BMW 530d xDrive Touring High Executive (2013) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 530d xDrive Touring High Executive |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 89.000 km |
KM-stand laatst | 150.000 km |
wat wil je nog meer?
- 150.000 km
Hierbij mijn ervaring van de in 2018 geimporteerde BMW 530XD (f11) vanuit Duitsland. Dit ivm lage KM stand icm vele opties (HUD, adaptief CC, verkeersboord herkenning). Eerder met veel plezier bmw 530D (E39) opgereden 405.000 km.
Hiervoor 2 jaar C klasse C350e gereden i(fijn, snel maar erg kleine tankinhoud) en V70D5 (total loss bij gesprongen multiriem cq distributieriem).
dus weer terug bij BMW 5 serie:
eerste indruk: ondanks oud model vind ik exterieur nog altijd fraai. interieur is echter gedateerd. met name het display doet erg druk en ouderwets aan (symbool " grote oranje auto " van een naderende auto bij gebruik van cruise control..)
ergonomie: goed. alles zit waar je het verwacht. CC op stuur werkt eenvoudig en snelheidslimiet vind ik zelf erg prettige functie. HUD prettig en duidelijk. dodehoek sensor is te traag en lane assist met stuur vibratie irritant. Dat was in de C klasse veel beter. Navigatie? werkt op zich goed maar google is vele malen beter. update bmw navigatie voelt als weggegooid geld. Verkeersboord herkenning was in het begin erg prettig maar met huidige regelgeving met de wisselende snelheidsadviezen afhankelijk van tijdstip weet BMW het zelf ook niet meer. laat maar.
rijden:
erg comfortabele reiswagen voor op de snelweg. naarmate de snelheid opgevoerd wordt lijkt het rijden zelfs prettiger te worden. Power begint bij 130-140 km/h. sportstand is ideaal voor rijden met zwaar beladen auto. reactie snelheid op gas en stuurbewegingen vele malen beter. In de smalle parkeergarages prima te hanteren en parkeren met 360 graden camera en sensors ook erg gemakkelijk. Automaat schakelt goed en kickdown reageert snel. Veel koppel. Afrolgeluid valt erg mee (18 inch) en windgeruis vind ik ook meevallen.
verbruik? 970 km op een tank van 70 liter is haalbaar.
praktisch:
ruimte achterin in prima. kids basisschool hebben voldoende ruimte op de achterbank. Achterklep in twee delen te openen is erg handig. Achterbak is groot (MTB past er makkelijk in zonder wiel er af te halen) maar niet zo ruim als de oude V70.
als ik het bovenstaande teruglees dan denk ik : perfecte auto, wat je nog meer? een betrouwbare auto.
dat is dit exemplaar in ieder geval niet. veel problemen gehad. naast regulier onderhoud echt wel wat problemen gehad. lekkende airco, EGR klep vervangen (terugroepactie), luchtbalgen vervangen, homokineet, aandrijfas hoezen, turbo, en vele storingen in de sensoren waar niet altijd een verklaring voor werd gevonden. En dat voor een auto met 90-150 duizend km op de teller. regulier onderhoud (en onderdelen) zijn ook serieus prijzig. wegenbelasting is bekend bij zware diesel. verzekering daarentegen valt het mee.
samenvattend:
erg fijne reiswagen voor lange afstanden. als je een goed exemplaar weet te vinden dan heb je een heerlijk rijdende auto. maar als je pech hebt..dan ben je ook goed aan de beurt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW 523i 204 PK 1e Eigenaar / BMW Dealeronderhouden / Full Option / Schuifdak / Soft-close / Keyless / Leder / Automaat / Camera / Stoelverwarming / Cruise Control / Navigatie / Clima / Bluetooth / PDC V+A / Xenon / 17"LMV
- 2011
- 250.806 km

BMW 535i High Executive|HeadUp Display|Camera|Automaat|Opendak|
- 2010
- 291.250 km

BMW 5-serie Touring 525d High Executive | PANO | TREKHAAK | HUD | MEMORY | LEDER | STANDKACHEL | DODEHOEK | LED
- 2012
- 307.829 km