BMW 530e Touring Business Edition Plus (2023)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 530e Touring Business Edition Plus |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand laatst | 50.000 km |
BMW 530e 2023 M-Sport
- 50.000 km
Beetje overdue maar hierbij nog mijn review van mijn 530e uit 2023.
Juni 2023 een nieuwe 530e opgehaald en gereden tot nov 2024 en in die tijd bijna 50.000km op de teller getikt.
Hieronder de afwegingen voor aanschaf en daarna meer over rijbeleving/aandachtspunten .
Aanschaf:
Na 1,5jr een 330i (zie eerdere reviews) te hebben gereden, was het snel duidelijk dat de opvolger sowieso een BMW worden. Na lang wikken en wegen of het een nieuwe 330i, 330e of toch een 530e zou worden is het toch onder het mom van je leeft maar 1x de 530 geworden. Maar ook vanwege een aantal andere zaken:
Mijn 330i was een sportline en dat reed echt fantastisch. Ik houd van comfort en de sportline was de perfecte balans. M-sport is echter wel veel mooier maar M-sport op de 3-serie met sportonderstel en 18 of 19 inch eronder voelde toch wel erg bonkerig aan. Dan zou er een adaptive onderstel onder moeten maar dan werd de prijs erg fors op een 330i. De E-versies van zowel de 3 als 5 serie krijgen echter vanwege het accugewicht bij M-Sport géén sportonderstel. Dat was een enorme plus. Lang zitten spelen want keuze zou of een nieuwe face-ligt 3 serie worden of het uitgaande G31 model. Na eindeloos spelen met de configurator bleek dat ze beide ongeveer even duur zouden worden.
Ik heb 3 kids dus de keuze voor extra ruimte achterin (althans dat dacht ik) gaf de doorslag en dus voor de 530e gegaan.
De 330i viel al heel snel af want de BPM hierop was zo insane hoog dat hij boven de 80k uitkwam, bizar. Gelukkig was de BPM op de 530e lekker laag wat ook hield bij doorhakken van de knoop.
Mijn samenstelling:
- M-sport in Carbon Schwarz
- Blauwe klauwen en zwarte velgen (1e en ook meteen laatste keer)
- Adaptive cruise control
- Comfort stoelen, zwart leer
- Stuurverwarming
- Upgrade sound system
Hiermee voldeed hij voor mij aan alle wensen. Ben geen panorama dak liefhebber, want ben absoluut geen liefhebber van de zon hele dag op mn kale bol en lijf. Heb het liever zo lekker koel mogelijk in de auto.
De rijbeleving:
Het rijdt uiteraard fantastisch. Je merkt wel dat de wagen forser is dan de 330i en ook qua weglegging voel je in bochten wel het accupakket, maar overall echt fantastisch. Rij veel snelweg km en hiervoor is hij gemaakt. Diverse vakanties naar Duitsland, Frankrijk en Denemarken mee gereden en stapte na elke rit goed fris uit.
Hybride systeem werkt goed en plof motor en electro motor werken goed samen. In X-boost stand is hij erg rap (zelfde als de 330i). Ik reed ook meestal in deze stand want hybride voelde wat tam. Electrisch rijden was wel ok maar niet meer dan dat. Je komt electrisch mee met het verkeer, maar de BMW beleving is dan weg en het electrische power gevoel is er ook niet. Daarvoor is electromotor te tam.
Qua ruimte viel mij (+kids en vrouw) op dat hij van binnen niet echt substantieel groter is dan de 3-serie. Beenruimte achterin is wel wat meer, maar ik ben 1,80 en vrouw is 1,70 dus in zowel de 3 als 5 serie hadden kids genoeg beenruimte. Comfort stoelen nemen echt ook behoorlijk wat extra cm in. Wat vooral opviel is dat achterin in de breedte weinig verschil merkbaar is. Ook kofferbak is niet heel ruim met ik meen 430 liter. Met gezin van 5 is een dakkoffer voor een vakantie langer dan 1 week een must om alles mee te nemen.
Comfortstoelen zitten trouwens magnifiek en instellen + memory werkt perfect.
Opberg ruimte is beperkt, idem aan 3 serie. Had vd 5 serie toch meer verwacht.
Grootste doorn in het oog is dat ze bij BMW geen vakje voor je zonnebril in de hemel maken bij de binnenspiegel. Ford, skoda etc hebben dit en dat is echt enorm fijn als je als bril dragend persoon snel moet wisselen. Tip: neem op de design afdeling iemand van die merken aan om dit voor mekaar te krijgen.
Heerlijk is het programmeerbare vertrek schema zodat je auto altijd op temperatuur is in zowel zomer als winter. Hiervoor is het accupakket fantastisch. Climat control met vaste knoppen werkt goed en ook de memory knoppen veel gebruikt voor paar frequente navigatie adressen, radio zenders en key personen om te bellen.
Adaptive cruise control werk ook echt heel fijn en goed. Zeker met file rijden is dit heel ontspannen en behoorlijke must optie geworden. Stuurwiel verwarming is ook heerlijk en knop zit gemakkelijk midden op het stuur. Heb ook nog een f11 530d gehad maar hierbij zat deze optie op de stuurkolom links wat toch telkens ff zoeken was.
Infotainment en scherm werken goed. Android auto is draadloos, erg fijn.
Verbruik:
Niet om over naar huis te schrijven. Ja ik heb mss een wat zware voet maar heb oprecht goed geprobeerd te stekkeren. Woon-werk was exact 50km en dit haalde ik in de lente, zomer en herfst precies op 1 lading met dan nog 1 km over. Winter werd het niet beter dan 37km. Overall verbruik op basis van bijna 50k aan km was toch wel bedroevend, namelijk 1 op 12 maximaal. Het is en blijft een grote zware auto en als je alleen op de motor rijdt voel je dat hij het soms wel wat zwaar heeft. Dit merk je vooral als je de optie aanzet om bij te laden tijdens het rijden. De electromotor gaat dan uit en je rijdt dan alleen op de benzine motor. Bijladen naar 80% doet hij dan vrij rap (ongeveer 100 km nodig) maar gok dat het extra brandstof verbruik daar niet tegen opweegt (haalt dan 1 op 9/ 1op 10).
De kleine tank helpt ook niet mee. Ongeveer 40 liter. woon-werk + nog extra afspraken + prive dus ongeveer om de 4 dagen tanken. Ben vaker aan de pomp geweest dan me lief is.
Ook was hij wel dorstig qua olie. Rond de 8000km 1 liter erbij moeten doen en daarna nog 2x ondanks dat hij regulier onderhoud conform fabriek schema heeft gehad.
Overall conclusie:
Erg mooie en fantastisch rijdende auto waar je ook als je uitstapt elke keer met veel plezier naar kijkt. Alle opties zorgen voor weelde en comfort als je rijdt. Verbruik is minder goed en qua ruimte binnenin niet bijzonder ruim. Mogelijk dat er in de toekomst nog een keer 5 serie komt maar dan geen hybride variant meer.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

BMW 5-serie Touring 520i M-Sport | Panoramadak | Stoelventilatie | 21"
- 2020
- 70.000 km

BMW 5-serie - Individual Speed Gelb - Carbon Brakes + Pack - M-Driver Pack
- 2024
- 14.423 km

BMW 5-serie Touring 520i M Sport - Trekhaak - Panoramadak - Parking/Driving Assistant Professional - Head Up - Harman Kardon - Comfort Access - Standkachel - Stoelventilatie voor - Elektrisch verwarmde voor/achterstoelen -
- 2024
- 28.214 km