BMW M240i Cabrio (2018)

autoreview

BMW M240i Cabrio (2018)

Signalement

UitvoeringM240i Cabrio
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf1 km
KM-stand laatst6.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

BMW M240 cabrio

  • 6.500 km

Voordat ik op zoek ging naar een andere auto was ik in het bezit van een BMW 125 cabrio in een M-edition uitvoering. De auto was uitgevoerd met een automaat. Prachtige auto met een mooi pakket aan spullen. Fijne motor. Ik kocht deze auto toen de BMW-dealers van hun voorraad af wilde omdat de nieuwe 2-serie cabriolet op de markt zou komen. Zodoende kon ik het model kopen met voor een leuke prijs. Het rijden met een 3 liter is een dure hobby in Nederland dus denk dat dat meespeelde met de hoge kortingen op de 125. Ik kocht de auto voor een prijs die slechts een paar duizend Euro af lag van een goede tweedehands met een veel kleinere motor. Ik heb met plezier in de auto gereden en op lange stukken is het rijden met een automaat erg fijn.

Probleem was echter het rijden in de stad. De automaat was zo geprogrammeerd dat deze zo snel mogelijk naar de hoogste versnelling doorschakelde. Erg vervelend in de stad waar de gemiddelde snelheid laag ligt. De auto rijdt dan niet zo vlot mee als je zou willen indien auto’s voor je opeens versnellen en moet terugschakelen om tempo te maken. Daar begon ik mij aan te storen en dus ging ik rondkijken naar een waardige vervanger.

Uitgangspunt was in ieder geval een handversnellingsbak, een motor met wat meer vermogen dan standaard en achterwielaandrijving. De keuze is dan erg beperkt. Ik heb testgereden in een BMW M140i met een automaat (er was geen handversnellingsbak beschikbaar) en vond dat erg nerveus rijden en bevestigde nogmaals mijn keuze om een auto met een handversnellingsbak te nemen. Je hoefde maar even op het gaspedaal te drukken en de auto schakelt terug. Vond ik niet fijn rijden. Het merk bevalt mij dus de keuze voor een BMW 2 was snel gemaakt. Het volgende was het bepalen van welke uitvoering ik graag wilde hebben. Tegenvaller was dat maar twee uitvoeringen met een handversnellingsbak verkrijgbaar waren. Het instapmodel en het topmodel. Aangezien een cabrio altijd zwaarder is dan een standaard auto viel het instapmodel af. De motor kan misschien best goed zijn voor een BMW 1 of 2-serie coupe maar ik rij regelmatig door de Ardenne en dan wil ik wel normaal de berg op zonder dat je de snelheidsmeter achteruit ziet lopen.

Het is dus uiteindelijk een BMW M240 geworden met de volgende opties:
- Saffier zwart
- Upgrade naar Business Pack Plus
- Audio pack met upgrade naar Harman Kardon
- Comfort telefoon inclusief draadloos opladen
- Opbergpakket
- Lichtpakket
- Dakota Leer
- Grootlicht assistent
- Park assist
- Comfort access
- Adaptief sportonderstel
- Verwarmbaar stuur
- Chromeline
- Interieurlijsten aluminium Hexagon

Het betref een auto die niet in Nederland is gekocht. Daardoor verschilt de inhoud van het Business Pack Plus licht. Een achteruitrijcamera is onderdeel van het pakket. Uiteindelijk een goed uitgeruste auto geworden. Daarnaast is de auto standaard uitgerust met Connected drive en een hoop toeters en bellen die daarbij horen. Een leuke optie is het Online entertainment met gratis toegang tot Deezer of Napstar. Ik rij meestal alleen in de auto en dan vind ik het fijn om muziek te kunnen luisteren.

De motor en handversnellingsbak
Deze combinatie rijdt fantastisch. De motor, een 3-liter zes-in-lijn motor, is zeer soepel en kan vrij lui gereden worden. Je hoeft niet de hele tijd te schakelen als je dat niet wilt en pakt goed op in de lage toeren. Komt ongetwijfeld ook door het bovengemiddelde vermogen van de auto: 340pk en 500nm koppel. De motor is niet nadrukkelijk aanwezig wanneer je rijdt. Als je het gaspedaal wat verder indrukt dan komt de ware aard van de auto boven. De auto is ronduit snel.

Dacht dat de schakelindicator als vervelend zou ervaren maar die valt nauwelijks op. Dit kan je uitzetten in het menu indien je zou willen. Ik heb getest wat de gevolgen zijn indien je de schakelindicator opvolgt en de uitkomst was verrassend. Auto blijft soepel rijden indien je het gaspedaal indrukt. Verbruik valt mij ook reuze mee. Het gemiddelde is bijna 1:10 en dat is acceptabel gezien de motor.

Het startstopsysteem valt ook reuze mee. Merendeel van de tijd geeft de computer aan dat het systeem uitgeschakeld is doordat de auto of op een helling staat, of de motor koud is of wat dan ook. Ik hou daarnaast altijd de koppeling ingedrukt als ik stil sta. Ik heb 1 keer geprobeerd wat er gebeurt als ik mijn voet van de koppeling haal. De moor slaat af maar binnen een minuut sloeg die weer aan omdat de airco aan het draaien was en dit waarschijnlijk te veel stroom trok.

Indien de instelling van de adaptieve dempers wordt aangepast dan is het verschil merkbaar. Indien de instelling van Comfort naar Sport wordt aangepast dan verandert onder andere ook het geluid van de auto. Bij gas loslaten produceer de uitlaat een geroffel. Het geluid komt niet overdreven hard het interieur in indien ramen en dak dicht zijn. Indien de kap en ramen naar beneden zijn, hoor je het licht maar is niet storend.

PDC, Park assist en de achteruitrijcamera
Het park assist werkt samen met het PDC op die manier de sensoren aan de zijkant van de auto detecteren indien je te dicht bij een obstakel bent. Klinkt waarschijnlijk logisch uitgaande van het feit dat de auto zichzelf kan inparkeren en daarom moet detecteert wat de afstanden tussen de auto en obstakels is maar daar had ik niet bij stil gestaan toen ik de optie park assist bestelde. Vind het wel handig. Het zelfstandig inparkeren heb ik nog niet gesteld.

De camera is een goede aanvulling indien achteruit ingeparkeerd wordt. De PDC geeft al vroegtijdig aan dat je moet stoppen maar indien je kijkt op het beeldscherm dan geeft de camera nog aan dat er ruimte genoeg is om verder achteruit te rijden. Op het beeldscherm wordt ook aangegeven wanneer te dicht bij obstakels komt.

Navigatie professional
Door deze selectie heb je de mogelijkheid om op de Idrive controller letters met je vinger te schrijven indien je een adres wilt invoeren of muziek online wilt opzoeken. Daarnaast krijg je een touchscreen. Het scherm staat te ver weg van de bestuurder indien je wat langer bent. Hierdoor is het niet echt mogelijk om rijdend iets via de touchscreen in te voeren. Hetzelfde geldt voor het schrijven van letters op de Idrive-knop. Indien de weg niet vlak is dan is het niet makkelijk om deze functionaliteit te gebruiken. Ouderwets draaien aan de Idrive werkt dan veel prettiger. Wat mij tegenvalt is de kwaliteit van de Idrive knop. Deze was in mijn vorige BMW van aluminium maar ik krijg het gevoel dat deze in mijn huidige auto van plastic met een aluminium look is. Hetzelfde geldt voor de aluminium strips in de auto. Gevoelsmatig van mindere kwaliteit dan in de BMW 125. Dat was echt aluminium en zag en voelde ook zo. Heb tijdelijk de mogelijkheid tot ontvangst van Real time traffic information. Handige toevoeging op de navigatie die duidelijk door middel van kleuren aangeeft hoe druk het op de route is die je rijdt.

Audio / entertainment
Het Hardan Kardon audiosysteem produceert een mooi geluid. Het verschil ten opzichte van het Audio upgrade systeem, dat ik in mijn BMW 125 had, is duidelijk hoorbaar. Instellingen om de muziek op je smaak in te stellen zijn goed. Zoals al gemeld heb ik de mogelijkheid om muziek van muziekplatform Deezer te beluisteren. Zoeken en downloaden gaat gemakkelijk. Het geluid van de muziek is ook goed. De audio is ook uitgerust met DAB maar daar zie ik de toegevoegde waarde niet zo van. Keuze van zenders is beperkt. Waarschijnlijk dat meer zenders in de toekomst aangeboden worden.

Online entertainment: een account aanmaken en je kan gratis luisteren naar muziek. Je zoekt de artiest en de muziek wordt gedownload nar de harde schijf van de auto. Werkt perfect. Deezer is qua prijzen net zo duur als Spotify. Heb nog geen verschillen in het aanbieden van muziek ontdekt

Ook kan je apps downloaden van de BMW-site. Het aanbod is beperkt en niet noemenswaardig. Internet heb ik nog niet geprobeerd aangezien ik het nut er niet van inzie. Met je telefoon kan je immers ook goed internetten.

Climate control
Vreemd is dat je links en rechts apart moet instellen. Er is geen knop die je kan inschakelen die regelt dat beide zijde dezelfde temperatuurinstelling houden. Bijzonder, de BMW 125 heeft deze mogelijkheid wel.

Leer, stoelen en gordels
Het leer op de stoelen is stroever dan het leer in mijn vorige auto. Dit merk je indien je instapt en minder makkelijk instapt. Dit is slecht licht merkbaar en zeker niet een negatief punt. Weet niet of dat komt omdat het een sportief model is en de bestuurder op zijn plek moet houden bij sportief rijden en of andere uitvoeringen met leer dit ook hebben. Het houdt je in ieder geval goed op de plek.

De standaard sportstoelen zitten goed en zijn goed verstelbaar. Naast de wangen van de stoelen kan ook de lendensteun (onderdeel Business Pack Plus) automatisch versteld te worden. Heb speciaal niet voor elektrisch verstelbare stoelen gekozen omdat dit ook gevolgen heeft voor het naar voren schuiven van de stoelen indien je de achterbank wil bereiken. Elektrisch naar voren schuiven van de stoelen duurt een eeuwigheid. Daarnaast verandert de zitpositie niet vaak omdat ik de enige ben die in de auto rijdt. Ik begrijp dat in geval van elektrische stoelen dat de stoelen hoger in de auto staan omdat de motortjes onder de stoelen liggen. Dit heeft weer tot gevolg dat de stoelen hoger in de auto staan en als je een bepaalde lengte hebt zal je dan met je hoofd meer in de wind komt te zitten bij het open rijden. Dat kan als vervelend worden ervaren.

Wat mij opvalt is dat indien je open rijdt met alle ramen naar beneden dat de turbulentie in de auto ervoor zorgt dat de gordel aan de passagierskant begint te bewegen en daardoor tegen de binnenkant van de auto klappert. Dat is een minpuntje. Kan wel weer opgelost worden door iets tussen gordel en auto te stoppen.

De kap
Deze is goed geïsoleerd en veel beter dan bij de 1 serie cabrio. Dat is een hele vooruitgang. Bij de 1 serie was een hoop windgeruis linksachter waarneembaar bij hogere snelheden. Een stoffen kap is de betere keuze ten opzichte van een metalen/aluminium dak. 1 van mijn vorige auto’s had zo’n aluminium dak. Het geeft een mooi beeld van de auto aangezien deze meer op een coupe lijkt indien het dak gesloten is. Echter bij harde regen- of hagelbuien was het geluid van regendruppels en hagelstenen die het dak raakte oorverdovend. Zal ongetwijfeld te maken hebben gehad met de isolatie van het dak maar vanaf dat moment heb ik het besluit genomen nooit meer een aluminium dak te nemen indien ik weer een cabrio zou kopen.

Achterbak
Die is groot genoeg om bagage in op te bergen. Een golfset en karretje past er ook in. Het is echter geen pakezel en flink inkopen bij de Ikea zal tot problemen leiden indien je het in de auto wilt meenemen. Dat is ook het doel van een cabrio niet. Indien de kap naar beneden is, is de ruimte kleiner maar kan je nog steeds redelijk wat meenemen. Je weekendtas en boodschappen passen er makkelijk in. Voordeel van mijn auto is dat de achterbank gedeeltelijk naar beneden kan (standaard op deze uitvoering). Dit leidt niet tot een doorgang die je in een normale auto zou hebben. Het gat is kleiner aangezien de stevigheid van de cabrio voor een deel wordt verkregen door de achterbank. Echter een hele verbetering ten opzichte van de 1-serie.

Ledlichten voorkant
De auto heeft standaard ledlichten als koplampen. Deze hebben een hoge lichtopbrengst. Wat opvalt is dat indien ik achter een auto rijdt dat de door ongelijkheden in de weg het licht schokt. Dit is op zich voor mij geen probleem maar vraag mij af hoe de voorligger het ervaart. De auto beschikt niet over automatische hoogteverstelling. Iets wat standaard is bij xenon verlichting. Waarschijnlijk is het probleem van het schokkerige lichtbeeld weg indien de optie adaptieve verlichting wordt aangevinkt op de optielijst.

Verkeersbordenherkenning
Dit kan een handige hulp zijn. Het werkt goed. Af en toe pikt het systeem een bord niet goed op. Probleem ligt meer bij de wegbeheerder. Indien wel een bord staat met een snelheidsbeperking maar niet het bord dat deze wordt opgeheven dan blijft het systeem in de auto het laatst gesignaleerde verkeersbord weergeven.

Maximumsnelheden aangegeven met matrixborden boven de weg worden ook opgemerkt. Jammer dat de hectometerbordjes niet worden opgepikt. Laatst reed ik ergens waar een reclamebord met daarop een bord voor een maximale snelheid en die nam het systeem gewoon over. Er zitten dus ook beperkingen aan het systeem en je moet als bestuurder wel gewoon blijven opletten. Als de verkeersbordenherkenning niet standaard onderdeel van de uitrusting was geweest dan had ik deze functie niet gemist.

Grootlicht assistent
Het viel mij op dat alleen op pikdonkere wegen het grote licht automatisch aangaat. Mochten er reflectoren naast de weg staan dan werkt het systeem niet echt goed ondanks dat het verder pikdonker is. Ik zou de volgende keer de optie adaptief licht selecteren. Zag achteraf op internet hoe dat werkt en daar heb je volgens mij veel meer aan.

Vreemd
- Dat BMW nog steeds een externe antenne op de auto heeft. De concurrentie laat zien dat dit helemaal niet hoeft. De stand van de antenne zorgt niet voor windgeruis.

- De rechter buitenspiegel dimt niet automatisch. Bij de vorige BMW dimde allebei de buitenspiegels. Vreemd dat hierop bespaard wordt. Het is overigens niet beter gesteld bij Audi.

Al met al een goede keuze om deze uitvoering te nemen. Hou wel rekening dat het onderstel vrij hard is indien u deze uitvoering kiest. Ik ben niet iemand die het maximale uit de auto haalt maar wil gewoon relaxed rijden. Daar is deze auto ook zeer geschikt voor. Ik rij ik met veel plezier in deze auto en zit elke dag met een glimlach achter het stuur. Zag dat BMW waarschijnlijk voornemens is om geen nieuwe 2-serie cabrio te ontwikkelen en dat is jammer. Nog een verdere uitholling van het beperkte aanbod van cabrio’s. Dat is echter voor latere zorg. De eerstkomende jaren rij ik in een fantastische auto.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW 2-serie

Alphabet
BMW 218i Gran Coupé Business Edition (4D/7A)
€ 799
 

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens