BMW i3 120Ah Executive Edition (2019)
autoreview

Signalement
Uitvoering | i3 120Ah Executive Edition |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 8 km |
KM-stand laatst | 32.000 km |
Eerste indruk
- 1.000 km
Einde van het jaar de BMW opgehaald, en inmiddels de eerste 1.000 km er op zitten. Heb niet gekozen voor de S uitvoering want die is wel erg stug geveerd. Met de BMW dealer in Dordt wel een deal gemaakt voor andere velgen die van de S uitvoering. Zoveel mooier dan de standaard 20" wielen.
In deze korte tijd toch enkele pluspunten vermelden:
De auto is zeer snel mede door het lage gewicht.
Straks en daar kun je op wachten minder wegenbelasting
dan alle zwaargewichten onder de EV.
Nog geen wegenbelasting.
Premium afwerking in het interieur.
Logische bediening menu's.
Fijne stoelen, met stoelverwarming.
Voorverwarmen van het interieur. en dan hoeft de auto niet aan de laadpaal te staan.
4% bijtelling niet te vergeten
Geen BPM.
MIA.
En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Zijn er dan geen minpunten. Eigenlijk niet of je moet de kleine kofferbak er 1 vinden. Maar dat wist ik natuurlijk al. Het bereik is met koude temperaturen ook niet tot 310 km natuurlijk, maar 240 is wel Haalbaar. Prima voor mij met een Woon Werk afstand van 4 km. De klanten waar ik naar toe ga zitten op een afstand van maximaal 40 km dus ook geen probleem.
De volgende echte update komt zodra ik er flink wat km. op heb zitten.
Update
- 7.000 km
Na 7000 km een eerste update. De auto is nu 6 maanden in gebruik, en je ziet al aan de km. stand dat er niet heel veel km. mee wordt gereden.
De auto wordt veel gebruikt voor relatief korte ritjes.
Hoe bevalt de auto tot zover, in een woord geweldig. De auto staat voornamelijk in de eco pro stand wat eigenlijk prima rijd en relatief zuinig omgaat met de accu capaciteit.
Dan de actieradius die is met name in de winter niet erg hoog, gemiddeld maar 200 km. Nu met de wat hogere temperaturen is 275 km. haalbaar, voor veel mensen wellicht te weinig maar voor mij prima te doen. Mijn klanten bestand zit voornamelijk in de regio en op maximaal 80 km afstand,
Opladen doe ik voornamelijk thuis aan de laadpaal die 11 kw. kan opladen, dus een volle lading duurt ongeveer 4 uur. En is ook relatief goedkoop ongeveer 21 cent per kw. terwijl je aan een reguliere laadpaal snel 35 cent per kw. kwijt bent plus opstart kosten.
Eigenlijk is een ev zonder laadmogelijkheden thuis voor mij althans geen optie. Een straat verder op is wel een laadpaal voor 2 auto's, maar die plaatsen zijn vaak bezet door auto's die niet kunnen laden zeg maar.
De voordelen van de I3:
Lage kosten per km het verbruik is ongeveer 17 kw. per 100 km dus omgerekend geen 4 cent per km aan stroom
Weinig onderhoud
Geen MRB.
4% bijtelling
geen BPM. in de aanschafprijs. dus 21% btw verrekenbaar over de aanschafprijs.
Rijd echt super, snel, stil en geen schokje te voelen.
Zijn er ook nadelen altijd natuurlijk:
De prijs met die wielen optie net over de 50 k.
Kan geen trekhaak onder.
Beperkte actieradius.
Kleine kofferbak.
De voorstoelen zouden meer zijde linkse steun mogen hebben.
De achterdeuren zijn niet erg handig.
Topsnelheid begrenst op 152 km.
Op vakantie naar Zuid-Frankrijk is nog een dingetje.
Allemaal zaken die je voor aanschaf weet en als dat geen onoverkomelijk probleem is gewoon een fijne auto.
Bijna een jaar oud
- 12.000 km
Na bijna een jaar verder en 12.000 km op de teller een Update van de I3.
Wat bevalt goed:
De wendbaarheid en snelheid dat valt pas goed op als ik net met de I3 op pad ben geweest en over stap in onze privé VW-Troc 1.5 automaat. Ook geen stakker maar haalt het niet bij de I3 Qua rijbeleving.
Licht en regensensor werken prima.
Auto dimmende buitenspiegel is fijn, zag er eerst de nut niet van in, maar is zeer fijn met de hedendaagse felle LED koplampen.
Voorverwarmen van de auto is ideaal, en dan kan in tegenstelling wat ik hier lees ook gewoon als de auto niet aan de laadpaal hangt.
Navigatie / radio / telefoon werken allemaal prima, maar deden ze in de vorige auto de Golf GTE ook al.
LED verlichting geeft goed licht maar was ik al aan gewend uit de Golf.
Stoelverwarming e.d. gebruik ik nooit daar kan ik geen oordeel over geven.
Exclusief is de BMW wel je ziet ze niet veel, bij ons in de wijk ben ik de enige, er rijden vooral veel Tesla's"
Zijn er ook nadelen eigenlijk niet, de KM. range is niet hoog maar is bekend, gemiddeld staat het verbruik nu op 18.8 kW. Ik vraag me af hoe mensen een gemiddeld verbruik van ca 15 kW. realiseren? In de App van BMW staat het overall gemiddelde van alle deelnemers op 16.2 kW.
Het zal wel met de rijstijl te maken hebben ik rij er mee alsof het een benzine auto is.
Op vakantie gaan we er niet mee te veel gedoe en de caravan kan die ook niet trekken, maar daar is de fijne T-Roc voor.
Na bijna een jaar rijden nog geen spijt van de aankoop.
Winter update
- 14.000 km
Even een winter update voor wat betreft de actieradius. Het is nog niet echt koud buiten maar ik heb het idee dat de km. die ik kan afleggen nu wel heel minimaal is. 200 km en dan is de koek op. Nu moet ik zeggen da ik wel met de auto rij, daar waar die voor bedoeld is. Niet met mijn grote teen op het gaspedaal dus. Graag zie wat reacties van mede EV rijders.
na 2,5 jaar
- 32.000 km
Na 32.000 km weer eens een update. Er zijn geen bijzondere dingen te vermelden, alles werkt nog zoals het zou moeten zijn.
De auto rijd gewoon heerlijk en snel. De achterbanden zijn inmiddels al eens vervangen, en gezien het bandenprofiel zullen er straks 4 banden in een keer vervangen moeten worden.
De wat hogere zit blijft toch echt een pluspunt, je stapt makkelijk in en uit.
Wat wordt steeds lastiger, het opladen van de auto.
Thuis heb ik zelf een laadpaal op eigen terrein, dus dat is makkelijk, maar door het toenemende aantal EV's worden publieke laadpalen steeds schaarser, Die groeien niet mee met het aantal auto's, waardoor je behalve op de snelweg regelmatig tegen het feit loopt dat de palen bezet zijn.
Dat is toch lastig als je denkt te kunnen laden en alles is bezet. of erger nog er staat een auto op de plek zonder stekker.
Hier is nog een lange weg te gaan, als we straks allemaal aan de EV moeten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW i3 Dark Shadow Edition 120Ah 42 kWh Navigatie / Leder / Camera
- 2020
- 36.438 km

BMW i3 Basis 94Ah 33 kWh Panoramadak/ Harman-Kardon/ Prof. navigatie/ Pdc/ Full led/ Stoelverwarming
- 2017
- 163.822 km

BMW i3 S 120Ah 42 kWh, PANO, LEDER, CRUISE, H/K, ECC-AIRCO, STOELVERWAMING, CAMERA, LICHTMETAAL 20"
- 2019
- 28.695 km