BMW 530d xDrive Touring (2017) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 530d xDrive Touring |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 7.500 km |
KM-stand laatst | 16.500 km |
Freude am Fahren
- 16.500 km
Hierbij een review van mijn huidige G31 (530D touring X-drive M-uitvoering). Om gelijk met de deur in huis te vallen, wat een machine!
Mijn ervaring met BMW is tot nu toe een F31 (320D touring M uitvoering) en een F11 (520D touring met M uitvoering). Met de 3-serie was ik zeer gelukkig en met de F11 wat minder. Ik zal in onderstaande review proberen te verwoorden hoe ik beide auto's heb ervaren in vergelijking met de G31 van nu.
De 530D touring X-drive bevalt tot nu toe zeer goed. Wat een vermogen heeft de motor! Nooit tekort en zeker voor NL meer dan voldoende! Het is mogelijk om zeer comfortabel te rijden maar als het wat harder moet dan kan dat zeker. Het 'adaptive' onderstel, de motor en het X-drive systeem stellen je in staat om zeer sportief te rijden als je wilt. Al blijft het natuurlijk wel een ' enorme' auto waar je mee onderweg bent. In dat opzicht was de F31 een echt sportieve BMW, was net een kart.
Naast de motor, hoeft verder ook niet veel introductie, een aantal andere zaken die in positieve zin opvallen. De luchtvering op de achteras; hierdoor is de auto zeer comfortabel. Mijn vorige auto de F11 had ook een M-onderstel maar geen luchtvering. Hierdoor was de auto minder comfortabel, misschien voor de echter BMW puristen wel beter/fijner. Ik vind de luchtvering met ' adaptive' demping een vooruitgang. de wagen kan comfortabel zijn maar ook sportiever, afhankelijk van de rij-modus die je kiest.
Dan het x-drive systeem: de voordelen in sneeuw heb ik nog niet kunnen ervaren maar ik weet wel hoe een F11 met achterwielaandrijving zich in de sneeuw gedraagt, niet goed! Maar dat wist ik eigenlijk ook al toen ik hem kocht want dat is niet anders met een F31 in de sneeuw. Ik denk echter dat permanente vierwielaandrijving ook helpt in bochten. Ik merk dat de G31 beter door een bocht in vergelijking met de F11, die was niet altijd neutraal, beetje onderstuur bij snellere bochten. De G31 heeft daar geen last van :-).
Een andere nieuwe optie, althans voor mij, is 'adaptive cruise control'; Dit systeem werkt zeer handig en met name in files is het een welkome aanvulling. De wagen volgt de voorganger en stopt indien nodig maar trekt ook weer op als het weer begint te rijden, zeer handig! In combinatie met ' active lane assist' kunnen de handen van het stuur. Ook bij bijv 100 kmh werkt het systeem al wil de auto wel dat je om de zoveel seconden dat je het stuur aanraakt. Het systeem werkt en draagt ook bij aan het comfort maar het is niet feilloos dus de bestuurder moet zeker bij de les blijven. Het systeem in bijvoorbeeld een Tesla lijkt verder te zijn op dit gebied.
Binnenkort staat een trip naar Oostenrijk op de planning. Ben benieuwd hoe de Bimmer zal gaan over de Autobahn maar twijfel er niet aan dat hij daar zeker thuishoort.
Al met al zeer tevreden met mijn 3e BMW en al helemaal met het 'totaalpakket' nu het nog kan (lees voordat we allemaal volledig elektrisch moeten gaan rijden).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.