BMW 530d Touring High Executive (2011)

autoreview

BMW 530d Touring High Executive (2011)

Signalement

Uitvoering530d Touring High Executive
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst12.000 km
Lezerswaardering: 4%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

BMW 530D Touring High Executive (2011)

  • 10.000 km

Na 5 jaar met veel plezier te hebben gereden met een Volvo V70 2.4T Ocean Race met 250.000 km op de teller werd het de hoogste tijd voor een nieuwe auto!
Gekeken naar een X5, X6, Q5, XC60 en de “vorige” 5. Tijdens de introductie helemaal ”om” door de nieuwe 5 Touring die stond te glimmen in de showroom. Die X-en en Q’s zijn andere type auto’s en ik vond het niet genoeg stuurauto’s. Vandaar ook de keuze voor een 5, ik wilde een strakke stuurauto. De touring heb ik niet gekozen vanwege de ruimte, die heb ik niet nodig maar omdat ik hem veel mooier vind dan een sedan.
Al eerder (2003) een 330D Touring (204 PK) gereden en Freude am Fahren zeker nog niet vergeten. In november de 530D Touring besteld en 1 maart 2011 was het zover. We mochten hem gaan halen (met zomerbanden) want de pekel was van de weg en dat was voor mij voorwaarde om er ook maar 1 kilometer in te rijden…

Opties:
-Kleur: sophistograu, erg mooie exclusieve kleur en goede tip van Nobracars
-Leder: dakota oyster/zwart
-High executive uitvoering
-19 inch velgen V-Speiche 331(de eerste beschadiging erop is zeer pijnlijk)
-Automatische versnellingsbak
-Glazen panoramadak
-Sportstoelen met elektrische lendesteun
-Hifi professional systeem
-USB audio-aansluiting
-M sportstuurwiel
-Buitenspiegel elektrisch inklapbaar, automatisch dimmende binnen- en buitenspiegels
-Uitgebreid verlichtingspakket
-Individual extra getint glas achter
-Individual hemelbekleding zwart
-Dakdraagsysteem aluminium zijdeglans
-Grijze baan in voorruit
-I Phone 4 snap-in-adapter met USB aansluiting (die ik nog niet heb)
-Alarmklasse 5
-Winterset styl 236

Inmiddels staan er zo’n 10.000 km op de teller. Het rijden in deze auto is ronduit fantastisch! Ik ben altijd blij als ik weer een stukje mag toeren. De 6 cilinder 3 liter D is echt een mooi stukje techniek en de PK’s en koppel zijn ruim voldoende voor Neerlands wegen. De auto is ook zuinig, alhoewel ik geen idee heb wat hij verbruikt, het is alleen opmerkelijk dat ik zo weinig hoef te tanken.
De binnenkant is ook prachtig en als ik erin rij voel ik me de koningin van de snelweg. Puur luxe waarin je vertoeft! De combinatie van licht lederen stoelen, gecombineerd met zwart (dashboard, hemel en binnenkant deuren) en hoogglans sierlijsten geeft een chique aanzicht.
Auto is nu al bijzonder snel en wordt steeds sneller. Ik heb ooit in een test gelezen dat de nieuwe 5 geen “nekkedraaier” is, nou echt wel!!! Ik krijg regelmatig complimenten onderweg.
De wegligging is zoals we mogen verwachten van BMW en voor die prijs goed. Wat me wel opvalt is dat de auto behoorlijk zwaar is. Massa leeg is 1780 kg en dat is behoorlijk veel en dat merk je vooral bij bochtenwerk. De motor kan dit prima aan, maar je voelt dat je met nogal wat gewicht op pad bent.
De opties die ik besteld heb allemaal prima! Een van de accessoires heb ik nog niet en dat is een beetje jammer. Ik heb enkele weken voordat ik de BMW kreeg een I phone 4 gekocht omdat ik dan helemaal in “BMW stijl” was. De snap-in-adapter met USB aansluiting was niet aanwezig bij afleveren en nu 10 juni nog steeds niet. De bluetooth aansluiting doet het uiteraard wel maar moet de iphone nu met een los (lelijk) kabeltje opladen en dat ziet er niet uit. Overigens telefoneren met bluetooth gaat prima! In mijn 330D uit 2003 had ik deze voorziening ook maar was toen een grote stoorzender. Nu echt prima, werkt voortreffelijk!
Ik heb gekozen voor sportstoelen met elektrische lendesteun in plaats van comfortstoelen om een bepaalde reden. Het voordeel van comfortstoelen is onder andere dat er een memory-functie op zit. Nu ben ik eigenlijk de meest regelmatige bestuurder van de auto en mijn man af en toe... Wij hebben ongeveer dezelfde lengte dus de stoel staat gewoon altijd goed. Dat dure geheugen hebben we weggelaten. Verder kun je best zonder een aantal opties, maar als ik de must-haves moet opnoemen (buiten high executive natuurlijk) zijn dat de automaat, panoramadak, sportstoelen en hifi audio.

De iDrive-controller heeft heel veel functies. Het instructieboekje heb je bij deze auto wel nodig om te weten hoe alles werkt en ik moet zeggen dat ik echt nog niet alles heb uitgeplozen. Maar goed, lange files zijn hier een oplossing voor.
De navigatie werkt goed, alleen was ik enthousiaster over de navigatie in de Volvo. Punt 1, de Nederlandse stem was veel mooier en alleen de files die op je route stonden werden getoond. Er werden dan ook alternatieve routes voorgesteld.
Verder heb ik weinig vreemde zaken meegemaakt met de auto, alleen in het begin klapten de spiegels niet meer automatisch uit nadat hij een paar dagen had stilgestaan en een CD die ik naar de harde schijf had gekopieerd en ook al beluisterd in de ochtend stond er in de middag niet meer op. Vreemd, maar ik zal het wel verkeerd hebben gedaan…

Er is toch ook wel een nadeel te noemen: het aantal bekeuringen is gestegen, het gaat snel te hard……!

BMW Driving Experience, 28 juni 2011

  • 12.000 km

In mei 2011 werden mijn man en ik door Nobracars uitgenodigd om deel te nemen aan de BMW Driving Experience op het circuit van Zolder. Ik, als redelijke autogek wilde dit wel eens meemaken, ook vooral om de grenzen van mijn 5 te verkennen. Dus ik ingeschreven als rijder en mijn man ging als gast mee.
Op 28 juni was het zo ver. Het was een erg hete dag, de buitentemperatuur steeg in de middag tot 35 graden.
Bij aankomst kregen we nummer 10 op de voorruit geplakt. Bij ophalen van de batch stond (jawel hoor) mijn man als rijder geregistreerd en ik als gast…. Ach ja.

Als eerste kregen we de theorie gepresenteerd door Phil Bastiaans die dat met de nodige humor deed. Overstuur, onderstuur, remmen, alles werd uitgelegd.
Vervolgens gingen we in groepen praktisch aan de slag. Onze groep bestond uit 4
5ers , 530d en 535d/i. Mooie kleine groep zodat er veel te oefenen viel.
We begonnen overigens met het rijden over de openbare weg met het speelgoed wat Nobracars/De Maassche hadden meegebracht. Er was genoeg te kiezen, X6 Hybride, X5 M, M3, 760 Li, enz. Ik koos voor de X5 M en de M3. Wat een auto’s zijn dat, vooral die X5 M met zijn 555 PK, heeft ook (een deel van) mijn hart gestolen.
Vervolgens aan de slag met de eigen auto’s. Onder leiding van instructeur Karl hebben we de volgende onderdelen gedaan:
1. Slalom rijden
2. Uitwijkproef
3. Ideale lijn rijden
Bij het eerste onderdeel bleek dat ik (dus al jarenlang) verkeerd achter het stuur zit.
Ik zit altijd met gestrekte armen, “relaxt” te rijden. Nou bij de eerste proef bleek dat dit fout is want ga dan maar eens slalom rijden. Niet dus! Het eerste leermoment was een feit! Tijdens het oefenen merkte ik toch wel een beetje dat ik mijn auto wilde sparen, pas nieuw, duur ding, daar ben ik toch best zuinig op. Maar er werd erg gelet op veiligheid en daarbij kan die auto toch best wel wat hebben!
Wat ook bewustwording was, is het vooruit kijken (door de hele bocht heen kijken). In het dagelijks verkeer heel belangrijk want daarmee kun je anticiperen op het overige verkeer en situaties.
Bij de derde oefening nam Karl het stuur over en liet zien hoe je de ideale lijn kunt rijden en bochten kunt nemen met op het juiste moment remmen, rekening houdend met het gewicht waarmee je onderweg bent. Dat laatste is ook erg belangrijk want ledig gewicht 1790 kg is gewoon zwaar.
Als klapper van de dag: natuurlijk circuitrijden! Geweldig om over dat asfalt te knallen! Als je echt hard gaat en het goed wil doen, heb je de hele baan van het circuit nodig. Regelmatig moest de DSC ingrijpen tijdens het rijden. Prachtig om te merken hoe dat werkt!
De dag was ondanks de zinderende hitte meer dan fantastisch en ik heb er echt veel van geleerd en genoten. Alles was ook zeer goed verzorgd door de organisatie!
We hebben de grenzen opgezocht maar die liggen toch ver weg bij die auto! Hij is overigens ook goed warm gereden, dat was aan alle kanten te ruiken…

De volgende dag ging ik weer op pad met de 5. Ik stapte ik en, dacht: zo ik ben nu echt de baas over je, kom maar op!

I Phone 4 snap-in-adapter

  • 12.000 km

Wat ik nog vergeet te melden is dat de I Phone 4 snap-in-adapter inmiddels in de auto zit. Tijdens de BMW Experience dag werd ik gebeld door een medewerker van Nobracars (die helaas niet mee mocht naar dit evenement) dat de adapters binnen waren!
Deze is geplaatst en werkt goed!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.