BMW iX3 High Executive (2021) #4

autoreview

BMW iX3
BMW iX3BMW iX3BMW iX3BMW iX3BMW iX3BMW iX3BMW iX3BMW iX3BMW iX3BMW iX3BMW iX3BMW iX3BMW iX3BMW iX3BMW iX3BMW iX3BMW iX3BMW iX3BMW iX3BMW iX3BMW iX3BMW iX3BMW iX3BMW iX3BMW iX3BMW iX3BMW iX3BMW iX3BMW iX3BMW iX3BMW iX3BMW iX3BMW iX3

Signalement

UitvoeringiX3 High Executive
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn eerste kilometers in een electrische BMW

Sinds twee weken rijd ik ook in een IX3. Een high executive uitvoering in Kashmir silber met cognac bekleding. Een combinatie die je niet vaak ziet maar die me - zeker met de volledig zwarte velgen met de winterbanden en het shadowlinepakket- erg aanspreekt. Smaken verschillen maar ik vind het in alle opzichten een hele mooie auto. Ook het interieur kan me erg bekoren. Schitterend afgewerkt, voorin erg ruim en met het glazen panoramadak heel erg licht. Een fijne, rustgevende plek met goed zicht naar opzij en naar achteren.

Inmiddels heb ik al ruim 1000 kilometer met de IX3 gereden en kan ik mijn eerste ervaringen delen. Die zijn gelukkig behoorlijk positief. Hiervoor reed ik naar volle tevredenheid in een Volkswagen Passat GTE. Een snelle, zeer betrouwbare, ruime, fijne auto waar ik erg aan gehecht was geraakt. Ik moet dan ook bekennen dat ik enigszins opzag tegen de overstap naar de BMW IX3. Best ruim, maar fors kleiner dan de Passat en bovendien volledig elektrisch. Maar tot op heden heb ik geen heimwee.

De BMW rijdt met zijn achterwielaandrijving namelijk heerlijk. Hij is meer dan vlot maar nodigt op de een of andere manier niet uit tot sportief rijden. Integendeel, ik merk dat ik veel rustiger rijd dan in de Passat. Wellicht dat de hoge zit, het enorme gewicht en de brede koets daaraan bijdragen maar ik vind het voorlopig prima. Ik rijd daarbij met name in de sport stand. Iets minder zuinig dan de eco mode maar de auto voelt dan in alle opzichten wat strakker en steviger aan.

Het I-drive systeem - met bluetooth Carplay - werkt trouwens geweldig. Eenvoudig te bedienen, stabiel en intuïtief. Vrijwel alles is instelbaar zodat je de auto voor een groot deel naar je eigen hand kunt zetten. De BMW app draagt daar ook aan bij. Je kunt de auto daarmee bijvoorbeeld voorverwarmen, op afstand afsluiten of controleren of het laden naar wens verloopt. Heel erg handig. Ook het recupereren bevalt me goed. Ik rijd de auto vaak in de B-stand waarmee deze - zodra je het gas loslaat - afhankelijk van je snelheid vrijwel direct tot stilstand komt. Het kostte weinig moeite daaraan te wennen (maar dat komt wellicht omdat ik had kunnen oefenen in mijn Passat die op een vergelijkbare manier recupereerde).

De hulpsystemen bevallen ook goed maar wellicht net iets minder dan in de Volkswagen. Maar dat ook een kwestie van wennen zijn. Over de range kan ik op dit moment nog weinig zinnigs zeggen. Op de snelweg, boven de 110 km per uur, zie je de range snel afnemen terwijl je in de stad en op provinciale wegen en andere plekken waar je langzamer rijdt en vaker afremt, bijzonder weinig elektriciteit lijkt te verbruiken. Voor het overgrote deel van de ritten binnen Nederland is de range - ook in deze wintermaanden ligt deze rond de 330-350 km - meer dan voldoende. Over het laden valt ook nog niet heel veel te melden behalve dat dat thuis aan de eigen laadpaal heel erg langzaam gaat. Binnenkort maar eens kijken hoe snel dat gaat met een snellader.

Als laatste de ruimte. De BMW IX3 is niet bepaald een kleine auto maar toch valt de binnenruimte me tegen. Voorin zit je als een vorst maar achterin is het toch echt beduidend minder ruim dan in de Passat. Iets wat ook geldt voor de kofferbak (of beter gezegd: de ruimte achter de achterbank). Tenslotte een paar kleine dingen die me minder aanspreken in de BMW. Ten eerste de lelijke, plastic aanvoelende zilverkleurige toetsen op het stuur. Goedkoop! En ook de rijhulpassistenten zoals lane assist bevallen me maar matig. Maar al met al spreekt hier een voorlopig zeer tevreden IX3 rijder!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.