BMW 530d Touring High Executive (2005) #5

autoreview

BMW 530d Touring High Executive (2005)

Signalement

Uitvoering530d Touring High Executive
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf84.000 km
KM-stand laatst179.000 km
Lezerswaardering: 19%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf en specificatie

  • 84.000 km

Vanwege mijn zeer goede ervaringen met de vorige BMW 530d Touring Exe (E39) uit 2001 was deze keuze voor een volgende auto snel gemaakt.
Na een proefrit in deze 530d Touring (E61) uit 2005 wist het zeker. Wat een enorme stap vooruit heeft BMW weer gezet met deze nieuwe Fünfer. Nog stiller, nog sneller, nog completer, en eigenlijk nog fijner maar ook heel anders dan de E39.
De E39 is een echte reisauto, soepel, stil, snel en een beetje goedmoedig qua karakter. Deze E61 is meer een dynamische sportswagon. Scherp, snel en veel sportiever.
Opties/uitvoering:
- M-Technic pakket met daarin o.a. M-bumpers en sideskirts, sportonderstel, M-sportstuur, M-velgen (Styling 135) met Dunlop 245/40x18 runflatbanden, Matzwarte raamlijsten, M-dorpellijsten, M-voetsteun, zwarte he-melbekleding,
- Licht bruine lederen bekleding,
- Groot panorama schuif/kanteldak,
- Navigatie Professional met grote 8,8" beeldscherm,
- Spraaksturing met uitgebreide functies
- PDC voor en achter,
- Xenon met adaptieve bochtenverlichting,
- Witte knipperlichten,
- Sportstoelen met stoelverwarming L en R en gedeeltelijke elektrische verstelling,
- Bluetooth handsfreeset (aftermarket),
- Climat control L en R gescheiden,
- Regensensor,
- Automatische verlichting,
- Bekerhouders,
- Skiluik in de achterbank met beschermzak,
- Servotronic snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging,
- Zelfdimmende binnenspiegel,
- Console voor montage van een mobiele telefoon,
- Afneembare trekhaak. Inbouw achteraf bij een M-pakket kost vanwege de dikke bumpers bijna EUR 2.000,= en wordt nooit zo mooi als origineel met luikje in de bumper!

Zoals boven genoemd is deze auto uitgerust met het volledige M-Technic pakket, waardoor de auto er niet allen zeer sportief uitziet maar ook erg strak rijdt. De sportstoelen geven uitstekende steun in snelle bochten. Het sportonderstel in combinatie met de run-flat banden is behoorlijk stevig maar niet oncomfortabel, al moet je er wel van houden. Het extra dikke M-sportstuur ligt fantastisch in de hand(en).

Het supergrote dubbele panoramadak is echt subliem. Wat een licht en ruimte geeft dat, geweldig. Ik heb gezocht naar een auto met bruine lederen bekleding, en niet voor het veel voorkomende zwart. De auto is car-bonblack (zeer donker blauw dat bijna zwart lijkt) en ook de hemelbekleding is zwart, dus met zwarte bekleding zou het wel een beetje luguber worden. De bruine bekleding geeft contrast met een chice uitstraling.

Daarnaast heb ik de oorspronkelijke interieurlijsten met houtmotief vervangen voor geschuurde aluminium lijsten. Die passen naar mijn mening veel beter bij een sportieve auto dan dat imitatie hout. De 'oude' set via Marktplaats verkocht, dus de ombouw kostte maar EUR 300,=. In Nederland wordt een auto met M-pakket standaard geleverd met aluminium sierlijsten met een blokjes motief. Ik vind dat erg druk, vandaar dat ik voor de geschuurde lijsten het gekozen.

Helaas zat er geen originele BMW bluetooth carkit in maar de aftermarket kit van Lica. Deze werkte verder wel goed, maar origineel is mooier en zou via de I-drive bediend worden. Helaas kan een mens niet alles hebben wat zijn hartje begeert. Na enkele weken heb ik er toch een Parrot 3100 kit met LCD schermpje in laat zetten. Die is veel eenvoudiger in de bediening, en er kunnen meerdere toestellen op worden aangesloten. In combinatie met de universele Nokia steun op de middenconsole is het gebruik van je mobiel onderweg nu zeer eenvoudig en overzichtelijk.

Deze auto komt uit Duitsland en is op mijn verzoek door GAM (Gooische Auto Mediair uit Naarden) geimpor-teerd. Dat scheelt ca. EUR 5.000,= met een vergelijkbare Nederlandse auto. Ook is de uitvoering completer dan wat je vaak hier vindt. Men kent in Duitsland alleen de NL-uitvoeringen Executive en High Executive niet. Men neemt daar een standaard uitvoering en hangt die vol met accessoires. Hierdoor zijn er andere combinaties mogelijk dan bij een NL-uitvoering.
Door de leeftijd van de auto tussen 3-4 jaar is ook de BPM al meer dan 50% afgeschreven, dus is import dan zeker interessant aangezien de occasionprijzen in Duitsland ook veel lager liggen.

De eerste ervaringen zijn bijzonder. De auto is een beetje tweeslachtig. Het grote panoramadak nodigt uit tot cruisen met het dak helemaal open. Als je te hard rijdt dan zorgt de valwind ervoor dat het achterste deel een beetje gaat klapperen. Dan heb ik het wel over een dak van ca. 80 cm lang open. Als je het dak half dicht doet (met 1 druk op de knop) dan is dat probleem weg. Bij het gas geven hoor je wel duidelijk de turbo fluiten van plezier, net als de chauffeur.
Met het dak dicht of in de gekantelde open stand wil deze auto maar al te graag gáán. Een beetje gas erbij zorgt voor een kort moment van aan aarzeling van de motor (turbogat?) en dan gaan de registers open en spuit de auto er vandoor. Echt indrukwekkend.
Het sportonderstel zorgt voor enorm veel contactgevoel met de weg. Elke oneffenheid kun je voelen, en de auto reageert direct op elke stuurbeweging. De brede run-flat banden hebben wel sterk de neiging tot het volgen van de spoorvorming in het wegdek. Dat is even wennen, en is wat mij betreft tot op heden het enige minpuntje. Ik heb wel de nieuwe achterbanden gewisseld met de gebruikte voorbanden. Dit heeft een flinke verbetering gegeven. Waarschijnlijk waren de voorbanden nogal rond aan de zijkanten afgesleten. Het schijnt een typisch verschijnsel te zijn van de run-flat banden. Helaas is het vervangen van de banden door normale banden een zeer dure aangelegenheid aangezien de velgen niet geschikt zijn voor standaard banden, en de auto nu niet is uitgerust met een reservewiel (thuiskomer) en er ook geen krik in zit!

Na het bestuderen van de I-drive systeem worden er veel dingen al snel duidelijk. Wat je allemaal niet kunt instellen is echt bizar. Of je de stoelverwarming op de zitting of in de rugleuning extra wilt verwarmer, en dat dan voor links en rechts gescheiden. Wie heeft hier om gevraagd? Na enig spelen en het vinden van de per-soonlijke voorkeuren wijst het zich in grote lijnen vanzelf, maar wel heel anders dan de knoppenwinkel in de E39. Ik kan me voorstellen dat niet iedereen hier direct van gecharmeerd is, maar het zorgt wel voor een enorm opgeruimd dashboard.
Een update naar de laatste software is wel aan te raden. Daarin zitten veel verbeteringen t.o.v. de software uit de jaren 2004-2006.

Ergonomie

  • 90.000 km

Op de ergonomie van deze 5-serie zit over het algemeen goed in elkaar, maar er valt hier en daar wel het een aan te merken.
De zitpositie in de sportstoelen is uitstekend. De stoelen kunnen deels elektrisch versteld worden (hoogte en rugleuning), en deels handmatig (voor/achter, zittinglengte en hoofdsteun). Het is wel vreemd dat er geen instelbare lendesteun is voorzien. De optionele comfortstoelen zijn volledig elektrisch, met geheugen. Verder ligt het M-sportstuur perfect in de hand. Het is lekker dik, en uiteraard axiaal en in hoogte verstelbaar.
Het I-drive systeem is een hoofstuk apart. Enerzijds zorgt het ervoor dat er heel weinig knoppen op het dash-board zitten, maar anderszijds vergt het wel enige gewenning. De allernieuwste uitvoering heeft een aantal vrij instelbare functieknoppen voor instellingen die je vaak nodig hebt. De tevens aanwezige spraakbesturing maakt het echter mogelijk om ook snel door de menu's heen te lopen. In deze auto wel in het Duits, maar dat vind ik niet echt een probleem. Door de draaiknop even vast te houden in de linker/rechter/bovenste/onderste positie wordt de gewenst functie gekozen. Veel zeken stel je een keer in en daarna heb je ze nooit meer nodig.
Verder zit de 5-serie degelijk en logisch in elkaar. Uitzondering zijn de knoppen voor de mistlampen (achter de stuurrand) en het groene lampje van de automatische ruitenwisser is niet te zien achter de stuurrand. De cruisecontrol wordt door een extra wijzer op de snelheidsmeter aangegeven, en springt per 10 km/h om-hoog/omlaag als de schakelaar doorgedrukt wordt.
De achterbank kan niet helemaal vlak worden neergeklapt, maar er ontstaat toch een goed bruikbare laadbak.
Achterin is er voldoende been- en hoofdruimte, hoewel er ruimere auto's zijn. De zittingen van de achterbank zijn wel wat vlak, maar dat levert wel 3 bruikbare zitplaatsen op.
De audioinstallatie is kwalitatief zeer behoorlijk, hoewel er standaard geen speakers in de achterdeuren zitten. Alleen 4 voorin en 2 in het dak net voor de kofferruimte. De basversterking is heel behoorlijk. Optioneel is er ook nog Pro-Logic leverbaar met alle mogelijk instellingen.

Aanpasssingen & modificaties

  • 95.000 km

Na aanschaf van de auto heb ik een aantal zaken aangepast om alles exact te krijgen zoals ik ze wil hebben. De auto wordt zakelijk gebruikt, en als je veel km's maakt stel je hogere eisen, en kunnen kleine dingen je flink storen.
- De bij aankoop in de auto aanwezige Lica bluetooth handsfreeset heb ik laten vervangen door een Parrot 3100. Deze heeft een LCD scherm waarop je de nummers en bedieningsfuncties kunt aflezen. Daarnaast is deze met max. 4 toestellen te koppelen dus als je meer dan 1 toestel gebruikt. Daarnaast maakt de Parrot automatisch contact met je toestel zonder dat je daarvoor iets hoeft te doen. In combinatie met een universele houder hebt je dus nooit meer gezeur als je van toestel verandert. Beide onderdelen op de speciale 5-serie console naast de schakelpook gemonteerd die al in de auto zat.
- Inbouw van een iPod interface (Dension Gateway 500) op de plaats waar de optionele CD-wisselaar kan zit-ten. De wisselaar heeft slechts plaats voor 6 CD's en in een iPod kunnen tientallen CD's. Bediening gaat gewoon via het I-drive systeem, en alle titels en artiesten zijn op het beeldscherm af te lezen. De iPod zelf ligt in het dashboardkastje aan een kabel. De Interface zit aangesloten op de M.O.S.T. glasvezelkabel waarop ook de andere accessoires kunnen worden aangesloten zoals een TV-tuner en extra versterkers. De Gateway 500 interface heeft ook een aansluiting voor een aux-in, en een USB poort voor b.v. MP3's. Er kan zelf ook nog weer een CD-wisselaar op aangesloten worden.
- In juli 2008 is de volledige software van de auto geupdate via het zgn. BMW maatregelplan. Hiervoor ligt de auto een hele nacht aan de computer, en worden alle beschikbare updates in de auto gezet. Met name de navigatie gaat er sterk op vooruit. Er komt een 3D beeld bij en dat is echt subliem ten opzichte van de oude platte kaart. Daarnaast wisselen de schermen sneller en zijn er meer functies beschikbaar. De lay-out van de pagina's is ook verbeterd. Kosten EUR 130,= dus zeker aan te raden!
- De standaard verlichtingslampjes van de zgn. 'angle eyes' (koplampringen die als stadsverlichting dienst doen) vervangen door LED verlichting. Hierdoor zijn de ringen nu helder wit verlicht in plaats van zacht geel. In combinatie met de Xenon verlichting vind ik dat een veel mooiere combinatie. Kosten EUR 60,=.
- De standaard grille (nieren) vervangen door volledig verchroomde exemplaren. Kwestie van persoonlijke smaak, en het net iets anders maken dan standaard auto's.
- Klasse III alarm laten monteren. Vreemd maar waar, auto's uit Duitsland hebben vaak geen alarmsysteem, terwijl dat in NL door elke verzekeringsmaatschappij wordt vereist. Sommige maatschappijen verlangen voor deze auto zelfs klasse IV of V, dus met tracking & tracing.

Updates

  • 95.000 km

Update 09-08-2008:
De auto was vanaf het begin al buitengewoon snel. De turbo maakte een vrij sterk fluitend geluid, en op een of andere manier had ik al het gevoel dat dat niet helemaal normaal was. En dat blijkt te kloppen. Mijn eerste bezoek aan Ziptuning in Maarssen toonde aan dat de auto blijkbaar al getuned uit Duitsland gekomen is. Men kon er daar niets aan doen. Na de volledige software update bij de BMW dealer i.v.m. het aansluiten van de iPod interface heeft echter tot gevolg gehad dat ook de motortuning was gereset. Het was goed te merken dat de felheid van de motor aanzienlijk minder was geworden. Vandaag dus maar voor een 2e bezoek naar Ziptu-ning geweest om hem opnieuw te laten tunen naar 260 pk en 600 Nm. Met name het mindere koppel van het standaard motormanagement ga je missen. Die heerlijke duw in je rug tijdens een tussensprint blijft verslavend.
De motor is nu weer helemaal top, en reageert veel directer op het gaspedaal. Het is echt een enorm verschil getuned of ongetuned!
Het enige dat blijft opvallen is het duidelijke fluiten van de turbo, ook bij normaal optrekken. Ziptuning heeft me aangeraden daar toch even door de BMW dealer naar te laten kijken of alle slangen en leidingen goed vastzitten om problemen in de toekomst te voorkomen.
Verder is nu alles naar wens en kunnen we deze Beemer binnenkort eens flink te sporen geven op de Duitse Bundenbahn om te kijken wat al die extra pk's en meters Newton doen!

Update 11-09-2008:
Helaas is het eerste probleem opgedoken; het panoramadak wil niet meer dicht. Dat is op zichzelf al vervelend genoeg, maar als je er pas in de wasstraat achterkomt dat het achterste glaspaneel niet meer sluit dan wordt je daar niet vrolijk van. (Niet lachen s.v.p.) Ik kreeg een flinke plens water sop in mijn nek.
Na de wasstraat (de lekkage viel eigenlijk best wel mee) bleek inderdaad dat de linker geleiding van het kleine dakdeel vast zat. Dak wilde wel dicht, maar ging daarna weer opne door de inklembeveiliging. Goede raad was duur, dus maar direct naar de garage gereden. Het schijnen diverse problemen met het panoramadak te zijn. Niet meer open willen. niet meer dicht willen etc. Deze storing was echter nieuw. Normaal kun je de besturing resetten door de knop voor het dak 5 sec. ingedrukt te houden. Dan doorloopt hij het volledige open/sluitprogramma. Na diverse pogingen en het verwijderen van een borgboutje is het dak dichtgegaan.
Er is onder garantie een compleet nieuw dak ingezet.

Update 29-09-2008:
Het complete panorama dak is onder Bovag garantie vervangen. Alles werkt weer zoals het hoort. Er worden blijkbaar geen reparaties aan deze daken uitgevoerd. Als zoiets buiten de garantie gebeurt dan is dat een heel duur grapje: ca. EUR 2.500,=!
Ook is het fluiten van de turbo nagekeken, maar alle slangen/leidingen etc. zitten zoals het hoort. Ook is de turbodruk gemeten en die is binnen de specificaties. Ik zal er dus mee moeten leven. Binnen in de auto heb je er weinig last van, maar met ramen/dak open is het redelijk goed te horen. Laten we maar denken dat het een sportief bijgeluid is! Verder alles top in de auto. Nu de buitentemperatuur gaat zakken blijkt hoe onwijs lekker die stoelverwarming is. Nooit geweten wat een goddelijke gadget dit is. Absoluut een aanrader als je lederen bekleding hebt!
Binnenkort gaan de winterbanden 225/50x17" eronder. Ik ben erg benieuwd hoe dat rijdt in vergelijking tot de 18" sloffen. In week 42 ga ik voor mijn werk naar Friedrichshafen in Zuid-Duitsland dus dan kan ik het volle potentieel van de auto eens goed uittesten.

Update 21.10.2008:
Wat een domper! Nu weet ik nog niet wat de auto kan. Vorige week ben ik voor zaken heen en weer naar Friedrichshafen in Zuid-Duitsland gereden, maar de drukte op de wegen, en het slechte weer maakte een 'flat-out' testrit onmogelijk. Ik moet daarbij wel opmerken dat ik het wel heb geprobeerd, maar met de teller op 250 km/h en nog een kwart gaspedaal te gaan vond ik het mooi geweest. De auto gaat dus harder dan dat ik durf. Ik geef het ruiterlijk toe. Het heeft geen zin je dood te rijden om te proberen nog 20 km/h harder te gaan. Een andere keer wellicht, maar vandaag geef ik me gewonnen.
Wat de auto kan is echt indrukwekkend. Hij blijft maar doortrekken tot ruim boven de 200 km/h. Pas boven 220 km/h begint alles wat af te vlakken. Ook de acceleratie van 150-200 km/h is echt snel.
Ik heb onderweg nog een tijdje gespeeld met een nieuwe Audi S5, een coupé op basis van de nieuwe A4. Die moest toch echt doortrappen om me te volgen. Andersom ook maar wat wil je tegen een V8 van 4.2 liter met ruim 350 pk!
Verder wel gemerkt dat de 6e versnelling van de automatische bak een echte overdrive is. Bij 2000 min-1 rijd je al 140 km/h. Als je dan gas geeft schakelt de bak altijd eerst direct terug, terwijl dat eigenlijk niet altijd nodig is. Bij gebruik van de 6e versnelling in de manuele stand van de bak trekt de motor voor normaal inhalen nog prima op. Het wordt er een beetje zenuwachtig van. Had ik anders verwacht.
Verder een heerlijke snelle reiswagen. Lekker stil, maar dan wel met het dak dicht of hooguit in de kantelstand. Ook als het dak dicht is geeft het wel extra geluid. Met het binnenscherm dicht is het extra geluid echter helemaal verdwenen.
Verder geen problemen of opmerkingen!

Update 22.11.2008:
Vandaag 4 kakelverse Dunlop winterbanden 225/50x17" eronder gezet. Het verschil met een zomerbanden 2245/45x18" valt me eigenlijk tegen, dat wil zeggen dat je er eigenlijk weinig van merkt. Nog steeds is de vering stug. Alleen minder last van spoorvorming maar dat is logisch door de 'mindere' breedte van de banden. Geluidsniveau is wel iets hoger, maar niet echt storend.

Update 16.12.2008:
Omdat de automatische bak wat zenuwachting is bij het schakelen ben ik terug gegaan naar Ziptuning. Zij hebben de motortuning (tijdelijk) verwijderd en het originele programma weer teruggezet. De bak wordt dan ook gereset en gaat weer zelf leren. Als de bak weer is uitgeleerd dan wordt de tuning weer teruggezet. Dat duurt ca. 500 km.

Update 06.01.2009:
De boordcomputer meldt een storing van de parkeersensoren. Na controle blijken de sensoren achter het niet meer te doen. Aan de voorzijde werkt alles normaal. Volgens de dealer is de sensor rechtsachter defect.
Na het vervangen van een defecte sensor blijken er nog 2 slecht te werken. Er worden nieuwe besteld die later worden ingebouwd.

Update 28.01.2009:
Bij Ziptuning is de aangepaste software weer teruggeplaatst. De heerlijke powerboost is er weer. Ook is de responce van het gaspedaal iets trager gezet om te kijken of het snelle terugschakelen van de bak beter wordt. Wordt vervolgd. Aan het terugplaatsen van de software zijn geen kosten verbonden.

Update 31.01.2009:
De parkeersensoren zijn eindelijk in de juiste kleur geleverd en ingebouwd. Probleem is opgelost. Alles onder Bovaggarantie vervangen.

Update 30.04.2009:
Sinds begin maart zitten de zomerwielen er weer onder met verse Dunlop run-flat banden. De winter zonder verdere probleempjes doorgereden, all systems go!
Vorige week de auto een volledige Protech behandeling laten geven. Dat is een opknapper zeg, alsof je een nieuwe auto uit de showroom haalt. Alles weer als nieuw, de lak schittert je tegemoet, en de velgen weer he-lemaal schoon, ook de binnenkant. Kost een paar centen (EUR 920,-), maar dan heb je ook wat. Kostte bij elkaar wel 1,5 dag. Volgende maand loopt de Bovag garantie af, dus ik laat voor die tijd nog een garantieaf-loopkeuring doen om er zeker van te zijn dat er geen gebreken zijn of aan zitten te komen die nu nog onder de garantie vallen. Verder nog steeds een lust om in te rijden.

Update 20-05-2009:
De auto is voor een garantie-afloopinspectie en APK keuring bij GAM in Naarden geweest. De automatische bak is nogmaals helemaal nagekeken in samenwerking met de locale BMW dealer maar er blijkt niets aan te hand te zijn. Blijkbaar schakelt de bak nu eenmaal sneller dan ik gewend was. Daar zal ik dus aan moeten wennen. Verder lekte de bak alleen een klein beetje olie. Deksel vastgezet en probleem opgelost. Verder alles in order dus we kunnen weer zo'n 10.000 km voordat de volgende beurt in zich komt.
Wordt vervolgd.

Update 26-05-2009:
Rampspoed! Het noodweer van maandag op dinsdag nacht, en met name de hagelbui rond 03.00 uur heeft een spoor van schade door onze buurt getrokken. Alle auto's in de wijk hebben in meer of mindere mate hagelscha-de opgelopen. Zo ook onze beide BMW's. Zowel deze 5-serie als ook onze 318ti Compact hebben overal putjes. Het dak, de motorkap en zelfs de deuren aan de linker zijde zijn flink beschadigd. Een eerste schatting be-draagt EUR 2.500,= tot 3.000,= schade. De aluminium motorkap moet waarschijnlijk vervangen worden aangezien de deukjes daar moeilijk uit te drukken zijn. Gelukkig beide auto's all-risk verzekerd, dus de schade valt oner de dekking. Over enkele weken ben ik pas aan de beurt door het grote aantal meldingen. Ik ben benieuwd hoe dit afloopt. Balen met de grote B!

Update 08.07.2009:
Er rust blijkbaar sinds kort een vloek op deze auto. Afgelopen vrijdag ben ik in Brabant betrokken geraakt bij een kleine kettingsbotsing. In een dorpsstraat waar je 50 mag moest mijn voorganger stevig remmen omdat er voor hem 'iets' gebeurde op de weg. Ook ik moest flink in de remmen. Ik had gelukkig net voldoende afstand om tot stilstand te komen, wellicht mede door de bovengemiddeld goede remmen van deze Beemer. Mijn ach-terligger was helaas geen BMW. Ik ben vol van achteren aangereden, en daardoor tegen mijn voorganger aangebeukt. Voor- en achterkant flink in de kreukels. Voorbumper, spoiler, luchtkanalen, achterbumper, uitlaat, achterklep met ruit en zelfs de bak van het reservewiel in elkaar. Ik kon gelukkig nog net rijdend naar huis, maar vraag niet hoe. De tranen staan in mijn ogen als ik de restenten van een eens mooie auto nu zie. Eerst die hagelschade, waar ze a.s. vrijdag mee zouden beginnen, en nu dit er nog even overheen. Schat zo'n EUR 8.000-10.000,= schade. Vandaag het 'wrak' maar naar de schadeboer gebracht. Komt allemaal wel weer goed, maar ik ben nu echt wel even aan vakantie toe. Gelukkig brengt de 'nieuwe' Z4 sinds dit weekend troost! :-((

Update 29.07.2009:
Vandaag de auto opgehaald bij het schadeherstelbedrijf. Het regende vanochtend dus een grondige inspectie van de natte auto was eigenlijk niet goed mogelijk. Op het eerste gezicht leek alles in orde, maar nadat de auto vanmiddag droog voor de deur stond toch nog maar eens echt goed gekeken. Natuurlijk ziet het er weer uit als een auto, maar op zowel het linker als rechter spatbord, die beide opnieuw gespoten zijn vanwege de montage van een nieuwe motorkap (hagelschade) en voorbumper (aanrijding) toch 2 plekjes gevonden waar de lak niet mooi uitgevloeid is. Jammer, maar daar ga in maandag wel even voor terug. Verder alles strak en als nieuw. Totale schade bedroeg EUR ca. 9.000,=
Als pleister op de wonden is ook alle steenslag verdwenen! Daar gaan we weer lekker van genieten met veel zakelijke km's in het verschiet!

Update 06.08.2009:
De auto is 2 dagen terug geweest bij het schadeherstelbedrijf, en men heeft de lelijke plekjes in de lak gepolijst, en de motorkap opnieuw afgesteld. Nu is alles weer 100% zoals het hoort. Het resultaat is prachtig en de auto lijkt weer als nieuw!
Op het technische vlak geen problemen. Alles functioneert perfect.

Update 14.10.2009:
Op de Duitse Autobahn net over de grens richting Oberhausen de dieselkraan eens helemaal open gedraaid. Bij ruim 200 km/h ineens alle power weg. Om een lang verhaal heel kort te maken; turbo opgeblazen. Op de sleepwagenterug naar huis.

Update 23.10.2009:
Van BMW hoef ik niets te verwachten. Ik heb vandaag een gesprek met de locale dealer gehad maar die geeft me weinig kans. De reparatie, door hun geschat bedraagt EUR ca. 15.000,= voor een nieuwe motor met toebe-horen en inbouw. Ik laat de auto echter repareren bij mijn eigen garage en ga samen met hun op zoek naar een goede ruilmotor.

Update 30.10.2009:
De auto staat inmiddels in bij mijn eigen garage (GAM) in Naarden, en het blok is er uit. De kop was er al af, en e.e.a. ziet er helemaal niet zo slecht uit. We hebben een 2e advies ingewonnen van een monteur van andere BMW dealer, en die adviseert om blok+kop eerst maar eens door een revisiebedrijf te laten nakijken. Het zou goed kunnen dat alleen schoonmaken, eventueel kleppen slijpen en natuurlijk een nieuwe koppakkingen + turbo + intercooler + roetfilter voldoende is. Dat zou een hoop kosten schelen. Kosten voor de inspectie zijn EUR 150,=. Dat lijkt me dan zeker de moeite waarde. Volgende week weet ik dan waar ik echt aan toe ben. Zou dus best nog wel 'mee' kunnen vallen. De motor kan dan ook buiten de auto weer compleet samenge-bouwd worden en teruggezet. Dat is veel makkelijker dan alles in de auto monteren.
Ik heb van de GAM een oude BMW 523i Touring (E39) meegekregen als leenauto. Oude tijden herleven!

Update 06.11.2009:
Het ziet er allemaal een stuk beter uit dan 3 weken geleden. De motor is door motorenrevisiebedrijf Frank in Hilversum helemaal nagekeken, en er blijkt lang niet zoveel mis mee te zijn als eerst gedacht. Slechts 2 kleppen licht beschadigd, en geen speling in de drijfstangen en krukas. Aangezien het blok nu toch al open ligt kies ik er toch maar voor om een aantal delen preventief te laten vervangen. Dus cilinders honen en een setje nieuwe overmaatse zuigers, kop vlakken en nieuwe krukaslagers. Het revisiebedrijf geeft op de gereviseerde motor 100.000 km garantie, dus dat is ook wat waard. Daarnaast natuurlijk nog wel een nieuwe turbo. De intercooler wordt schoongemaakt, net als het roetfilter, en daarna alles weer monteren. Eind volgende week moet alles klaar zijn, en maakt deze bolide een glansrijke comeback. GAM neemt de montagekosten voor zijn rekening uit coulance. Dat is nog eens service! Totale kosten zullen ca. EUR 5.000 gaan bedragen, maar dan is alles weer als nieuw. Kan niet wachten tot hij weer rijklaar is!

Update 18.11.2009:
Vandaag is het gereviseerde blok weer in de auto gemonteerd en heeft proefgedraaid. Geen problemen. Motor loopt als een zonnetje. Wel erg veel rook uit de uitlaat door de olieresten in het roetfilter/katalysator. Moet uit zichzelf schoon branden door de automatische regeneratie van het filter. Morgen lampen, grille en bumper afmonteren en proefrijden. So far, so good. Met een beetje geluk zaterdag ophalen. Ritje naar Duitsland......?

Update 19.11.2009:
Morgen is de grote dag; ik ga de auto ophalen. Vandaag heeft men de auto uitgebreid getest, en alles ziet er prima uit. De eerste 500 km rustig aan, dan nog een keer de olie+filter wisselen, en dan kunnen we weer 'ge-woon' rijden. Het ritje Duitsland zullen we dus nog maar even uitstellen. Moet er even niet aan denken dat........ Afkloppen!
Dit weekend maar eens alles weer inruimen en gebruiksklaar maken voor het zakelijke werk. Heb er zin in!

Update 20.11.2009:
Vandaag de auto opgehaald. Motor loopt prachtig stationair, en op toeren is de turbofluit verdwenen. Wel even wennen aan het andere geluid. De auto rijdt verder weer als van ouds, of zelfs beter? Groot compliment voor Frank motorrevisie in Hilversum en de monteurs van de GAM in Naarden. Puik stukje werk. Ga weer genieten van de auto, en weer gewoon lekker rijden! Dit hoofdstuk met autoleed maar snel vergeten,

Update 16.12.2009:
Er zit al weer 2.000 km op met de 'nieuwe' motor, en alles loopt als een naaimachine. De motor is ingereden, en kan weer normaal belast worden. De auto is nog sneller geworden dan voorheen. Niet dat ik al weer volle bak gereden heb, maar tijdens een inhaalsprint is de trekkracht echt fenomenaal. Daar kunnen maar weinig auto's aan tippen. Het is weer elke dag genieten van deze heerlijke auto. Ik ben het leed al weer (bijna) vergeten!

Update 07.01.2010:
Ook ik heb gisteren in het verkeersinfarct gezeten. Wat een drama! In heb er 2,5 uur over gedaan om vanuit Utrecht naar Amsterdam te komen. Gelukkig ken ik diverse sluipwegen, en dat heeft een hoop gescheeld. Dat waren alleen wel wegen waar een enorm dik pak verse sneeuw lag, en ik heb zodoende de auto nu ook onder de meest extreme sneeuwcondities eens goed kunnen testen. Wat was ik blij met de winterbanden! Zonder deze was ik zeker vast komen te zitten. Ondanks dat was het af en toe vrijwel onmogelijk te rijden. Geen trac-tie en geen remmen. Door het enorme koppel van de motor had de tractiecontrole alle mogelijk moeite om de pk's om de weg te krijgen. Het gele lampje knipperde dat het een lieve lust was. Zelfs bij zeer voorzichtig gas geven greep het systeem direct in. Als test ook het systeem af en toe eens uitgezet, maar dan is er werkelijk geen houden aan. Als een driftkampioen zeil je dan alle kanten op. Levensgevaarlijk, maar wel leuk. In dit soort weer is vierwielaandrijving natuurlijk een zegen, hoewel dan alle wielen kunnen gaan spinnen, en de auto he-lemaal het spoor verlaat. Verder geeft de auto geen krimp met de kou. Starten gaat zonder enig probleem. Ik ga er weer steeds meer vertrouwen in krijgen!

Update 13.09.2010:
Afgelopen dinsdag kreeg ik even een déjavu. Op weg naar huis hield de auto er op de A1 bij Apeldoorn in een keer compleet mee op. Ik kwam net bij een tankstation vandaag (niet getankt) en was snelheid aan het maken. Bij ca. 100 km/h was het ineens over en uit. De motor deed helemaal niets meer. Uitgerold naar de vluchtstrook en de motor sloeg af. Gele motormanagementlampje brandde. Na een paar harde vloeken maar eens geprobeerd te starten, maar de motor gaf geen enkel teken van leven meer. De WW dus gebeld en na ca. 30 minuten kwam de assistentie. Na een korte inspectie of er geen zekering van de brandstofpomp doorgebrand was afgesleept naar de eerste afrit i.v.m. de veiligheid. Op de carpoolplek heeft de WW van alles en nog wat nagekeken maar alleen kunnen vatstellen dat de brandstofpomp in de tank geen spanning kreeg, en er dus geen diesel naar de motor gepompt werd. Noodvoeding aangelegd maar hoewel er toen wel diesel bij de motor aankwam geen enkel teken van leven bij het starten. Bergingswagen besteld en afgesleept naar de garage. Volgende ochtend sleutel omgedraaid en............lopen! Zij het echter maar voor even. Na enkele minuten sloeg de motor weer af en startte niet meer.
Kon dus niet echt iets ernstig zijn was mijn idee. Na uitlezen van het storingsregister was de foutmelding 'te hoge inspuitdruk' te vinden. Een te hoge druk in het commonrail systeem waardoor voor de veiligheid de hoge-drukpomp en de toevoer vanuit de tank worden uitgeschakeld. Na lang zoeken is de oorzaak gevonden; slecht contact in de stekkerverbinding naar de hogedrukpomp. Hierdoor dacht de besturing dat de druk te hoog was.
Hoe een klein probleem grote gevolgen kan hebben. Contact in de stekker vernieuwd en probleem opgelost. Kosten 'reparatie/onderzoek' EUR 250,=. Ik weet niet goed wat ik van deze storing moet vinden, maar ben blij dat het dit keer een 'kleinigheidje' was.... Met dank aan de WW en de GAM in Naarden rijd ik weer!

Problemen

  • 143.000 km

Storingsmeldingen:
- Panoramadak wil niet meer sluiten. De geleidingrails linksachter was vastgelopen. Het compleet dak is ver-vangen onder garantie. Probleem is opgelost.
- Parkeersensoren achter gaven een storing. 3 stuks vervangen incl. bedrading. Garantie.
- Bij 124.000 km de turbo opgeblazen, en daarna is de motor in de soep gelopen mede door het ontbreken van welke storingsmelding dan ook. Blok is nog wel te repareren, maar door het doorrijden toch wel wat schade. Blok wordt gereviseerd, en is dan weer als nieuw! Kost een paar centen maar dan heb je ook wat.
- Bij 143.000 km een losse stekkerverbinding naar de hogedrukpomp.

Inruil

  • 179.000 km

De laatste maanden heb ik goed nagedacht wat ik zou gaan doen met deze 530d. Hij heeft in het verleden veel problemen gehad, van kleine storingen die eenvoudig op te lossen waren, tot ernstigere motorproblemen door een opgeblazen turbo met gevolgschade. De laatste maanden kwam daar nog bij dat de accu leegliep als de auto een paar dagen stil gestaan had. Eerste een nieuwe accu erin gezet, want na 6 jaar is dat niet echt bijzonder als deze capaciteit verliest. Heeft echter niets geholpen. Er blijft blijkbaar een component van het elektrische systeem aanstaan terwijl de auto stilstaat. Dar kan van alles zijn. Als eerste de sirene van het alarm getest of deze blijft laden, en daarna de iPod speler. Beide geen succes. Zelf niets kunnen vinden dus hij zou daar voor naar de dealer moeten. ook kwam er een grote onderhoudsbeurt aan, en waren de achterbanden (zomer) versleten. Uiteindelijk ben ik rond gaan kijken naar een passende vervanger, en na ook zoeken en kijken in Duitsland, een zeer jonge Duitse importauto van BMW München gekocht bij een BMW dealer in Nederland. Het nieuwste model 5 Touring, de F11. Dus afscheid genomen van deze 5. Een zeer snelle reiswagen met heerlijke rijeigenschappen, maar ook veel problemen. Niet echt een voorbeeld van Duitse degelijkheid. Ben erg benieuwd wat de nieuwe 5 op dit gebied gaat brengen.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.