BMW 523i touring Executive (1999) #2

BMW 523i touring Executive (1999)

Uitvoering523i touring Executive
Bouwjaar1999

Eigenlijk wilde ik hem al jaren rijden, deze 523iA Touring Executive uit 1999. In januari kocht ik hem met 103.500 km op de teller, dealeronderhouden, remmen rondom geheel vervangen (hoort bij dit model en deze km stand) en het onderhoudsboekje keurig ingevuld met stempels en al.
Het leek te mooi om waar te zijn (en meestal is dat zo, maar deze keer gelukkig niet); Orientblauw metallic, licht geel-bruine lederen bekleding en klassiek lichtmetaal. De steptronic automaat schakelt snel en economisch. Uit de 4 programma’s weet hij snel en haast onmerkbaar de juiste toon te treffen afhankelijk van mijn rij-bui.
Zeer volledig uitgeruste auto derhalve en helemaal zoals ik me hem wenste.

Fantastische rijervaring. Elke dag dat ik weer instap begint het feest opnieuw(iemand schreef dat in deze rubriek al eens, en het klopt hoor).
Stil en onverstoorbaar doet hij zijn werk. De audioinstallatie klinkt gewoon goed en stevig, maar wat wil je met 4 luidsprekergroepen apart versterkt, Harman Kardon. Nadat de instructieboekjes een week door het huis geslingerd hadden begreep ik ook de boordcomputer een stuk beter. Alles is zeer ergonomisch doordacht. Lange ritten worden ontspanningsmomenten mede dankzij de fantAstische cruise control, de airconditioning en CD’s kan ik in tegenstelling tot thuis in hun geheel afluisteren.
Over ongeveer 15.000 km olieverversen en dat is dus volgend jaar. De lak is nog steeds goed met hier en daar een steenslagplekje. Binnenkort maar eens een uitgebreide handwasbeurt geven, dan ontdek je de meeste oneffenheden het beste. Met 4 meter 80 maar ruim de tijd voor nemen.

Nu wordt een LPG G3 installatie ingebouwd omdat het omslagpunt bij 11.000 km ligt en ik mogelijk meer ga rijden dan nu het geval is. Ik zal nog met een autogas rewiew komen.

Vervolg.... maar nu rijdt de auto op LPG.

Geweldig, de auto rijdt gewoon goed. Ik merk geen verschil tussen het rijden op benzine of op gas. De LPI installatie is keurig weggebouwd, ik rijd ongeveer 400 kilometer op een tank (48,3 liter a 0,463 euro) en dat vind ik prima voor een 2,5 liter automaat. De installatie is ingebouwd bij Auto Gas Ruissen (Henk Boertien) in Wezep. Prima lui en professioneel.

Een nadeel is dat de tank zich niet verder laat vullen dan tot 72%. (Tankinhoud 67 liter) Softwarematige aanpassing onder de motorkap gaf verbetering van 46 liter naar 48,3 liter. Vialle zegt: wacht even een paar tankbeurten, misschien kunt u dan later meer tanken. Het zal wel goed bedoeld zijn, maar het klinkt vreemd. Het is ook geen halszaak, het gaat tenslotte over een kilometer of 35 verder rijden met een tank. Ik meld het weer, tot dan.

Km stand 123250.
Inmiddels ruim 14.000 km op LPG gereden. Tja, wat moet ik zeggen, het rijdt geweldig goed. Af en toe een kort hikje en hij zoeft weer verder. Dat hikje schijnen ze allemaal te hebben. Het komt voornamelijk voor bij lange stukken 80 en 120 km/uur. De motor hoeft dan weinig tot niets te doen.
Omstreeks km stand 115.000 vervroegde 0-beurt gegeven: o.a. olie ververst en filters van de airconditioning vervangen. Het actief-kool dat o.a PAK’s (kankerverwekkende troep, de nitroverbindingen althans) uit DME’s (Diesel Motor Emissies) filtert, werkt een beperkte tijd, dus maar vervangen. Tot zover dit college. Alles nagekeken, waardoor de rekening in totaal, inclusief sappen en oliefilters, op 450 euro kwam. Heel acceptabel. En, ook nog nieuwe matten via matten-on-line (39 euro). Wel oude bevestigingsknopjes gebruiken!

Elke dag weer fantastisch om mee te rijden. Het enige waardoor ik dagelijks wordt herinnerd aan het feit dat de auto op gas rijdt is de pomp, die luidruchtig van zich laat horen 5 seconden lang om het gas op druk te brengen, iedere keer als ik start ’s morgens. (dit blijkt onjuist, het is de pomp van de automatische instelling van de luchtvering! Is dus normaal).
Ik weet nu dat de auto, met mijn soort ritten en afstanden per 12000 km een tank benzine nodig heeft. 98 ongelood, da’s het beste.

Hele fijne airconditioning trouwens, die optimaal in te stellen is, als je hem door hebt. Er zit namelijk ook een draaiknopje op het dashboard tussen de twee roosters op gezichtshoogte die naar believen traploos warmer of koudere lucht geeft. Afhankelik van het weer wil ik daar nog wel eens een draai aan geven. Daar kom je vanzelf achter, trial and error. Tot volgende review!

Update: 134000 km
Doordat ik ook motor rijd blijven de kilometers per jaar beperkt tot 25000 km per jaar. Hele prettige kilometers, want hij rijdt prima.
Rijden op sneeuw is een regelrechte gok. Hij wordt praktisch onbestuurbaar met de tractie controle erop. Dus ADC eraf en op handschakelen gezet. daarmee red ik het net. Wat een nachtmerrie. Dan voel je pas hoe zwaar hij is. Maar er komen volgende winter winterbanden op, waarschijnlijk Nokian.
Ik heb bij 115000 km een set Michelin Premacy HP op de achterwielen laten leggen en die zijn nu bijna op: 2mm profieldiepte over. Stevige slijtage, vind ik. Binnenkort moet ik alle 4 de wielen voorzien van nieuwe banden en ik denk daarbij aan Pirelli’s P7. Ik zal laten weten hoe dat bevalt. Dunlop is een mogelijkheid (de BMW Niederlassung Kassel levert alle BMW’s met Dunlop af) maar zouden relatief snel slijten.
Van de onderhoudsindicatoren branden en twee (derde net uit gegaan). Daarmee denk ik dat het onderhoud (0, 1, en 2 beurt) om de 25000 km zal zijn.

Update: 150000 km
Intussen Pirelli P7 laten monteren bij stand 138000 voor en achter. Rijdt goed, kleeft aan de weg. Slijtage lijkt mee te vallen. Ben erg tevreden over deze banden. Bij regen ook meer grip dan met de Michelins.
Het wordt langzaam tijd de (bestelde) winterbanden te gaan monteren. Dat zijn Continental banden. Schijnen de beste te zijn op winterbandengebied. Ben benieuwd. Geniet na bijna twee jaar nog elke rit van deze geweldige auto. Lekker veel ruimte, ritten zijn ontspannen en comfort blijft goed.
Update na de winter.

Update: 168000 km
We schrijven augustus 2008 en nog dik tevreden. De winterbanden, Continental TS 790, bevielen goed, maar zaten op 15 inch velgen. Daardoor dweilde de auto door de bochten. Heel comfortabel, dat was vooral te merken bij verkeerdrempels. Op nat wegdek in bochten had de band een slechte grip. Waarschijnlijk door de relatief hoge wang en het hoge gewicht van de auto. Komende winter 16 inch velgen met Michelin Pilot Alpin PA2, index H. (225 x 55 X 16).

Update 194000 km
De Pirelli's gaan inderdaad langer mee! Ik rijdt nu om-en-om de Pirelli's en de Michelin's en dat gaat prima. De 16"en de Michelin Pilot Alpin is een goede keus voor deze auto. De Pirelli's ook, ze gaan langer mee dan ik dacht.
Nog steeds geen noemenswaardige problemen, normaal onderhoud. De sensoren op de nokkenas zijn vernieuwd (2 stuks, totaal € 150,-). De motor leek iets in te houden en soms kreeg ik een storing die weer verdween. toch maar uit laten lezen en daar kwam ie meteen als storing oppoppen. Daar pakte hij weer iets gretiger op en het brandstofverbruik was weer normaal. Dat leek iets toe te nemen en weet ik aan z'n leeftijd. Onzin dus, de auto is nog steeds fantastisch. Het leer weer eens in het onderhoudsgoedje gezet en dat is merkbaar soepeler. Het scheurt dan niet van droogte.
Na bijna een ton aan kilometers ben ik meer dan tevreden.
Wat me stoort is dat menigeen het nodig vind om de auto te beschadigen. Krassen, deukjes, vanalles wat. Begrijpelijk, ik ben ook wel eens jaloers geweest. Daarbij beschadigde ik geen auto's hoor. Ik wil de schokdempers eens laten testen, want het rommelt wat onder de wielen. De auto is erg stil, maar op klinkerweggetjes en zelfs op ouder asfalt dendert het alsof ze versleten zijn. maar even zien. Tot later!

Update 199455 km
Schokbreker rechts was "lek". olie was er uit. Eenmaal er uit leek het niet meer dan een fietspompje. Beide schokbrekers voor vervangen. Nu rijdt ie weer als het hoort, geen gerammel meer uit het vooronder.

Update 215000 km
Rijdt nog steeds heerlijk. Krassen en deuken nemen toe. Ga hem eens prof laten bijwerken. Over een paar weken weer winterbanden er op. Nog steeds dezelfde Michelin's overigens.

Update 240000 km
Motor loopt nog steeds mooi rond op gas. hoewel de gasprijs van 47 cent in 2006 naar 65 cent is gestegen en de wegenbelasting ook, rijdt ik nog steeds zeer economisch met deze touring. Matten vervangen, koplampunits vervangen, 750 euro ex, ABS regelunit gereviseerd, 300 euro. Rijdt nu in de zomer op Continental Premium Contact 2 banden, stiller en comfortabeler dan de Pirelli's.

Update 277000 km
Ik heb een hele tijd niet meer geschreven, maar ik heb de auto nog steeds. Intussen ben ik 3 (drie!) keer aangereden achterop, allemaal bij het verkeerslicht: "voet gleed van de rem' dikke audi A8, en 'ik zat mijn rijstaten in te vullen en lette niet op, en "u stond daar ineens voor me". De auto kan daar wel tegen overigens, 3 x € 800,-.
Nu is de auto echter weer aangereden terwijl ik stil stond en dat is minder, want de waarde is minder dan de schade. moet maar zien wat ik terug ga krijgen. dat heeft me doen besluiten de auto van de hand te doen, want ik rijd ook veel minder. Hooguit 15000 km per jaar. De auto rijdt nog steeds fantastisch en de schade wordt wel weer hersteld. Vorig jaar heb ik voor 2500 euro verbeteringen aangebracht en schade hersteld! Zo is de achterruit met frame hersteld, meteen maar ruitenwisser en bijbehorende zaken vernieuwd € 750,- , want klep kost € 300,- en moet gespoten, wel weer een net gezicht daardoor.
koplampen OEM vervangen € 800,- en nog wat dingetjes. Ik rijdt nog steeds op de Continentals in de zomer en in de winter de Michelins. Daar zit nu nog 4 mm op en nog 4 op de Conti's.
De rijdersstoel is nog steeds niet doorgezakt en het interieur is nog steeds fris. Om het ventilatierooster in het midden van het dashboard zit een lijstje waar spontaan een stukje vanaf kwam, dus heb op de sloop een lijstje gehaald.
nu zijn ook de bekerhoudertjes in het midden voor de achterbank kapotgegaan (door de hond!)dus dat moet nog.
Misschien maar laten zitten voor de volgende eigenaar?

Geen, tot 109.000 km benzine, Euro 95
Geen, tot 112.000 km G3 LPI autogas
Geen, tot 123.250 km G3 LPI autogas
Geen, tot 134.000 km G3 LPI autogas
met 140.000 km sonde stuk waardoor radio uitvalt en gekke storingen optreden. Blijkt om een bekend euvel te gaan. Kost 40 euro en zit ergens onder het stuur, was in 15 minuten verholpen. verder alles prima.
Geen, tot 150.000 km G3 LPI autogas.
(Winter)velgen en banden 750 euro
Geen, tot 168.000 km G3 LPI autogas
Onderhoudsbeurt 2 was 885 euro, oa (eerste sinds stand 103000) nieuwe remschijven en remschoenen voor, achter alles nog okee. Zomerpirelli’s P7 er weer op met 16 inch.
Geen, tot 194.000 km G3 LPI autogas
2 nokkenas-sondes vernieuwd, daarna pittiger en zuiniger. € 150,- Meteen met beurt, was incl de 150 euro € 445,-.
197000 km: schokbrekers voor vervangen, inclusief wat asjes en rubbers. € 1125,-. Alles origineel BMW; rustig doorademen...
Geen, tot 215.000 km G3 LPI autogas
vanaf 220000 km een aantal keren "lege Accu". Onlangs zwaardere accu geplaatst met hogere startspanning, merkbaar beter, tijd zal t leren.
Nu 240000 km: olielekkage onderkant motor nat, pakking vervangen.
Koplampunits OEM vervangen, links besloeg
274000 km: radiateur + waterpomp en de thermostaat vervangen, de versleten radiateur zat er vanaf nieuw in!
De uitlaat is ook nog steeds origineel! lekt nergens.
277000 km: schade; weer iemand achterop gereden. reparatie volgt. Denk erover de auto te gaan verkopen. Ik heb nu inmiddels 8 jaar plezier gehad van deze auto en ik zou het zo weer doen. Denk na over een 320iA touring van 2009 met Navi Professional, donker grijs metallic, met de nieuwe grille. (laatste facelift model E90/91).