BMW X5 xDrive30i High Executive (2007)

autoreview

BMW X5 xDrive30i High Executive (2007)
BMW X5 xDrive30i High Executive (2007)BMW X5 xDrive30i High Executive (2007)BMW X5 xDrive30i High Executive (2007)BMW X5 xDrive30i High Executive (2007)BMW X5 xDrive30i High Executive (2007)BMW X5 xDrive30i High Executive (2007)

Signalement

UitvoeringX5 xDrive30i High Executive
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf177.000 km
KM-stand laatst179.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

BMW X5 3.0si (E70) – bouwjaar 2007

  • 179.000 km

Mijn Auto: BMW X5 3.0si (E70) – bouwjaar 2007

Algemeen
Ik kom uit een Mini Clubman JCW – heerlijk speels en 335 pk sterk – maar na onze verhuizing naar Griekenland en met een kleine op komst moest het praktischer. De Clubman is in Nederland verkocht en hier heb ik deze 2007 BMW X5 3.0si gekocht. De zoektocht viel niet mee, want ik ben nogal een pietje precies. Vele X5'en bekeken en gereden, maar in Griekenland gaat men over het algemeen toch wat anders met auto's om dan in Nederland. Dus je ziet veel auto's met schade of een gebrekkige of ontbrekende onderhoudshistorie.

Ik wilde bovendien een auto die niet meer veel afschrijft, maar wel 'premium' comfort en rijplezier biedt. Ook moest het wat hoger, want in Griekenland zijn de binnenwegen niet altijd vrij van kuilen. Ook ga ik graag hiken en met dit model rijd je op onverharde wegen een stuk fijner. Geen moment spijt: hij biedt precies de mix van ruimte en BMW-rijplezier die ik zocht.

Juist de oncomplexiteit van deze generatie spreekt me aan. De E70 voelt nog lekker mechanisch en tijdloos, zonder de overdaad aan elektronica van de latere modellen.

Motor & Rijgedrag
De N52-zescilinder is een parel: atmosferisch, 272 pk, heerlijk lineair. Geen turbo-gat, gewoon direct en soepel oppakken – vooral boven de 3500 toeren komt hij tot leven en klinkt hij verrassend sportief voor een SUV. Niet het vermogen van de V8 of 35i, maar dat gebruik ik toch niet.

Hij trekt nog best stevig door tot zo’n 140 km/u; daarboven wordt de vooruitgang merkbaar rustiger. Op de snelweg is het vooral een relaxte cruiser, maar hij geeft genoeg plezier als je het gas intrapt.

Onderstel & Comfort
Ondanks zijn formaat stuurt de E70 strak. Het magnesium/alu-blok van de N52 is het lichtste motorblok dat in de E70 geleverd is, en dat merk je: de voorkant voelt lichter en wendbaarder dan je van zo’n grote SUV verwacht.

Ik rijd ongeveer 50% in en rondom Athene en 50% op de buitenwegen van het Griekse vasteland. De vering vangt oneffenheden prima op en de auto voelt nog altijd solide, ook bij 180k km.

Verbruik
Op de snelweg is 1 op 10 goed haalbaar; puur in de stad kom je al snel uit op 1 op 6,5. Voor een atmosferische zescilinder in een SUV van dit formaat vind ik dat acceptabel.

Uitrusting & Looks
Hij is af-fabriek volledig uitgerust: van panoramadak tot TV-scherm achterin. De 20-inch velgen met 315 mm brede achterbanden geven de X5 bovendien een krachtige stance die perfect bij het ontwerp past.

Praktisch
De kofferbak is enorm en met de achterbank plat kun je er zelfs in slapen (al is het niet mijn plan). De facelift-CIC-upgrade met achteruitrijcamera maakt parkeren in de stad een stuk eenvoudiger.

Onderhoud & Kosten
De bakolie is al eens ververst, en iedere 10.000 km gaat er verse motorolie in. De auto heeft een sluitende onderhoudshistorie, wat veel vertrouwen geeft. Belasting en verzekering in Griekenland vallen mee, maar ik reken wel op het typische BMW-onderhoud: draagarmrubbers en stabi-rubbers vragen rond deze kilometerstand aandacht. Dat hoort erbij en is goed te doen als je preventief onderhoud pleegt. Volgens de garage kan ik er nog een jaar meer door, maar ik heb toch een afspraak gepland om de rubbers voor te vervangen.

Pluspunten
Karaktervolle N52-motor, betrouwbaar en heerlijk atmosferisch
Trekt krachtig door tot 140 km/u, ideaal voor Griekse snelwegen
Stuurgedrag voor een auto van dit formaat opvallend precies
Magnesium/alu-blok maakt de neus merkbaar lichter en wendbaarder
Rijke uitrusting: panoramadak, TV-scherm achterin en alle opties aanwezig
Tijdloos ontwerp, veel mooier dan de opvolger in mijn ogen
20-inch velgen met 315 mm brede achterbanden geven een prachtige stance
Praktisch interieur, goede stoelen en stevige bouwkwaliteit
Beperkte afschrijving: waardevast voor een premium SUV van deze leeftijd

Minpunten
Dorstig in stadsverkeer (1 op 6,5)
Originele koplampunits kunnen na jaren wat verweren
Onderdelenprijzen liggen boven mainstream-niveau

Conclusie
De BMW X5 E70 3.0si is voor mij de perfecte balans tussen comfort, sportiviteit en mechanisch rijplezier. Hij combineert het gevoel van een klassieke BMW-zescilinder met de praktische bruikbaarheid van een moderne SUV. En dankzij zijn leeftijd is de grootste afschrijving al achter de rug. Wie een betrouwbare, rijk uitgeruste en karaktervolle premium-SUV zoekt en niet terugdeinst voor iets hoger onderhoud, heeft aan de 3.0si een fantastische allrounder.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.