BMW 525d Touring Executive (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 525d Touring Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 18.900 km |
KM-stand laatst | 75.011 km |
Terug naar de 5 serie
- 18.900 km
Terug naar de 5-serie, in een uitvoering die in Nederland niet is te krijgen. Het is een Edition Sport uitvoering van de 525. Mtech onderstel en looks, sportstoelen leer, elektrisch met memory, M-stuur, lichtpakket, comfort pakket, panoramadak, package pakket, softclose, electrische achterklep, professional navi, professional radio/cd (met Logic7), Usb, meedraaiende Xenon lampen, bekerhouders, leer, privacy glas, afneembare trekhaak, verwarmde voorstoelen, automatisch dimmende spiegels, bleutooth, automaat, enz. En dit in Carbon Zwart. Niet zwart dus, maar zeer donkerblauw.
De 330Da reed geweldig, maar als je een 5 serie hebt gehad mis je toch de rust in de auto. Na rond kijken bij diverse dealers wilde Smudde in Enschede meewerken aan inruil en zoeken van een geschikte auto in Duitsland. Dit maakt de auto behoorlijk goedkoper (minder bpm, dus lagere bijtelling aangezien de auto op de zaak wordt aangeschaft voor zowel privé als zakelijk). Hulp van een BWM dealer zorgt voor een prima aflevering en 2 jaar Premium Select garantie.
Zodra ik 5000km heb gereden, zal ik de review aanvullen.
Een goede keuze gemaakt?
- 25.500 km
Na de korte maar heftige ervaring met de 330dA met het gedrag van een kart is dit toch even anders. Limousine met de mogelijkheid om als een speer te versnellen en bochten te nemen op een manier die je niet voor mogelijk houdt.
Hoe deze wagen bevalt is eenvoudig samen te vatten: heerlijk!. Rustiger weggedrag, minder stuiten (ondanks M-onderstel)en vooral minder geluid en minder nerveus. Vooral het panoramadak geeft veel minder windgeruis. De motor is stiller. Uiteraard merk je t.o.v. de 330 wel het verschil in pk's en kilo's, maar het is nog steeds geen straf om hier in te rijden. Het gemiddelde verbruik zit op 1 op 14,7km, hetgeen met een aantal ritten door Duitsland absoluut niet verkeerd is. In Duitsland ook 200km per uur gereden (nog niet zijn top, maar het was of slecht weer of te druk). De wagen is een stuk rustiger op de weg, maar geeft nog steeds perfect door wat er onder de wielen gebeurt.
Wat me wel is opgevallen, is dat de volgende onderhoudsbeurt eerder is dan verwacht. Met verandering van naam (Premium selection ipv huisselectie) zijn ook een aantal voorwaarden veranderd. Indien de auto nog meer dan 15.000km moet rijden voor de volgende beurt, wordt deze niet met een nieuwe beurt afgeleverd. Dit betekent veel sneller na aflevering kans lopen op een beurt (in mijn geval bijna een halvering van de km's voor de eerste beurt). Niet netjes.
Bij aflevering was wat fout gegaan met de update van de navigatie, dus terug geweest voor de update. De harde schijf heeft dus ook zijn nadelen, want update met een dvd kan in 5 minuten maar bij een harde schijf: 2,5 uur aan de laptop! Wat was ook alweer het voordeel van een harde schijf?
De automatische achterklep is een echte eyecatcher. De gadget is erg handig (de klep is open voordat je er bent, geen vieze vingers) maar het open doen op afstand doet andere mensen ook het hoofd draaien. Humor.
Heb ik er goed aan gedaan om de 330Da te wisselen voor deze High Executive Edition versie 5 serie? Ja, volmondig ja!
Verjaardag en onderhoudsbeurt
- 36.500 km
Vandaag is de auto een jaar oud. Lang zal hij leven...
Op vakantie met de caravan (1500kg) eind Mei begin Juni geen vuiltje aan de lucht. Hellingen? Welke hellingen? Geen enkele moeite met een cruise snelheid van 100km per uur. Ander probleempje was er wel: de koelkast van de caravan ontdooide. Reden: een pennetje van de contactdoos zat niet goed, ondanks controle bij monteren. Schijnt vaker te gebeuren, en ik heb dat inderdaad bij mijn 325 ook al eens gehad. Uiteraard onder garantie gerepareerd tijdens de onderhoudsbeurt.
Bij een stand van 34155 is de auto voor een reguliere beurt op bezoek geweest bij Smudde in Enschede. Gezien mijn opmerking over aanpassing van de voorwaarden bij Premium Select (zie hierboven), is afgesproken dat €100,- voor mijn rekening zijn en de overige €160 voor de garage. Een alleszins redelijke oplossing. Hiervoor is olie ververst en het microfilter vervangen.
Ik had gehoopt tijdens het wachten even te kunnen test rijden met een F10 523i (instapmodel nieuwe BMW) maar deze was niet aanwezig. Om dit goed te maken, kreeg ik een praktisch nieuwe Z4 3.0i mee. De grijns van oor tot oor na twee uurtjes sturen met de kap er af in de omgeving van Enschede is de rest van het weekend niet meer van mijn gezicht geweest. Wat een lol kan je beleven met zo'n auto. Mooi geluid, bloedsnel, 14 graden en toch comfortabel open rijden. Hij kan alleen geen caravan trekken. Ik ben toch maar begonnen met sparen....
Door Buikema in Leeuwarden (BMW specialist) is voor mij een lederen telefoonconsole aangebracht. De snap-in van BMW is leuk, maar veel te beperkt in GSM toestellen. Het lijstje met toestellen lijkt indrukwekkend, maar veel toestellen zijn al niet meer te krijgen. Aangezien ik graag in de auto de GSM gebruik, maar ook wil voorkomen dat de accu leeg raakt, is dit opgelost met een Brodit actieve houder. Ik zal er binnenkort een foto van bijvoegen.
Tot slot de Ipod. Ik had al vaker gelezen dat deze wel eens vast liep i.c.m. BMW, maar op het moment dat ik riep dat ik er geen last van had, overkwam me het 2 keer achter elkaar. Ipod resetten is de enige remedie maar kan niet tijdens het rijden. Daar had ik de Ipod niet voor aangeschaft. Misschien toch maar overstappen op een USB stick.
Nog steeds tevreden? Jawel, met plezier onderweg naar de 60.000.
vakantie
- 51.000 km
Op vakantie de bergen van Zwitserland in met een caravan van 1500kg. Helaas bleek de trekhaak niet te zijn gemonteerd conform het aansluitschema zoals mee gegeven bij de koop. Resultaat hiervan is, dat de koelkast van de caravan tijdens het rijden niet van stroom wordt voorzien. Tijdens de laatste beurt hier al eens naar laten kijken, maar alles zou in orde zijn. Dat bleek dus niet het geval. Kennelijk is de 'standaard Jaeger' van BMW een andere standaard. Het kon niet meer op tijd aangepast worden, dus bij de volgende beurt nog maar eens onder de aandacht brengen. Ik heb dit al eens eerder aan de hand gehad en zal vast niet de enige zijn.
Voor de rest in de bergen niets dan lof. De vele Newton Meters zorgen er voor dat, ondanks de extra kilo's achter en in de auto ook hellingen van 18% met alle gemak genomen werden. Alleen in de economy meter zag je de wijzer naar de dubbele cijfers gaan. Het gemiddelde verbruik over 2700km vakantie, waarvan 2000 met caravan komt uit op 1 op 10. In het geheel niet slecht, wetende dat de caravan 2,50 meter breed is. Dat is 20 cm meer dan de doorsnee en dat betekent meer wind vangen.
Zonder caravan in de bergen met bergweggetjes, klimmen, haarspeldbochten, hoogte verschillen van 1000m, tijdens het rijden werd mijn glimlach alleen maar groter. Wat een wegligging en veel gebruik gemaakt van het sequentieel schakelen. Toch verbaasd het me niet dat je daar veel 4 wiel aangedreven auto's ziet (Subaru's, maar ook veel BMW XD's). Recentelijk heb ik met een 525XD touring een testrit gemaakt. Los van het gemak tijdens winterperikelen, is de wegligging alleen maar beter. En in de bergen zal dat nog zwaarder wegen.
Over 2 maanden de volgende onderhoudsbeurt (60.000) en review.
60.000km onderhoud
- 57.798 km
De auto mocht nog 2000 km wachten op zijn beurt, maar ik wilde niet langer wachten met winterbanden. Dus is dit gecombineerd. Aangezien olie moest worden bijgevuld (vervangen hoefde pas over 12.000km), meteen de olie vervangen. Verder zijn brandstoffilter en interieurfilter vervangen. Wat remvloeistof en ruitreiniger bijgevoegd en een update voor de navigatie. Totaal €952,- armer, maar voor de komende 30.000km weer klaar.
Daarnaast zijn onder service nog twee klusjes geklaard: Het stuur ging niet meer vanzelf naar de memorystand (erg vervelend als dat laag blijft hangen) en als het goed is eindelijk de massa van de caravankoelkast aangebracht in de trekhaak. Ik weet niet wat dat is met BMW, maar de Jeageraansluiting die BMW aanbrengt, is anders dan dat Jeager zelf aangeeft als standaard. Dit levert ontdooiende koelkasten op tijdens het rijden.
De winterbanden is toch weer anders rijden. Kleinere velgen (17 inch alu) geeft meer lucht tussen velg en wegdek. Dit is goed te merken in hobbels (iets meer comfort), maar gaat ten koste van handling in bochten.
Verder heerlijk sturen. Alleen al de 7logic muziekinstallatie is dagelijks genieten. 180gb Ipod er in en het grote genieten begint.
sleutelperikelen
- 65.500 km
Bij een kmstand van 63.000 en een beetje werd ik bij het starten van de auto getrakteerd op een nog niet eerder gespot oranje symbool. De batterij van de keyless go sleutel zou bijna leeg zijn. Dus naar de lokale bmw dealer geweest, die voor mij de batterij verving van de sleutel. Helaas bleef de sleutel de melding genereren. Aangezien ik toch de week daarop een testrit met de 520D zou maken bij een andere dealer, meteen gevraagd of ze daar even wilden kijken. Dit na uitleg wat er al gedaan was.
Na de (indrukwekkende) testrit de sleutel terug gekregen, met de mededeling dat de batterij was vervangen...Gemiste kans, want het hielp uiteraard niet. Afgelopen vrijdag heeft de lokale dealer er nog eens naar gekeken en geconstateerd dat de sleutel vervangen moet worden (garantie). Dus overgestapt op de reserve sleutel. Helaas blijkt in het geheugen van zo'n sleutel ook een aantal zaken te zijn opgeslagen die automatisch e.e.a. veranderen in de auto. Bij twee mensen die beide een eigen sleutel hebben vast handig, maar bij mij pakte dat wat lastig uit. Alle voorkeuze knoppen moesten opnieuw worden ingesteld.
Voor de rest rijdt de auto nog steeds formidabel. Brandstof verbruik zit op gemiddeld 1 op 13,7. Klaverbladen en stoplichtsprinten blijven lol.
electronica geneuzel
- 69.800 km
Afgelopen zaterdag naar BMW in Zwolle geweest om te test rijden met een 335Da Touring. Van deze gelegenheid meteen gebruik gemaakt om een vervelende storing te laten op lossen. Zonder reden ging de hoedenplank omhoog en het achterraam los. Op de dag van de testrit zelfs 4x achter elkaar. Het open raam is een wat grote spoiler en met de huidige temperaturen niet lekker om mee te rijden. Gelukkig was in Zwolle op zaterdag de werkplaats open en had men tijd en gelegenheid om hier even naar te kijken terwijl ik een geweldige testrit had. Er bleek een sensor defect. Deze is vervangen (garantie) en sindsdien geen storing meer gehad.
afscheid
- 74.100 km
Jawel. Dinsdag 22 maart neem ik met gemengde gevoelens afscheid van deze auto met een verwachte kmstand net onder de 75.000km. Dan ik heb ik er op 1 dag na exact 1 jaar en 57.000km mee gereden.
Gemengde gevoelens omdat de 6-cylinder geweldig rijdt en een heerlijk geluid heeft. Maar ook max. 1 op 13 rijdt (met veel snelwegkm's op cruisecontrol en voorgeschreven maximum snelheid) en met de huidige brandstofprijzen en de vele km's die ik rij een behoorlijke kostenpost. Waar ik het snelst aan ben gewend is de soft-close. Ik zou het nooit besteld hebben, maar sindsdien moet ik bij elke andere auto de deur 2x dicht doen. De volgende rijder zal er veel plezier aan beleven. Ik stap over naar de nieuwe 5 touring.
Tot slot
- 75.011 km
De auto is ingeleverd bij BMW Oolbekkink in Zwolle. De wagen heeft me ruim 57.000 km bijna probleemloos een jaar door Europa gereden. Op zeer hoge snelheden in Duitsland, met reguliere snelheden in Nederland, op de 'bijzondere' wegen in België, met 1600kg aan caravan door de Alpen zonder dralen (alleen aan de verbruiksmeter te zien dat het berg op ging).
Een fijne rijdersauto, waarbij het M-pakket me positief verrast heeft. Geen onrustige auto, met een big smile de klaverbladen nemend en zeer stabiel. De volgende eigenaar zal er een puike auto aan hebben.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW 5-serie Touring 528i High Executive 259 PK YOUNGTIMER | 6 CIL | LEDER | MEMORY | STOELVERW. | HEAD-UP | PANO | PDC | TREKHAAK | CRUISE | NAVI |
- 2010
- 195.140 km

BMW 523i High Exe 18inch Leder Opendak Navi Xenon NAP
- 2010
- 295.754 km

BMW 5-serie Touring 523i Aut PanoDak Leder Sportint Trekhaak Navi
- 2007
- 179.402 km