BMW 520d Touring – 2012 – 555.026 km – Klokje rond

Eigenaar kocht 'zijn' BMW terug met 5 ton op de klok

74 reacties

Video

Jan Willem de Wit kocht zijn BMW 520d met 120.000 kilometer op de teller. Hij reed hem bijna naar de drie ton en verkocht hem aan een compagnon. Jaren later kocht hij ‘zijn’ BMW weer terug, die ondertussen meer dan 520.000 kilometer op de klok had staan. Laat zijn oude liefde hem vandaag in de steek?

Kilometervreter

Dat de BMW 520d zo’n astronomische kilometerstand had, weerhield Jan Willem de Wit er niet van om hem terug te kopen. “De vorige eigenaar reed er elke dag mee op en neer van Ruurlo naar Amersfoort. Ik wist dat de BMW goed werd onderhouden en dat er bijna alleen maar snelwegkilometers mee werden gemaakt. Toen ik privé een nieuwe auto nodig had, heb ik deze daarom terug kunnen kopen.”

Los van een iets doorgezakte bestuurdersstoel en een stuurwiel waarvan de bekleding loslaat, is de kilometerstand er niet aan af te zien. Zo ook niet onder de auto, waar keurmeester Tim de Leeuw benadrukt dat een combinatie van deze kilometerstand en de technische staat van de auto enkel haalbaar is als er veel mee over de snelweg wordt gereden.

Een ster moet je passen

Hoe kwam Jan Willem bij BMW terecht? “Tijdens mijn studententijd bij de IVA waren er al twee kampen. Je had de mensen die helemaal weg waren van Mercedes-Benz en het kamp dat niet weg te slepen was bij BMW”, legt hij uit. Jan Willem behoorde tot die laatste groep. “Een ster moet je passen. Als dat niet zo is, wordt het nooit wat.”

De echte liefde voor BMW is bij hem begonnen bij de eerste 3-serie. Hij was namelijk helemaal fan van de vier koplampen van de E21. Toen kwam de E30 M3, dat was helemaal feest! Jan Willem heeft meer dan alleen maar dieseltjes gereden. Zo reed hij een BMW M4, maar hij is nu content met zijn 745e. Dat was een hele overgang. “De M4 gaf een grote glimlach tijdens het rijden. Het nadeel was wel dat als ik op mijn werk aankwam, ik er de hoofdpijn van het uitlaatgeluid gratis bij kreeg. Daarom rijd ik nu in een 745e waarmee ik precies van Houten naar Amersfoort kan rijden zonder de verbrandingsmotor te gebruiken. Het is allebei genieten, maar op een totaal andere manier.”

Toch een paar puntjes

De keurmeesters van Carrec zouden de keurmeesters van Carrec niet zijn als ze niet toch wat zouden vinden aan de BMW. Nadat keurmeester-van-dienst Tim de Leeuw de 520d op de brug heeft gereden, wordt de motorkap geopend en de afdekkap verwijderd. Met een UV-lamp is dan goed te zien dat het aircosysteem sporen van een koelmiddellekkage heeft achtergelaten en dat het roetfilter niet meer in de beste staat verkeert. Ook geeft de BMW een storing vanwege overbelasting van het roetfilter. Tim: “De verstuivers lijken al eens vervangen te zijn, maar problemen hieraan kunnen overmatige slijtage aan het roetfilter teweegbrengen.”

Een airco die het niet meer doet, is een comfortdingetje. Waar Tim minder vrolijk van wordt, dat zijn de voorbanden. Die hebben op sommige plekken namelijk minder dan een millimeter profiel. “Dit is pertinente apk-afkeur. Los van de profieldiepte zijn de voorbanden op alle mogelijke manieren versleten. Zo zijn ze ontzettend gecupt en hebben ze een behoorlijke hoogteslag. Als kers op de taart zijn ze ook nog eens erg uitgedroogd.”

