BMW i3s 94Ah (2018) #2

autoreview

BMW i3s 94Ah (2018)

Signalement

Uitvoeringi3s 94Ah
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf4 km
KM-stand laatst6.500 km
Lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste kilometers...

  • 6.500 km

Een BMW ... Mijn eerste... En dan ook nog een beetje vreemd... Een i3s!
Ik hoor u hier, nu ik dit "schrijf" denken... Waarom in vredesnaam!?!?

Simpel...

Gooi uw vooroordelen in de prullenbak, bel de dichtsbijzijnde BMW i dealer op, en vraag om een uitgebreide proefrit. Nee, niet even een rondje om de kerk, nee, vrijdag ophalen en maandag weer terug! Stap in, ervaar het, laat je verbazen maar vooral, Geniet! Met een hoofdletter? Ja, met een hoofdletter!

Ja, mijn i3 is er nog 1 met de 94ah accu en niet de 120ah. Is dat niet te weinig? Tja, als je er mee naar Frankrijk of het Gardameer wilt zal dat een uitdaging zijn. Maar daar heb ik de auto niet voor. 90-95% word de auto puur en alleen gebruikt voor woon- werkverkeer en visites en bezoeken in de stad. Dus dagelijks zo'n 15km woon- werkverkeer en 30-50 extra kilometers. Oftewel, ideaal! Af en toe gebruik ik de auto om er mee naar vrienden te rijden die zo'n 150km verderop wonen, en ja, ook dat haal je zonder problemen, zelfs met 5 graden buiten en meerdere gigantisch harde regenbuien onderweg! In de buurt stekker erin en na een gezellig dagje, hapje en drankje, soms nog een nachtelijk feestje en slaapje, de accu weer vol, en relaxed weer naar huis.

Goed de auto, een BMW i3s, imperialblau met Frozen Grey accenten. Interieur bruin leer met blauwe gordels... Gewoon, omdat het kan!

Meer opties? Ja... Ik denk alles behalve het Harman Kardon systeem. Die vond ik tijdens de testrit tegenvallen en niet veel toe te voegen ten op zichte van het standaard systeem.

Paar opties uitgelicht:

Navigatie pro 10.25" scherm
Schuif/kanteldak
Park distance control voor en achter met camera
Comfort access
Etc.

Uiterlijk... Tja, wat moet ik er over zeggen... Behalve dat werkelijk iedereen, jong of oud, man of vrouw of X ... Iedereen vind er wel iets van en eerlijk gezegd vind ik dat wel tof! Helemaal mensen die even een rondje om de auto lopen en je dan aankijken... Weglopen... Om zich dan te bedenken en terug te lopen met de vraag of ze er toch even binnenin mogen kijken of zitten. Of, hoe gaan de achter deuren open? Niks leukers als gewoon een spontaan, vrolijk en gezellig praatje met een volkomen onbekende!
Vind er dus van wat je wilt, het is je eigen goed recht!

Comfort in de auto is heerlijk. Een goeie zitpositie vinden is makkelijk met de uitgebreide verstelling van stoel en stuur. Al blijft de handmatige verstelling in een BMW toch altijd een kunstje..... Ondanks dat de stoel best dun is zitten ze prima! Weinig zijdelingse steun maar wel comfortabel.

Eindelijk... Aangekomen bij het rijden! Het blijft leuk! Start, knop op drive, elektronische handrem eraf, en... Zzzooooeeeem! Stilte, rust en een lach op het gezicht! Meerdere drempels in de straat, die de auto ondanks zijn korte wielbasis en de 20" velgen zonder problemen verwerkt. De koets blijft stabiel, helt en stuitert niet maar je merkt wel dat de vering stug is. Sommige andere auto's in de straat presteren het keer op keer om met de neus even de grond te kussen bij sommige drempels, maar zelfs als ik "hard" rij lukt me dat niet! Mijn voorkeur gaat op zulke stukjes uit om de auto in eco stand te zetten. De gas respons word dan wat rustiger en heb je niet het gevoel na elke hobbel gelanceerd te worden door het acceleratie vermogen. 0-60km/u gaat in zo'n 4 seconden... Daarentegen gaat op de rondweg de knop snel naar standje sport en manoeuvreer je als een klein raketje langs alle auto's, verneder je menig petje met een blèrpijp bij het stoplicht en floep je nog even snel in het gaatje wat er voor je gevallen is. De acceleratie blijft iets speciaals. Draai de snelweg op en hij accelereert in 1 ruk door tot de top van ongeveer 165km/u op de teller. Ok.. dat houdt hij niet lang vol maar het kan! Hard rijden op de snelweg merk je wel dat de s variant harder is geveerd en de wielbasis kort is. Op de Nederlandse snelwegen is dat geen probleem, zo nu en dan een hobbel, richel of wat voor onenigheid in het wegdek dan ook komt dan wel binnen maar niet iets om je aan te storen. Hoe anders kan het zijn als je bij onze oosterburen de grens over gaat. Een ieder die dat geen heeft weet wat voor betonplaten er zijn in Duitsland en daar dan met 140 over heen te gaan met een harde vering en een korte wielbasis.. nou .... Niet fijn! Ik vermoed dat je als inzittende dan wel bestuurder er uit ziet als zo'n "bobbing head" poppetje die je wel eens ziet op een "taxi dashboard"... Niet de meest comfortable manier van reizen! Gas los en rustiger aan lost gelukkig dat probleem wel op.
Terug naar de Nederlandse snelwegen. De gemaakte kilometers gaan daar via n-wegen naar een a-weg om zich via nog een n-weg mij op mijn bestemming te laten aankomen. Daar is de automatische cruise control relaxed. Muziekje aan en rustig met de rest van de kudde achter mekaar aan rijden. Ook in de regen geen problemen mee gehad.

Is de auto praktisch? Ja en nee. De coach / suïcide Doors zijn soms onhandig op de parkeerplaats, helemaal als mensen het zonder reden nodig vinden om hun auto bijna strak tegen die van jou te moeten parkeren. Daarentegen is de instap naar achteren daardoor wel een immens groot gat wat toch wel prettig is! Ook achterin kun je als volwassene prima zitten maar bij ons staan er 2 kinderstoelen en die zitten er prima met goed uitzicht naar buiten. De kofferbak is niet groot maar goed genoeg voor de wekelijkse boodschappen.

Bediening van de iDrive went snel. Het scherm is duidelijk en kraakhelder en alle opties en mogelijkheden zijn snel te vinden.

Het voorverwarmen en acclimatiseren van de auto en accu is heerlijk en voor de langere afstand noodzakelijk voor een geoptimaliseerd rijbereik.
Iets wat ook via de BMW connect app prima werkt! Vriest het buiten, dan zet je binnen, een kwartiertje voor vertrek even de verwarming aan én stap je vervolgens in een heerlijk warme auto zonder te hoeven krabben.

Onderhoud nog niet gehad. Behalve het wisselen van de winterbanden. Alles werkt zoals het moet al zou ik graag een paar software veranderingen zien.

Het branden van de achterlichten overdag op de automatische verlichting stand.
Standaard automatisch inklappen van de buiten spiegels bijvoorbeeld.

Al met al een hele fijne auto die erg goed is waar hij voor gemaakt is. Namelijk stadsverkeer! Snel, wendbaar en een hele kleine draaicirkel waarmee je de auto in elk hoekje manoeuvreert of parkeert.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.