BMW 528i Touring High Executive (2010) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | 528i Touring High Executive |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 131.000 km |
KM-stand laatst | 224.000 km |
Introductie
- 135.200 km
De Alfa Guilietta beviel uitstekend, toch verlangde ik naar wat anders.
Om mij heen leasen mensen hybrids, was bijtelling doorslaggevend (bij mij ook met de Auris) en voorzie ik dat op termijn de lol uit de auto’s wordt weggereguleerd.
Door omstandigheden verbleef ik een tijdje in Amsterdam Oud-Zuid en daar zag ik de BMW F11 vaak rijden. De ene versie mooier dan de ander. Had deze niet nog het lekkere 3.0 zes in lijn blok met 8 traps ZF automaat?
De zoektocht begon en het lijstje werd steeds meer afgebakend. Ik wilde een Jahreswagen, panoramadak, grote navigatie, comfortstoelen, blauwe lakkkeur en adaptief onderstel. Bij voorkeur met adaptieve cruisecontrol of Head Up display.
Al een paar keer viste ik achter het net. Blijkbaar niet de enige die zocht naar de 3.0 in plaats van de 2.0 bi-turbo. Na bijna 8 maanden kwam er een online waar ik direct op reageerde. Na mij werd de verkoper nog een paar keer benaderd.
Na een proefrit werd de deal beklonken en ben ik sinds 2 december 2017 trotse eigenaar van deze BMW 528 Touring.
Het imperial blauw in combinatie met licht leer, antraciet velg en panoramadak doet het erg goed voor mij.
Het rijden is een andere dimensie dan mijn voorgaande auto’s. Heerlijk cruisen, bijna geen geluid, behalve van de radio of van de zes in lijn op afroep. De comfortstoelen zijn formidabel en de zit is heerlijk.
De 1700 kilo merk ik bij het sturen en remmen, maar dit is geen auto waar ik overdwars door de spits mee rijdt.
Het verbruik is nu gemiddeld 1:12,5. Dat had ik wat slechter ingeschat, positief dus.. Op langere stukken gaat het prima. Als ik even doortrap merk ik dat het extra vermogen ook een handje helpt.
De ZF bak is heerlijk en is een perfecte combinatie met de motor.
Ook fijn zijn alle kleine details zoals de afdekhoes die automatisch oprolt of de lampjes in de deurhendel die zorgen dat je in het donker makkelijker zicht hebt op het instappen.
De iDrive werkt erg soepel en makkelijk. Hedendaagse schermen zijn scherper met veel betere resolutie. Ten opzichte van eerder gereden auto’s is dit wel een flinke sprong voorwaarts voor mij. En het budget voor een nieuwe auto heb ik niet. ;-). Aan de andere kant, de afschrijving heb ik nu ook niet gehad van de eerste jaren en die was best fors.
Wat staat er op de planning?
Natuurlijk nog wat vakantietripjes. Een weekje weg in eigen land en een ritje naar Denemarken in de zomer en naar Frankfurt in het najaar.
Ook ga ik wat steenslag aanpakken en is er een inslijst toe aan vervanging.
De auto heb ik gekocht met winterbanden waardoor ik zomerbanden moet laten monteren en kopen. Ben benieuwd wat dat doet met comfort en wegligging.
Na 6 maanden
- 138.500 km
Na een half jaar een tussen verslag.
Helaas is de 528i tweemaal door steenslag getroffen met kleine beschadigingen op de voorlip tot gevolg. Dit zal ik tzt gaan aanpakken.
De auto kent ondertussen geen geheimen meer. De apps van BMW zijn zeer hulpvol en hebben nog wat extra zaken ontsloten waar ik gemak mee heb.
Het opslaan van muziek is prima, sowieso is het geluid prima uit de radio en het gemak en snelheid waarmee overgeschakeld kan worden van radio naar cd/iPod en weer terug verloopt erg soepel en snel.
De radio hoeft ook niet hard. De auto is buitengewoon stil. Handsfree bellen gaat prima en ik hoef mijn stem niet te verheffen. Ook de Goodyear Eagle banden die ik heb laten monteren zijn erg stil.
Met de hogere temperaturen daalt het verbruik ook licht. Gemiddeld haal ik nu rond de 1:13. Ik rijd snelwegkilometers, kom zelden in een binnenstad, dat scheelt ook.
De 3.0 zes in lijn blijft een pareltje. Genoeg kracht, stil en een mooie brom als het moet.
Ook de 8 traps automaat van ZF is briljant.
Geen enkele spijt van mijn keuze.
Onderhoudsbeurt en APK
- 140.150 km
Vandaag de 528i voor een onderhoudsbeurt en APK gebracht bij BMW specialist Auto Roos in Almere.
Na 1,5 uur werd ik gebeld dat de auto in zeer goede staat is en dat bepaald onderhoud nog lang niet nodig is.
Wel waren de remblokken toe aan vervanging.
Al met al een meevaller en in totaal ben ik 380 euro kwijt voor de remblokken, beurt en APK.
Volgende week reizen we af naar Denemarken. Eens zien hoe het bevalt op de Autobahn.
Na de vakantie ga ik de plekjes op de lak door steenslag aanpakken.
Ook ga ik kijken of de sierlijsten aan de bestuurder- en passagierskant vervangen kunnen worden. Deze zijn niet meer wat ze ooit geweest zijn.
2 jaar in bezit
- 177.000 km
Vandaag heb ik de BMW F11 bijna 2 jaar in bezit.
Schreef ik 1,5 jaar terug dat de beurt goedkoop was, de volgende beurt was een stuk duurder.
Draagarmen achter, bakspoelen en nog meer "klein werk" telde bij elkaar flink op. In totaal kreeg ik een rekening van EUR 2.600,-.
Dat is veel geld. Aan de andere kant kost een hobby en liefhebber nu eenmaal geld.
Wat is er in de tussentijd gebeurt? We hebben gezinuitbreiding gekregen. Geen probleem, in een auto van 5 meter. Alles kan makkelijk mee. De extra sjor-ogen in de kofferruimte zijn praktisch om een kinderwagen mee vast te zetten.
De achterbank kan helaas niet helemaal plat. Dat is wel een nadeel. Door de eenvoudige hendels klapt de achterbank om. De details zijn schitterend. Al had het helemaal mooi geweest als de afdekrolhoes in de auto kon worden weggelegd. Met transport of vakantie neemt deze wat ruimte weg, of hij moet in een schuurs of garage worden weggeborgen.
De steenslag heb ik proberen weg te werken. Dit is niet zo mooi gelukt. ik laat hierdoor de motorkap, bumper en raamlijsten overspuiten.
Ook kijk ik naar een nieuwe set velgen voor mijn winterbanden. Eventuele tips voor originele velgen voor een prima prijs zijn altijd welkom in de comments.
Nog een dingetje wat opvalt? Mijn Toyota Auris had nogal strak afgestelde parkeer "piepers". Zowel achter, zijkant als voor. Deze maakte erg snel en veel geluid.
Bij de F11 moet ik, bij het voorwaarts inparkeren, deze handmatig inschakelen. Dat gebeurt dus niet automatisch. Dat had wel gemogen wat mij betreft. Ik heb geen schade gereden, al is het met manouvreren toch handig als ze wel aanstaan.
Met Covid en thuiswerken maak ik minder kilometers. Als ik dan kilometers maak, gaat dat met veel plezier. De motor draait als een zonnetje, comfort is hoogstaand en altijd is er genoeg kracht om een fijn kaverblad te nemen of nog snel van baan te kunnen wisselen.
De aanstaande 3 jaar blijft deze heerlijke reiswagen nog in mijn bezit. Met een schuin oog kijk ik naar een 6 Grancoupe of een 5-Touring. Een 530e lijkt mij ook een prima reismetgezel.
September 2021
- 183.000 km
Een korte update vanuit mijn kant.
De laatste onderhoudsbeurt was er weinig aan de hand. Wel is een voorband toe aan vervanging. Dit zijn Goodyear's. De nieuwe versie van deze band heeft een minder label op het gebied van zuinigheid en produceert 71 db inplaats van 68 nu.
In het voorjaar zal ik kijken of ik een goede vervanger kan vinden. Michelin Primacy lijkt de huidige band te benaderen als het gaat om geluid en A/B score voor gedrag in het nat en zuinigheid.
Bij de wissel naar winterbanden zal ik ook een nieuwe accu laten monteren. Vorige winter had deze het zwaar. Door het thuiswerken waren er amper langere ritten. De combinatie van winterese omstandigheden, zeer korte stukjes en een accu die op het einde van zijn leven is, maakt dat deze investering er simpelweg bijhoort.
Het afgelopen weekend met vier volwassen mannen onderweg geweest naar de Grand Prix in Zandvoort. Ze waren allemaal zeer te spreken over het comfort, ongeacht de snelheid. Altijd leuk om te horen van mede autoliefhebbers.
Voor nu geen andere punten van aandacht.
ervanging accu
- 185.700 km
Vandaag mij auto naar de garage gebracht omdat er een nieuwe accu in moet.
Hoe dit proces werkt vind ik genoeg om te delen.
Eerst verschijnt er een oranje tekst in de tellerbak "accu opladen of rijden met de auto".
De volgende stap is dat de tekst veranderd in "accu opladen".
Dat kunnen al twee signalen zijn, maar het werkt zelfs subtieler:
De rolhoes klapt automatisch in bij het opnen van de achterklep op het -ruitje. Zodra de spanning te laag is, gebeurt dit niet meer. Dit is al een signaal dat de accu niet geheel meer naar behoren werkt.
De volgende stap van het systeem is om de ventilatie niet meer te laten draaien, totdat er weer spanning op de accu zit. Na een paar honderd meter sloeg de ventilatie als nog aan.
De volgende stap is dat de radio en navigatie niet meer aan blijven als je de motor uitzet.
En de volgende stap is dat de interieurverlichting het niet meer doet.
Waarom ik dit allemaal proefondervindelijk heb ondergaan? Ik had al een afspraak gemaakt met de garage, en heb nu deze week de verschillende signalen mogen ondervinden. Met de huidige lockdown(s) zijn de langere ritten spaarzaam. Dit heeft ook gevolgen voor het opladen van de accu.
Doe er eventueel je voordeel bij in koude tijden!
Ps, de kosten voor een nieuwe accu, inclusief AGR-module en inleren ligt rond de EUR 360-390 euro. Een rondje bellen langs de verschillende garages kan je hiermee 30 euro besparen. Eventueel voor een extra dekentje in de auto, mocht je toch alle signalen hebben gemist van de te lage accuspanning :-).
Zomervakantie
- 205.500 km
Eerder dit jaar ging de teller de 200.000 over. Als autonerd, toch een dingetje.
In de tussentijd is het volgende gebeurt;
Velgenset M350 gekocht. Mooie set die ik gebruik voor de zomerbanden. Mijn oudere set gebruik ik voor de winterbanden. Beide set velgen ga ik in 2024 laten aanpakken, zodat ze weer fris en gebruiksspoor vrij zijn.
Er ontstond vocht in de linkerkoplamp. Dit is een bekend euvel bij de 5-serie. Een nieuwe koplamp kost €1150.-. Een klein gaatje boren zodat het vocht er uit kan tijdens het rijden volstaat en scheelt erg veel geld.
De linkerachteruitkijkspiegel verwarmd niet meer. Deze moet vervangen worden. Dit kost €450.-.
Voor de rest een beurt zonder bijzonderheden.
We zijn op vakantie geweest naar Oostenrijk. Twee volwassenen, twee kinderen van 3 en 7 jaar oud. Stoeltjes en bagage past prima voor 3 weken vakantie.
Hier is de BMW voor gemaakt. Over de autobahn met de 6-in-lijn kan je soepel, snel en in comfort rijden. Ik heb mij gehouden aan de maximale snelheid en waar er geen limiet was 140-150 km/h gereden.
Wat dan opvalt is dat er rond de 150 km/h windgeruis ontstaat bij de buitenspiegels. Bij snelheden zoals in Nederland 100-130 km/h hoor je dan weer niks.
Het verbruik over 930 kilometer lag volgens de boordcomputer op 7,8 liter per 100 kilometer bij een gemiddelde snelheid van 115,7 km/h.
Wat nu?
Langzaam aan ben ik aan het oriënteren wat de opvolger gaat worden over 2 jaar.
De motor warmt onvoldoende op voor woon/werkverkeer. Doordat ik meer thuiswerken rijdt de auto minder kilometers en zijn de stukjes te kort om goed warm te draaien. Dit vind ik zonde en realiseer ik mij dat er of een hybride beter zou zijn, of een kleiner blok.
Al weer ik nu niet zo goed welke auto’s op de lijst komen.
Koplamp euvel
- 224.000 km
Een bekend probleem bij de F11 is vocht in de koplamp, vooral linksvoor.
Dat is mij ook overkomen. Een oplossing is een gaatje boren zodat het vocht weg kan.
Een andere oplossing is het geheel afkitten met een nieuwe lampenset.
Doordat het erg vochtig is geweest in Nederland, liep het vocht niet weg. Hierdoor is de module aangetast die onder deze lamp zit. Opeens kreeg ik vier foutmeldingen tegelijkertijd. Knipperlicht, hoogteafstelling, dynamische afstelling en lamp defect.
De BMW geeft ook dit wel grappig aan: bij het gebruik van het knipperlicht hoor je eerst twee knippertjes, zoals gebruikelijk. Daarna enkele keren heel snel.
Uiteindelijk de module en lamp vervangen. Kosten waren €1150.- inclusief montage.
Voor de rest bevalt de auto nog zeer.
In 2024 ging de vakantie naar Denemarken. Moeiteloos kilometers verslinden op een comfortabele manier met redelijk hoge snelheid en ook best prima verbruik (gemiddeld 120 km/h bij 1:14). Hier is de 528i voor gemaakt.
De comfortstoelen zitten nog steeds fantastisch.
Toch ben ik van plan om in 2025 een opvolger te gaan kopen.
De opvolger wordt waarschijnlijk een G31 530i Touring.
Op de
Lijst staat:
M-Sport
Panoramadak
Adaptive Cruise Control
Comfortstoelen
DAB
HUD
Daarnaast wil ik graag een trekhaak, 360 graden camera en verwarmd stuur.
Kleuren blauw, zilver/grijs of zwart hebben de voorkeur, in combinatie met een niet zwart lederen interieur. Eens zien of dat langskomt…
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.