BMW 528i Touring High Executive (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 528i Touring High Executive |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 92.000 km |
Ingetogen uiterlijk, stijlvol met sublieme rij-eig
- 20.000 km
Inmiddels heel wat BMW’s gehad en ook nu weer moeten constateren dat de lat door BMW ook steeds hoger wordt gelegd met weer een nieuw model terwijl het oude model voor velen al het summum is.
Ik heb nu gekozen voor de Touring, ik ben normaal geen touring liefhebber, dit is voor mij de eerste maar vind deze wel heel erg fraai vormgegeven. De belijning vind ik werkelijk schitterend.
Ik was ook heel benieuwd hoe de 5 eruit zou komen te zien. Het vorige model, overigens wel gehad, sprak me niet zo aan qua vorm en daardoor eigenlijk al snel weer ingeruild. Ik heb niet lang hoeven zoeken naar de juiste configuratie want ik liep er zo tegen aan. Hij stond in de showroom en beviel me meteen. Vooral de combinatie van de gril van het M sport pakket en de verdere styling van de auto vind ik echt wow.
Mijn F11 heeft de volgende opties, ik beperk me tot de belangrijkste;
- High Executive, alarm klasse 5
- Carbonschwarz metallic met leder dakota schwarz
- Aut.sporttransmissie
- Active steering
- M-sportpakket met 20” wielen (http://www.beyernwheels.com )
- Panoramadak
- HIFI prof met USB (later omgebouwd)
- Camera en aut.kofferbak bediening
- Ambiance verlichting
Ik schrijf maar voor de vuist weg wat zaken die andere BMW fans wel weten maar ga er van uit dat er ook niet BMW rijders de review lezen. Ik lees altijd met veel interesse de andere reviews en heb er al waardevolle zaken uitgehaald. Omdat de meeste reviews die ik las over de 523 en 520 gaan heb ik besloten om er ook een te schrijven. Daarnaast zijn de 523 en 528 nu alleen nog verkrijgbaar in 4 cilinders. Wat mij betreft gaat er niets boven een BMW 6 cilinder in lijn.
Rij-eigenschappen
Inmiddels 20000 km erop zitten en wat ging dat probleemloos. De 3 liter motor levert 256 PK en loopt heel erg soepel en ik mis de turbo’s geheel niet. In combinatie met de 8 traps automaat pakt hij goed op met laag toeren en loopt snel en vloeiend door naar snelheden die gevaar opleveren voor het roze papiertje. Gewoon genieten, wat een machine ! In de gewone stand schakelt hij redelijk snel door en deze is voor algemeen gebruik prima. In deze stand komt dit het verbruik ten goede, althans als je daar aan wil denken maar goed later meer daar over.
Op de momenten dat je lekker wil doorhalen is de sportstand dusdanig dat je lang kunt doortrekken in de versnellingen. Tevens kan je ook eenvoudig het onderstel straffer afstellen met een druk op de knop. De sportstand sport+ gebruik ik eigenlijk niet omdat deze een aantal veiligheidsfuncties uitschakelt, maar wellicht iets voor het circuit. Qua sturen had ik op mijn vorige BMW’s active frontsteering dus ook deze optie gekozen alleen heet het nu active steering . Is iets anders maar komt in de kern op hetzelfde neer. . Onder de ca. 60 km sturen de wielen iets tegen wat het inparkeren en rotondes nemen vergemakkelijkt. Het kost je wel wat ruimte in de kofferbak maar het maakt van de auto een zeer strak sturende auto met directe stuurbeweging en korte uitslagen. Ondanks de straffere onderstelregeling en het sportpakker alsmede de 20”wielen blijft het comfortabel genoeg. Een 5 ervaar ik hoe dan ook niet als een stugge auto.
De auto ligt zeer goed op de weg, ook geen last met hogere snelheden. Ik kom veel in Duitsland. Boven de 160 km per uur rij ik alleen met het onderstel in de sport stand. Doordat er in Nederland op veel wegen nogal wat kuilen zitten heb je met hoge snelheid hier zo minder last van. De wegen in Duitsland zijn over het algemeen veel beter en dan zorgen snelheden van 200+ nog steeds voor een goed wegcontact. Ofwel prima rij-eigenschappen.
Verbruik
Het verbruik vind ik heel erg meevallen. Als je bedenkt dat je 9 van de 10x keer in het verkeer meerijdt, de gebruikelijk tijden, is het niet moeilijk om een gemiddelde te halen van 1:11, zelfs 1:12 is haalbaar bij constante kruissnelheid. Ik heb langdurig eens 140 gereden op de cruisecontrol en dan haalde ik nog 1:10. (warme motor en niet hoeven af te remmen)
Geef je hem de sporen, automaat in sportstand en gaan dan gaat het gauw richting 1:6 a 1:7. Dit zijn mijn ervaringen op de duitse autobaan met snelheden tot 200. Bij constante snelheid worden deze cijfers iets gunstiger.
Al met al een keurige prestatie voor een 3 liter 6 pitter. In mijn X6 met 3 liter twinturbo haalde ik bij lange na niet deze waardes. Dat was gem. 1:7.2 met uitschieters naar 1:5 en soms nog lager.
Opties
Omdat mijn vorige BMW echt vol zat met opties heb ik ervaren dat er heel veel opties zijn die ik amper of helemaal niet heb gebruikt. Hooguit ter demonstratie, leuk maar ik had er niets aan. Maar goed niet iedereen heeft de zelfde voorkeur. Head Up display heb ik nu niet gekozen, het is een dure optie en ik vind het geprojecteerde in mijn voorruit irritant, het leid me af. Tevens is het nu ook zichtbaar in het onderste deel van je display en dat vind ik al handig zat. De HiFi prof is top. Zeker in combinatie met een Ipod. Alle bediening via de joystick. Overigens vind ik de huidige joystick stukken beter dan de vorige versie met 2 knoppen. Werkt veel sneller, je hebt bijna de geheugen knoppen niet meer nodig want het gaat zo snel. De navigatie is ook zeer snel. Binnen 100 meter heeft ie z’n doel al gevonden en de eindtijd aangegeven.
Mbt de navigatie vind ik dat deze ook zeer nauwkeurig is qua aankomsttijd. Vroeger kon ik makkelijk qua tijd inlopen maar nu helemaal niet meer, hooguit 1 of 2 minuten. Het lijkt wel of deze zich aanpast aan je rijgedrag.
Verder is het menu zo uitgebreid met de joystick, en super eenvoudig in gebruik. Een kind kan de was doen. Daarentegen kan je met de geheugen knoppen alles voorprogrammeren. De office diensten vind ik ook makkelijk, je zet je mail onder een voorkeuze knop en je kan zo door je mail heen scrollen en openen. Daarnaast kan je eenvoudig manoeuvreren naar bestemmingen in je telefoon, helemaal handig. En niet te vergeten de interactieve kaart. Snel scrollen en opslaan. Je weet vaak wel waar je heen moet maar hebt geen zin om alles in te toetsen.
De dvd speler pakt ook speelfilm. Je kan ze zo afdraaien, op het moment dat je er een instopt verschijnt er een dvd menu voor de bediening. In combinatie met je audio is het waanzinnig film kijken, vooral de surround ervaring, krijg ik kippenvel van. Vanuit veiligheidsoogpunt gaat het beeld uit boven de 5 km per uur. Het geluid blijft. Via een simpele ingreep heb ik dit laten deblokkeren.
De (contact)sleutel in je zak houden went heel snel. Er is niet eens een contact. In het begin is het wel even wennen want je zit met je sleutel in je hand. Maar dat is gauw over. Gewoon in je broekzak laten.
Een achteruitcamera is niet meer weg te denken vind ik. Wel moet je blijven kijken want de autoos lijken veel verder weg dan ik werkelijkheid. Maar de parkeer hulplijnen zijn ideaal.
Ook een handige functie vind ik de HOLD button. In deze stand hoef je de rem niet ingetrapt te houden bij de verkeerslichten en kan je zo wegrijden zonder hem steeds te deblokkeren. Ook handig bij steile hellingen.
Ik heb lang nagedacht over welke velgen ik moest kiezen, de 18” van het sportpakket heb ik gebruikt voor de winterbanden. Styling 331 vond ik mooi, maar niet apart genoeg, er rijden er meer mee, styling 312 vond ik ook heel mooi maar dit soort wielen had ik al onder de X6, dus op zoek naar iets anders. Ik weet dat de meeste niet kiezen voor zulke grote maten maar ik vind hoe groter hoe mooier. Toen ik ging zoeken waren er weinig car-configurators met de F10 of F11 in de opties, dus het was even lastig. Ik zocht ook een zgn. breedset, dwz voor een kleinere J maat en achter groter. Achter is nu 10J (285-30-20 )en in combinatie met een rand vind ik dat helemaal af, natuurlijk smaken verschillen maar je koopt toch iets voor jezelf. Het enige wat ik nu ervaar is dat de meeste wasstraten met een soort geleiderails , de betere straten, voor mij met deze velgen niet toegankelijk zijn, daar kwam ik achteraf pas achter. De hoogte van je band moet hier hoger zijn dan 6 cm en ik zit op 5.5 cm. Hier heb ik dan ook nog geen oplossing voor en was hem daarom maar met de hand. Straks met de winterbanden kan ie tijdens de ‘slechte’maanden toch weer door de wasstraat.
Samengevat ben ik super tevreden.
blijvende top machine
- 50.000 km
Inmiddels de 50.000 gepasseerd. Nog steeds subliem, probleemloos en gedegen. Op de een of andere manier lijkt het nog steeds een openbaring. Normaal heb je na een tijd dat je, inmidddels ruimschoots gewend, het gewoon begint te vinden. Dat heb ik bij deze 5 helemaal niet.
