Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • BMW
  • 5-serie Touring

BMW 525d Touring Executive (2009)

autoreview

33
BMW 525d Touring Executive (2009)
EdDijk
  • EdDijk6
  • Gebruikersreview
24 maart 2010 om 17:29
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

Uitvoering525d Touring Executive
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf18.900 km
KM-stand laatst75.011 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Terug naar de 5 serie

  • 18.900 km
  • 24 maart 2010

Terug naar de 5-serie, in een uitvoering die in Nederland niet is te krijgen. Het is een Edition Sport uitvoering van de 525. Mtech onderstel en looks, sportstoelen leer, elektrisch met memory, M-stuur, lichtpakket, comfort pakket, panoramadak, package pakket, softclose, electrische achterklep, professional navi, professional radio/cd (met Logic7), Usb, meedraaiende Xenon lampen, bekerhouders, leer, privacy glas, afneembare trekhaak, verwarmde voorstoelen, automatisch dimmende spiegels, bleutooth, automaat, enz. En dit in Carbon Zwart. Niet zwart dus, maar zeer donkerblauw.

De 330Da reed geweldig, maar als je een 5 serie hebt gehad mis je toch de rust in de auto. Na rond kijken bij diverse dealers wilde Smudde in Enschede meewerken aan inruil en zoeken van een geschikte auto in Duitsland. Dit maakt de auto behoorlijk goedkoper (minder bpm, dus lagere bijtelling aangezien de auto op de zaak wordt aangeschaft voor zowel privé als zakelijk). Hulp van een BWM dealer zorgt voor een prima aflevering en 2 jaar Premium Select garantie.

Zodra ik 5000km heb gereden, zal ik de review aanvullen.

Een goede keuze gemaakt?

  • 25.500 km
  • 18 april 2010

Na de korte maar heftige ervaring met de 330dA met het gedrag van een kart is dit toch even anders. Limousine met de mogelijkheid om als een speer te versnellen en bochten te nemen op een manier die je niet voor mogelijk houdt.

Hoe deze wagen bevalt is eenvoudig samen te vatten: heerlijk!. Rustiger weggedrag, minder stuiten (ondanks M-onderstel)en vooral minder geluid en minder nerveus. Vooral het panoramadak geeft veel minder windgeruis. De motor is stiller. Uiteraard merk je t.o.v. de 330 wel het verschil in pk's en kilo's, maar het is nog steeds geen straf om hier in te rijden. Het gemiddelde verbruik zit op 1 op 14,7km, hetgeen met een aantal ritten door Duitsland absoluut niet verkeerd is. In Duitsland ook 200km per uur gereden (nog niet zijn top, maar het was of slecht weer of te druk). De wagen is een stuk rustiger op de weg, maar geeft nog steeds perfect door wat er onder de wielen gebeurt.

Wat me wel is opgevallen, is dat de volgende onderhoudsbeurt eerder is dan verwacht. Met verandering van naam (Premium selection ipv huisselectie) zijn ook een aantal voorwaarden veranderd. Indien de auto nog meer dan 15.000km moet rijden voor de volgende beurt, wordt deze niet met een nieuwe beurt afgeleverd. Dit betekent veel sneller na aflevering kans lopen op een beurt (in mijn geval bijna een halvering van de km's voor de eerste beurt). Niet netjes.

Bij aflevering was wat fout gegaan met de update van de navigatie, dus terug geweest voor de update. De harde schijf heeft dus ook zijn nadelen, want update met een dvd kan in 5 minuten maar bij een harde schijf: 2,5 uur aan de laptop! Wat was ook alweer het voordeel van een harde schijf?

De automatische achterklep is een echte eyecatcher. De gadget is erg handig (de klep is open voordat je er bent, geen vieze vingers) maar het open doen op afstand doet andere mensen ook het hoofd draaien. Humor.

Heb ik er goed aan gedaan om de 330Da te wisselen voor deze High Executive Edition versie 5 serie? Ja, volmondig ja!

Verjaardag en onderhoudsbeurt

  • 36.500 km
  • 30 juni 2010

Vandaag is de auto een jaar oud. Lang zal hij leven...

Op vakantie met de caravan (1500kg) eind Mei begin Juni geen vuiltje aan de lucht. Hellingen? Welke hellingen? Geen enkele moeite met een cruise snelheid van 100km per uur. Ander probleempje was er wel: de koelkast van de caravan ontdooide. Reden: een pennetje van de contactdoos zat niet goed, ondanks controle bij monteren. Schijnt vaker te gebeuren, en ik heb dat inderdaad bij mijn 325 ook al eens gehad. Uiteraard onder garantie gerepareerd tijdens de onderhoudsbeurt.

