar is nu geen sprake meer van. Blijkbaar hadden de platen wat inlooptijd nodig. Twee probleempjes: het asbakje wil niet meer open en het viel mij op dat de linker koplampsproeier niet functioneert. Brandstofverbruik gemiddelde is nu 8,5 l/100 km.
update z4
- 33.768 km
Het rijden in de Z4 is nog net zo leuk als toen ik 'm kocht.
Bij de eerste APK (maart 2011) kwamen geen problemen boven. Wel zijn de probleempjes met de koplampsproeier en de haperende navi opgelost, dealer plaatste kaartupdate en verhielp het soms moeizaam opkomen van het scherm van de navi. Ook is de microfoon van de handsfree installatie vervangen wegens veel ruis tijdens spreken. Maar ik geloof niet dat dat veel verschil maakt.
Alle probeempjes vielen onder garantie (24 maanden huisselectie).
APK koste bij BMW Smudde Almelo iets van euro 39 (uit mijn hoofd)
Volgens de boordcomputer heb ik nog 5600 km te gaan tot aan de servicebeurt. Ik heb ondertussen al wel een keer de motorolie en remvloeistof vervangen.
Z4
- 48.550 km
Een nieuw setje Bridgestone Potenza run flats 255 35 18 zijn gemonteerd tijdens APK (€ 550,-
Auto ziet er ook aan de onderzijde nog steeds uit als nieuw. Verder geen bijzonderheden.
Rijgedrag Z4 transformeert na vervangen Bridgeston
- 77.500 km
Richels in de weg maakten dat de z4 stevige stuurreacties had. Vandaar dat ik na mijn zoektocht naar oplossingen de draagarmen en ophangrubbers (voor) heb vervangen. Echt beter was het niet. Ook niet na het uitlijnen. Vervolgens heb ik, na het lezen, van verschillende gebruikerservaringen, de Potenza's runflats op de voorwielen (225 18 40) laten vervangen door Goodyears Eagle F1 (geen rumflats) in dezelfde maat en... probleem opgelost. De Z4 gaat nu strak over de richels in de weg.
Onlangs is de abspompunit vervangen (kosten bij de BMW dealer euro 2250). Na eigen onderzoek van het oude exemplaar bleek dat alleen een koolborsteltje, in het elektromotortje dat de pomp aandrijft, was blijven hangen. Helaas zit dit motortje geklonken op de behuizing en kan deze niet, zoals bij mijn Discovery TD5 bijvoorbeeld, apart vervangen worden. Zoek je voor je Z4 3.0 si dit onderdeel geef dan even een reactie, die van mij is nu gerepareerd.
update
- 86.500 km
10000 km na de vorige update valt er niet veel bijzonders te vermelden behalve dat de voorruit is vervangen (barst). De auto is nu bijna 10 jaar oud maar ziet er nog uit als nieuw, ook de onderzijde en de motor (geen lekkage). Het gemiddelde verbruik is volgens de boordcomputer 7,8 l/100 km. Een daling van 0,5 liter /100 km na de montage van de nieuwe voorbanden? Of, en dat lijkt waarschijnlijker, toe te schrijven aan de ritjes over de A1 naar Amsterdam (120 km snelweg) met 100-130 km per uur. Olieverbruik is minimaal. Ik vervang elke 10000 km de olie en het oliefilter. Daartussen hoef ik geen olie bij te vullen. Schakelen gaat nog steeds prima. De remschijven voor zien er nog als nieuw uit. Rijd nog steeds met de originele blokken. Nou haal ik wel elk jaar de blokken even uit de klauwen om de remmen goed schoon te kunnen maken, dat zal slijtage zeker tegen gaan. Ik heb al wel een setje Brembo blokken liggen. Ik denk dat ik ze bij 100.000 km ga vervangen. Bij de apk zijn tot nu toe nog geen problemen aan het licht gekomen. Ik zou haast denken dat ik er nog wel een volgende 10 jaar mee vooruit kan. Het enige minpuntje dat ik kan bedenken is dat de ruiten soms niet omlaag gaan wanneer de deur opent. Ik moet nog even checken of zich alleen voordoet wanneer ze niet 100% dicht zitten.
Z4 update
- 106.000 km
Sinds de vorige update in dec 2016 heb ik een 20000 km gereden. Het dubbele jaarkilometrage van de voorgaande jaren. Allemaal snelweg kilometers. Het verbruik is nog steeds een 7,8 l / 100 km. Qua onderhoud: In de zomer deed de airco niet veel meer, die is door de dealer Broekhuis Almelo bijgevuld. Werkte daarna weeer als vanouds. Heel attent dat ze dit als service deden. Had met het ongemak van de verbouwing aan het pand te maken. Of was het een aardigheidje na het vervangen van de ABS regelunit (kosten een 2000 euro). Na eigen onderzoek kwam ik erachter dat de ABS storing veroorzaakt werd door het blijven hangen van een van de twee koolborsteltjes in het electromotortje dat de regelaar aandrijft. Bij veel motoren kan worden volstaan met het vervangen van het electromotortje. Bij de 3.0 zit deze geklonken bevestigd op de ABS unit. Bij de apk viel alleen wat corrosie aan een remleiding op. Ik rijd na 8 jaar nog steeds met veel plezier in de z4 coupe. Kijk wel eens naar wat anders maar kom er dan keer op keer achter dat de z4 coupe met zijn 1250 kg en 265 pk 6 pittter best een leuk, comfortabel karretje is, dat veel rijplezier en kwaliteit biedt. Een cayman zou een idee zijn, maar duur en hogere kosten? Hoe leuk is een fietsta ST? Ideeen? Ik lees ze graag.
Weer een jaartje ouder
- 112.000 km
Het afgelopen jaar heb ik de meeste kilometers (20000) kilometers in onze Twingo gereden. Vandaar minder in de Z4. Tijdens de APK van de Z4 werd opgemerkt dat de veer bij de schokbreker rechtsachter gebroken was. Ik heb ze meteen maar allebei laten vervangen. Euro 200 bij de BMW dealer in Almelo. Verder twee nieuwe achterbanden laten plaatsen, geen run flats. Ik merk er in het stuurgedrag weinig van. Bij de voorbanden zonder run flats merkte ik wel een grote verbetering.
Kort na de APK ging er een lampje op het dashboard branden, remprobleem. Het resetten alleen hielp niet. Pas na het reinigen van de Abs-ringen links- en recht-achter bleef de storing weg. Daar zag ik wel wat kopervet op zitten. Voortaan toch maar lithiumvet gebruiken? Ik heb de Twingo ondertussen ingeruild voor een Micra, dus de BMW kan eventuele pekel vermijden. Al met al ben ik nog steeds tevreden over de Z4.
Corona kilometers, zo weinig?
- 113.500 km
Ik heb afgelopen weekend gebruikt om de motorolie, oliefilter, versnellingsbakolie en de cardanolie te vervangen. De olies zagen er superschoon uit. Daar zijn dus geen problemen te verwachten. Tot mijn eigen verbazing heb ik de afgelopen twee jaar amper gereden in de Z4, net genoeg om de accu op spanning te houden, blijkbaar. Binnenkort weer even naar de BMW dealer voor de APK. Voor nu niets bijzonders te vermelden. De Z4 is nog 100% in orde.
Het afscheid
- 115.000 km
Ben bezig om de Z4 in te ruilen, samen met de Nissan Micra op een Discovery Sport, die mag dan ook meteen mijn TD5 vervangen. Mocht je er een zoeken? De BMW loopt nog als een zonnetje. Had vanaf de zomer niet meer gelopen, maar ook nu weer starten en lopen. En hij staat er nog bij als nieuw. Denk dat de nieuwe eigenaar tevreden zal zijn, met de onderhoudsgeschiedenis en de staat waarin de auto verkeert.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW Z4 Roadster 3.0i S-DRIVE YOUNGTIMER LEDER STOELVER.
- 2009
- 103.654 km

BMW Z4 Roadster sDrive23iA Executive | Apple Carplay/Android Auto Wireless | Navi Prof | Comfort Access | Leder | Sportstoelen | Memory Seat | Stoelverw. | Xenon + Grootlichtass. | 19" Lichtmetaal V-spaak 296 | Aut.dimm.spiegels bi+bui. | Schakelflippers
- 2009
- 182.902 km

BMW Z4 Roadster sDrive35i Executive Navi Xenon Stoelver.
- 2009
- 191.511 km