Ik heb een kleine storing gehad met de electrische kofferafsluiting in de auto. Dat had te maken met een relais. Verder heb ik gemerkt dat hij iets zuiniger is gaan rijden. Ik gebruik nu gemiddeld 1:9,7 en dat vind ik heel netjes er vanuitgaande dat het een gemiddelde is. Bij continue 100 km/u rijd je 1:14 en bij 120 1:12 en bij 140 net geen 1:10 (alle bij vlakke weg en op cruise control)
Ik kwam er pas achter dat de verlichting in de automaatstand de zgn. angel eyes inschakelt. Heel fraai voor de tegenliggers. In de gewone lichtstand heb je dat niet.
Qua comfort en wegligging ben ik nog steeds diep onder de indruk. Door het onderstel is de afdracht totaal niet stug of oncomfortabel. Ik heb er inmiddels een andere set wielen op gezet. Ik had 20 inch maar nu een breedset van 21 inch. (BMW styling 331) 255/30-21 voor en 295-25-21 achter. Deze set heeft een omtrek die iets groter is dan de standaard combinatie. Dit vult de wielkast mooier en daarnaast geeft het geen afwijking meer op de teller met de werkelijke geeikte snelheid. Ofwel 120=120. Ook met deze set alle comfort. Heel anders als bij de vorige 5 serie. Je moet alleen geen type zijn die stoeprandjes niet zo nauw neemt. Ik rij nu al 50.000 schadevrij aan mijn velgen.
Inmiddels zie je er op de weg steeds meer rijden. Ik kan niet anderes zeggen dat de vanafprijs zeer gunstig is.
Ondanks dat de nieuwe 528i een 4 cilinder is en de dealer er vol lof over is, zuiniger en sneller heb ik begrepen, gaat er wat mij betreft niets boven een 6 cilinder qua loopcultuur. En dat allemaal vanwege het milieu.
Het enige wat ik wel een beetje mis is het geluid van de 6 cilinders van vroeger, dat was toch wel heel mooi. Daar deed je je raam voor open in een tunnel.
Goed, op naar de 100.000. Ik heb slechts een enkele (olie)beurt gehad.
Verder nog geen kosten. Tot de vlg. review
onvermoeibaar
- 92.000 km
Inmiddels de 90.000 gepasseerd. Toch geeft de BMW nog steeds het gevoel dat je in je nieuwe auto stapt. Het rijden is en blijft op hoog niveau.
Wat kan ik er nog meer over zeggen dan ik eerder heb gedaan. Kijkende naar het onderhoud dan is dat minimaal. Ik heb nu 1x nieuwe remblokken gehad achter en zal dat waarschijnlijk bij 100.000 weer moeten doen. Verder heb ik begrepen dat er een terugroepactie geweest is van BMW voor het vervangen van de bobine. Dat gebeurt nu bij de volgende beurt en kost overigens niets. Doordat de motoren steeds zuiniger worden afgesteld is het mengsel armer dan normaal. Hierdoor is dit mengsel moeilijker te ontsteken. Om dit toch te ontsteken levert de bobinen een hogere spanning. Hierdoor is de slijtage wellicht wat hoger door intensiever gebruik.
Verder merk ik dat de auto ca.5% zuiniger is geworden. Dat is niet veel maar toch meegenomen.
Verder heb ik 2x een probleem gehad met mijn electrische hoedenplank. Die ging niet meer naar beneden als de klepo dichtging. Dan zie je dus niets meer door je spiegel. Dit is opgelost door de laaste keer de sensor te vernieuwen. De eerste keer was de computer gereset maar dat was niet voldoende.
Verder heb ik na de winterbanden de 21 inch laten poedercoaten in anthraziet grijs. Ik vond de lichte kleur uiteindelijk toch te veel opvallen en was toe aan wat anders. Je ziet dit soort kleuren vaker, net als zwart. Dit wilde ik niet want dan zie je in mijn optiek geen verschil meer tussen de band en de velg.
Ik heb een van de fotoos vervangen door de huidige uitstraling.
Deze poedercoating is een harde coating, eenvoudig te reinigen en totaal veel minder kwetsbaar dan mijn 20 inch set.
Ik heb op de 21 inch Continental banden nl. de Contisportcontact 3. Super band. Slijtage is weinig, ik denk dat ik met deze band wel 40-45000 km haal.En dat voor een 295/25 ZR21
Al met al, probleemloze auto. Ook al rijden er inmiddels veel meer, overigens bijna geen 6 cilinders meer, het blijft een gewilde auto. Ik heb een vriend die heeft de 528i 4 cilinder, daar is ie ook heel tevreden over maar voor mij gaat er niets boven de loopcultuur van een 6 cilinder.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW 5-serie Touring 520xd High Executive M-Sport |NAV PROFF|360 CAMI|H/K SOUND|HEAD-UP|LUCHTVERING|BI-XENON
- 2013
- 203.682 km

BMW 520i M-Sportpakket/LED/Orig.NED
- 2013
- 187.019 km

BMW 528i Upgrade Edition Aut. | 6-Cillinder | Sportstoelen | 146DKM | Origineel NL | Historie | Elek. Zonnescherm | NAP |
- 2012
- 146.022 km