BMW X3 3.0i High Executive (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | X3 3.0i High Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 62.000 km |
KM-stand laatst | 70.000 km |
Even wennen
- 65.000 km
Na lang wikken en wegen mijn Audi A6 3.0TDI ingeruild op deze X3, wellicht voor vele een rare stap, maar soms loopt het zoals het loopt.
Ondanks dat ik nog dik tevreden was over mijn A6, beviel deze eigenlijk niet in combinatie met de door ons vorig jaar aangeschafte sleurhut, trekkracht zat uiteraard, maar overzicht nul...en ik voelde me daar niet echt happy bij.
In eerste instantie mijn pijlen gericht op fulsize SUV's oa VW Touareg, Volvo XC90, Jeep Grand Cherokee, BMW X5, maar daar deze vooral zakelijk bereden worden hadden de meeste al flinke km standen, plus 150.000 en de prijskaartjes voor reparaties aan dit soort auto's zijn niet mals....en voor mij persoonlijk ik vind ze alle toch wel erg groot, en onhandig.
Toen de pijlen wat bijgesteld voor een slagje kleiner, en gaan kijken naar Hyundai iX 35, Kia Sportage, VW Tiguan etc maar deze zijn het voor mij toch net niet auto's, niks mis mee, vooral de Hyundai en Kia veel waar voor je geld, alleen de 2.0 benzine motoren konden mij niet bekoren, niet geheel vreemd als je van een beul van een 3.0TDI naar een 2.0 benzine overstapt, bedoel het niet aanvallend maar de stap word dan gewoon heel erg groot.....
Ok het moest dus een 6 cilinder worden, dan word de keuze in het kleinere segment SUV erg klein, althans wat voor mij financieel haalbaar is, ik ben eerlijk als ik zeg dat ik het liefst een Audi Q5 3.0TDI had gekocht maar dat is voorlopig een onhaalbare kaart voor mij, en dat geld ook voor de Volvo XC60....dan blijft er nog eigenlijk eentje over en dat is de BMW X3, niet een auto waar ik direct voor warm liep....
Op een gegeven moment kwam er een X3 te koop bij een officiele dealer met 62000km op de klok en werkelijk alle toeters en bellen erop en eraan, incl officiele afneembare trekhaak vanaf fabriek, incl geupdate navigatie enz enz, ben er wezen kijken en de auto was werkelijk als nieuw, zowel van binnen als van buiten nauwelijks gebruikers sporen, de rijbeleving is even wennen na een A6 maar de auto maakte gewoon zo'n goede indruk dat ik besloten heb deze te kopen.
In dezelfde week dat ik de auto afhaalde, gelijk het weekend erop met vakantie, en dat beviel een stuk beter dan met de A6, dit soort auto's zijn stukken beter geschikt voor trekken dan een normale auto, al is een BWW natuurlijk geen echt werkpaard dat weet ik ook wel, maar ik rij toch alleen maar verharde weg dus voldoet hij hier prima, en de auto zich ook prima gehouden, geen enkel piepje of kraakje of misslag of wat ook, gewoon top!
Met caravan voelt de auto wat lekkerder aan, de X3 heeft natuurlijk een stug karakter maar met wat gewicht aan de haak voelt hij wat lekkerder, en daar heb ik dan gelijk een van de wat mindere punten van de X3, hij is namelijk héél erg stug, nou houd ik daar wel beetje van, maar de X3 maakt het soms wel erg bont....op asfalt is het best ok, maar op klinkerwegen denk je soms wel is van nouuuuu, er is een optie die "Intraxracing" aanbied om een wat meer op comfort afgesteld verenpakket incl 2 andere schokbrekers te monteren, maar dit komt op 2000 euro incl montage, en daar moet ik nog is paar keer voor achter mijn oren krabbelen.....
Persoonlijk vind ik dat jammer, de motor en bak zijn namelijk van het zijdezachte karakter, de motor draait als een electromotor en de automatische bak schakelt zonder enige schokken, en dit detoneert soms met het snoeiharde veerkarakter van de X3, ik denk als BMW de X3 iets meer comfort had meegegeven de X3 een echt toppertje had kunnen worden.....ik twijfel of ik het verenpakket laat monteren, ik doe meestal niet zo heel lang met mijn auto's en dan is 2000 euro investeren toch veel geld....
Voor de rest bevalt de auto uitstekend, alles werkt 100% en er rammelt piept en kraakt niks, de motor is een genot om te horen....wel dorstig maar goed dat weet je als je een 3.0 benzine koopt, ik rij met caravan 1:7 en woon werk verkeer 1:7.5 dus dat mag best stevig genoemd worden maar ik rij hooguit 12 a 13.000km per jaar, dus dat is te overzien, en de motor doet fluitend zijn werk, ik denk dat een 2.0 benzine in deze auto ietwat onder de maat is, maar het ligt er ook maar net aan wat je verlangt van een auto...
Met een caravan heeft deze auto dan ook totaal geen moeite en sleurt hem moeiteloos bergen op en af, maar dat kan ook niet anders met dit blok.
Wat kan ik nog meer vertellen, de radio is van topklasse moet ik zeggen, en je moet uitkijken als je hem opendraait dat je de ramen er niet uitblaast....klinkt als een klok.
Voor de rest is de zithoogte erg lekker, en denk dat ik niet snel meer naar een normale sedan overstap, het is gewoon lekker dat je wat hoger zit.
Ik begin wel meer en meer aan de auto te wennen al zal het stugge karakter me soms nog wel is achter mijn oren doen krabbelen, aan de andere kant ligt de auto wel zo stabiel als een blok op de weg, als je een bocht induikt geeft de auto geen krimp, dat is dan weer het voordeel van het stugge karakter....
Ik heb de auto nu enkele maanden in bezit, het keuzemenu van autoweek werkte niet helemaal goed, kon alleen als jaar van aanschaf 2005 of 2006 aanklikken, maar na enkele maanden nog geen klacht gevonden en dat is dan toch wel weer top! Ik hoop dat de auto zich zo een paar jaar houd....
Zal over een poosje weer een update doen.
Het blijft wennen..
- 69.500 km
Na weer een paar maanden verder te zijn, ben ik nog steeds niet helemaal overtuigd van de auto, op één punt overtuigd de auto me in ieder geval wel, en dat is met zijn betrouwbaarheid, ben de garage van de dealer uitgereden en de auto heeft nog geen misslag gemaakt, daarover niets dan hulde...
Waar ik niet aan kan wennen, is de snoeiharde vering, en dat begint me eigenlijk steeds meer te irriteren, de auto hobbelt en stuitert dat het een lieve lust is, en rijd eigenlijk onaangenaam oncomfortabel, zelfs op de snelweg kan het snoeiharde karakter nauwelijks onderdrukt worden, ieder hobbeltje, kuiltje, takje enz enz word snoeihard doorgegeven, en met 130km/h door een hobbel of kuiltje rijden, vertaald zich dat de auto hier knetterhard op reageert...
Nog een puntje is dat het uitlaatgeluid soms hinderlijk aanwezig is, bij bv 90km/h bromt de auto erg hinderlijk, dit is op te lossen door uiteraard terug te schakelen, of als het mogelijk is 100 te gaan rijden...maar dat kan niet de bedoeling zijn, de 6 cilinder klinkt uiteraard wel fijn bij accelereren.
Een ander item blijft het exhorbitante hoge verbruik, ik kom niet verder dan 1:7,5 ik wist uiteraard toen ik hem kocht dat het geen zuinigheids wonder was, maar elke 400km begint de auto weer ernstige dorst te krijgen en mag er weer voor dik 100 euro benzine in, het blijft slikken.
Dan helemaal geen positieve dingen, toch wel, de hoge instap blijft fijn, de zitpositie is gewoon erg goed, de ingebouwde radio blijft top...
Of ik de auto lang blijf houden, blijft de vraag...ik zit alweer de bekende occasions site's af te snuffelen, geen goed teken als je een auto pas een half jaar hebt.
Maar het veerkarakter van de auto is een misser eerste klas van BMW, het is onmogelijk je comfortabel van A naar B te verplaatsen, ik verlang naar iets meer comfort..maar ondanks de crisis blijven ook onpopulaire auto's zoals een midsize SUV stevig aan de prijs met minder dan 100K op de klok...word vervolgd....
Huwelijk ontbonden...
- 70.000 km
Kan er kort over zijn, ik was het gehobbel en gestuiter zo verschrikkelijk zat, dat ik de X3 na een halfjaartje weer heb verkocht, het is absoluut geen fijne auto om mee te rijden, ik snap werkelijk niet wat BMW bezielde om de X3 zo idioot hard af te veren, de leus, BMW maakt rijden geweldig, is hier in geen enkel opzicht aanwezig
Ondanks dat was het toch een aardig succesnummer, maar niet voor mij......ik ben zelden zo blij geweest dat ik van een auto af was....ik ben en was er helemaal klaar mee.....
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.