BMW 530i Touring High Executive (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 530i Touring High Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 58.500 km |
KM-stand laatst | 92.000 km |
- 63.500 km
Lang overwogen om, als echter autoliefhebber, een review te schrijven. Dit nu toch gedaan aangezien ik de afgelopen jaren veel gebruik heb gemaakt van de aanwezige reviews van andere auto liefhebbers. Door veel informatie over ( rij) eigenschappen, opties, problemen en veel meer te hebben gelezen heb ik zelf een betere keuze kunnen maken bij de aanschaf van onze auto.
Passie voor het merk, ervaring en aankoop.
Na met veel plezier ongeveer 6 jaar in een 330i touring exe te hebben gereden werd het tijd voor iets anders. Ik heb lang zitten zoeken op internet, vooral in Duitsland, naar een waardige opvolger. Door de 330i touring zijn mijn vrouw en ik BMW liefhebbers geworden. In de zomer gaan we graag naar Italie en op de terugweg liefst nog een weekje naar Beieren en Munchen. BMW Welt en het museum hebben we inmiddels bezocht waardoor er passie voor het merk en de auto's die ze bouwen is ontstaan. Het begon voor ons met een zwarte E36 316i uit 1991 met veel op de klok maar een mooie verschijning om te zien. Daarna zoals beschreven een E46 uit 2002 gekocht met een 3 liter 6 cylinder en aardig wat opties. Geweldige auto om in te rijden, vooral in de Alpen. Begin 2012 ingeruild en reed nog exact hetzelfde als toen we hem kochten. De kilometerstand ( 225 k) en ( redelijk veel) aankomend onderhoud deden ons besluiten te gaan voor iets jongers. Verder mezelf en mijn vrouw wijsgemaakt dat de dochter nog maar een paar jaar mee op vakantie gaat waardoor een 5 serie qua ruimte over een paar jaar niet meer hoeft.
Het 3 liter benzine blok was goed bevallen maar het mocht ook een beetje minder, een diesel motor zou echter ook goed bevallen. Een tijd geleden proef gereden in een 535d en dat was echt een feest, echter te gevaarlijk voor je rijbewijs. De proefrit in de 520d beviel echter niet, was naar onze mening te tam. Dit kan echter ook te maken hebben gehad met de corporate lease uitvoering waardoor het vermogen was geknepen. Diesel rijden is echter voor ons met max 20000 km per jaar niet echt interessant. Bovendien heb ik veel reviews op autoweek.nl gelezen met aanzienlijke storingen aan diesel blokken. We waren er nog niet uit, wel dat het weer een BMW moest worden. Gelukkig is mijn vrouw ook auto liefhebster.
Inmiddels hadden we wel een voorkeur voor enkele opties gekregen: open dak moest er weer komen ( goed bevallen in de 3 serie), M sport pakket gecombineerd met het liefst carbonschwarz metallic voor de looks, bij voorkeur lichte kleur leder, face lift E61, navi pro en wederom een touring.
We waren bijna zover om een mooie 530d te importeren uit Duitsland ( 530i's zijn er redelijk moeilijk te vinden), staat er een zeer complete 530i high executive touring te koop bij Keram, letterlijk bij ons om de hoek. Ook de 330i touring bij Keram gekocht ( huisselectie) en ook de 530i werd met premium selectie aangeboden. Dit geeft vertouwen aangezien de auto is voorzien van 24 maanden garantie. Auto gaan bekijken en direct ( zonder te rijden) gekocht. Auto is absoluut een liefhebbers auto en door iemand met smaak samengesteld. Alle vertrouwen in de auto en Keram en dat eventuele punten zouden worden opgelost. Goede ervaring met huisselectie/ premium selectie garantie uit het verleden, kan ik iedereen aanraden.
Auto, eigenschappen, beleving.
De 530i touring is van maart 2008 en is in 2009 geimporteerd en afkomstig van BMW AG in Munchen. De optielijst is te lang om op te noemen, ik heb een uitdraai van de dealer gekregen en het overzicht past net op een a4tje. Verder zijn er veel opties die niet op de lijst staan maar toch in de auto aanwezig zijn. Deze maken dan deel uit van een bepaald pakket, lichtpakket, comfortpakket etc. Zo is de auto in Duitsland geleverd als edition sport. Dit houdt in dat er een M sportpakket op zit ( dikke bumpers) een M sportstuur, donkere antraciet hemel, M velgen 18 inch, sportautomaat met flippers aan het stuur etc. Er zijn opties bij die ik nog niet heb gebruikt, zoals voice control. De fijnste opties vind ik persoonlijk de comfort seats ( echt perfecte stoelen), het eerder genoemde panorama dak, head up display vooral in combi met navi pro, usb voor de muziek in combi met audio system pro en de meedraaiende koplampen. Vooral op bochtige, donkere wegen zonder verlichting in het heuvelland is dit super. Eigenlijk zou dit verplicht moeten zijn. De grootlicht assistent helpt maar is eigenlijk overbodig.
De elektrische achterklep, soft close systeem voor de portieren, zonne schermen achter zijn opties die je laten merken dat je met een luxe auto onderweg bent maar zou ik persoonlijk niet hebben gekozen. De active cruise control ( met automatisch remmen) kan mij minder bekoren. Eigenlijk alleen bruikbaar als er heel weinig verkeer op de weg is. De radar in de bumper merkt heel snel dat er een auto voor je rijdt en remt dan af. Je kunt de afstand tot je voorganger in vier standen regelen maar de minste instelbare afstand tot je voorganger is nog veel te groot. Je wordt gedwongen om heel vroeg naar links te gaan om in te halen. Wel veilig natuurlijk maar behoeft gewenning.
Nu het belangrijkste, het rijden. Dit gaat zoals verwacht uitstekend en toch heel anders dan in de 3 serie. De 330i was een felle rakker die altijd als eerste weg wilde bij het verkeerslicht. Hij nodigde altijd uit om te gaan en hing voortreffelijk aan het gas. De 530i is ondanks meer pk's ( 272 tov 231) en vrijwel identieke massa ( 3 serie ca 1550 kg, 5 serie ca 1600 kg) veel rustiger in omgang. Het gas is goed/ beter te doseren en de auto is veel gemoedelijker in gebruik. Met de 3 serie kreeg ik wel eens boze blikken bij het zebrapad als ik verder reed nadat de mensen waren overgestoken. De motor joelde het altijd uit ook bij slechts weinig gas geven. In de 530i is de beleving anders. De auto is extreem stil, de motor, wind en bandengeruis zijn nauwelijks te horen. Daardoor rijd je al snel harder dan je zou verwachten. Het head up systeem met projectie in de voorruit werkt uitstekend om de snelheid goed in de gaten te houden. Ook met sneeuw begin dit jaar was de 530i veel beter te handelen dan de 330i ondanks de electronische systemen op beide auto's en bredere banden.
Retour Parijs.
Na de uitgebreide aflevering, met als verrassing een afneembare trekhaak onder in het koffer, een rit gemaakt naar Parijs om de auto te leren kennen. Navigatie pro werkt uitstekend en vooral het balkje dat aangeeft hoeveel meter nog tot een afslag werkt met name in een drukke, onbekende stad heel goed. Vroeger zal ik er toch nog wel eens naast als er twee straten dicht bij elkaar waren. Het systeem in de 330i was verouderd maar werkte nog prima ( cd roms). Het rijden over de Franse tolwegen beviel goed al hadden we van efficient dynamics iets meer verwacht. Verbruik was gecombineerd met stevig doorrijden ( 140+) en een stuk tot in het centrum van Parijs ongeveer 1 op 10. Voor een 3 liter blok en auto van dit formaat echter zeker niet slecht.
Aandachtspunten.
