BMW 530i (1993) #2

autoreview

BMW 530i (1993)

Signalement

Uitvoering530i
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar1993
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf168.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Medium size met 8 Pitten!

Mijn vorige auto's:
Audi 100 C4 2.8 V6
BMW 750i E38 5.4 V12

Deze auto heb ik inmiddels ook verkocht. Toch heb ik besloten een review te schrijven om de kennispool over de E34 op deze site uit te breiden.

Nadat ik de E38 had verkocht om op mezelf te gaan wonen en niet op onderhoud te hoeven bezuinigen (dan rij je dus een auto boven je stand, duidelijk!)... had ik na een tijd toch de behoefte en noodzaak aan een auto. Het kon geen E38 van 2 ton worden om eerder genoemde reden.. Gebruikskosten.
Wel graag een BMW.. Het merk trekt me, de modellen trekken me en het onderhoud is bij veel oude modellen goed zelf te doen.

Mijn oog viel op een E34 530i uit 1993. Dit is dus een 3.0 V8 en niet de zes in lijn. (Blokcode: M60B30). 218 PK en een 5-traps automaat.

De uitrusting was redelijk: Airbag, ABS, Airco.. Voor een 1993 model prima dus.
De kilometerstand bedroeg ongeveer 165000 bij aanschaf.
De auto stond in Duitsland en na een telefoontje met de verkoper (handelaar) gaan kijken met mijn broer.
De auto beviel me en meteen de plaat en koop gesloten na onderhandeling over de prijs.

De auto liep op 4 cylinders te weinig als hij warm was.. en dit was alleen onder de 2500 toeren merkbaar.. Toch vertrouwde ik de auto... De reden hiervoor is dat precies EEN bank niet liep.. dus het gasklephuis en de computer konden het niet zijn. Ik verdacht meteen de lambdasensor van deze bank. Dat was de enige mogelijkheid.
De auto in 4 gezet zodat hij de overdrive niet gebruikte... en probleemloos naar huis gereden.

Thuis aangekomen meteen voor de APK de lambdasensoren (2e neem je dan ook even mee) vervangen.. De bougies ook en waarempel! Die ene bank had zwartgeblakerde bougies.. --> teveel ingespoten dus!
Na even gas geven na het starten.. liep de auto super op 8 cylinders! BAM ! opgelost! Verder probleemloos de APK!
Verzekering regelen etc.. en rijden maar!

Ik ben een snelwegrijder en reed met deze auto 2x per week van Tilburg naar de Universiteit te Nijmegen en weer terug.

Wat me beviel over het rijgedrag:
- Scherp sturende auto. Kan goed door een bocht. Goede gewichtsverdeling.. je merkt precies wat je wel kan en niet kan.
- Goede motor met trekkracht onderin
- Verbruik met snelwegkilometers op Euro 98 van Khadaffis pomp (Tamoil) was CONSEQUENT tussen de 1 op 10 en 1 op 11..

Overige zaken die me bevielen:
- M60 is een blok dat je MAKKELIJK! zelf kan onderhouden
- Airco trekt hem STEENKOUD! met een inhoud van 1.5 kilo trok de airco de auto in de zomer moeiteloos naar 4 graden celsius.
- Onderdelen goed leverbaar en betaalbaar.
- Remt ERG goed met standaard remmen!
- GEEN olieverbruik! Nadat ik de auto aftapte en nieuwe olie erin gooide, geen verbruik en bijvulling gedurende 10.000 kilometer! Daarna is de auto verkocht.

De auto laat zich echt goed rijden.. De auto had geen traction control en de 3.0 V8 is sterk genoeg voor wat slip.. Echter, ook met wat harder door een bocht.. heb je de auto goed onder controle!

Er is één nadeel wat niet onoverkomelijk is maar wel vervelend is voor een snelwegrijder zoals ik:
De windruis vanaf 110 is aanzienlijk vergeleken met andere autos. Het kan zijn dat er een voorruit in de auto zat die verkeerd geplaatst is of dat het bij de E34 hoort... maar het rijcomfort en de soepelheid van de 3.0 V8 werden overschaduwd door de windruis.
Ik hou ook weer niet van de muziek hard zetten dus kon ik het daarmee niet weg compenseren.

Vervangen als preventief onderhoud:
- Waterpomp met multiriemen
- Olie ververst en filter
- Alle overige filters
- Bougies
- Hardy schijf, pitman armen en stabilisatorarmen
- Bakolie en filter

Comfort:
Voldoende, zweeft lekker over de weg, weinig toeren (2200) op de snelweg, sterke airco, goed geluid uit de speakers.
Echter, WINDRUIS!

Prestaties: Goed, soepele motor die zuinig te rijden is. Goede trekkracht onderin.. mooie lange overbrenging met 2200 RPM op de snelweg!

Betrouwbaarheid: Goed! Na preventief onderhoud gedurende 10 - 12000 kilometer NIETS gemerkt. Altijd starten, altijd goed lopen.. nooit een probleem of issue

Gebruikskosten: Goed! Je weet vantevoren wat de wegenbelasting is dus dit reken ik niet mee. Onderdelen goed te leveren voor goede prijzen. Makkelijk zelf te doen = geen arbeidsloon. Verbruik erg goed!

De auto is door mij eind 2011 verkocht omdat ik van plan was in Nijmegen te gaan wonen. Daar studeer ik ook en dan is een auto echt NIET nodig!
Schorsen heb ik overwogen maar, ondanks dat dit exemplaar E34 me echt beviel.. is de E34 niet mijn droommodel BMW en wetende dat ik na mijn studie toch een E38 ga kopen, heb ik hem verkocht.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.