BMW X3 2.0i Executive (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | X3 2.0i Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 169.000 km |
KM-stand laatst | 194.000 km |
Wat een mooie auto!
- 189.000 km
3 jaar geleden deze BMW X3 gekocht, toen ik hem zag staan en erin reed was ik verkocht. Liefde maakt blind, maar daarover later meer........
Ik wilde deze auto voor de ruimte. Voorin zit je ruim en achterin kunnen volwassenen ook ruim zitten. Als mijn vrouw rijd en ik zit achterin heb ik nog bijna een halve meter over (beetje overdreven, maar zo voelt het wel) tussen mijn knie en de voorstoel (ik ben 1.79mtr). Daarnaast ook nog volop ruimte in de achterbak. Het is een grote auto zondermeer, maar als ik wordt ingehaald door een X5, zie je dat die nóg een stukje groter is.
De meeste X3 van deze periode hebben de ongespoten donkergrijze bumpers, bij mijn X3 zijn de bumpers meegespoten en ik moet zeggen dat maakt deze X3 een stuk mooier.
De X3 voelt zeer solide aan, mag ook wel want deze dame is een dikke 1.700kg. Als ik erin zit voelt alles zeer solide, op de weg rijd ie zeer stabiel, door de bochten kan je ook met een mooi tempo. Binnenin geen rammeltje of kraakje te horen na 14 jaar. Freude am fahren. De remmerij kan het prima aan. Pas boven de 120km/u komen de banden- en rijwindgeluiden naar boven.
Ik heb bewust gekozen voor een 2ltr motor met handbak. Het is geen strepentrekker, integendeel 1.700kg en 144pk is dan niet veel. Ik ben ook een stuk rustiger gaan rijden.
Ik heb 1 keer 1:12,5 km gehaald in de zomer met veel 100km en 80km weg. Over het algemeen is op de snelweg goed 1:11-12 te halen. We rijden ook veel kleine stukjes dus over het algemeen zit ik op 1:9,5-10.
Liefde maakt blind!
- 189.000 km
Liefde maakt blind, ik zei het al. Ik heb zelf niet goed opgelet bij de aanschaf.
In de eerste plaats miste ik een bagageafdekhoes, daar kwam ik thuis pas achter. Die heb ik op onderdelenlijn toen maar gekocht. En meteen de versleten versnellingspook vervangen.
Ik heb de auto bij een handelaar vandaan en dan is de eerste beurt best spannend. De banden waren compleet uitgedroogd, schokdempers achter waren kapot. Totaal EUR 1.500,- waarvan de banden het duurste waren. Ik heb de handelaar erop aangesproken en hij heeft bijgedragen in de kosten van de banden. Dat vind ik dan wel weer netjes.
Daarna....
Vrij snel ging het motorlampje branden. Waar ik woon is geen BMW dealer dus uit laten lezen bij een universeel autobedrijf. Het was de VANOS verstelling. Bij de BMW dealer in de stad verderop de VANOS versteller laten vervangen (EUR 600). Direct daarna weer het motor lampje, door de BMW dealer uit laten lezen en het gasklephuis laten vervangen (EUR 600,-telt u mee).
Olieverbuik was stijgende en ging van 1ltr op 3000km (net aan acceptabel) naar 1ltr per tankbeurt (700km). Op internet rondgekeken en het zouden de klepseals wel eens kunnen zijn. Niet iedereen wil zomaar alleen de klepseals vervangen. Ik kwam uit bij een bedrijf in Giessen die veel ervaring hebben met BMW's en deze motoren.
Daar bleek het volgende aan de hand: Klepseals dus, kleppendeksel, olieniveau meting, Luchtpomp, distributieketting en nog wat pakkingen (oa van de carter). Carterpakking is op zich niet zo erg, maar de X3 is 4 wiel aangedreven, dus de aandrijflijn loopt door de carter.........
De distributieketting moest ook, ook al had ik hier geen last van. Je kan zien of de ketting gedaan is. Als je de oliedop opendraait, kan je de bovenkant van de geleider zien. Origineel is deze bruin, de vervanging is geel, en de laatste 2 jaar gebruiken ze wit. Die van mij was geel, maaarrrr.... Toen de motor eenmaal open lag, bleek alleen het bovenste gedeelte van de geleiding vervangen, de ketting zelf raakte al versleten en er waren plastic deeltjes afgebroken, die gelukkig nog in de carterpan lagen......
Kosten totaal EUR 2.500,- pijnlijk, maar niet doen is geen optie.
Het bedrijf in Giessen vind ik echt een top bedrijf moet ik zeggen. De eigenaar is een jonge bink (voor mij dan) die de problemen haarfijn kon uitleggen en laten zien. Ook dacht ie mee, om de kosten te drukken. Ik had een beetje hetzelfde gevoel bij die knul als bij Wheeler Dealers of Klokje rond. Dat enthousiasme, als je begrijpt wat ik bedoel.
Wat trouwens nog wel raar was is dat een lagerbrug en lagerschaal van de ingaande nokkenas was gebroken. Dat is op zich niet normaal. Het vermoeden is dat bij het inbouwen van de VANOS versteller er teveel druk op de ingaande nokkenas is gekomen en dat deze is gebroken. Het is een vermoeden, zeker weten doen we het niet, maar ik heb wel een e-mail met foto's naar de BMW dealer gestuurd. Daarop een korte reactie gehad dat de inbouw volgens de BMW procedures is ingebouwd.
Het bedrijf in Giessen heeft een donor cilinderkop gekocht, alleen voor de lagerbrug en schaal. Daar heeft hij bijna niks voor gerekend. Topbedrijf!
De motor is er wel flink van opgeknapt, het rijdt nu een stuk rustiger, geen gebrom meer bij koude motor. Sneller is ie er niet van geworden, maar het klinkt mooier, fijner.
Al zal het wel even duren voor ik de angst van motorlampjes, olielampjes enzo kwijt ben.
Mooiste auto van de straat
- 189.000 km
Ik heb nu weer de mooiste auto van de straat, en het voelt nu ook weer zo omdat ik weet dat de auto technisch goed is!
Ik zou geen X3 meer kopen omdat ik niet 2 keer in dezelfde auto rijdt, ook niet hetzelfde merk. Tot op heden dan.
Mijn auto verleden:
Mini (de originele)
Golf III, 1,8ltr serieus snel
Peugeot 306 station
Alfa Romeo 147
Mercedes Benz Vaneo
BMW X3
De Golf was de snelste auto die ik heb gereden. De mini goed vpor het betere gooi en smijt werk. De Alfa vond ik de mooiste van binnen, goede zit, mooie werkplek. De Mercedes was echt een ruimtemonster. 4,15mtr lang, maar makkelijk met 4 personen, 2 fietsen en bagage ín de auto, en dan nog 2 fietsen achterop. De Peug was het meest comfortabel, zoals het een fransman betaamt.
Nu de kinderen groter worden en veel minder mee gaan, of zelfs zelf gaan rijden, zal de volgende auto kleiner worden. Een italiaan of een fransman denk ik.
1000 km verder
- 190.000 km
Ik ben nu duizend kilometer verder en normaal gesproken zou ik alweer wat olie toegevoegd moeten hebben. Nu niet, ik heb 3 keer moeten kijken, maar geen druppel olie verbruikt.
Ook moet ik even terug komen op het rijden. Ik schreef eerst dat de motor fijner reed, maar niet sneller was. Dat klopt niet helemaal. Hij rijdt juist wel sneller. Er zit meer pit in, de motor klinkt mooi en BMW waardig. Eerst had ik nog het idee dat mijn X3 ondergemotoriseerd was, maar dat is zeker niet meer zo. Ik rij nu vlot weg.
Ik heb wel wat koelvloeistof moeten toevoegen, lampje brandde af en toe. Wee de angst voor lampjes op het dashboard. Dat schrijf ik maar even af als nieuwigheid.........
Ook is er nog steeds een olielucht in het interieur, ik weet nog niet waar het precies vandaan komt. De pakking van de warmtewisselaar is vervangen, dus wellicht dat er wat olie is doorgesijpeld wat nog weggebrand moet worden, ik heb immers nog maar duizend kilometer gereden.
Met zo'n grote reparatie ga je toch om je heen kijken naar wat anders, uit angst voor grote uitgaven in de toekomst. Dus ik heb de auto te koop gezet, maar begin nu toch te twijfelen. Ik zou prima in een Dacia of Berlingo kunnen rijden, ik schaam me nergens voor, maar elke keer als ik nu in de X3 stap en wegrij.......... Een andere auto heeft me dat gevoel nog niet kunnen geven. Ik zal het proberen te beschrijven: Ik loop naar mijn auto en zie de mooiste auto van de straat staan, ik stap in rij weg en alles voelt solide en degelijk. Mooi geluid zonder lawaaierig te zijn, het is gewoon rustgevend. De knopjes zitten waar ze wezen moeten, ik hoef niet te kijken of te zoeken om de auto goed te bedienen.
Nu wel goed?
- 190.000 km
In de afgelopen periode weinig gereden. De olielucht waar ik het over had, werd rook uit de motor. Er bleek olie te lekken op de uitlaat. Eind januari onder garantie de kleppendeksel laten vervangen. Deze bleek niet goed aan te sluiten, waardoor er olie uit lekte.
Gelijk maar een klein lekje van de vacuumpomp gefixt. Kwestie van nieuwe ringen persen.
Ook EML en motormanagement lamp brandend gehad. Code P110D en 2CF8, beide hebben te maken met de gasklep. Met een beetje rommelen aan de stekker ging de fout weg. Daarom alleen de stekker vervangen. Dit blijkt ook een veel voorkomend euvel te zijn van deze motor (N46B20).
Alle zwakke punten van deze motor zijn nu aangepakt, dus we kunnen weer een paar jaar verder, er zou nog makkelijk 100k km bij kunnen.
De X-drive is gevoelig voor de kleinste verschillen in diameter van de voor en achterbanden. Dan gaat de X-drive vaak over op 4 wielaandrijving en dan zou deze de geest kunnen geven, wat een dure grap is. Ik ga er dus voor zorgen dat mijn banden altijd alle 4 tegelijk vervangen worden.
Vanaf nu hopelijk alleen regulier onderhoud. Maar ja het blijft BMW, Bring Money With you.......
In de tijd dat ik niet in mijn X3 reed in andere auto's gereden en dat beviel op zich prima. Maaaarrr....... op het moment dat ik dan in de X3 stap, is het toch weer een andere wereld. Stil, comfortabel (op de snelweg dan), majestueus bijna. Wat een genot.
Nu wel goed! En APK
- 194.000 km
Nadat de laatste olielekkage is verholpen, bleek de X3 koelvloeistof te lekken. Een flens die aan de motor vastzit en naar de waterpomp gaat lekte door een versleten O-ring. Onderdeel bij BMW opgehaald (eur 44,-) en ingebouwd.
Daarna de APK, er zat een lek in de einddemper van de uitlaat. Bij deze kilometerstand en leeftijd niet gek natuurlijk, maar wel weer even prijzig (EUR 650,-).
In de afgelopen maanden weer regelmatig naar het werk geweest met de X3. Dan rijd het wel weer lekker hoor. 110km/u (op de teller dan) op de snelweg, heerlijk relaxed. Met 150pk heb je dan niet heel veel power over, evengoed zit je snel op de 130 of meer. Cruisen op 80km weg. Tijdens het rijden een en al rust en kalmte. Ongeveer 11,5km per liter op de snelweg en 80km wegen. Op kleine stukjes, onder de 5km, gaat het verbruik flink omhoog, 1 op 7 tot 1 op 8.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW X3 | Trekhaak afneembaar | Metallic | Airco | 3.0d
- 2005
- 397.012 km

BMW X3 3.0i Executive Automaat ECC Audio/CD Navi Leder Electr. pakket LMV 17" Sportstoelen Schuif/kanteldak Dealeronderhoud Nw Apk
- 2004
- 317.397 km

BMW X3 2.5i! Airco! Automaat! Lage kmstand! Youngtimer!
- 2005
- 88.990 km