Er waren toch een aantal aandachtspunten na de aflevering. Zo vond ik de automaat ( 6 bak) niet vloeiend genoeg schakelen. Dit deed de automaat van de 330i beter ( 5 bak). Verder waren er kleine gebruiksporen op het stuur en op de achterkant van de bestuurder stoel. Verder was er een rammel te horen in het dak ( als het dak dicht was) en bij het rijden over drempels hoorde ik een lichte bonk in de voorvering. Dit alles gemeld bij Keram en na een afspraak ( uiteraard met vervangend vervoer) alles naar tevredenheid opgelost. De automaat is opnieuw geprogrammeerd ( nacht aan pc) en schakelt soepeler. Echter nog niet helemaal met de gewenst souplesse, wellicht een eigenschap van de sport 6 bak. Krijgt mogelijk nog een vervolg. Verder zijn er middels een terugroepactie inmiddels 6 nieuwe bobines en een nieuwe aansluiting van de 12V in de kofferbak geplaatst.
Moezel, Luxemburg en Ardennen.
In april een lang weekendje naar de Moezel en via Luxemburg en de Ardennen binnendoor terug. Wegen die ik al heel lang ken en met veel auto's heb bereden. Hierbij de auto eens goed de sporen gegeven en ook de sportstand van de automaat gebruikt. Er is ook nog een aparte sportknop voor snellere gasrespons etc maar deze heb ik nog nauwelijks gebruikt. Je merkt in de bochten met slecht wegdek dat je toch met redelijk wat massa onderweg bent maar het gaat bloedsnel en comfortabel. Met name bij goed doortrekken en de hogere toerentallen hoor je de 6 in lijn alles geven en een geweldig geluid produceren. In sportstand en hoge toerentallen komt de aard van de motor super tot uiting en is de auto in mijn beleving qua handeling zeer gewaagd aan de 330i. Super! Ik vraag me hardop af met welke grijns je uit een Z4 stapt met deze motor. Aan de 2 liter twin turbo gedachte als opvolger van deze motor moet ik nog wennen.
Op naar de zomervakantie in Toscane.
Voor de zomervakantie zal een nieuwe voorruit geplaatst worden aangezien er flinke put in de voorruit is ontstaan door een opvliegende steen. De ruit zal bij de BMW dealer worden vervangen.
Zomervakantie met veel km's
- 72.000 km
Zoals eerder aangegeven ging de zomervakantie naar zuid Toscane. Mooie streek echter persoonlijk vind ik het ook wel erg ver. Met de 530i echter goed te doen als het verkeer een beetje mee zit. Heen en terugreis verliep via Oostenrijk aangezien we al enkele jaren in Zwitserland van de ene file in de andere terecht kwamen. Door collega's getipt over de Fernpass, navigatie (pro) van de auto had deze route niet in gedachte. We hebben de overnachting locatie ingegeven en zijn gaan rijden op een vrijdagochtend. Het systeem heeft een goede route uitgezocht want we zijn geen files of wegwerkzaamheden tegengekomen. Goed kunnen doorrijden met uitschieters tot ca 180 km/uur. Op een avond van Salzburg terug naar onze stek in Beieren even de 200 kunnen aantikken. Verbruik netjes rond 9 liter. Wat opvalt is dat verbruik ook op hoge snelheden vrijwel constant blijft. Auto ligt als een blok op de weg, windgeruis is er nauwelijks, helemaal goed. Tijdens onze vakantie was het erg heet tot ca 40 graden. Airco deed het prima en leek weinig moeite te hebben met de hitte met dank aan de kort voor de vakantie vervangen condensor en nieuw koelmiddel. We hebben flink wat kilometers gemaakt door heuvelachtig gebied. Redelijk veel gebruik gemaakt van het schakelen met de flippers, met name in bochtige afdalingen. ideaal om ook op de motor af te remmen. In Toscane moesten we naar ons appartement over stuk over een gravel road waardoor de auto behoorlijk stoffig was. Een flinke regenbui in de alpen op de terugweg heeft het nodig stof al doen wegspoelen. Bij thuiskomst echter nog flink moeten poetsen. Wat is nog meer opgevallen: al eerder vermeld, de adaptive cruise control is nauwelijks bruikbaar. vrijwel de hele vakantie zonder cruise control gereden, het systeem grijpt te snel in op voorgangers. op een zondagmiddag op de terugweg van venetie naar verona was het bruikbaar. jammer dat je de adaptive functie niet kunt uitschakelen. Verder is het oliepeil licht gezakt, na ruim 5000 km met hoge snelheden en volle bepakking niet zo gek. Verder is opgevallen dat de achterklep na enige tijd open langzaam gaat zakken. Zal naar gekeken moeten worden. Muziek op usb is perfect voor vele uren in de auto. Verder nogmaals een opmerking over de confort seats: werkelijk perfect voor wie uren in auto zit. Helaas geen koelsysteem in stoelen ( een keer bij Kohl in Aken een auto bekeken met koel lucht systeem in confort seats). Nog steeds zeer tevreden. update volgt.
We zijn weer wat km's verder
- 73.600 km
We zijn weer wat km's verder. Auto is weer twee keer naar de garage geweest. Zo vond ik de remmen te veel piepen voor een auto van deze klasse. Auto is enorm stil en dan is er bij een lichte beroering van het rempedaal een irritante rempiep te horen. In de auto hoor je vrijwel niks, daarbuiten des te meer. Ik heb gehoord dat de remblokken tegenwoordig zo hard zijn dat de schijven enorm snel slijten. Niet allen bij BMW maar ook bij andere merken. Een vriend van me heeft een Mazda RX8 en werd ook gek van het gepiep, heeft de nieuwe orginele blokken vervangen door imitatie, probleem was weg. BMW erkend het probleem maar gaat geen imitatie blokken gebruiken. Remmen voor zijn compleet uit elkaar geweest ( blokken nog als nieuw) en opnieuw in elkaar gezet. Piepen lijkt minder, ik moet er maar mee leven.
Een oplettende kijker heeft wellicht ontdekt dat op foto 2 een stuk gril ontbreekt. Mijzelf was het niet opgevallen, een collega maakte mij attent dat de gril niet symetrisch was. Foto 2 naar BMW gestuurd en gevraagd of de gril compleet is. Bleek van niet, stukje rechts van ongeveer 10 bij 10 cm ontbrak, kosten rond de 70 euro. Zonder probleem door Keram opgelost, toch weer een punt dat mijns inziens bij de premium selectie inspectie opgemerkt had moeten worden.
Verder is naar de automatische achterklep gekeken; op vakantie gemerkt dat deze bij langdurige openstand langzaam dicht liep. Complete linker zuiger inclusief de mechaniek is vervangen. Dure grap zonder garantie. Werkzaamheden nemen circa 4 uur in beslag, excl materiaal. Zou ruim 600 euro hebben gekost vertelde de service medewerker, slik.
Inmiddels weet ik dat de active cruise control kan gebruiken als gewone cruise control. Door de afstandstuimelaar van de cruise control een seconde of twee in de hoogste stand vast te houden verdwijnt de afstands indicatie en heb je een gewone cruise control. Fijn als het erg druk is op de weg.
Auto is nu in perfecte staat zoals ik hem hebben en houden wil, om zo ver te komen ben ik wel al diverse keren naar dealer moeten gaan. Ik wordt er altijd netjes behandeld en alle verzoeken worden serieus behandeld. Toch blijf ik erbij dat de controle voor de aflevering beter had gekund. Door de premium selectie garantie heeft e.e.a financiel tot op heden geen consequenties.
Probleemloze kilometers
- 79.000 km
Bij 77000 een halve liter olie moeten bijvullen, net als bij de 330i in het verleden. Gering olieverbruik is gebruikelijk bij deze 6 cilinder motoren volgens de chef werkplaats bij mijn garage. Heerlijk om met de auto op pad te zijn, in de winter echter flink oppassen geblazen met de achterwiel aandrijving. In het najaar heb ik een kleine ( parkeer?) schade links achter bij BMW laten repareren, evenals een aantal kleine krassen rechtsvoor. Auto is nu in perfecte staat en zo wil ik hem houden. Het wordt hoog tijd om weer eens een leuke snelle trip naar Duitsland te maken, wellicht in de mei vakantie. Ik verheug me er nu al op.
Korte vakantie met stukje AutoBahn
- 82.500 km
Na alle korte stukjes rijden in de winter was het weer tijd dat de auto eens goed warm werd gereden. Tijdens een paar dagen verlof in mei moest het gaan gebeuren. Ik had een leuke bestemming in zuid Duitsland geboekt met flink wat kilometers Duitse Autobahn. Helaas was de weersvoorspelling op het laatste moment zo slecht dat we onze bestemming hebben omgeboekt. Niet meer zo ver rijden maar toch een leuke tocht door de ardennen, Luxemburg en een stuk Duitsland in. Tsjonge, wat is deze auto toch snel en wat kun je er in Nederland weinig mee. Ik heb de auto eens flink laten gaan waarbij een aantal motorrijders het voor gezien hielden. De auto doet het prima en het eerste onderhoud dient zich aan. Volgens het onderhoudsinterval, wat de auto zelf bijhoudt, zou de 530i in de zomervakantie aan onderhoud toe zijn. De beurt laat ik dan toch maar voor de vakantie naar Italie uitvoeren. Auto is toe aan nieuwe olie, filters, remolie etc. Door mijn garage werd medegedeeld dat dit type motor ( 3 liter directe injectie) bij elke oliewissel nieuwe bougies moet krijgen. Er zijn blijkbaar problemen geweest met overslaande motoren waarbij BMW tot deze maatregel is overgegaan. Lijkt me wat overdreven maar ben toch van plan om de bougies te laten vervallen. Het zijn niet de dure long life types ( in mijn vorige 330i gingen deze 100.000 km mee) maar met arbeid toch een kostenpost van ruim 150 euro. Hebben mensen ervaring met het bougie wisselen cq overslaan van deze motor?
Geen probleemloze km's
- 92.000 km
Alweer een tijd geleden tot de vorige update. In deze periode is de auto zeer regelmatig bij de BMW garage geweest.
Het begon deze zomer in de binnenlanden van Toscane. De heenreis was wederom zeer comfortabel verlopen, navigatie professional heeft ons zonder serieuze vertraging in een ruk naar Bolzano geleid. Daarna zonder problemen naar Toscane. Tijdens een rit in de bergen moest ik rechtsaf slaan een berg op. De auto begon hevig te stotteren en had vrijwel geen vermogen meer. Dat was behoorlijk schrikken maar na opnieuw starten was het euvel opgelost. De eerste kilometers daarna met het zweet in de handen verder gereden. Het feit dat je nog BMW garantie en pechhulp hebt stelt je dan toch enigszins gerust. Verder geen problemen meer gehad op vakantie tot de terugweg. Met de haven in zicht laat op de avond gestrand in de Ardennen met een lekke band. Bandendruk systeem melde kapotte band. Melding weggedrukt maar al snel merkte ik dat de handeling van de auto afwijkend was. Snel gestopt waarbij de band links achter hevig sissend leeg liep. Tegen mijn vrouw en dochter aangegeven dat we run flat hebben en dus konden doorrijden. Dat was echter niet eenvoudig. De auto was wel erg zwaar beladen en was mijn inziens niet meer veilig te berijden. Besloten om niet in het donker door de Ardennen te gaan tuffen maar in St Vith op een parkeerplaats te stoppen en de pechhulp te bellen. BMW gaf aan dat we gewoon konden doorrijden ( van Parijs tot Amsterdam moet mogelijk zijn) maar dat heb ik geweigerd, was volgens mij echt niet veilig. We waren exact 99 km van huis dus is een Nederlands berginsbedrijf ons komen halen. Netjes een vervangende auto geregeld zodat we naar huis konden. Niet zoals je de vakantie wilt afsluiten maar toch.
Bij Keram 2 nieuwe Vredestein achterbanden laten monteren. Toch weer voor run flat gekozen, mede omdat je op een veilige manier de auto aan de kant kunt zetten. Ik denk dat ik een compressor met vulmiddel ga aanschaffen voor noodgevallen. Erg tevreden trouwens over de Vredestein banden, goede handeling en bovendien veel stiller dan de Dunlops. Het probleem van de vakantie zat nog in mijn hoofd en aangezien we nog garantie hadden een afspraak gemaakt om de computer uit te lezen. Gelukkig wordt bij dit type auto werkelijk alles opgeslagen ( zelfs storingen van de cd speler). Inmiddels had mij vrouw ook gemerkt dat de auto bij constante snelheid af en toe lichtjes bokte. Ik merkte dit niet maar ook dit aangegeven. Keram heeft toen de auto helemaal nagekeken en de diagnose gesteld dat de opvoerpomp in de tank ( rechtsachter) het euvel was en vervangen diende te worden. Auto gebracht en teruggekregen. Merkte direct op dat de tankmeter slechts driekwart aangaf ondanks dat ik een volle tank had afgerekend. Meteen geprobeerd de auto af te vullen maar bleek toch vol. Met de garage gebeld ( was een zaterdag) en dit aangegeven. Kon aan de tankmeter liggen want alles was uit elkaar geweest. OK, rijden dan maar. De dag erna retourtje Amersfoort naar vrienden. Heb de dochter laten rijden aangezien ze net voor de vakantie was geslaagd voor haar rijbewijs. Ik ernaast als coach ( ze is pas 17) en ze reed met een big smile, toch iets anders dan de Honda Jazz van de rijschool. Op de terugweg gebeurde het, dochter meld mij 'pap, de auto doet niets meer'. Als een volleert chauffeur heeft ze in een vloeiende beweging de vluchtstrook opgezocht waarbij het sturen door het wegvallen van de druk nogal lastig ging. Pechhulp weer gebeld en binnen 10 minuten was een bergingsbedrijf ter plaatse. We waren helemaal klaar met de auto. De berger haalde alles uit de kast om de auto aan de praat te krijgen. Zijn opmerking dat de motor geen benzine kreeg ging er bij mij niet in. Tank was nog half vol volgens de tankmeter. Bij een tankstation benzine er bij en direct sloeg de motor aan. Auto de dag erna naar Keram gebracht waarbij ik behoorlijk over de rooie was. Tank was verkeerd gemonteerd waardoor we maar een helft van de tank beschikbaar hadden. Excuus gekregen en dat was het.
Een week of wat daarna deed het euvel zoals in Toscane reeds bemerkt zich weer voor. Opnieuw starten en probleem was weg. Kort daarop nog een keer gebeurd. In het verleden goede ervaring met Kessels in Maastricht opgedaan dus daarheen met de auto. Uitlezen en diagnose was lage druk benzine sensor vervangen. Dit gedaan en auto reed weer prima. In de herstvakantie nog naar Luxemburg geweest zonder problemen. Enige tijd daarna was merkbaar dat de motor niet lekker liep en moeite had om op toeren te komen. Heb een tijdje in de sportstand gereden om lekker met het verkeer mee te kunnen. Diagnose was dat de uitstoot ( NOx) hoog was. Als eerste stap een sensor in het uitlaat systeem vervangen maar klachten bleven aanwezig. De volgende stap was het vervangen van de katalysator. Vandaag de auto opgehaald voorzien van nieuwe kat en ik moet aangeven dat de auto weer reageert zoals vanouds, wellicht beter dan ooit. Ik had niet verwacht dat de kat een dergelijk groot effect heeft op de performance van de motor. Hulde voor de jongens van Kessels ( erg leuk team) voor de service tot nu toe. Ik hoop dat we nu verlost zijn van verdere storingen, mede omdat de garantie eind januari afloopt. Op naar de 100.000 km.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.