AutoWeek 3 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 3 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests
16

Aangescherpte scherpte

BMW 2-serie

  • Jan Lemkes
  • Eerste rijtest
1 september 2017 om 13:16
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 31 2017
AutoWeek 31 2017

Dit artikel is verschenen in AutoWeek 31 2017

Binnen het BMW-gamma gaan achter de naam '2-serie' twee sterk uiteenlopende modellen schuil. De coupé en de cabrio ondergingen onlangs een kleine opfrisbeurt. We maken opnieuw kennis met de dichte M240i en de open 220d.

Bij introducties van nieuwe modellen kiezen we graag voor een zo relevant mogelijke motorversie, wat in de praktijk veelal betekent dat de dikkere varianten naar het tweede plan worden verwezen. In het geval van de BMW 2-serie valt er echter niets te kiezen, BMW heeft de coupéversie van de auto alleen als M240i klaarstaan. Daar heeft het merk alle reden toe, want verbazingwekkend genoeg is deze subtopper wereldwijd de populairste variant.

Omdat het motorengamma van de 2-serie vorig jaar al op de schop ging, waarbij de M235i plaatsmaakte voor de M240i, verandert er nu niets aan de techniek. Wie een zes-in-lijn in dit model wil, is minimaal op deze motor aangewezen. De geblazen drieliter levert 340 pk en zorgt in standaard trim al voor een 0-100-tijd van 4,8 seconden. In combinatie met vierwielaandrijving xDrive en de bekende achttraps automaat wordt dat getal zelfs gereduceerd naar 4,4. Dat de M240i een serieuze rijdersauto is, blijkt meteen bij het instappen. Voor enthousiaste bestuurders is de zitpositie nagenoeg perfect. De uitgebreid verstelbare stoelen kunnen ver omlaag, het dikke sportstuur ligt geweldig in de hand en de middentunnel is – zoals dat immers hoort bij een BMW – vrij hoog, zodat je lekker zit ingekapseld.

MINIMAAL VERSCHIL

Het dashboard is een van de belangrijkste vernieuwingen aan de 2-serie. Het meest in het oog springt de 'sierstrip' voor de passagiersstoel, die nu het midden van het dashboard als startpunt heeft en ruim voor het rechterluchtrooster eindigt. Ook zijn verschillende bedieningselementen anders vormgegeven, is het instrumentarium gemoderniseerd en monteert BMW een nieuwe versie van het iDrive-infotainmentsysteem. Net als in de nieuwe 5-serie laat het systeem zich niet langer uitsluitend met de centrale knop, maar ook middels aanrakingen van het scherm bedienen. Het digitale bedieningselement is nog altijd prettig in de omgang en logisch ingedeeld. Aan de buitenkant zijn de verschillen tussen de 'oude' 2-serie en de gefacelifte variant minimaal. Er zijn nieuwe kleuren en wielen, ledkoplampen zijn nu standaard, de grille is op detailniveau anders en de achterlichten hebben een nieuwe indeling.


GROM

Tijdens het rijden maakt het iets minder sterke broertje van de magische M2 de hoge verwachtingen meer dan waar. Sturen gaat met veel gevoel, hoge bochtsnelheden zijn een makkie en op de Autobahn versnelt de compacte BMW ogenschijnlijk moeiteloos naar z'n begrensde top van 250 km/h. Toch is de 'M-light' geen auto die je continu uitdaagt. Wie zich weet in te houden, krijgt een auto terug die onder alle omstandigheden lekker communicatief blijft, maar verre van neurotisch of knetterhard is. De donkerbruine ronk van de zespitter is een aangenaam gezelschap, maar wordt voor sommigen wellicht zelfs té veel naar de achtergrond verdrongen. De achttraps automaat, die z'n uiterste best doet het toerental zo laag mogelijk te maken, draagt veel bij aan het comfort. Wie altijd zo rijdt, heeft echter geen M240i nodig. Een bescheidener motorisering, bijvoorbeeld in de vorm van de viercilinder dieselmotor in de 220d, ligt dan meer voor de hand. Met 190 pk is de middelste dieselmotor van het gamma (de auto is er ook als 218d en 225d) meer dan goed bediend. Bovendien blijft het blok zelfs met de kap geopend keurig op de achtergrond, iets wat zeker geen vanzelfsprekendheid meer is voor een dieselmotor. De kleinste cabriolet uit het BMW-gamma is een heerlijke 'cruiser'.

De zitpositie op de optionele sportstoelen is natuurlijk net zo goed voor elkaar als bij z'n snellere broer en wie de ramen sluit en het windscherm monteert, zit keurig uit de wind. Ook zonder die voorzieningen is het echter best uit te houden in deze vierzits cabriolet. Het openen en sluiten van het dak kan tot een snelheid van 50 km/h, wat het uitvoeren van deze handeling aanzienlijk minder spannend maakt voor een stoplicht. Eenmaal dicht is de auto keurig stil. Op snelwegtempo is er wat meer windgeruis waarneembaar dan bij de coupé en omgevingsgeluiden dringen eerder het interieur binnen, hoewel de isolatie toch van een niveau is dat je van BMW mag verwachten. Het is niet zo gek dat een losse hardtop voor dit soort auto's al jaren niet meer leverbaar is. Wie een facelift 2-serie wel ziet zitten, hoeft niet lang geduld te hebben: de auto is per direct te bestellen en kost minimaal € 37.495.

OORDEEL

  • +Heerlijke rijdersauto
  • +Toch comfortabel
  • -Ruimte houdt niet over
  • -Stevig prijskaartje
  • Houd me op de hoogte over de BMW 2-serie
BMW 2-serie BMW 2-serie

Uitgelicht aanbod

    Cabrio 218i High Executive M Sport Pakket Automaat / Sportstoelen / Adaptieve LED / Harman Kardon / Leder / Navigatie Professional / Achteruitrijcamera / Park Assistant

    BMW 2-serie Cabrio 218i High Executive M Sport Pakket Automaat / Sportstoelen / Adaptieve LED / Harman Kardon / Leder / Navigatie Professional / Achteruitrijcamera / Park Assistant

    • 2021
    • 1.500 km

    € 60.379

    Coupé M240i Aut. High Executive Harman Kardon / Schuifdak / Navi Professional / Park. Camera / Lederen Sportstoelen / 18" - 2 Jaar Garantie!!

    BMW 2-serie Coupé M240i Aut. High Executive Harman Kardon / Schuifdak / Navi Professional / Park. Camera / Lederen Sportstoelen / 18" - 2 Jaar Garantie!!

    • 2017
    • 49.905 km

    € 39.850

    Active Tour. 218I Advantage Leer

    BMW 2-serie Active Tour. 218I Advantage Leer

    • 2017
    • 28.711 km

    € 20.950

Meer BMW 2-serie occasions

Lezersreacties (16) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • BMW 2-serie specificaties
  • BMW 2-serie occasions
  • BMW 2-serie video's
Advies en informatie
  • BMW 2-serie tests
  • BMW 2-serie gebruikersreviews
  • BMW 2-serie index
PREMIUM
BMW M2 CS ontmoet 2002 Turbo - Reportage

BMW M2 CS ontmoet 2002 Turbo - Reportage

Het zijn de meest heftige, uitgesproken telgen van hun familie. De BMW 2002 Turbo liet in 1973...

Lees meer
Range Rover Evoque vs. BMW X3 - Dubbeltest

Range Rover Evoque vs. BMW X3 - Dubbeltest

Alsof de viercilinder in de plug-in hybride Range Rover nog niet schokkend genoeg was, monteert...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autonieuws
    Nieuwe BMW 2-serie Coupé betrapt

    Nieuwe BMW 2-serie Coupé betrapt

    5
    • 2 december 2020
  • Autotest
    BMW 218i Gran Coupé

    BMW 218i Gran Coupé

    56
    • 13 november 2020
  • Review
    BMW 218i Gran Coupé Corporate Executive (2020)

    BMW 218i Gran Coupé Corporate Executive...

    19
    • 16 oktober 2020
  • Autonieuws
    BMW 2-serie Gran Coupé nu ook als 220i

    BMW 2-serie Gran Coupé nu ook als 220i

    15
    • 25 september 2020
  • Autonieuws
    BMW voert updates door op modellengamma

    BMW voert updates door op modellengamma

    4
    • 23 september 2020
  • PREMIUM
    BMW M2 CS ontmoet 2002 Turbo - Reportage

    BMW M2 CS ontmoet 2002 Turbo - Reportage

    • 22 september 2020
  • Autonieuws
    Nieuwe BMW 2-serie Coupé strekt de benen

    Nieuwe BMW 2-serie Coupé strekt de benen

    8
    • 16 september 2020
Merk
Merk
  • Autonieuws
    Extra centimeters voor BMW 3-serie

    Extra centimeters voor BMW 3-serie

    39
    • 22 januari 2021
  • Autonieuws
    BMW i4 uitgebreid in beeld

    BMW i4 uitgebreid in beeld

    67
    • 22 januari 2021
  • Autonieuws
    BMW komt dit jaar met elektrisch M-model

    BMW komt dit jaar met elektrisch M-model

    31
    • 19 januari 2021
  • Autotest
    BMW X1 xDrive25e - Test

    BMW X1 xDrive25e - Test

    16
    • 19 januari 2021
  • Autonieuws
    BMW wil dit jaar sprong maken met EV-verkoop

    BMW wil dit jaar sprong maken met EV-verkoop

    36
    • 18 januari 2021
  • Autonieuws
    Back to Basics: BMW iX3

    Back to Basics: BMW iX3

    57
    • 16 januari 2021
  • Review
    BMW 335i Touring High Executive (2008)

    BMW 335i Touring High Executive (2008)

    7
    • 15 januari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep