BMW 525i Executive (1994) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | 525i Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 1994 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 158.000 km |
KM-stand laatst | 316.000 km |
Geweldig en gevoelig
- 316.000 km
Na 10 jaar bezit en vele jaren tot en met vandaag met plezier erin gereden te hebben is het tijd om een keer een review te schrijven over mijn BMW 525i Automaat Executive II uit 94. Een geweldige auto in totaal, niet het meest ruime en praktische (als je daarvoor een Passat Variant hebt gehad) maar een absolute aanrader om veel kilometers erin te rijden. En dat heb ik gedaan. En dat doe ik nog steeds - met een glimlach. Wat een heerlijke rijdersauto. De zes-in-lijn is echt verslavend. Ik was altijd een fan van de 7serie uit '86 en de 5 serie uit '88, toen was ik maar 9 (11 jaar) toen zij op de markt kwamen.
In 2006 was het toevallig zo ver: de Passat was op en ik had al een half jaar geen auto toen kreeg ik een aanbod die ik niet kon afslaan: Ik heb hem voor maar 2k€ gekocht, overgenomen van een familielid. Ik ben dus de tweede eigenaar, behoorlijk zelden voor een auto van inmiddels 22jaar uit, lijkt mij. Ik moest hem toen wel importeren (ik ben afkomstig uit Duitsland), wat ook geen koopje was. Stijgende benzineprijzen hebben ervoor gezorgd, aangezien ik van plan was, langer met die auto te rijden, om LPG in te laten bouwen. Het verbruik van 6 zylinder, 192pk viel me toch wat tegen in vergelijking met de 90PK van mijn Passat (vierpitter). De LPG installatie vond plaats bij 207k km.
Wat is er allemaal aan stuk gegaan in de tussentijd? Een heleboel. De radiateur. De airco 2x, sinds jaren rij ik zonder werkende airco rondt. Goed te doen in principe. De benzinepomp (pech onderweg 's avonds op de snelweg midden in Beieren, wel goed afgelopen, er zat ook een hotelletje ernaast). Spanrol (pech, in Amsterdam). Een keer pech bij Arnhem, bobine stuk. Aardig en goed verholpen van de ANWB altijd. Nu meest recent was de gaspomp van de LPG installatie stuk, dat kan ik de auto niet kwalijk nemen, die hoort ja niet origineel erbij. Op benzine liep hij nog steeds zonder problemen. Even gerekend, maar naar iets meer dan 10k km heb ik de investering weer binnen, dus even slikken en doorgaan.
Kleppendekselpakking 2x, zelf vervangen. Remleidingen.
Schokdempers voor werden vervangen, sowieso is bijna op de schokdempers achter na (ze zijn nog steeds goed) het hele onderstel een keer onder de mes geweest.
Geweldig rijden met een gevoelig onderstel dus.
Gevoeld 20 keer uitlijnen.
Maar dan rijdt ie ook als nieuw voor een te overzien prijs. Behoorlijk lager in ieder geval dan een aanschaf van een nieuwe BMW.
Toch ben ik onder de indruk van de kwaliteit van de auto: de uitlaat is nog de eerste. Origineel BMW. Binnenin piept of kraakt niets. Alles voelt degelijk aan. Na 22jaar en meer dan 3ton op de teller!
Ook de remmen gaan lang mee, althans als je niet als een debiel rijdt.
Omdat ik zo lang fan van het merk en deze type ben geweest heb ik hem optisch zo origineel mogelijk gehouden. Niet verlaagd (het komfort is buitengewoon goed) of iets dergelijks. Wel heb ik op technisch vlak het eea toegevoegd: PDC achter (aftermarket set van Conrad, ziet er origineel uit). Afstandsbediening, afneembaar trekhaak, (ook met dank aan de auto klusser cursus in Rotterdam zelf geplaatst). Minder nuttig dan gedacht is een regensensor.
Schade: mijn vrouw moest in het begin toch erg wennen aan die auto waardoor meteen in het begin de zijkant in een parkeergarage schade liep. Een keer vond iemand mijn vers gewassen en glimmend Beemer té mooi en heeft hem met een sleutel aan de linke zijkant 'versierd'. Nog een parkeerschade rechts achter op reis in Zuid-Frankrijk ondanks een waarschuwend geluid van de PDC, tja, mijn vrouw weer afgelopen jaar.
En roest. De roestduivel zit erin. Het blijkt dat de 5 serie van de laatste jaren, met name ook de Executives erg gevoelig zijn voor roest. Mijn E34 is er geen uitzondering op helaas. De onderkant van de deuren, op de klep van de kofferbak, onder de brandstofklep, overall zie je wat kleine puntjes of zelfs veel meer. Genoeg om te zeggen dat ik ermee stop. In 2018 als de Duitse Gründlichkeit van de Tüv gaat toeslaan....Jammer eigenlijk. Maar tot die tijd ga ik door. Daarna graag elektrisch (i3 REX?).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.