BMW i3 120Ah Executive Edition (2019) #2

autoreview

BMW i3 120Ah Executive Edition (2019)

Signalement

Uitvoeringi3 120Ah Executive Edition
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst11.000 km
Lezerswaardering: 65%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste kilometers

  • 10 km

Tijdens het maken van de eerste proefrit, of misschien zelfs wel voor die tijd al, had ik het besluit al genomen. Ik wil de BMW i3 gaan rijden.

Uiteraard omdat hij op het moment van schrijven (februari 2020) nog verkrijgbaar is met de 4% bijtelling regeling uit 2019. Maar ook omdat ik het al jaren een fantastische auto vind.

Over het design is al gigantisch veel geschreven; 'you either love it or hate it'. Ik bevind mij in de eerste categorie. Moest er in het begin even aan wennen, maar nadat ik er een paar in het wild had gezien was ik overtuigd. Het is gewoon een ontzettend vooruitstrevend ontwerp. En het feit dat de introductie als een concept auto in 2011 was en het nog steeds in 2020 als futuristisch kan worden beschouwd is een compliment aan de designers.

Dit zal onze dagelijkse auto worden, ter vervanging van een Lancia Ypsilon die ons op de kop af 5 jaar trouw heeft gediend.

Ook een ander belangrijk punt van kritiek; de reikwijdte van de accu. Ik verwacht dat dit geen enkel probleem voor ons wordt. Juist omdat we een use-case hebben die perfect is voor de i3. Wonende in een grote stad met enkele keren per maand een ritje van 30 of misschien 40km buiten de stad, is de reikwijdte echt meer dan voldoende.

We hebben ook geen thuiswonende kinderen meer. We halen af en toe oudere moeders op om die ergens mee naar toe te nemen. Als dat in een Ypsilon gaat, zal dat naar verwachting alleen maar beter in de i3 gaan met zijn coach of 'suicide doors.'

Want dat is het hele punt van de i3. Het is geen vervanger van een 1 of 3 serie. Dat zijn toch eigenlijk reisauto's. Het is een op-en-top stadsauto, die het verbranden van benzine in de leefomgeving waarin ik ook woon helpt verminderen. En dat is precies waar ik naar op zoek was.

De eerste 200 kilometer zit erop, helaas is het weer de afgelopen weken zo slecht dat het bijna noodweer rijtesten waren. De i3 is zijwind gevoelig, dat wisten we. Maar toch valt me niet tegen, zelfs met een forse wind van voren of van de zijkant laat de auto zich enigszins gemakkelijk op koers houden.

De eerste keer laden was nog wel even een dingetje. De Multi Tank Card die ik bij het lease contract heb gekregen doet het niet aan de laadpaal bij mij om de hoek. De 'druppel' die ik tijdelijk van mijn werkgever heb gekregen wel. Helaas stonden er het afgelopen weekend twee plug-in hybrids de paal langdurig in gebruik te houden, terwijl deze auto's vaak al na 90 minuten volledig opgeladen zijn door de kleine accu. Grappig hoe je dat pas opvalt als je er zelf gebruik van moet maken.
Gelukkig was er aan de overkant van de singel waar ik aan woon nog een vrije laadpaal en kon de BMW in 3 uur tijd weer bijna helemaal opgeladen worden.

Het rijden is een fantastische ervaring. De acceleratie blijft leuk, hoe vaak je het ook gedaan hebt. Maar de stilte als je rustig rijdt is ongeëvenaard. En ook verslavend, want ik moet er nu al niet meer aan denken om in een schokkerige (benzine) auto door de stad te moeten rijden.

CarPlay

  • 200 km

Inmiddels ook CarPlay geactiveerd, deze was helaas niet meebesteld en kon ook niet meer besteld worden. Het was dus een leuk klusje waar een ODB2 ENET kabel aan te pas kwam en wat gerommel met VirtualBox op de Mac.

Nu over de volle breedte van het scherm apps als Google Maps, Apple Maps, Flitsmeister en Waze. Voor de muziek Spotify en je vraagt je af waarom BMW nog veel investeert in eigen software. Ik snap het wel, ze willen niet afhankelijk worden van een groot tech bedrijf, maar aan de andere kant moeten ze dan wel in beweging komen om iets te maken dat ook echt waarde toevoegt. Maar goed, de CarPlay implementatie is echt goed te noemen, met WiFi volledig draadloos. Een betaalbare 10W Xiaomi Qi draadloze oplader in de armsteun gelegd, past perfect. Nu is de auto echt naar mijn zin.

Coding

  • 500 km

Heb uiteindelijk Bimmercode en een ODBII bluetooth dongle gekocht om een paar instellingen te veranderen. De auto start nu standaard op EcoPro, waardoor de gopedal wat minder zenuwachtig is en mijn vrouw zich wat zelfverzekerder voelt in de auto. De comfort access klapt nu de spiegels vrijwel direct in bij het op slot doen van de auto. Ook de temperatuurinstelling van de stoelverwarming op zijn laagst gezet. Waar BMW die standen vandaan had gehaald, ik denk bij het testen in Finland.

Comfortabeler dan ik dacht

  • 2.000 km

Nu we in de intelligente lockdown zitten is de noodzaak om ergens naar toe te rijden veel minder. Af en toe naar de supermarkt om dan voor zoveel mogelijk dagen in een keer te halen. We hebben ook het huis opgeruimd en een aantal dozen naar de opslag gebracht (en uiteraard een bezoek aan het milieupark).

Daarbij valt op hoe goed er over deze auto is nagedacht. Binnen een wip liggen de twee delen van de achterbank plat en heb je een vrijwel vlakke laadvloer. De achterdeuren die in tegengestelde richting opengaan zorgen ervoor dat grote spullen gemakkelijk in- en uitgeladen kunnen worden.

Ik heb inmiddels een Wokeby 'trunk extension' aangeschaft, die in de ruimte waar BMW de range extender 2 cylinder motor had bedacht is geplaatst. Vrij kostbaar ding, maar daarmee is onder de laadvloer een extra 35 liter opslag gerealiseerd. Perfect voor de laadkabels en ander los grut.
Ook wat rubber beschermingsmatten aangeschaft om in de natte periode de auto wat schoner te houden.

Het is toch opvallend hoe comfortabel de auto eigenlijk is, ik heb proefgereden in de i3S, wat een klein kanonnetje is en zich goed in de bochten laat smijten (de i3 heeft achterwiel aandrijving). Maar al na een uur werd ik wat moe van het gestuiter. De normale i3 is wat dat betreft comfortabeler, misschien qua bochtengedrag wat minder strak, maar dit is een auto voor in en om de stad.

Na 2 maanden bezit alleen maar blijer geworden met dit apparaat. Als BMW nog kans ziet om er een 60 kWh batterij erin te doen hebben ze bijna een perfecte EV.

Na een half jaar: top!!

  • 6.000 km

Na 6 maanden ervaring met de BMW i3 wordt het eens tijd voor een update. De auto wordt hoofdzakelijk in en om de stad gebruikt met heel af en toe een rit die ons dieper het land in brengt. Het valt mij toch iedere keer weer op hoe praktisch de i3 is en hoeveel rijplezier het apparaat geeft. Natuurlijk snap ik dat voor de gemiddelde autoliefhebber de i3 een nogal apart uiterlijk heeft. Maar met zijn 20 inch wielen ziet hij er behoorlijk kek uit en van binnen ademt het interieur hoge kwaliteit uit. De stoelen zitten ook op langere stukken prima. De hoge zit maakt het in- en uitstappen gemakkelijk en geeft je een heel ruimtelijk gevoel.

De baggage extender die ik heb gemonteerd zorgt ervoor dat de laadkabel altijd netjes opgeborgen is. De granny (240V) charger heb ik in een waterdichte fietstas in de 'frunk' opgeborgen.

Het laden is in een stad als Rotterdam geen enkel probleem. Er zijn behoorlijk wat laadpalen bijgekomen de laatste 2 jaar. Op de langere ritten heb ik tot nu toe slechts 2 x een snellader gebruikt. Het grappige is dat je in Nederland slechts 10-15 minuten hoeft te snelladen om uiteindelijk weer thuis te komen als je het net niet redt. Niet veel langer dan een keer tanken langs de snelweg. De auto haalt op de snelweg bij 90/95 km/uur gemakkelijk 15 kw/u per 100 km. Aangezien de auto een bruikbare capaciteit heeft van zo'n 38 kw is 250 km in de zomer op de snelweg haalbaar. Gelukkig hoeven we zelden voor lange ritten op weg, in de stad komt het in ons geval op 1 keer per week laden. Ook dat is iets waar je heel snel aan went; even bij thuiskomst aan de laadpaal hangen en hem er dezelfde avond of de volgende morgen weer vanaf halen. Benzine tanken is meer werk!

Al met al zijn we heel erg blij met de auto, het rijden met 1 pedaal is heel intuïtief en na een paar dagen vraag je je af hoe je toch in godsnaam ooit met een schakelauto door de stad bent gekomen. Begrijp me niet verkeerd; we hebben nog 2 ICE auto's, maar voor de fun. Voor in en om de stad is er gewoon geen betere auto dan de BMW i3.

Na bijna een jaar; toppertje!

  • 11.000 km

Blijft leuk om in de auto te stappen, het nieuwe is er nu wel vanaf, maar in deze kou is het gewoon tof om een kwartiertje voordat je wegrijdt de 'standkachel' aan te zetten met de app. Jammer alleen dat je niet ook de stoelverwarming kunt inchakelen.

Het mooie interieur met het eucalyptus houten dashboard, CarPlay op het brede scherm, de fijne tegengestelde deuren waardoor je heel gemakkelijk even wat achterin gooit of iemand laat instappen, de hoge instap en zit. Het zijn allemaal zaken die je echt gaat waarderen als je een jaar met deze auto leeft.

Laatst viel een vriend die in de auto stapte het nog op dat hij zo ruim is van binnen, veel ruimer dan de buitenkant doet vermoeden. Tja, het best bewaarde geheim van de autowereld dit kleine Tupperware gebakje op wielen. :-)

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.