BMW X1 sDrive20d EfficientDynamics Edition (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | X1 sDrive20d EfficientDynamics Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 19.440 km |
KM-stand laatst | 22.909 km |
Soepel, zuinig en comfortabel. Maar te irritant
- 22.909 km
Ik heb deze auto een maand en 3500km gereden.
Wat me het meeste opviel was dat hij erg zuinig was. Over de hele periode gemiddeld 5,8/100 gehaald. Ik ben wel de uitdaging aangegaan, maar heb zeker niet langzaam er mee gereden. Het is toch wel apart om in 3500km maar 3 keer diesel te tanken.
De motor is erg soepel met meer dan voldoende trekkracht. Het lijkt wel een sportauto, dat kunnen ze wel bij BMW.
En ook de stoelen zaten beter dan in menig andere auto.
Ook is hij lekker ruim; er kan best het een en ander in en ook 4 volwassenen zitten niet krap.
Helaas is hij net als bijna alle moderne auto's erg onoverzichtelijk; er passen hele vrachtwagen combinaties in de A- B- en C-stijlen. Een veilige kooi, maar het zicht rondom is zoals bij veel anderen belabberd.
En dan mis je opeens de parkeersensoren.
Ik neem aan dat die altijd een optie zijn, dus zet ze er op. Desnoods een basic aftermarkt setje.
Maar zoals gezegd; daarin verschilt hij niet met de meeste moderne auto's.
Hij voelt daardoor wel nog een stuk groter aan dan hij daadwerkelijk is.
Nogmaals; parkeersensoren kunnen daar waarschijnlijk veel bij helpen.
Waar hij het uiteindelijk op verloor was de indeling van de versnellingsbak en het stuurgedrag bij rechtuitrijden.
De achteruit versnelling zit linksvoor, waarbij je door een kleine weerstand heen moet drukken om voorbij de 1e versnelling te schakelen.
Dat is op zich al niet handig, maar in combinatie met het start stop systeem, waarbij je bij elk stoplicht zodra die op groen springt de koppeling intrapt (waardoor de auto vanzelf start) en hem in zijn 1 zet, resulteert dat toch best vaak in het perongeluk in zijn achteruit zetten en dan optrekken... de verkeerde kant op.
Het is niet helemaal fout gegaan, maar erg prettig is het niet.
Persoonlijk heb ik hem ook een paar keer in de 6e versnelling gezet omdat ik gevoelsmatig daar de achteruit versnelling verwacht. Ook niet handig, ook niet echt fout gegaan, maar dat is vooral een persoonlijke gewenning schat ik.
Anderzijds bleek het vinden van de 2e versnelling voor sommige van mijn mede bestuurders soms lastig, alweer omdat je wel erg makkelijk door de weerstand heen trekt die de achteruit versnelling afschermt.
Op zich zou je het nog af kunnen doen als gewenning, hoewel je na een maand en 3500km daar toch eigenlijk wel aan gewend zou moeten zijn.
Een ander punt van de versnellingsbak is dat de indeling van de 1e en 2e versnelling zo is dat je bij het rollend de bocht omgaan eigenlijk terug moet schakelen naar de 1e versnelling, of een stuk meer gas geven dan je normaal zou doen als je hem in de 2 laat. Anders sloeg hij vaak gewoon af.
Overigens zorgt het start stop systeem er voor dat zodra je de koppeling intrapt de motor weer aanspringt, dat is dan wel weer een voordeel.
De versnellingbak had de X1 dus op achterstand gezet, wat de soepelheid van de motor deels weer goed maakte.
Het stuurgedrag maakte uiteindelijk dat deze auto niet op een shortlist gaat komen.
En dan vooral het stuurgedrag bij het rechtuitrijden.
Ik ben er niet achter gekomen wat het nu precies is, maar bij gewoon rechtuitrijden heb je steeds het gevoel alsof je hele kleine beetjes moet bijsturen.
Dit heeft tot gevolg dat je echt de hele tijd aan het sturen bent wat een zeer on-ontspannen gevoel oplevert. Voor mij was dat echt funest en maakte het langere afstanden rijden, wat gezien het verbruik, de soeplesse van de motor en de prima stoelen en zithouding juist een forte van deze auto zou moeten zijn, tot een vervelende klus.
Wat kleinere verbeterpunten, wellicht erg persoonlijk, zijn de koets verlichting; wat leds in de deuren zodat die in het donker zichtbaar open staan,
wat meer licht in de kofferbak zodat die altijd goed verlicht is,
de cruisecontrol hendel niet onder de hendel voor groot licht (sorry, sorry, sorry),
de menu knop die ook ingesteld kan worden om de andere kant op te draaien (inzoomen is voor mij met de klok mee) en als kleinste detail; als laatste stap van de inzoom range niet omschakelen naar automatisch maar die juist aan de andere kant van het spectrum zetten.
Maar zoals gezegd; dat zijn details, waar deels met behulp van de vrij goed werkende spraakbesturing aardig om heen te werken viel.
Ik zou zeggen; andere bak er in en de besturing aanpassen en je hebt een heerlijke auto.
Anne.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod

BMW X1 sDrive18i Executive X-line 1ste Eigenaar Navigatie PDC NAP Marrakesh Brown
- 2012
- 116.764 km

BMW X1 sDrive20i High Executive | 95.000km NAP | Panoramadak | M-Sportpakket | Leder | Navigatie | Stoelverwarming | PDC | Xenon
- 2014
- 95.201 km

BMW X1 xDrive20i Upgrade Edition
- 2013
- 119.284 km