Bij een stand van 34155 is de auto voor een reguliere beurt op bezoek geweest bij Smudde in Enschede. Gezien mijn opmerking over aanpassing van de voorwaarden bij Premium Select (zie hierboven), is afgesproken dat €100,- voor mijn rekening zijn en de overige €160 voor de garage. Een alleszins redelijke oplossing. Hiervoor is olie ververst en het microfilter vervangen.

Ik had gehoopt tijdens het wachten even te kunnen test rijden met een F10 523i (instapmodel nieuwe BMW) maar deze was niet aanwezig. Om dit goed te maken, kreeg ik een praktisch nieuwe Z4 3.0i mee. De grijns van oor tot oor na twee uurtjes sturen met de kap er af in de omgeving van Enschede is de rest van het weekend niet meer van mijn gezicht geweest. Wat een lol kan je beleven met zo'n auto. Mooi geluid, bloedsnel, 14 graden en toch comfortabel open rijden. Hij kan alleen geen caravan trekken. Ik ben toch maar begonnen met sparen....

Door Buikema in Leeuwarden (BMW specialist) is voor mij een lederen telefoonconsole aangebracht. De snap-in van BMW is leuk, maar veel te beperkt in GSM toestellen. Het lijstje met toestellen lijkt indrukwekkend, maar veel toestellen zijn al niet meer te krijgen. Aangezien ik graag in de auto de GSM gebruik, maar ook wil voorkomen dat de accu leeg raakt, is dit opgelost met een Brodit actieve houder. Ik zal er binnenkort een foto van bijvoegen.

Tot slot de Ipod. Ik had al vaker gelezen dat deze wel eens vast liep i.c.m. BMW, maar op het moment dat ik riep dat ik er geen last van had, overkwam me het 2 keer achter elkaar. Ipod resetten is de enige remedie maar kan niet tijdens het rijden. Daar had ik de Ipod niet voor aangeschaft. Misschien toch maar overstappen op een USB stick.

Nog steeds tevreden? Jawel, met plezier onderweg naar de 60.000.

vakantie

  • 51.000 km
  • 2 oktober 2010

Op vakantie de bergen van Zwitserland in met een caravan van 1500kg. Helaas bleek de trekhaak niet te zijn gemonteerd conform het aansluitschema zoals mee gegeven bij de koop. Resultaat hiervan is, dat de koelkast van de caravan tijdens het rijden niet van stroom wordt voorzien. Tijdens de laatste beurt hier al eens naar laten kijken, maar alles zou in orde zijn. Dat bleek dus niet het geval. Kennelijk is de 'standaard Jaeger' van BMW een andere standaard. Het kon niet meer op tijd aangepast worden, dus bij de volgende beurt nog maar eens onder de aandacht brengen. Ik heb dit al eens eerder aan de hand gehad en zal vast niet de enige zijn.

Voor de rest in de bergen niets dan lof. De vele Newton Meters zorgen er voor dat, ondanks de extra kilo's achter en in de auto ook hellingen van 18% met alle gemak genomen werden. Alleen in de economy meter zag je de wijzer naar de dubbele cijfers gaan. Het gemiddelde verbruik over 2700km vakantie, waarvan 2000 met caravan komt uit op 1 op 10. In het geheel niet slecht, wetende dat de caravan 2,50 meter breed is. Dat is 20 cm meer dan de doorsnee en dat betekent meer wind vangen.

Zonder caravan in de bergen met bergweggetjes, klimmen, haarspeldbochten, hoogte verschillen van 1000m, tijdens het rijden werd mijn glimlach alleen maar groter. Wat een wegligging en veel gebruik gemaakt van het sequentieel schakelen. Toch verbaasd het me niet dat je daar veel 4 wiel aangedreven auto's ziet (Subaru's, maar ook veel BMW XD's). Recentelijk heb ik met een 525XD touring een testrit gemaakt. Los van het gemak tijdens winterperikelen, is de wegligging alleen maar beter. En in de bergen zal dat nog zwaarder wegen.

Over 2 maanden de volgende onderhoudsbeurt (60.000) en review.

60.000km onderhoud

  • 57.798 km
  • 20 november 2010

De auto mocht nog 2000 km wachten op zijn beurt, maar ik wilde niet langer wachten met winterbanden. Dus is dit gecombineerd. Aangezien olie moest worden bijgevuld (vervangen hoefde pas over 12.000km), meteen de olie vervangen. Verder zijn brandstoffilter en interieurfilter vervangen. Wat remvloeistof en ruitreiniger bijgevoegd en een update voor de navigatie. Totaal €952,- armer, maar voor de komende 30.000km weer klaar.

Daarnaast zijn onder service nog twee klusjes geklaard: Het stuur ging niet meer vanzelf naar de memorystand (erg vervelend als dat laag blijft hangen) en als het goed is eindelijk de massa van de caravankoelkast aangebracht in de trekhaak. Ik weet niet wat dat is met BMW, maar de Jeageraansluiting die BMW aanbrengt, is anders dan dat Jeager zelf aangeeft als standaard. Dit levert ontdooiende koelkasten op tijdens het rijden.

De winterbanden is toch weer anders rijden. Kleinere velgen (17 inch alu) geeft meer lucht tussen velg en wegdek. Dit is goed te merken in hobbels (iets meer comfort), maar gaat ten koste van handling in bochten.

Verder heerlijk sturen. Alleen al de 7logic muziekinstallatie is dagelijks genieten. 180gb Ipod er in en het grote genieten begint.

sleutelperikelen

  • 65.500 km
  • 15 januari 2011

Bij een kmstand van 63.000 en een beetje werd ik bij het starten van de auto getrakteerd op een nog niet eerder gespot oranje symbool. De batterij van de keyless go sleutel zou bijna leeg zijn. Dus naar de lokale bmw dealer geweest, die voor mij de batterij verving van de sleutel. Helaas bleef de sleutel de melding genereren. Aangezien ik toch de week daarop een testrit met de 520D zou maken bij een andere dealer, meteen gevraagd of ze daar even wilden kijken. Dit na uitleg wat er al gedaan was.

Na de (indrukwekkende) testrit de sleutel terug gekregen, met de mededeling dat de batterij was vervangen...Gemiste kans, want het hielp uiteraard niet. Afgelopen vrijdag heeft de lokale dealer er nog eens naar gekeken en geconstateerd dat de sleutel vervangen moet worden (garantie). Dus overgestapt op de reserve sleutel. Helaas blijkt in het geheugen van zo'n sleutel ook een aantal zaken te zijn opgeslagen die automatisch e.e.a. veranderen in de auto. Bij twee mensen die beide een eigen sleutel hebben vast handig, maar bij mij pakte dat wat lastig uit. Alle voorkeuze knoppen moesten opnieuw worden ingesteld.

Voor de rest rijdt de auto nog steeds formidabel. Brandstof verbruik zit op gemiddeld 1 op 13,7. Klaverbladen en stoplichtsprinten blijven lol.

electronica geneuzel

  • 69.800 km
  • 22 februari 2011

Afgelopen zaterdag naar BMW in Zwolle geweest om te test rijden met een 335Da Touring. Van deze gelegenheid meteen gebruik gemaakt om een vervelende storing te laten op lossen. Zonder reden ging de hoedenplank omhoog en het achterraam los. Op de dag van de testrit zelfs 4x achter elkaar. Het open raam is een wat grote spoiler en met de huidige temperaturen niet lekker om mee te rijden. Gelukkig was in Zwolle op zaterdag de werkplaats open en had men tijd en gelegenheid om hier even naar te kijken terwijl ik een geweldige testrit had. Er bleek een sensor defect. Deze is vervangen (garantie) en sindsdien geen storing meer gehad.

afscheid

  • 74.100 km
  • 18 maart 2011

Jawel. Dinsdag 22 maart neem ik met gemengde gevoelens afscheid van deze auto met een verwachte kmstand net onder de 75.000km. Dan ik heb ik er op 1 dag na exact 1 jaar en 57.000km mee gereden.

Gemengde gevoelens omdat de 6-cylinder geweldig rijdt en een heerlijk geluid heeft. Maar ook max. 1 op 13 rijdt (met veel snelwegkm's op cruisecontrol en voorgeschreven maximum snelheid) en met de huidige brandstofprijzen en de vele km's die ik rij een behoorlijke kostenpost. Waar ik het snelst aan ben gewend is de soft-close. Ik zou het nooit besteld hebben, maar sindsdien moet ik bij elke andere auto de deur 2x dicht doen. De volgende rijder zal er veel plezier aan beleven. Ik stap over naar de nieuwe 5 touring.

Tot slot

  • 75.011 km
  • 25 maart 2011

De auto is ingeleverd bij BMW Oolbekkink in Zwolle. De wagen heeft me ruim 57.000 km bijna probleemloos een jaar door Europa gereden. Op zeer hoge snelheden in Duitsland, met reguliere snelheden in Nederland, op de 'bijzondere' wegen in België, met 1600kg aan caravan door de Alpen zonder dralen (alleen aan de verbruiksmeter te zien dat het berg op ging).

Een fijne rijdersauto, waarbij het M-pakket me positief verrast heeft. Geen onrustige auto, met een big smile de klaverbladen nemend en zeer stabiel. De volgende eigenaar zal er een puike auto aan hebben.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een BMW 5-serie? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de BMW 5-serie
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    BMW 523i Executive

    BMW 523i Executive

    • 2007
    • 244.190 km

    € 6.950

    BMW 5-serie Touring 525i 3.0 LCI 218PK | Leder | Panorama | Facelift

    BMW 5-serie Touring 525i 3.0 LCI 218PK | Leder | Panorama | Facelift

    • 2007
    • 158.991 km

    € 10.950

    BMW 5-serie Touring 523i High Executive Edition LEDER NAVI

    BMW 5-serie Touring 523i High Executive Edition LEDER NAVI

    • 2008
    • 203.553 km

    € 8.699

Meer BMW 5-serie occasions

Gerelateerde forumtopics

  • BMW 5-serie (G30)

    1144
    • 12 april 2021

Lezersreacties (33)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • BMW 5-serie specificaties
  • BMW 5-serie occasions
  • BMW 5-serie video's
Advies en informatie
  • BMW 5-serie tests
  • BMW 5-serie gebruikersreviews
  • BMW 5-serie index
PREMIUM
BMW M440i xDrive Gran Coupe - Test

BMW M440i xDrive Gran Coupe - Test

Over het uiterlijk van de nieuwe 4-serie Gran Coupe kun je al een halve editie van AutoWeek...

Lees meer
 

BMW 5-serie reviews

  • Gebruikersreview
    BMW 525i Touring High Executive (2009)

    BMW 525i Touring High Executive (2009)

    2
    • 14 januari 2020
  • Gebruikersreview
    BMW 525i Touring Executive (2010)

    BMW 525i Touring Executive (2010)

    6
    • 27 januari 2019
  • Gebruikersreview
    BMW 535d Touring High Executive (2008)

    BMW 535d Touring High Executive (2008)

    6
    • 28 juni 2017
  • Gebruikersreview
    BMW 520d Touring Corporate Lease Executive (2010)

    BMW 520d Touring Corporate Lease Executive...

    13
    • 21 mei 2017
  • Gebruikersreview
    BMW 525d Touring Executive (2008)

    BMW 525d Touring Executive (2008)

    5
    • 17 november 2016
  • Gebruikersreview
    BMW 535d Touring Executive (2008)

    BMW 535d Touring Executive (2008)

    2
    • 1 juli 2016
  • Gebruikersreview
    BMW 525i Touring High Executive (2008)

    BMW 525i Touring High Executive (2008)

    2
    • 15 juni 2016
meer reviews
BMW M5 Touring

BMW M5 Touring

4

Het uiterlijk van de M5 Touring krijgt ook de stylingelementen mee die M5 van de goedkopere...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Gebruikersreview
    BMW 528i (2010)

    BMW 528i (2010)

    4
    • 25 maart 2022
  • Nieuws
    Nieuwe BMW M5 met elektrokracht jaagt over de 'Ring

    Nieuwe BMW M5 met elektrokracht jaagt over...

    14
    • 22 maart 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 520e Touring Business Edition Plus (2022)

    BMW 520e Touring Business Edition Plus...

    3
    • 22 maart 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 520e Business Edition Plus (2022)

    BMW 520e Business Edition Plus (2022)

    2
    • 18 maart 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 530e Business Edition Plus (2022)

    BMW 530e Business Edition Plus (2022)

    9
    • 3 maart 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 525i Executive (1994)

    BMW 525i Executive (1994)

    20
    • 17 februari 2022
  • Nieuws
    Nieuwe BMW M5 rolt stekkerspieren

    Nieuwe BMW M5 rolt stekkerspieren

    30
    • 14 februari 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Nieuwe motorversies voor diverse BMW's

    Nieuwe motorversies voor diverse BMW's

    6
    • 18 mei 2022
  • BMW 3-serie facelift - Eerste kennismaking

    BMW 3-serie facelift - Eerste kennismaking

    10
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Officieel: BMW 3-serie facelift

    Officieel: BMW 3-serie facelift

    36
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    BMW jaagt gefacelifte X6 over de Ring

    BMW jaagt gefacelifte X6 over de Ring

    12
    • 17 mei 2022
  • BMW M3 – 2001 – 314.221 km - Klokje Rond

    BMW M3 – 2001 – 314.221 km - Klokje Rond

    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    Gefacelifte BMW 3-serie nu ook als non-L

    Gefacelifte BMW 3-serie nu ook als non-L

    32
    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    BMW XM: 650 pk sterk plug-in hybride bakbeest

    BMW XM: 650 pk sterk plug-in hybride bakbeest

    • 16 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden