BMW 530d Touring Business Edition Plus (2022)

autoreview

BMW 5-serie Touring
BMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie Touring

Signalement

Uitvoering530d Touring Business Edition Plus
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf24.000 km
KM-stand laatst116.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuwe aanwinst, vertrouwd op alle vlakken

  • 31.000 km

Na ruim 4 jaar een 520d xdrive sedan voor de zakelijke kilometers en een jaar een Ford explorer PHEV voor de gezinskilometers was het tijd voor een andere oplossing. De Ford moest er uit. De 520 niet per se.
Uiterlijk de keuze gevallen op een verse 5 serie touring high Executive met een heerlijke 6 cilinder diesel. Meer ruimte voor de bagage en door luchtvering betere wegligging met de uit de kluiten gewassen tieners op de achterbank tijdens de privé ritjes.
Het machtige 6 cilinder koppel van de Ford, de wegligging en de rijeigenschappen van de BMW. De perfecte combinatie.
Direct na aanschaf met de caravan aan de haak naar Luxemburg. Wat een genot, zoveel vermogen over en super stabiele wegligging.
Het verbruik solo is met 1:16 wel wat slechter dan de 1:18 van de 520, maar niet schokkend. De soeplesse, het geluid, het is het wel waard.

Update na wintersport

  • 34.000 km

Weer een paar maanden en heel wat fijne ritten verder. De BMW doet wat ie moet doen; stil, comfortabel, vlot en zuinig zijn kilometers maken.
Afgelopen week naar de wintersport 975 km enkele reis. Door hele slechte weer (stortregens) en vele baustelle nergens harder dan 130 en groot deel zelfs maar 100-110 kunnen rijden. Het effect was: op 1 tank naar Oostenrijk en nog 55 km range over 😅. En dat op 19 inch winterbanden.
Dat is toch ongelofelijk zuinig voor zo’n 3 liter 6 cilinder zelfontbrander?
De bagage ruimte van de routing is voor dit soort vakanties ideaal. Alles kan gemakkelijk mee. Voor 4 volwassenen aan boord is het ook na 11 uur rijden nog steeds comfortabel aan boord. Geen klacht van de achterbank gehoord.
Op de terugweg wederom rustig aan op de adaptieve cruisecontrole en lanekeeping met de stroom mee van alle mede wintersporters. Alleen de laatste kilometers vanaf Keulen lekker door kunnen rijden. Nog steeds een keurige range met eerste tankstop in NL (Duitsland is niet voordeliger meer).
Een mens kan zich niet meer wensen, hoewel…. In de krappe parkeergarage onder het appartement miste ik de camera’s rondom die op mijn vorige 5 wel aanwezig waren…… maar ja, er zijn grotere problemen in de wereld.

Afscheid

  • 116.000 km

Na twee jaar en ruim 90.000 km met deze heerlijke zelfontbrander mijn zakelijke en privé kilometers gemaakt te hebben werd het tijd voor wat nieuws.

Bijna 100.000 probleemloze kilometers.
Wat ik het meest heb gewaardeerd:
1. De heerlijke soepele loop van de 6 in lijn met zijn enorme koppel bij lage toeren.
2. De stilte en het comfort waarin en waarmee dat allemaal gebeurt
3. De heerlijke grom bij stevig gas geven.
4. Het verbruik, slechts om de 1.100 kilometer bij de pomp. En dat met een 6 in lijn.
5. Heerlijke caravantrekker waardoor de reis naar de bestemming al pure ontspanning was.

Waarom dan toch afscheid:
De kilometers tikten door en met huidige stand en leeftijd was er nog een royale restwaarde.
Met de kilometers zat er ook groot onderhoud aan te komen waaronder remmen en banden rondom, dus daarom dit voorjaar besloten op zoek te gaan naar een vervanger.

Deed deze auto dan helemaal niets verkeerd?
Naast het normale onderhoud om de 30.000 kilometer ben ik twee keer voor een vervelend probleem teruggeweest, maar het moet gezegd. De service en garantie bij BMW zijn top geregeld.
1. Er ontstond een storing in mijn carkit, als een gesprek langer dan 5 minuten duurde kwam er vertraging op de lijn en kwam wat ik te zeggen had vertraagd door bij de persoon die ik aan de telefoon had en hoorde ook ik zijn reactie pas na enkele seconden. Heel storend en het leidde tot soms vreemde gesprekken. De auto terug naar fabrieksinstellingen, nieuwe software installeren, het mocht niet baten. Toen onder garantie de hele bluetooth module onder garantie vervangen.
2. Al geruime tijd was er steeds een vreemd trillend/resonerend geluid te horen alsof er plastic op plastic trilde en er ergens onder de auto een afdekplaat of iets dergelijks los zat. Zeker aan de buitenkant van de auto was dit heel goed te horen, wat nogal eens voor wat fronsende gezichten van omstanders zorgde. Meerdere keren met deze klacht bij de garage geweest, maar juist als ik daar was deed het probleem zich niet voor. Hoe we ook probeerden het geluid op te wekken, het lukte niet. Dit heeft een half jaar lang tot wat frustratie geleid. Tot deze zomer toen viel op de heetste dag van het jaar in juli de airco compleet uit. In plaats van afgekoelde lucht of in ieder geval buitenlucht te blazen gooide het systeem heette lucht naar binnen en ging de aanjager vol aan!
Het kostte wat overredingskracht om snel terrecht te kunnen, maar toen bleek de compressor van de airco compleet defect te zijn. Compressor onder garantie vervangen en je raad het al.... het vervelende trillende / resonerende geluid daarna niet meer gehoord.

Maar verder...... geen klap verkeerd gegeven, vooral op de lange afstanden een super prettig rijdende wagen.

Over die zoektocht meer in mijn eerste ervaring bij mijn nieuwe auto.

Alvast een voorproefje: ik ben het merk trouw gebleven 😁

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.