BMW 530d Touring High Executive (2012) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 530d Touring High Executive |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 10.000 km |
KM-stand laatst | 90.000 km |
Wederom een Top BMW
- 55.000 km
Na 3 jaar in een BMW 750i te hebben gereden, was ik weer toe aan iets nieuws.
Ik heb al behoorlijk wat BMW's gehad en heb eigenlijk ook gelijk weer naar BMW's gekeken. In mijn omgeving zijn er ook mensen met een Audi, Mercedes, Volvo of Jaquar. Allemaal stuk voor stuk mooie auto's met allen een eigen uitstraling, maar ik vind het net iets missen. Wat kan ik niet onder woorden brengen. BMW past me gewoon.
Ik koop ze altijd met de kop eraf, want de waardedaling nadat je de showroom uitrijdt, vind ik gewoon kapitaal vernietiging.
Wat het zou moeten worden, wist ik nog niet. Wel had ik bepaalde wensen, mede omdat ik bepaalde opties reeds gewend was. De belangrijkste wensen waren HUD, Active Cruise Control, Schuif- kanteldak, automaat, keyless-go.
De vorige BMW's heb ik gericht gezocht, omdat ik wist welke ik wilde. Dat had ik nu niet.
Ik heb gekeken naar een 5GT, 7 serie, 5 serie X5 en X6. Waarbij ik de 5 serie en 7 serie het mooist vond. Het dashboard, de lijnen, ik vond het weer echte BMW's. Het dashboard iets naar de bestuurder gedraaid, net als de jaren 80/90. Het deed mij ook erg denken aan mijn 530d (e39).
Ik kon niet echt een 7 serie vinden, die mij erg aanstond, althans mijn gevoel werd niet zo geprikkeld, als toen ik mijn vorige BMW 7-serie kocht. Dat gevoel had ik wel als ik een BMW 5 serie met M-pakket zag en het feit dat ik "pas" 38 ben, vond ik dat beter passen dan opnieuw een statige 7-serie.
Dit maakte het makkelijker, want mijn zoekopdracht werd kleiner. Ik wilde nu het liefst een diesel, want na 3 jaar met een 8 cilinder benzine te hebben gereden waar 1 op 8 gewoon was, wilde ik wat minder aan de pomp staan. Maar als ik een mooie 5 serie benzine tegen zou komen, zou dat geen breekpunt zijn.
Het was lastig zoeken want, veel 5-series hadden net niet alle opties die ik graag wilde, en als dat wel het geval was, hadden ze geen M-pakket, of andersom.
Na een lange periode BMW.nl in de gaten te hebben gehouden en wat bekende dealers zoekopdrachten te hebben gegeven, kwam ik mijn huidige auto tegen bij Ekris.
Deze voldeed aan al mijn wensen, het is alleen een touring, terwijl ik naar een sedan aan het kijken was. Ik heb dan ook nog nooit een touring gehad. De X5 was mij enige 'niet' sedan. Maar hoe vaker ik naar de foto's keek, hoe mooie ik de belijning vond. Toen ik de auto bij de dealer ging kijken, hadden ze deze al prominent klaar gezet. Toen ik hem zag staan, wist ik eigenlijk al, dat, dat hem ging worden. Fantastisch wat een wagen. Stoer en chique tegelijk.
Het betreft een AG wagen. Directie van BMW Munchen heeft er enkele maanden in gereden, waarna deze naar NL is gekomen. Extra voordeel is dat deze wagens bomvol opties zijn. Omgerekend zijn er voor 40k euro aan opties toegevoegd aan deze.
Naast al het gebruikelijke van een High Exe heeft de auto de volgende extra opties:
Head-up display
Active Cruise Control
M-pakket
Sport automaat
Dynamic damper control
Adaptive drive
Active steering
Soft close
Elektrische kofferdeksel
Keyless entry en go
Camera's
Panoramadak
Spraaksturing
Internet
Hifi actief
Hoogglans shadowline/ dakdraag systeem zwart
Verwarme achterstoelen
Speed limit info
Comfort zetels
Hemel antrazit
19" velgen ipv 18"
Wegklapbare trekhaak
Lane deparure warning
Dode hoek waarschuwing
Collision warning
Div 12V/ usb aansluitingen
Harde schijf voor cd's en dvd's
etc,
Ik zal nog vast wat vergeten zijn, maar de auto is gewoon vol.
De kleur is sophisto grau met zimtbraun lederen bekleding. Perfecte combi.
Iedere keer denk ik weer, wat moet de volgende auto nog meer hebben dan mijn huidige. Dat had ik helemaal met mijn vorige 7-serie. Maar deze 5-serie is gewoon top. Je word bijna gereden. Door de active cruise control rijd en remt de auto vanzelf (heerlijk in de file) en als je wil inhalen en er knippert niets in de spiegels, kan het. Als je een andere route, cd of iemand wilt bellen, roep je maar even en het wordt geregeld.
Ik wilde eerst geen M pakket vanwege het M onderstel. Doordat ik adaptive drive gewend was, wilde ik niet anders, zeker niet stuiteren. Maar doordat er adaptive drive opzit, is het M onderstel komen te vervallen. Dit kan nu gewoon op de middenconsole ingesteld worden. Sport+ alles uit en enorm hard, Sport, Normal en Comfort. Deze laatste gebruik ik. Is gewoon heerlijk comfortabel rijden.
Over het verbruik verbaas ik mij telkens weer. Natuurlijk kwam ik uit een auto met een hoog verbruik, maar 1 op 20 - 25 is makkelijk haalbaar. Voor mij is het verbruik dus momenteel het andere uiterste.
De motor is geweldig. Eigenlijk niet te vergelijken met de 7 serie en ook al niet meer met de 3.0d 6 cilinders uit eerdere BMW's. Deze rijdt zo soepel en snel, mede door de 8-bak. Als je het gaspedaal iets indrukt bij optrekken rij je gewoon vlot weg, maar als je iets verder doordrukt, dan word je in de stoel gedrukt. Kortom alles is mogelijk.
Vaak hoor je mensen klagen over Active Cruise Control, dat het uitersten zijn. Als het kan, geeft de auto ineens enorm veel gas om op de ingestelde snelheid te komen en als de auto moet remmen, dan gaat dat met volle kracht. Dat is bij mijn auto niet het geval. Optrekken en remmen gaat zoals je hetzelf zou doen.
Zijn er uit al die opties, opties die onzinnig zijn of die ik niet gebruik? Daar heb ik lang over nagedacht, maar eigenlijk gebruik ik alles. Zelfs de achterbank verwarming. Als ik mijn 2 kids 's ochtens naar school breng en het leer is nog wat koud, doen ze die maar wat graag aan.
Waar ik minder tevreden over ben?
Dat is het verkeerde beeld van de achteruitrij camera. Als je het beeld bekijkt, dan lijkt een obstakel verder weg, dan het in werkelijkheid is. Ik heb de optie om de camera op de trekhaak te zoomen om aan te koppelen. Omdat je de bumper dan goed ziet, gebruik ik deze optie vaak met parkeren. Deze vertekend namelijk niet. Wel vind ik het fijn dat als je achteruit rijdt, de camera schuin de weg achter je in kijkt, zodat je verkeer die je anders, door bijvoorbeeld een geparkeerde auto naast je, niet zou zien, wel ziet.
Problemen heb ik gelukkig niet gehad, sinds de auto in mijn bezit is.
Door gebrek aan tijd heeft het ook even geduurd, voordat ik deze heb aangemaakt, maar zal proberen zo nu en dan een update te plaatsen.
Een jaar ervaring met deze F11
- 90.000 km
Een jaar verder, waardoor het tijd wordt voor een update.
Ik heb de nodige kilometers gemaakt, sinds het opstarten van deze review, waaronder een skivakantie naar Oostenrijk.
Het blijft genieten in deze BMW. De krachtige motor, de stilte in het interieur en de vele opties die het rijden in en met deze wagen aangenaam en comfortabel maken.
Om te beginnen het rijden, de motor accelereert heerlijk, vanuit 0 stand, maar ook bij tussensprints. Je trapt het gas in en de wagen gaat als de brandweer. Ik gebruik daarvoor de schakelaars aan het stuur nauwelijks. Wel druk ik de automaatpook even naar links, waardoor de versnellingsbak in de sportmodus gaat en een versnelling terug schakelt. Je hoeft het gas dan niet eens ver in te drukken, maar als je dat wel doet, word je behoorlijk in de stoel gedrukt.
Je kunt dit ook continue hebben, vanwege Dynamic Drive, maar dan moet je de wagen in de sport of sport+ modus zetten, waardoor alles, gasresponse, onderstel etc wordt aangepast. Ik houd van comfortabel rijden, waardoor ik hem altijd op comfort heb staan. Je kunt wel de versnellingspook naar links drukken, waardoor wel het gasresponse in de sportmodus staat, maar de rest van de auto op comfortabel blijft staan. Alleen blijft de auto dan "wat" meer toeren maken. Dus zodra accelereren niet meer nodig is, gewoon weer in de normale stand.
De gasresponse is in de sportmodus fantastisch. Je hoeft met je voet maar een fractie het gaspedaal in te drukken en je voelt de motor trekken. Bij de comfort modus zit daar een gering verschil in.
Zoals ik aangaf, gebruik ik de schakelaars aan het stuur nauwelijks. Persoonlijk vind ik deze optie ideaal tijdens vakanties in de bergen. Afgelopen maart zijn we op wintersport geweest in Oostenrijk. Tijdens de dagelijkse slingerende bergrit omhoog is terugschakelen voor een bocht, dan ideaal, maar ook om te kunnen afremmen op de motor. Tijdens die week heb ik denk ik vaker op de plus en min getikt, dan in een heel jaar.
Het is dus dat dit standaard bij het M-pakket is opgenomen, want persoonlijk had ik er niet extra geld voor over gehad.
Ik maak ook veel gebruik van de Active Cruise Control. Met name op lange stukken is dit heerlijk ontspannen rijden. De auto doet het werk voor je. Ook filerijden is hierdoor aangenaam, de auto houdt zelf de ingestelde afstand op de voorligger aan en remt bij stilstand of accelereert indien nodig (bij stapvoets rijden).
In de winter ben ik op de snelweg een keer in een enorme regenbui terecht gekomen, waardoor het zicht minimaal was. In zo'n geval is het ook nog eens handig, want je hebt een extra stel "ogen" die meekijken en afremmen, indien nodig.
In mijn start review vroeg ik mij af of ik alle opties wel zou gebruiken. De auto is namelijk bomvol. Nu een jaar verder, kan ik dit bevestigend beantwoorden. Er zitten opties op, waarvan je je zou afvragen of je deze zou hebben aangevinkt. Ik had de luxe dat BMW München alles had aangevinkt, omdat er de eerste 4 maanden een directiemedewerker in had gereden. En de auto ook min of meer een uithangbord was voor relaties. Indien ik een opvolger zou kopen, zou ik daarom dezelfde configuratie kiezen. Er valt eigenlijk niets toe te voegen, weglaten zou ik zeer zeker ook niet doen.
Onder garantie zijn er kleinigheden gerepareerd. De klep van de bekerhouder die niet open wilde (compleet nieuwe inleg middenconsole omdat alles uit één geheel bestaat). En de rolhoes maakte een irritante piep/kraak, welke ook geheel is vervangen. Een handvat reageerde niet meer op de keyless entry.
Verder wat kleine software matige aanpassingen, zoals de automatische ruitenwisser reageerde veel te snel, bij geringe regenval.
Ik ben in ieder geval zeer content met deze wagen. Mocht je voor de keuze staan, is deze BMW een aanrader.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.