BMW M5 (2001) #2

autoreview

BMW M5 (2001)

Signalement

UitvoeringM5
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf171.000 km
KM-stand laatst203.872 km
Lezerswaardering: 35%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

BMW E39 M5

  • 203.872 km

Waarom een E39 M5?

Bijna 3 jaar geleden kocht 'n vriend van me een 1999 Pre-facelift M5 en toen ik de auto voor het eerst zag en hoorde, wist ik gewoon dat dit iets bijzonders was. Na eenmaal een keer gereden te hebben met de Über-Beier, was ik op slag verliefd. Ik moest en zou een E39 M5 hebben. Wat een waanzinnig apparaat!

Aanschaf

Bij aanschaf van een auto ben ik altijd zeer kritisch; alles moet gewoon kloppen. Na me verdiept te hebben in de E39 M5, kwam ik al snel tot de conclusie dat het een facelift model moest worden (vanaf bouwjaar 2001), niet allerminst vanwege het verbeterde S62 motorblok, maar ook vanwege het mooie dikke M-stuur, de 16:9 navigatie en de angel eyes koplampen. Ook over de kleurencombinatie was ik snel uit; Carbon Schwarz metallic, zwart leder en geborsteld aluminium interieur lijsten. De zoektocht kon beginnen!

Na een x aantal weken kwam ik een net exemplaar tegen in Oosterhout. Alles leek te kloppen; de juiste kleurencombinatie, onderhoudshistorie + rekeningen aanwezig en NAP. Tijd om eens langs te gaan. Bij aankomst stond de auto binnen en ik mocht uiteraard rustig alles uitproberen en bekijken. Daarna de motor laten lopen (was koud) en er was niks te horen van een tikkende Vanos o.i.d. De S62 liep heel mooi, rustig en zuiver. Dit kon 'm wel eens gaan worden! Alles wat ik nog wilde was een aankoopkeuring bij BMW, wat geen enkel probleem was. 3 dagen later terug gegaan en de auto meegenomen naar BMW Bergwerff, enkele kilometers verderop, zodat ik de auto ook even goed aan de tand kon voelen. Eenmaal aangekomen bij BMW, werd de M5 achtereenvolgens op de brug gezet, uitgelezen en binnenstebuiten gekeerd. Na ruim een uur kreeg ik te horen dat de auto in zeer goede staat was en er slechts 1 probleempje was; storing op de luchtmassameter van cilinderbank 2. Niks schokkends dus. Heb dus ook besloten de M5 te kopen.


Rij-ervaring(en)

De rij-ervaring kan ik in 1 woord uitdrukken: FENOMENAAL! Het mooiste van de E39 M5 is, dat de wagen als het ware een gespleten persoonlijkheid heeft; enerzijds kun je heerlijk touren zonder dat jij en je passagiers in de gaten hebben in een supersedan te zitten en anderzijds kun je helemaal uit je dak gaan met deze auto en heel snel je rijbewijs kwijtraken!

Iedere keer dat je in de auto stapt en de sleutel omdraait en dat heerlijke V8 geluid hoort, krijg je gewoon een hele grote smile op je gezicht. Echter, en dit is heel belangrijk, moet je de auto rustig warm rijden. Iets wat heel goed te doen is, want dankzij de olie temperatuurmeter weet je precies wanneer de olie op temperatuur is. Na zo'n 20 minuutjes kun je het gaspedaal wat verder indrukken. Druk je het pedaal helemaal in, zorg dan maar dat je wakker bent, anders gaat het heel snel, heel erg fout. Enige zelfbeheersing (en je eigen grenzen kennen) is wel vereist.

Kosten & Onderhoud

Wat betreft onderhoud (en de kosten daarvan), moet je voor aanschaf goed rekening houden. Een Inspectie II (grote beurt + extra aandachtspunten), gaat al gauw in de 4 cijfers en dan komen daar nog de kosten bij voor elk defect wat wordt aangetroffen.

Feit is, dat zolang er met respect omgegaan wordt met de auto (en de techniek die erin schuil gaat), je zo goed als geen problemen krijgt met deze M. Incidenteel kom je weleens iets tegen wat stuk gaat of versleten is, maar dat is met elke auto zo (alleen is het bij BMW M wat duurder).

Het enigste grote probleem wat ik met deze auto heb gehad, heeft me 3 maanden tot waanzin gedreven. Zo erg zelfs dat ik nog amper met de auto reed. Zodra het blok goed op temperatuur was, begon er iets te klapperen aan de voorzijde. BMW kon niks vinden aan de ophanging of wat dan ook, universele garages konden niks vinden en zelfs de Performance Shop in Geel (een absolute M-specialist) was in eerste instantie sprakeloos. Uiteindelijk kwam men er bij de Performance Shop achter, dat het de stuurstang betrof. De gewrichten van de pitman-arm en hulp arm ontwikkelden bij warme temperatuur speling. Wachtte je een half uur tot de boel wat was afgekoeld, voelde je niks aan de gewrichten van de stuurstang. Stang á 200euro laten vervangen en voilà, niks meer aan de hand!

Plus- & Minpunten:

Pluspunten:

-Comfortabel
-Fenomenale prestaties
-Stijlvol & tijdloos design
-Goed kalm te rijden

Minpunten:

-Bij koude motor lijkt alles wat moeizaam (vooral schakelen)
-Achter 't tankklepje blijft water staan, dus pas op voor roest!
-Luchtmassameters om de +/- 60000km vervangen (€300 p.s.)
-Koop je een slecht exemplaar, kun je er serieus op leeglopen


Maar waarom heb je 'm dan verkocht hoor ik jullie denken? Er deed zich een hele mooie kans voor, een E63 M6 aan te schaffen met slecht 49800km op de klok, van eerste eigenaar. De auto komt over een paar dagen in mijn bezit en zal er na verloop van tijd ook een review over schrijven en deze van tijd tot tijd updaten. Desalniettemin deed het me toch echt wel wat om de M5 weg te zien rijden met de nieuwe eigenaar. Zo graag had ik 'm gehouden, maar helaas....

Dit is het voor nu, bedankt voor het lezen en er zal me vast en zeker nog van alles te binnen schieten, wat ik dan ook nog zal vermelden in deze review.

Mocht iemand ooit een E39 M5 willen aanschafen en vragen hebben, stel ze gerust en ik zal ze zo goed mogelijk proberen te beantwoorden.

Kevin

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.