AutoWeek 16 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische rijden
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease vergelijker
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 16 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Reviews
  • BMW
  • 5-serie
25

autoreview

BMW 525i (1991) #4

Anoniem
  • Anoniem7
  • Review
27 december 2010 om 15:52
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

Uitvoering525i
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1991
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf258.000 km
KM-stand laatst264.750 km
Gemiddelde lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eindelijk weer een auto...

  • 258.000 km
  • 27 december 2010

Na twee jaar van autoloosheid, vanwege de studie, kon ik mezelf in oktober van dit jaar niet langer beheersen. Met afstuderen en een baan in het vooruitzicht ging ik opzoek naar een zo origineel mogelijke BMW E34 met een 6 pitter onder de kap. Al geruime tijd vond ik dat een erg mooie auto, klassiek gelijnd maar toch ook tijdloos (zijn klassiekers dat niet altijd?). Een paar jaar geleden heb ik met veel plezier een E30 318 gereden en sindsdien toch wel een beetje verslingerd geraakt aan BMW. Hoewel een E30 met 6-in-lijn ook door mijn hoofd spookte toch besloten voor meer comfort te gaan en wat mij betreft biedt een E34 meer waar voor z'n geld.
Na wat gestruin op internet kwam ik er al snel achter dat het een 525i moest worden met 191 pk en handbak (vanaf 1991). Lekker veel vermogen en een verbruik dat niet veel hoger scheen te liggen dan de zwakkere broeders. Bovendien is de auto met ruim 1450 kilo best zwaar. Verder ging de voorkeur uit naar een groene of blauwe auto in volledig originele staat: wieldoppen zijn dan ook geen probleem!
Al vrij snel kwam ik op marktplaats deze Islandgrune BMW 525i tegen uit 1991 (in 1999 geïmporteerd uit België). Volledig origineel en met een prachtig, crème interieur. Wat betreft motorisering nog net geen VANOS blok, maar wel al het genoegen van 191 pk. Na een uitgebreide proefrit was ik verkocht, wat een fijne auto. Comfortabel, snel, soepel en nog geen kraakje of piepje te horen. Wegligging en stuurgedrag BMW waardig en de balans tussen comfort en sportiviteit is prima voor elkaar (groot verschil met de E30!). Technisch bleek de auto in goede staat, altijd dealer onderhouden, en van binnen was het ook allemaal keurig (op de losse flappen van de voorste deurpanelen na). Verder was de auto vrij luxe uitgevoerd met (creme) lederen bekleding en armsteuntjes, climate control met gescheiden temp regeling, 4 electrische ramen, comfortmodule voor de CV met werkend alarm (kwam ik later pas achter) en een BMW sound system met 6 speakers. Alles werkte ook nog eens naar behoren, zelfs de airco! Waren er ook nog minpunten? Jazeker wel...
De carrosserie was op een aantal plekken niet zo netjes meer. Deukjes in de zijschermen, een kapotte mistlamp, geschaafde bumperstrips en wat oppervlakkige roest aan een achterste wielkast. De voorste krikpunten waren ook wat roestig, maar dat lijkt wel standaard te zijn op elke E34 . Voor de rest geen roest of narigheid dus ik hoefde niet lang na te denken over de koop: de proefrit was tenslotte al overtuigend genoeg. Na enige onderhandeling met de verkopende partij was ik een prachtige BMW rijker.

Genieten geblazen

  • 262.000 km
  • 28 december 2010

Inmiddels zijn we ruim 4000 km verder en de auto bevalt uitstekend. Het comfort is erg fijn en de 6-pitter is een genot. Het verbruik valt me niet tegen met een gemiddelde van 1:10,5 (70% snelweg). Toch hoop ik dat ik de buurt kan blijven werken, want goedkoop is natuurlijk anders. Wegligging en stuurgedrag zijn van hoog niveau en hoewel ik geen roekeloze rijder ben mag ik af en toe graag even ‘blazen’. Vanaf 3500 toeren trekt de auto als een lier en voor dat je het weet zit je op hoogst illegale snelheden. Het geluid is weergaloos en tovert dan ook keer op keer een glimlach op m’n gezicht. Wel neemt het windgeruis vanaf 140 km/h fors toe en is er een lichte trilling waarneembaar vanaf 110 km/h (balanceren?). Verder piept de kachelmotor af en toe, kwestie van inspuiten met WD40 naar het schijnt.

Problemen hebben zich tot op heden niet voor gedaan, ook de koude start met dit weer gaat zonder horten of stoten. Over 3000 km is het tijd voor een beurt en in het voorjaar komt de APK eraan. Voorlopig hoop ik dan ook zorgeloos te kunnen genieten van deze BMW. De stukke mistlamp is inmiddels vervangen, evenals het voorscherm met de deuk. De auto ziet er gelijk weer netjes uit. De flappen van de deurpanelen wil ik binnenkort een kaar gaan lijmen, ik heb een howto gevonden op internet, dus dat lijkt me een niet al te moeilijk klusje.

Zodra we weer wat duizendjes verder zijn (hoop in kilometers, geen euros!) laat ik weer van me horen.

PS. Van het voorjaar komen er kruisspaak velgen onder, vooralsnog vind ik zwart staal in de winter best wel gaaf.

Nieuwe APK en een mogelijk afscheid :(

  • 263.800 km
  • 5 maart 2011

We zijn weer een kleine twee duizend kilometer verder en de auto is van de week APK gekeurd bij BMW dealer Klaas Visser te Lelystad. Naast nieuwe ruitenwissers en een pitmanarmpje bleek de auto prima in orde, altijd weer een meevaller ;) Gelijk de remvloeistof laten verversen aangezien dit al een paar jaar niet gebeurd is. Moet zeggen dat de auto met remmen gelijk beter aanvoelt, toch goed om dit spul om het jaar te vervangen! Over de service van Klaas Visser ben ik erg tevreden: vriendelijke frontoffice medewerkers, openheid over reparaties en de monteur nam uitgebreid de tijd om met mij even een rondje om de auto te doen. De kosten vielen me ook niet tegen, al is het uurloon uiteraard niet mals. Gelukkig is er gratis WiFi om de tijd te doden :) Kortom, mijn eerste ervaring met deze garage is positief en de volgende keer kom ik ook zeker terug (al probeer ik zoveel mogelijk onderhoud zelf te doen).

De auto bevalt ons nog steeds erg goed en de kilometers glijden probleemloos voorbij (verbruik 1:10). Het is heerlijk cruizen en af en toe, als ik alleen ben, lukt scheuren met deze grote bak ook prima. De wegligging is bijzonder goed en het stuurgevoel is licht maar prettig direct. De auto heeft geen last van rare bijgeluiden, de piep van de kachelmotor is opgelost met WD40, en het interieur is lekker stil. Wel is er een lichte trilling merkbaar bij 110 km/h dus ik laat de wielen binnenkort even balanceren.

Inmiddels een nieuw setje wieldoppen op internet gekocht en wat mij betreft staat dat erg goed. Het zwart staal ging toch snel vervelen achteraf. Verder heb ik nog steeds geen tijd gevonden om de deurpanelen aan te pakken, mooi klusje voor het voorjaar zullen we maar zeggen.

Na al deze positieve verhalen sluit ik dit stuk toch af met een minder leuk bericht: per 1 april moeten we ons huis in Amsterdam Oost verlaten en inmiddels hebben we met veel geluk wat gevonden in het centrum van Amsterdam. Top natuurlijk maar het heeft 1 groot nadeel, we kunnen de auto daar niet kwijt. De wachttijd voor een parkeervergunning is liefst 3 jaar!! Omdat we geen auto nodig hebben verder overweeg ik verkoop, maar stallen is ook een mogelijk alternatief. Wanneer ik een goed nieuw baasje kan vinden voor de auto en ik er een net bedrag voor krijg denk ik dat we afscheid gaan nemen van deze fijne E34 :( Met pijn in het hart, dat zeker...

De BMW is verkocht...

  • 264.750 km
  • 28 maart 2011

De 525 is afgelopen weekend verkocht aan een liefhebber die de auto mooi origineel zal houden. Met een gerust hart heb ik de sleutels dan ook overhandigd, al zal ik de auto zeker gaan missen. Ter afscheid vorige week nog een dagje Texel gedaan: wat gaat er boven een lange rit op een mooie voorjaarsdag...? Juist, weinig!

Ik wens de nieuwe eigenaar veel plezier toe met de BMW, heb er alle vertrouwen in dat dat goed gaat komen! Fijne en betrouwbare bak!

Bedankt voor de leuke reacties en tot de volgende auto, al zal dat wel even gaan duren (minimaal een jaar!)

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
 
  • Houd me op de hoogte over de BMW 5-serie
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

PRIVATE LEASE BMW 5-serie

INFO
BMW 5-serie in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    528i 245pk Aut. High Executive M Sport

    BMW 528i 245pk Aut. High Executive M Sport

    • 2017
    • 103.815 km

    € 34.930

    Touring 530i Luxury Line 252PK | Leder | Sportstoelen | Navi | Stoelverw

    BMW 5-serie Touring 530i Luxury Line 252PK | Leder | Sportstoelen | Navi | Stoelverw

    • 2017
    • 55.667 km

    € 37.940

    523I Execut Youngtimer

    BMW 523I Execut Youngtimer

    • 2005
    • 152.733 km

    € 7.949

Meer BMW 5-serie occasions

Lezersreacties (25)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • BMW 5-serie specificaties
  • BMW 5-serie occasions
  • BMW 5-serie video's
Advies en informatie
  • BMW 5-serie tests
  • BMW 5-serie gebruikersreviews
  • BMW 5-serie index
PREMIUM
Test: Jaguar XF Sportbrake D200 vs. BMW 520d Touring

Test: Jaguar XF Sportbrake D200 vs. BMW 520d Touring

Over vier jaar kun je alleen nog elektrische Jaguars kopen. Toch staat er sinds kort een nieuwe...

Lees meer
 

BMW 5-serie reviews

  • Review
    BMW 518i (1992)

    BMW 518i (1992)

    2
    • 2 augustus 2018
  • Review
    BMW 525i Executive (1994)

    BMW 525i Executive (1994)

    3
    • 16 oktober 2016
  • Review
    BMW 530i (1994)

    BMW 530i (1994)

    8
    • 23 januari 2015
  • Review
    BMW 520i (1994)

    BMW 520i (1994)

    6
    • 18 maart 2014
  • Review
    BMW 518i Executive (1995)

    BMW 518i Executive (1995)

    3
    • 3 maart 2014
  • Review
    BMW 530i (1993)

    BMW 530i (1993)

    2
    • 11 juli 2012
  • Review
    BMW 520i Executive (1993)

    BMW 520i Executive (1993)

    2
    • 20 maart 2012
meer reviews
Barrelbrigade Klokje Rond - BMW 518i - Roland Tameling

Barrelbrigade Klokje Rond - BMW 518i - Roland Tameling

65

De discutabele BMW van Roland is het laatste barrel dat aan de beurt is voor de Klokje Rond-keuring....

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • PREMIUM
    Test: Jaguar XF Sportbrake D200 vs. BMW 520d Touring

    Test: Jaguar XF Sportbrake D200 vs. BMW...

    • 13 april 2021
  • Review
    BMW 545e xDrive (2021)

    BMW 545e xDrive (2021)

    6
    • 7 april 2021
  • Review
    BMW 540d xDrive Touring (2018)

    BMW 540d xDrive Touring (2018)

    4
    • 3 april 2021
  • Autonieuws
    BMW 5-serie volgens AC Schnitzer

    BMW 5-serie volgens AC Schnitzer

    9
    • 22 maart 2021
  • Review
    BMW 530d xDrive Touring High Executive (2013)

    BMW 530d xDrive Touring High Executive...

    5
    • 11 maart 2021
  • Review
    BMW 530d High Executive (2004)

    BMW 530d High Executive (2004)

    4
    • 22 februari 2021
  • Review
    BMW 535d High Executive (2005)

    BMW 535d High Executive (2005)

    3
    • 21 februari 2021
Merk
Merk
  • Autonieuws
    BMW i4 trekt M-pak aan

    BMW i4 trekt M-pak aan

    15
    • 21 april 2021
  • Autonieuws
    BMW M3 en BMW M4 Competition met xDrive-vierwielaandrijving

    BMW M3 en BMW M4 Competition met xDrive-vierwielaandrijving

    5
    • 19 april 2021
  • PREMIUM
    Test: Jaguar XF Sportbrake D200 vs. BMW 520d Touring

    Test: Jaguar XF Sportbrake D200 vs. BMW...

    • 13 april 2021
  • Autonieuws
    BMW M4 'CSL' voor het eerst in beeld

    BMW M4 'CSL' voor het eerst in beeld

    9
    • 12 april 2021
  • Review
    BMW 320i (2019)

    BMW 320i (2019)

    3
    • 11 april 2021
  • Autonieuws
    BMW en Mercedes boeken verkooprecords

    BMW en Mercedes boeken verkooprecords

    54
    • 8 april 2021
  • Autonieuws
    Alpina krijgt twee verkooppunten in Nederland

    Alpina krijgt twee verkooppunten in Nederland

    20
    • 8 april 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep