Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • BMW
  • X3

BMW X3 xDrive30i Executive (2008)

autoreview

4
BMW X3 xDrive30i Executive (2008)
M Klinkhamer
  • M Klinkhamer12
  • Gebruikersreview
21 juni 2021 om 22:21
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringX3 xDrive30i Executive
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf120.000 km
KM-stand laatst123.000 km
Lezerswaardering: 80%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Hobby (prive) auto

  • 123.000 km
  • 21 juni 2021

Ik ben een BMW liefhebber maar dan wel van de modellen zoals die tot ruwweg 2010 zijn geproduceerd. Daarna vind ik het design persoonlijk niet meer wat het zou moeten zijn en gaat het bergafwaarts. Design wat mij betreft: aan de voorkant 2 kleine nieren geflankeerd door dubbele ronde koplampen (liefst met halo-ringen), strakke lijnen, vouwen aan de zijkant, hofmeister-knik, dubbele uitlaat en uiteraard een 6-in-lijn.

Met deze “voorwaarden” ben ik op zoek gegaan naar een prive auto (als 2e auto) uit deze periode die door de vorige eigenaren netjes is onderhouden met niet al te veel kilometers, liefst in originele staat.

In het verleden heb ik diverse 3 en 5 series prive gehad aan mijn voorwaarden voldeden maar er is in de loop van de tijd nog een voorwaarde bij gekomen: een hoge zit dus een X-model moest het worden.
En dan houd ik naar mijn mening nog maar 1 auto over en dat is de E83, het eerste X3-model van BMW. Hiervan is de LCI (2006-2010) wel degene die je zou moeten hebben vanwege de betere afstemming van het onderstel (niet meer zo spijkerhard), het mooiere interieur en de iets zuiniger benzinemotoren (M54 naar N52). De F25 is al weer veel “ronder” qua design en spreekt mij veel minder aan.

Het zoeken naar een net E83 exemplaar valt nog niet mee want de meesten hebben heel veel ervaring maar mijn geduld werd beloond. Ik vond een 3.0Si uit december 2008 in Monaco-blauw met ca. 120.000 km op de teller die er verzorgd uit zag en waarvan de prijs ook redelijk was met de eigenschappen die ik wilde hebben.
Omdat er ondanks zijn leeftijd nog veel liefhebbers voor dit model zijn heb ik direct een afspraak gemaakt voor een proefrit. Ik had vooraf al heel wat informatie verzameld over mogelijke kwalen maar daar bleek bij deze auto nog geen sprake van te zijn voor zover ik op dat moment kon beoordelen en dus heb ik de gok maar gewaagd en de auto gekocht.

Rijden:
De 3.0Si is de 272 pk variant van de N52B30 is i.c.m. met de aut. 6-bak geen enkele moeite heeft om de 1730 kg wegende auto van zijn plaats te krijgen. Ik ben absoluut niet iemand die stevig rijdt (is de auto ook niet voor bedoeld natuurlijk) maar als het moet is de auto best vlot te noemen. Het benzineverbruik is vervolgens ook stevig natuurlijk dus ik houd het maar bij rustig rijden en dan is 1:10 wel haalbaar.

Comfort:
Zoals gezegd is dit een LCI van de E83 en die is wat comfortabeler afgeveerd dan zijn voorganger. Verder heb ik er nieuwe Continental EcoContact 6 op laten zetten in de standaard 235/55x17 maat en dat scheelt ook zeker in het comfort. De auto is nog steeds stevig maar een aparte niergordel hoef je niet meer om.

Aandrijving:
Heb me wat verdiept in de X-aandrijving en begrijp dat er door al die aandrijfassen, koppelingen en differentieelen wel wat extra aandrijfgeluid wordt geproduceerd. Direct na aankoop heb ik de olie van de aut. bak, de verdeelbak en de beide diffs laten verversen en de auto is nu behoorlijk stil. Indien gewenst kan ik onder de laadvloer een stekker losmaken die de verdeelbaak aanstuurt waardoor de aandrijving nog alleen op de achterwielen komt. Een soort AWD naar RWD dus. Nog niet gedaan, het gaat prima zo.


Interieur:
Het interieur is helemaal mijn smaak en redelijk “old school”. Hele goede leren stoelen die volledig electrisch verstelbaar zijn, incl. lendesteun en verwarming dus dat “zit” wel goed.
Lekker hoog in vergelijking met mijn vorige BMW’s dus op mijn leeftijd helemaal goed.
Verder mooi en solide afgewerkt moet ik zeggen. Wel wil ik nog kijken naar een upgrade de navi. Er zijn sets op de markt die keurig 1-op-1 verwisselbaar zijn zodat e.e.a. weer bij de tijd is.

Exterieur:
Zoals gezegd voldoet deze auto aan mijn idee over hoe een BMW er uit zou moeten zien maar dat is uiteraard heel persoonlijk. Oude BMW “waarden” zoals al eerder genoemd en een strakke/vierkante carroserie. Het donkerblauw staat netjes bij de bruine leren bekleding en het hout.
Wij zijn fervente fietsers dus het enige wat ik zelf heb toegevoegd is een afkoppelbare trekhaak zodat de beide electrsiche fietsen heel makkelijk meegenomen kunnen worden.
Uiteraard een grote laadruimte en ook onder de vloer nog meer vakken waarin spullen kunnen worden gelegd zoals bv. de losse trekhaak.

Conclusie:
Voor betrekkelijk weinig geld staat er een mooie SUV op de oprit die – als ik geen brokken maak – nog wel even mee kan en waar ik met genoegen in rijd. De wegenbelasting en brandstofverbruik zijn stevig maar dat was voor de aanschaf bekend. Het plezier van deze auto maakt dat meer dan goed.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een BMW X3? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de BMW X3
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    BMW X3 3.0I EXECUTIVE AUTOMAAT / AIRCO / PDC RONDOM / LEER / TREKHAAK

    BMW X3 3.0I EXECUTIVE AUTOMAAT / AIRCO / PDC RONDOM / LEER / TREKHAAK

    • 2006
    • 180.598 km

    € 7.490

    BMW X3 3.0si High Executive *272 pk*YOUNGTIMER*NEDERLANDSE AUTO* NAVIGATIE*LEDER*TREKHAAK AFNEEMBAAR*PANORAMADAK*

    BMW X3 3.0si High Executive *272 pk*YOUNGTIMER*NEDERLANDSE AUTO* NAVIGATIE*LEDER*TREKHAAK AFNEEMBAAR*PANORAMADAK*

    • 2007
    • 169.336 km

    € 12.945

    BMW X3 2.5si Executive

    BMW X3 2.5si Executive

    • 2008
    • 298.000 km

    € 6.950

Meer BMW X3 occasions

Gerelateerde forumtopics

  • BMW X3 / iX3 | Facelift 2021 p.2

    83
    • 21 februari 2022
  • Het BMW X3 & iX3 (G01 & G08) owners topic

    2
    • 15 juni 2021

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • BMW X3 specificaties
  • BMW X3 occasions
  • BMW X3 video's
Advies en informatie
  • BMW X3 tests
  • BMW X3 gebruikersreviews
  • BMW X3 index
PREMIUM
BMW 2-serie Active Tourer vs. Mercedes-Benz B-klasse - Dubbeltest

BMW 2-serie Active Tourer vs. Mercedes-Benz B-klasse - Dubbeltest

BMW en Mercedes-Benz staan al sinds mensenheugenis tegenover elkaar als Ajax en Feijenoord....

Lees meer
 

BMW X3 reviews

  • Gebruikersreview
    BMW X3 xDrive30i Executive (2008)

    BMW X3 xDrive30i Executive (2008)

    4
    • 21 juni 2021
  • Gebruikersreview
    BMW X3 xDrive30i High Executive (2007)

    BMW X3 xDrive30i High Executive (2007)

    7
    • 15 december 2019
  • Gebruikersreview
    BMW X3 xDrive30d High Executive (2006)

    BMW X3 xDrive30d High Executive (2006)

    8
    • 21 januari 2019
  • Gebruikersreview
    BMW X3 xDrive20d Executive (2008)

    BMW X3 xDrive20d Executive (2008)

    1
    • 8 mei 2014
  • Gebruikersreview
    BMW X3 xDrive20i Executive (2007)

    BMW X3 xDrive20i Executive (2007)

    1
    • 5 april 2013
  • Gebruikersreview
    BMW X3 xDrive20d (2008)

    BMW X3 xDrive20d (2008)

    • 6 mei 2011
  • Gebruikersreview
    BMW X3 xDrive35d High Executive (2007)

    BMW X3 xDrive35d High Executive (2007)

    4
    • 5 april 2011
meer reviews
BMW M3 - Op de Rollenbank

BMW M3 - Op de Rollenbank

25

Een student in een BMW M3. Dat bestaat dus ook gewoon. Raoul Klink trok de hele trukendoos...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Gebruikersreview
    BMW X3 sDrive18d (2016)

    BMW X3 sDrive18d (2016)

    2
    • 11 augustus 2022
  • Nieuws
    Nieuwe BMW X3: maatje groter

    Nieuwe BMW X3: maatje groter

    39
    • 4 juli 2022
  • Nieuws
    Zo ver komt de BMW iX3 in de praktijk

    Zo ver komt de BMW iX3 in de praktijk

    168
    • 6 juni 2022
  • Gebruikersreview
    BMW iX3 High Executive (2022)

    BMW iX3 High Executive (2022)

    3
    • 27 mei 2022
  • Gebruikersreview
    BMW iX3 High Executive (2021)

    BMW iX3 High Executive (2021)

    8
    • 13 mei 2022
  • Gebruikersreview
    BMW iX3 High Executive (2022)

    BMW iX3 High Executive (2022)

    13
    • 6 maart 2022
  • Gebruikersreview
    BMW iX3 High Executive (2021)

    BMW iX3 High Executive (2021)

    7
    • 17 februari 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    BMW X5 M toont ‘horizontale’ grille

    BMW X5 M toont ‘horizontale’ grille

    13
    • 12 augustus 2022
  • Gebruikersreview
    BMW X3 sDrive18d (2016)

    BMW X3 sDrive18d (2016)

    2
    • 11 augustus 2022
  • BMW M3 - Op de Rollenbank

    BMW M3 - Op de Rollenbank

    25
    • 11 augustus 2022
  • Gebruikersreview
    BMW i4 M50 (2022)

    BMW i4 M50 (2022)

    5
    • 10 augustus 2022
  • Nieuws
    BMW: 'Abonnement voor stoelverwarming went wel'

    BMW: 'Abonnement voor stoelverwarming went...

    260
    • 9 augustus 2022
  • Gebruikersreview
    BMW i4 eDrive40 (2022)

    BMW i4 eDrive40 (2022)

    13
    • 8 augustus 2022
  • Gebruikersreview
    BMW i4 eDrive40 (2021)

    BMW i4 eDrive40 (2021)

    5
    • 8 augustus 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden