BMW 530d Touring High Executive (2006) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | 530d Touring High Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 255.000 km |
KM-stand laatst | 298.000 km |
Aanschaf en eerste indrukken
- 256.000 km
Toen ik mijn vorige auto kocht, begon meteen daarna het verder speuren op Marktplaats. Eerst om te kijken of ik écht de mooiste koop had gedaan, daarna om te schrikken hoe auto's afschrijven, vervolgens om te dromen van een opvolger, en op het laatst om die te kopen. Zo gingen de afgelopen 6 jaar in vogelvlucht. De laatste fase begon op een donderdagmiddag: het besluit dat het klaar was met de E39. Daarna in fases mijn vrouw klaargestoomd voor het idee dat er een nieuwe moest komen. Vervolgens werd haar duidelijk dat ik al enige stappen in die richting had gezet, maar goed, dat hoort bij het spel.
En die zaterdag in mei reed ik met een trouwe compagnon vanuit het mooie Westerkwartier richting Afsluitdijk. In de oude e39 die zich kranig hield, niets vermoedend van mijn snode plannen. Er waren twee kandidaten: soortgelijke wagens, in Wervershoof en in Amsterdam. Halverwege werd ons duidelijk dat Wervershoof verkocht was, dus dat werd makkelijk kiezen: kopen of onverrichter zake huiswaarts.
Bijna op plaats bestemming liet de e39 mij in de steek. Een actueel mankement was een afwijkende brandstofmeter. En door het gezellige gebabbel onderweg over auto's en windmolens en dergelijke, vergaten we te tanken. Gelukkig waren we al in de bebouwde kom, en een tippel van 2x800m met jerrycan vol diesel was afdoende om alsnog de opvolger te bekijken.
Ik zal jullie niet langer vermoeien met het hele aankoopproces, behalve door te melden dat de eigenaar buitengewoon netjes was op zijn E61. Met de buurt had hij afgesproken dat hij dubbel mocht parkeren om zo deuken en krassen te voorkomen. En dan in het volle Amsterdam! Het was de auto aan te zien: met zorg onderhouden.
Dan nu, in de bijdragen hierna, mijn indrukken en ervaringen. Het zal wel weer aangroeien tot onleesbare proporties maar voor wie het interesseert... daar gaan we!
1. DE AUTO
2. RIJ-IMPRESSIE
3. OVERZICHT VAN REPARATIES EN KOSTEN
4. IN DETAIL DE BELEVENISSEN
De auto
- 256.000 km
We hebben hier een E61 530d touring uit september 2006. Volledig M uitgevoerd. Met het geüpdatete blok (231pk) en startknop, maar net vóór de LCI facelift en dus met de oude zestraps automaat.
Ik zal niet alle opties benoemen. Alleen wat er - bovenop de High Executive uitvoering - nog vermeldenswaardig is:
- Sportleer in mokka met stoelverwarming
- Standkachel
- M Sportpakket (onderstel, velgen, bumpers, zwarte hemel)
- Afneembare trekhaak
Ten opzicht van de e39: die had telefoon (900mhz, niet meer ondersteund) en TV (analoog, niet meer ondersteund). Deze heeft dat niet maar wel bluetooth carkit, wat wel zo functioneel is.
Kleur is cosmosschwarz. Zwart maar met een blauwe zweem.
De 'nieren' zijn meegespoten. Een set originele nieren is onderweg.
September 2018: de E61 is verkocht aan - gelukkig - een liefhebber. De anti-diesel hype is krachtig, en ik doe er zelf aan mee door over te stappen op 100% elektrisch. Daarover meer in mijn nog te schrijven review over de Jaguar Ipace.
Rij-impressie
- 256.000 km
Na enkele snelwegritten en binnendoorwegen kan ik een eerste rij-impressie afgeven.
PRESTATIES:
Het blok met 231pk klinkt donker en gromt. Hij reageert heel snel op het pedaal, is meteen bij de les. Dat deze auto in ca. 7 naar de honderd gaat, durf ik wel te geloven. Het scheelt ook weinig met de pre-LCI 535d volgens de boekjes. Hij is vooral ook een stuk sneller dan mijn 192pk E39 530d die toch al geen stakker was. Het gaat allemaal zonder enige moeite.
AUTOMAAT:
Daarbij zorgt de extra versnelling voor lage toerentallen. 140km/u was 2500tpm in de e39, nu nog 1800tpm. Ook blijft de automaat veel langer in de lock-up. Dat is een hele verbetering. Ik vond de E39 bij optrekken wel erg snel erg hoog in de toeren klimmen en miste het aangrijpen van de handbak van mijn nog oudere 330d wel eens. Deze automaat gedraagt zich als een supersnelle handbak. Eerste indruk zeer positief.
WEGGEDRAG EN COMFORT:
De auto heeft geen bijzondere stuurinrichting maar wel het M-pakket. Dat zorgt op zich al voor een zeer goede wegligging. De E61 staat ook bekend als de meest dynamische 5 en dat is wel te merken. Alles voelt een stuk lichtvoetiger aan dan de E39. Géén servotronic zoals op de E39 (licht sturen bij lage snelheid, zwaar op hoge) maar op alle snelheden vrij zwaar en 'vlezig', precies goed eigenlijk.
De stoelen zitten goed en geven veel steun. Groter dan in de E39. Geen 'comfortstoelen'; daar was ik wel op uit, maar hier is het goed een dag op uit te houden. Misschien tref ik nog eens een setje.
VERBRUIK:
Ga ik meten. Eerste signalen zijn dat hij 10-15% zuiniger is dan de E39.
AFWERKING:
De E61 kent op best wat plekken net even mindere materialen dan de E39. Sommige panelen zijn gelakt in plaats van massief. Daar komen krassen op of er verdwijnt lak van randjes. Het valt in deze auto erg mee: het blijft beperkt tot minimale slijtage, er is goed op gepast. Let wel, vergeleken met een gemiddelde VW uit die tijd is het prachtig naar mijn mening. Maar je ziet wel dat er op details bespaard is.
BEDIENINGSGEMAK:
De meeste knoppen werken net zoals ik gewend was. Afwijkend is de cruisecontrol met zijn extra hendel aan de stuurkolom. Het werkt heel fijn en je went er snel aan. Ook de knipperlichten (tikje is drie keer) zijn fijn. Het I-drive systeem is even wennen maar ik merk nu al dat het intuïtief wordt. De navigatie reageert vrij langzaam en moet lang rekenen. Daarna wel hoogwaardig, zoals overigens ook in de E39 (MKiv grootbeeld) dat al was).
Tot zover nu. Ik werk de tekst bij als ik er meer kilometers op heb zitten.
Reparaties en kosten
- 283.000 km
Door de vorige eigenaar gedaan:
- Swirl Flaps verwijderd, vervangen door 'blanking plates'
- Turbo preventief (!) laten vervangen
- 4 nieuwe Goodyears
- Castrol olie en alle filters
- Remblokken
256.000 (mei 2017)
- Gebruikte originele 'nieren': €25,-
- Nieuwe luxe nummerplaat achter en houder (daar stond groot Adanali op, maar ik kom niet uit Adana / Turkije). €18,-
- Een quarter pounder en een cola voor Jan
267.000 (juli 2017)
- Andere stekker trekhaak: €200,-
281.000 (januari 2018)
- Nieuwe knop achterruit: €45,-
283.000 (januari 2018)
- APK, roetmeting, olie, alle filters;
- Stabilisatorstangen 2x voor;
- 2 achterbanden 245-40-18: All Season
- Remmen los gehad en schoon
- Airco controle en vullen
Totaal €1.100
292.000 (juni 2018)
- Xenonlamp stuk. Zelf vervangen. €50.
Kosten onderhoud 4ct / km
20.000 kilometer op weg
- 277.000 km
Inmiddels heb ik de eerste 20.000 kilometers bijgeklokt. Daaronder valt een vakantie naar Zuid-Frankrijk met sleurhut en vele ritten door Nederland.
Qua onderhoud: helemaal niks! Ik heb er nog geen euro aan uitgegeven, op een litertje olie na. Dat is wel een puntje: de auto rookt een beetje blauw en vermoedelijk zijn de klepzittingen niet geweldig. In januari - bij de APK - laat ik daar even op letten met vooral de vraag of het acuut om een oplossing vraag. Er zijn lui gespecialiseerd in vervanging van die kleppen zonder dat het meteen duizend euro kost.
Oh ja, de after-market trekhaak had een kapotte elektronische module en die heb ik laten vervangen voor een nieuwe, 7 polige (minder storingen, en ik heb een ouwe caravan en kar). Dat was toch wel 200 euro inclusief arbeidsloon.
Verder zijn er soms kleine rariteiten. Momenteel wil de achterruit niet meer open, tot voor kort sprong hij juist spontaan open bij stilstand. Vooralsnog even aanzien hoe het zich ontwikkelt. Vaak lossen zulke gekke dingen zich vanzelf op. De auto reset zich volgens mij om de zoveel keren starten.
De achterbanden lopen op hun laatste 10.000km en dan komen er crossclimates onder. Geen gehannes meer met zomer en winter. Meerkosten verdien je terug doordat je niet om het half jaar de bandenwissel doet met balanceren en ik spaar me een set extra wielen uit.
Over het rijgedrag ben ik nog steeds erg tevreden. Deze auto is een stuk lichtvoetiger dan de vorige (e39) en voelt ook echt veel jonger aan (is ie ook, en veel minder km's).
Verbruik is ook beter dan de vorige. Bij de e39 reed ik gemiddeld 1 op 12,5 en als ik mijn best deed 1 op 13. De E61 haalt vrij gemakkelijk de 1 op 14 en als ik mijn best doen 1 op 15.
Met caravan erachter haal je in Nederland nog 1 op 10,5 bij 105km/u op de cruise control en af een toe een sprintje vanachter een truck vandaan, in heuvelachtig snelweglandschap zoals het Central Massif duik je net onder de 1 op 10. Kleine anekdote om het geweldige koppel te illustreren: in die contreien loopt er een zesbaans noordwaarts met 6-7% omhoog. Met de cruise control op 105 km/u schuif je steeds verder naar links: eerst een baantje om de trucks voorbij te gaan, daarna nog een baantje ook om de gemiddelde Ford Fiesta of Opel Astra in te halen. Mijn vrouw vond het wat raar om met sleurhut helemaal links te rijden maar hij schakelt van 6 naar 5 en soms naar 4 en dendert gewoon door.
Achterraam perikelen
- 281.100 km
Een kwaal die vele E61 rijders hebben, is een ondeugdelijk achterruit mechanisme. Zo ook bij mij. Op het moment dat ik ‘m open wilde doen, bleef ie dicht. En andersom: bij wegrijden sprong ie om de haverklap los. Raam een beetje open, alle binnenverlichting aan, hoedenplank omhoog. Superirritant.
Navraag bij een BMW specialist leert: meestal is het de knop, ook als ie er goed uit ziet. En anders is het de kabelboom. Een knop is plug-and-play en dus de moeite waard om het zelf te proberen. Punt is wel: om de knop te vervangen moet het raam open. En dat ging dus niet meer. Een alternatief is: de bekleding van de kofferklep losmaken, dan een palletje indrukken en dan gaat het raam alsnog open. Maar om die bekleding helemaal te verwijderen, moet óók het raam open… slim van BMW.
Met hulp van Youtube en een BMW forum heb ik de bekleding van de achterklep opzij geforceerd (10 van de 12 schroeven konden er wel uit en met een beetje geweld blijft het allemaal toch nog heel). En met veel geworstel sprong het raam los! Daarna was het peanuts en sindsdien werkt het weer als nieuw.
Kosten: 45 euro, onderdeel besteld in Duitsland.
APK
- 282.000 km
In mei kocht ik de 530d, gewaarschuwd door velen. Afgelopen week mocht 'ie voor de APK en dat was ook wel een beetje een vuurdoop: is de auto goed of valt het tegen?
Op voorhand had ik er wel vertrouwen in. Feitelijk geen kwalen. De enige kwaal - een niet werkend achterruit mechanisme - had ik inmiddels zelf opgelost met een nieuwe knop. Na 27.000 km door mij en nog wat kilometers door de vorige eigenaar, moet er natuurlijk wel wat gebeuren. Het lijstje:
- APK, roetmeting;
- Ruim 8 liter olie;
- Alle filters;
- Stabilisatorstangen 2x voor;
- 2 achterbanden 245-40-18: All Season Vredestein Quatrac 5, geen goedkope jongens met montage en uitbalanceren;
- Remmen zaten vast met vuil, alles losgehad en gesmeerd (niet noodzakelijke ingreep, wel verstandig);
- Airco controle en vullen (niet noodzakelijk, wel verstandig).
Uiteindelijk een ‘grote beurt’. Weinig echte mankementen maar opgeteld tot 1.100 euro inclusief werkloon en BTW. Gemiddeld nu 4 cent per kilometer, waarvan 1 voor banden.
Afscheid van 4x zes in lijn
- 298.000 km
Veel eerder dan oorspronkelijk gepland neem ik afscheid van de E61. En niet alleen dat, ook van 4x zes in lijn rijden met enkele tussenpausen, ook van 15 jaar BMW en bovendien van fossiel rijden.
Mijn overstap van loondienst naar ondernemer bracht mij in contact met andere ondernemers die massaal Tesla lijken te rijden. Ik vind dat een mooie auto en vroeg hoe zij zo'n duur voertuig betaalbaar maken. De uitkomst was dat een nieuwe Tesla even duur op de weg is als mijn 5-serie met 3 ton op diesel. Interessant.
Parallel daaraan zorgt mijn bedrijf voor energiezuinig en betaalbaar wonen. Een rokende diesel past daar steeds minder goed bij. En ook uit eigen overtuiging wil ik zo langzamerhand wel schoner rijden.
Als autoliefhebber denk ik niet lichtzinnig over het weg doen van een machtige machine als de E61. Ik was er dagelijks blij mee. Een alleskunner. Alleen bij een aantrekkelijk alternatief is een overstap denkbaar.
Als je je dan gaat verdiepen in alternatieven, leer je een hoop. Bijvoorbeeld dat de Ipace van Jaquar op de markt komt: een auto waarin technologie leidt tot herziening van hoe je een auto bouwt. Vorm volgt functie op vele slimme manieren. Dat vind ik mooi. Ik vind de auto ook erg mooi. En door fiscale voordelen is 'ie in mijn bereik. Dat is mazzel, maar anders kon ik simpelweg de stap niet zetten.
Je ontdekt ook dat allerlei vermeende nadelen nogal meevallen als je je durft aan te passen. Laden? Op 't werk en thuis betekent vrijwel wel altijd ruim voldoende lading en incidenteel zijn er de snelladers.
Grootste obstakel is: de caravan. Die mag er niet achter. Oplossing: tweede auto ietsje upgraden van B naar C segment op benzine. Wordt toch eens tijd na 8 jaar Yaris op de oprit.
Verder hoef ik me - na het lezen van vele lyrische en enkele kritische reviews en een proefrit - geen zorgen te maken over Freude am Fahren. Dat kan zeker ook elektrisch!
Voor de iets langere termijn: een mooie klassieker om op te knappen in de schuur. Voor plezierritjes die wel naar benzine ruiken. We hoeven ook niet Roomser dan de paus te zijn.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.