Dat is jammer, want eigenlijk had Tim een duimpje omhoog willen geven voor de BMW. Helaas gooien de banden roet in het eten. Al met al is het geen slechte auto, al helemaal niet gezien de kilometerstand. Als het aan Tim ligt, is het dan ook de moeite waard om nog eens goed te investeren in de BMW, ook omdat er tekenen zijn van goed onderhoud in het verleden. Dat is dus precies wat Jan Willem van plan is. “Nu ik weet wat eraan mankeert, ga ik de punten zeker aanpakken en dan kan hij er weer een hele tijd tegenaan”, weet hij. Zo is dat. Op naar de één miljoen!

Eigenaar BMW 520d

Naam: Jan Willem de Wit
Bouwjaar: 1969
Woonplaats: Houten
Beroep: Ondernemer
Eerste auto: Golf SC
Vorige auto: BMW M4
Wat is je langste reis met de auto? “Naar Barcelona.”

Onderhoudshistorie

De beschikbare onderhoudshistorie is niet helemaal sluitend. Toch hebben we een aantal werkplaatsfacturen kunnen achterhalen. Een opvallend detail bij de onderhoudshistorie is dat tijdens de keuring naar voren kwam dat in het officiële BMW-systeem slechts drie beurten geregistreerd staan.

  • 08-2018: Beurt en remblokken vervangen
  • 12-2018: Beurt, draagarmen voor en EGR-klep vervangen
  • 06-2019: Beurt
  • 05-2020: Beurt, voorbanden en brandstoffilter vervangen
  • 12-2020: Thermostaat vervangen
  • 05-2021: Beurt, airco-condensor en remblokken achter vervangen, automaatolie ververst
  • 02-2022: Beurt, draagarmen en luchtbalgen achter vervangen
  • 08-2022: Kachelmotor vervangen
  • 05-2023: Remblokken, klepdekselpakking en draagarmen vervangen

Wat mankeert er aan de BMW 520d?

  • Stuurwiel vertoont slijtsporen, net als de handgrepen van beide portieren
  • Er zit een brandgat in de stoel en er lijkt een minimale rooklucht in de auto te hangen
  • Auto geeft een melding dat deze aan verse remvloeistof toe is
  • Auto trilt flink tijdens remmen en bij rijden op hoge snelheid
  • Aandrijflijn bromt behoorlijk tijdens accelereren
  • Onderstel is wat bonkerig
  • Kraak uit de achterwielophanging bij rijden over drempels
  • Auto heeft onder andere storing op overbelasting van het roetfilter
  • Achterlicht rechts in de achterklep werkt niet
  • Achterlicht links heeft schade
  • Airco werkt niet en er zijn duidelijke lekkagesporen te zien onder de motorkap. Herkomst niet duidelijk
  • Motorsteunen zijn volledig ingezakt
  • Achterste hardyschijf van de cardanas heeft droogtescheuren
  • Differentieelrubbers zijn gescheurd
  • Achterste subframerubbers vertonen droogtescheuren
  • Voorbanden zijn totaal versleten, vertonen cupping, hebben een hoogteslag en hebben droogtescheuren
  • Stofhoezen van de schokdempers voor zijn gescheurd
  • Diverse boutjes van de bodemplaat zijn defect
  • Er staan terugroepacties open op de EGR-koeler en bestuurdersairbag

De mening van Carrec Technocenter

"Een BMW met zo’n hoge kilometerstand en dan toch nog in behoorlijk goede staat vind ik leuk om te zien. Het kan dus toch! Dat is te danken aan de vele snelwegkilometers. Er is veel vervangen, maar ook een hoop niet. Deze 520d had een duimpje gekregen als er niet zulke belabberde banden onder hadden gezeten. Jammer!"

Signalement

Merk Bmw
Model 520d Touring Executive
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 8 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 58.340

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.995 cc
Maximaal vermogen 135 kW / 184 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 380 Nm bij 1.900 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.907 mm / 1.860 mm / 1.462 mm
Wielbasis 2.968 mm
Massa leeg 1.690 kg
Laadvermogen 675 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.000 kg / 750 kg
Banden225/55R17Prijzen
Topsnelheid 220 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,3 s
Brandstofverbruik 5,3 l/100km
CO2-uitstoot 139 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (74) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum