BMW 525d Touring (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 525d Touring |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 365.000 km |
KM-stand laatst | 420.000 km |
Op naar de half miljoen
- 397.000 km
Ik rijd al 10 jaar BMW. Ik heb soms wel iets anders geprobeerd maar tijdens een proefrit in een andere auto dacht ik steeds : Waarom zou ik dit doen? Vorig jaar februari deze auto gekocht, daarvoor steeds 4 cilinder diesels van BMW gereden. Zo'n 6 cilinder diesel heb ik uit economisch oogpunt steeds laten staan. Niet helemaal terecht....
Verbruik
Ik zag op deze site de verbruikcijfers van 1 op 12 of
1 op 13 voor de drieliter diesel en werd daar niet vrolijk van. Echter na een jaar in deze auto gereden te hebben score ik gemiddeld 1 op 17 ! (De boordcomputer geeft 1 op 16,3 maar dat is altijd wat lager ) Voor dit zeer gunstig verbruik heb ik 3 verklaringen. Ten eerste rij ik met een handbak. De verkoper van deze auto vertelde me dat met name de koppelomvormer van een automaat het verbruik nogal negatief beinvloed. De tweede verklaring is dat ik veel snelweg kilometers maak. Smorgens glijd ik naar Venlo en smiddags glijd ik weer terug naar huis. Met de cruisecontrol ingeschakelt bij 100-110 geeft de verbruiksmeter 5 liter aan. Ik merk ook dat wanneer ik minder snelweg rij het verbruik stijgt naar 1 op 16 en soms 1 op 15. De laatste verklaring voor dit gunstige verbruik is dat ik geen strepentrekker ben, ik rij gewoon mee met het verkeer en ben ook niet overdreven met het verbruik bezig. Af en toe trek ik zelfs flink door omdat ik denk dat de motor dit nodig heeft. In het weekend rij ik regelmatig naar de Ardennen , wat voor mij niet zover weg is. Het stukje autobahn tussen Aachen en Eupen tikt de teller regelmatig 180 aan. In deze auto gaat dat erg comfortabel. Je merkt aan alles dat deze auto ontworpen is voor de snelweg Of je nou wilt cruisen of racen, deze auto maakt het in ieder geval niets uit.
Handbak
Toen ik de auto kocht had deze een nieuwe koppeling en vliegwiel. Hierop dus niets aan te merken. Wat ik wel erg vervelend vond is dat de auto nog steeds de "Clutch Delay Valve" had ingebouwd. Deze heb ik gelijk na een week laten verwijderen. Zonder deze CDV schakelt de auto veel vloeiender en is de 6 cilinder nog comfortabeler om te rijden. De enige kritiek die ik op de handbak heb ik dat de overbrengingsverhoudingen te kort zijn. Deze hebben ze blijkbaar overgenomen van de automaat. Bij BMW hebben ze gedacht : wie een 6 cilinder neemt moet maar een automaat nemen. Met deze auto moet je dan ook niet van verkeerslicht naar verkeerslicht rijden, dat is niet leuk. Je merkt ook dat wanneer je schakelt andere auto's nog gas geven. De eerste drie vernellingen zijn gewoon te kort. Natuurlijk kun je met deze 197 pk de meeste stoplichtsprintjes winnen maar daar ben ik niet zo van. Ik geniet van het over de weg zoeven en als ik vermogen nodig heb weet ik dat deze auto het altijd paraat heeft.
Onderhoud
Na een jaar en 35000 km verder geen klachten en geen mankementen gehad. Na ierdere 15000 km olieververst. Het oliepeil stond dan steeds iets onder het maximum, te weinig om er iets bij te gooien. Ik begrijp inmiddels ook waarom de verkoper me 6 maanden Bovag gerantie gaf op een auto met 365000 km op de teller. Dit komt denk ik niet vaak voor bij zo'n km stand. Het heeft voor mij in ieder geval de doorslag gegeven om de auto te kopen. De verkoper gaf deze garantie natuurlijk niet zomaar, hij had deze auto jarenlang in onderhoud en wist hoe goed deze auto was. Als je na 15000 km nauwelijks olie hoeft bij te vullen zegt dit alles over de conditie van deze motor. Toen ik wegreed bij de verkoper zei die : "Hier rij je zo mee naar Timboektoe". Na een jaar in deze auto gereden te hebben kan ik dit alleen maar bevestigen. Op naar de half miljoen kilometers.
update
- 420.000 km
Inmiddels weer ruim een jaar verder. Het afgelopen jaar is niet zonder problemen verlopen.
Vorige winter had ik opeens een blok ijs in mijn rembekrachtiger na een nachtje vorst. Dit wil je echt niet meemaken want de rembekrachtiger werkt dan niet meer. Een week daarvoor viel het me op dat de motor stationair niet meer zo lekker liep. De deurbekleding trilde ook af en toe. Toen ik de oliedop eraf haalde zag ik witte smurrie zitten en dacht gelijk “ Koppakking kapot”. Koelvloeistof stond echter op maximaal….. Wat is er gebeurd. Ik ben enkele weken daarvoor door de wasstraat gereden. De parafan is toen vol water gelopen omdat de afvoer verstopt zat. Hierdoor heeft de vacuümpomp water in de rembekrachtiger gezogen en zelfs in de motor geperst, vandaar de smurrie aan de vuldop. Uiteindelijk nieuwe rembekrachtiger laten plaatsen. Het had echter ook einde motor kunnen betekenen, dus voortaan de afvoer van de parafan wat vaker controleren.
Tweede probleem had ik toen het acculampje ging branden. Ik dacht gelijk aan de dynamo en dat bleek ook zo te zijn. In die week reed ik veel korte stukken en dan komt een zwakke dynamo snel “aan het licht”.
Derde probleem was kabelbreuk in de achterklep, een bekend E61 probleem. Ik heb hiervoor ook een E61 gehad (520d). Ik merkte toen dat ik de sleutel steeds korter bij de achterspoiler moest houden om de auto te kunnen openen en sluiten. Dan weet je dat de antenne vervangen moet worden. Bij mijn huidige auto maakte het niet uit waar ik de sleutel hield om te openen en te sluiten. De afstandsbediening werkte of werkte helemaal niet. Dan weet je dat het kabelbreuk is. Het was nog niet zo makkelijk om iemand te vinden die dit klusje wou klaren. Uiteindelijk heeft een BMW specialist in Echt mij er uitstekend mee geholpen. De monteur vertelde me dat hij 6 draden had moeten vervangen en dat er al eerder aan gerepareerd was. Dit laatste verbaasde me niets, het is een bekend probleem bij dit type.
Verder enkele weken geleden de auto nog een oliebeurt gegeven. Olie haal ik altijd bij Levoil in Aachen waar ik toch regelmatig langsrij. Volgens het onderhoudsboekje heeft de motor altijd 5w30 gehad en dat blijf ik dan ook gewoon gebruiken. Het olieverbruik is nog steeds nihil. Ik zou er zelfs 0w30 in durven gooien maar dat heeft de auto nog nooit gehad dus laat ik dat maar niet doen.
De vaste lasten voor mijn huidige diesel zijn behoorlijk hoog. Het gunstige verbruik is dan nog een meevaller. Ondertussen wel eens gekeken naar een 520i uit de F serie , daar schijn je ook 1 op 17 mee te kunnen scoren. Mijn huidige M57 motor is echter veel betrouwbaarder dan de N43 motor. Voorlopig maar gewoon doorrijden, het is de fijnste BMW die ik tot nu toe heb gehad. Ik krijg er spijt van als ik hem ga inruilen. De half miljoen gaat deze auto zeker halen , als het niet in Nederland is dan wel ergens anders in de wereld.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW 523i High Executive | 3e eigenaar | Automaat | Leder crème bekleding | Airco | Cruise control | Navigatie | APK tot 10-03-2026 | NAP |
- 2010
- 231.330 km

BMW 523i LCI Executive AUT APK-6/2026 NAVI FACELIFT
- 2007
- 233.182 km

BMW 528i Executive 6 cilinder bijna youngtimer 117000 km aantoonbaar
- 2010
- 117.821 km