BMW X3 xDrive30i Executive (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | X3 xDrive30i Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 120.000 km |
KM-stand laatst | 123.000 km |
Hobby (prive) auto
- 123.000 km
Ik ben een BMW liefhebber maar dan wel van de modellen zoals die tot ruwweg 2010 zijn geproduceerd. Daarna vind ik het design persoonlijk niet meer wat het zou moeten zijn en gaat het bergafwaarts. Design wat mij betreft: aan de voorkant 2 kleine nieren geflankeerd door dubbele ronde koplampen (liefst met halo-ringen), strakke lijnen, vouwen aan de zijkant, hofmeister-knik, dubbele uitlaat en uiteraard een 6-in-lijn.
Met deze “voorwaarden” ben ik op zoek gegaan naar een prive auto (als 2e auto) uit deze periode die door de vorige eigenaren netjes is onderhouden met niet al te veel kilometers, liefst in originele staat.
In het verleden heb ik diverse 3 en 5 series prive gehad aan mijn voorwaarden voldeden maar er is in de loop van de tijd nog een voorwaarde bij gekomen: een hoge zit dus een X-model moest het worden.
En dan houd ik naar mijn mening nog maar 1 auto over en dat is de E83, het eerste X3-model van BMW. Hiervan is de LCI (2006-2010) wel degene die je zou moeten hebben vanwege de betere afstemming van het onderstel (niet meer zo spijkerhard), het mooiere interieur en de iets zuiniger benzinemotoren (M54 naar N52). De F25 is al weer veel “ronder” qua design en spreekt mij veel minder aan.
Het zoeken naar een net E83 exemplaar valt nog niet mee want de meesten hebben heel veel ervaring maar mijn geduld werd beloond. Ik vond een 3.0Si uit december 2008 in Monaco-blauw met ca. 120.000 km op de teller die er verzorgd uit zag en waarvan de prijs ook redelijk was met de eigenschappen die ik wilde hebben.
Omdat er ondanks zijn leeftijd nog veel liefhebbers voor dit model zijn heb ik direct een afspraak gemaakt voor een proefrit. Ik had vooraf al heel wat informatie verzameld over mogelijke kwalen maar daar bleek bij deze auto nog geen sprake van te zijn voor zover ik op dat moment kon beoordelen en dus heb ik de gok maar gewaagd en de auto gekocht.
Rijden:
De 3.0Si is de 272 pk variant van de N52B30 is i.c.m. met de aut. 6-bak geen enkele moeite heeft om de 1730 kg wegende auto van zijn plaats te krijgen. Ik ben absoluut niet iemand die stevig rijdt (is de auto ook niet voor bedoeld natuurlijk) maar als het moet is de auto best vlot te noemen. Het benzineverbruik is vervolgens ook stevig natuurlijk dus ik houd het maar bij rustig rijden en dan is 1:10 wel haalbaar.
Comfort:
Zoals gezegd is dit een LCI van de E83 en die is wat comfortabeler afgeveerd dan zijn voorganger. Verder heb ik er nieuwe Continental EcoContact 6 op laten zetten in de standaard 235/55x17 maat en dat scheelt ook zeker in het comfort. De auto is nog steeds stevig maar een aparte niergordel hoef je niet meer om.
Aandrijving:
Heb me wat verdiept in de X-aandrijving en begrijp dat er door al die aandrijfassen, koppelingen en differentieelen wel wat extra aandrijfgeluid wordt geproduceerd. Direct na aankoop heb ik de olie van de aut. bak, de verdeelbak en de beide diffs laten verversen en de auto is nu behoorlijk stil. Indien gewenst kan ik onder de laadvloer een stekker losmaken die de verdeelbaak aanstuurt waardoor de aandrijving nog alleen op de achterwielen komt. Een soort AWD naar RWD dus. Nog niet gedaan, het gaat prima zo.
Interieur:
Het interieur is helemaal mijn smaak en redelijk “old school”. Hele goede leren stoelen die volledig electrisch verstelbaar zijn, incl. lendesteun en verwarming dus dat “zit” wel goed.
Lekker hoog in vergelijking met mijn vorige BMW’s dus op mijn leeftijd helemaal goed.
Verder mooi en solide afgewerkt moet ik zeggen. Wel wil ik nog kijken naar een upgrade de navi. Er zijn sets op de markt die keurig 1-op-1 verwisselbaar zijn zodat e.e.a. weer bij de tijd is.
Exterieur:
Zoals gezegd voldoet deze auto aan mijn idee over hoe een BMW er uit zou moeten zien maar dat is uiteraard heel persoonlijk. Oude BMW “waarden” zoals al eerder genoemd en een strakke/vierkante carroserie. Het donkerblauw staat netjes bij de bruine leren bekleding en het hout.
Wij zijn fervente fietsers dus het enige wat ik zelf heb toegevoegd is een afkoppelbare trekhaak zodat de beide electrsiche fietsen heel makkelijk meegenomen kunnen worden.
Uiteraard een grote laadruimte en ook onder de vloer nog meer vakken waarin spullen kunnen worden gelegd zoals bv. de losse trekhaak.
Conclusie:
Voor betrekkelijk weinig geld staat er een mooie SUV op de oprit die – als ik geen brokken maak – nog wel even mee kan en waar ik met genoegen in rijd. De wegenbelasting en brandstofverbruik zijn stevig maar dat was voor de aanschaf bekend. Het plezier van deze auto maakt dat meer dan goed.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.