BMW M3 (2008)

autoreview

BMW M3 (2008)

Signalement

UitvoeringM3
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf2 km
KM-stand laatst10.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 10.000 km

Sinds een paar weken is er weer een jongensdroom werkelijkheid geworden: 2008 M3 V8.

Mijn vorige auto’s waren een BMW 120d en een Porsche Boxster S, deze samen hebben plaatsgemaakt voor een auto. Vandaar de Sedan. Ik vind de Coupe net niet 4-zitterswaardig. De sedan heeft daarentegen een goede instap- en zitruimte voor 3 volwassenen achterin. Het leukste is natuurlijk als ik er alleen in rijd… Met een druk op de knop hoor je het gebrul van een echte V8, dan zet ik meestal de radio (met 825watt en 16 speakers even uit). Het geluid van deze motor is toch mooier dan welk liedje dan ook.

De motor is hoogtoerig (in tegenstelling tot de 335i twinturbo), bij 120km/u zit je al snel op 3200rpm. Maar ja de rev-limiter grijpt pas in bij 8300rpm… en dan ben je al je rijbewijs kwijt als hij in de 3e versnelling (of hoger) staat.
De acceleratie van 50 naar 80 fenomenaal (2.8s in de 3…). Ook invoegen op snelweg kan gemakkelijk in de tweede versnelling na circa 4.9s. Als je overigens in 5 seconden na de honderd wil, moet je wel snel kunnen schakelen (na 1.5 seconden na de 2).

Dan het verbruik. De gemiddeld 12.1L/100km, opgegeven, haal ik niet. Op de snelweg bij circa 120km/u in de 6 rijd hij 11.0L/100km, in de stad circa 20.0L/100km. Al met al tank ik elke 450km zo’n 60L van het duurste… dat is 1:7,5 (of 13.5L/100km).
Ik heb 19” velgen (maat 265-35), hiermee wil je geen stoeprandje raken…
Daarnaast heb ik de M-settings altijd op SportPlus (EDC), dit is de ‘hardste’ stand, met snelste reactietijd. Ik heb een aantal ‘tanks’ leeg gereden op de normale stand en met de M-Power knop aan. Het verbruik is voor mij het zuinigst met de SportPlus stand (al scheelt dit niet veel met de Normale stand).

De stoelen zijn geweldig. Na 1100km rijden, achtereen, nog geen last van mijn rug gehad. De verstelbare lendesteun (?) en breedteverstelling helpen enorm. Ook geweldig vind ik de memorie van de stoel en buitenspiegels. Nu hoef ik mijn stoel en spiegels niet meer te verzetten als iemand anders in de auto heeft gereden (en ja ik laat anderen ook rijden…)

En hoe rijd ie. Nou hij stuurt erg precies en direct. Ondanks de 420pk op de achterwielen is toch bijna geen onder- of overstuur te veroorzaken. Hij rijd gewoon super. Helaas was ik een Porsche gewend. Porsche is mijns inziens toch veel meer autoplezier dan de M3, Porsche is echter, en die was ik een paar keer ‘kwijt’ in de bochten. Dat zal je met de M3 niet zo snel gebeuren. Neemt niet weg dat ik vind dat de M3 Sedan een veel completere auto is dan de Porsche. De feiten: hij is sneller en ruimer dan de Porsche, niet zuiniger. Porsche moet echt als tweede auto worden gezien, terwijl deze M3 gewoon als eerste auto kan worden gereden.

Opties:
SilverStoneII metallic , Zwart leder Novillo , Carbonzwart leder trim, 19\\\" velgen, Navi Professional,
Spraaksturing, Individual Audio, Verwarmde voorzetels, Breedteverstelling leuningen, Park distance control, Regen- en lichtsensor, Elektrisch verstelbare zetels met memory, Adaptive bochtenverlichting
Grootlicht assistant, hoofdsteunen achter neerklapbaar.

Onder andere standaard:
Slotbouten voor LM wielen, Alarm, Automatisch dimmende binnenspiegel, Koplampsproeiers, Xenon verlichting, Climate control (automatisch gescheiden regeling), Cruise control, Licht pakket, Individual hemelbekleding.

Update 01-10-2008:
Bedankt voor de reacties... Vooral de positieve reacties. Wat de jaloerse mensen betreft... Ik ga mezelf niet bewijzen voor jullie. De foto\'s zijn van mijn wagen in het buitenland genomen, door mijzelf (Canon S5). De auto is nu wat smerige en helaas de eerste \'deurdeuk\' al te pakken. Verder het verbruik is iets gunstiger geworden (13L/100km). Ik heb een paar nieuwe foto\'s geplaatst. (nu ga ik mijzelf toch bewijzen, bah...)

Update: 24-11-2008:
Geen problemen gehad. De kosten van de auto blijven relatief hoog vind ik. Onlangs 11.7L/100km gehaald op een tank, maar meestal komt ie niet onder 12.5L/100km en dan rijd ik rustig. De boetes worden ook meegenomen in de kostenplaatje :)

Wat betreft Individual audio, deze klinkt erg goed, nu ik hem heb laten afstellen door een \'audio-fiel\'...

Tot slot de Face-lift. Mijn grootste bezwaar was dat de M uitvoering aan de achterzijde teveel op een gewone uitvoering lijkt (alleen de 4 pijpjes verraden het verschil). Helaas is dat mij de Face-lift ook weer het geval. Qua uiterlijk maakt het mij niet veel uit. Mijn versie is waarschijnlijk unieker. Ookal kan ik voor 1.500 de achterklep en lichten aanpassen... maar dat doe ik niet. Wel heb ik Hamann en ACS eens gevraagd welke opties beschikbaar zijn (zo dat een gechipte 135i of S3 gewoon achterblijft...;)

PROBLEMEN

  • 10.000 km

Geen

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (28)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.