BMW 520i Touring Executive (2011)

autoreview

BMW 520i Touring Executive (2011)

Signalement

Uitvoering520i Touring Executive
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst29.000 km
Lezerswaardering: 54%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

BMW 520ia Touring Executive (2011)

  • 24.000 km

Na jaren lang Volvo te hebben gereden (laatstelijk een V70 2.5T van het laatste model), begon het eind vorig jaar toch een beetje te ‘jeuken’: alhoewel de V70 een heerlijke reisauto was, was het niet bepaald een rijdersauto (veel overhellen in bochten en een nogal ‘zwabberige’ wegligging. Daarnaast heeft Volvo toch van oudsher een beetje te kampen met een ‘oude zakken’ imago (alhoewel dat nu in rap tempo verandert met de introductie van modellen als de XC60, V60, V40, etc.), en aangezien ik pas 37 ben, vond ik het tijd voor een wat meer ‘flitsende’ auto. Tegelijkertijd wilde ik niet (teveel) inleveren aan praktisch gemak en laadvermogen, want als gezin met twee jongere kinderen moet je nou eenmaal regelmatig het een en ander verstouwen.

Enfin, na een hoop speurwerk te hebben verricht (internet, autoblaadjes, autofiele kennissen etc.), met in het achterhoofd criteria als rijeigenschappen, uitstraling, vormgeving, praktische inzetbaarheid, degelijkheid, benzine (maak niet genoeg kilometers om rendabel diesel te rijden), verbruik (helaas een vereiste met deze benzineprijzen), en depreciatie, en een richtprijs van rond de 60 mille, kwam ik vanzelf uit bij het Duitse triumviraat; nu vind ik de Mercedes E-Klasse Combi niet ‘smoelen’ en ook een beetje een oude l*llenbak, dus bleven over de Audi A6 Avant 2.0 TFSI en de BMW 520i Touring. Alhoewel de nieuwe A6 Avant wat mij betreft ook een schitterende bak is, heb ik uiteindelijk toch voor de 520i Touring gekozen. Daarbij moet ik zeggen dat ik altijd wat ambivalent naar BMW als merk als geheel heb gekeken: aan de ene kant bouwen ze (naar mijn bescheiden mening) enorme proletenbakken zoals de X6 en de 6 Serie cabrio, aan de andere kant bouwen ze ook nette, meer ingetogen modellen, waarvan de 5 Touring (en de nieuwe 3 Touring trouwens ook) er wat mij betreft met kop en schouders bovenuit steekt .

Uiteindelijk is het de volgende configuratie geworden:
BMW 5 Serie
520iA Touring Executive
Automatische versnellingsbak
Black Sapphire Metallic
Black Dakota leder
18 inch LM velgen (type V328)
Dakdraagsysteem aluminium zijdeglans
Sportstuur

Verder noemenswaardige opties:

Navigatiesysteem professional
PDC voor en achter
Bluetooth en audio streaming
USB en Ipod aansluiting
Uitgebreid verlichtingspakket (maakt het interieur een stuk sfeervoller bij nachtelijke ritjes)
Elektrische achterklep

Al met al heb ik het heel rustig aan gedaan met de opties om maar op die 60 mille te blijven (helaas waren de Upgrade Editions destijds nog niet beschikbaar). Aan de andere kant, ik heb een totaal geen behoefte aan een overdaad aan elektronische hulpmiddelen zoals HUD, park assist (kom op zeg, een beetje kerel kan toch wel inparkeren), automatische cruise control, etc. Achteraf zijn er maar een aantal zaken die ik echt mis:

- stoelverwarming
- automatisch inklapbare spiegels
- audiosysteem upgrade
- (wellicht ook nog VDC, dat de wegligging van de auto nog iets strakker schijnt te maken)

Hoe bevalt de auto in de praktijk:

Het is werkelijk een genot om in te rijden, elke dag weer. In vergelijking met mijn V70 (wat toch ook geen verkeerde auto was), is deze auto op alle niveaus net een tandje beter, van de afwerking tot en met de rijeigenschappen. Het enige aspect waarin de V70 de BMW overtreft is de laadruimte; niet dat je in de BMW tekort komt, dat absoluut niet, maar wat een geweldige pakezel was die Volvo zeg, daar kan de BMW niet aan tippen….

Om te beginnen met het meest belangrijke: de rijeigenschappen. Met de 2 liter viercilinder Twinscroll turbo motor (184 pk) heb je nooit het idee dat je tekort komt, ondanks het forse gewicht van de auto (bijna 1700 kg). Vooral in combinatie met de sublieme 8-traps versnellingsbak kom je meer dan goed mee in het dagelijks verkeer. Enig minpuntje is dat de automaat af en toe enige ‘lag’ vertoont bij het terugschakelen: als je de auto in sportmodus zet en snel optrekt, en vervolgens het gas loslaat en vaart vermindert, dan blijft de motor naar mijn smaak iets te lang hoog in de toeren zitten voordat hij terugschakelt (hebben meer mensen dit euvel ondervonden ?).
Al met al zou ik de motorisering als ‘adequaat+’ willen omschrijven: je hebt nooit het idee dat je tekort komt, maar een snelheidsmonster is het niet (heb overigens het genoegen gehad om de 535d van een kennis uit te testen, en die motor transformeert de auto wel tot een racer, maar dan heb je het over hele andere bedragen, een ruime euroton). Wel is er in vergelijking met een zescilinder motor (en ook met de 5 cilinder turbo in de Volvo) een gebrek aan geluidsbeleving: pas als je de viercilinder goed op de staart trapt, kun je enig ‘turbogehuil’ ontwaren. Sturen is lekker direct (vooral in sportmodus, in comfortstand iets te losjes naar mijn smaak), en hij ligt lekker strak op de weg en helt weinig over in bochten (een wereld van verschil met de V70). Heb begrepen dat de wegligging met VDC (variable damper control) nog een stuk strakker kan worden afgesteld, maar ik vind hem zo al heerlijk rijden (las overigens dat de 520i in vergelijking met voorganger 523i (die te kampen had met een zwaarder motorblok in het vooronder) een aanzienlijk betere wegligging heeft).

Voor wat de afwerking betreft: de ‘fit en finish’ van de 5 is voortreffelijk te noemen, alles zit oerdegelijk in elkaar, nergens een kiertje of rammeltje te ontwaren, daar waar mijn V70 nog wel eens een rare ‘kraak’ gaf als ik over een verkeersdrempel of andere hobbel reed. Verder heb ik, zoals ik al aangaf, twee kleine koters die de robuustheid van de 5 uitgebreid testen, met vieze laarzen, plakkerige koekjes en snoepjes en krassen makende dinky toys etc. op de achterbank, maar nergens een krasje te bekennen, en even met een natte doek eroverheen en alles is weer brandschoon en als nieuw.
Het gebruiksgemak van de auto is perfect: je hebt, veel meer dan bij de V70, het gevoel dat je in een ‘cockpit’ zit en dat alles echt om de chauffeur draait (terwijl je er als bijrijder toch ook echt niet te klagen hebt). De standaardstoelen zijn (deels) elektrisch verstelbaar en bieden meer dan voldoende steun, ook zijdelings (voor de beeldvorming: ik meet 1.84m, gemiddeld postuur).Dit maakt de 5 tot een heerlijke reisauto, meer nog dan de Volvo; onlangs ben ik met een goede vriend in een ruk naar Turijn gereden, en voelde me volledig fris toen ik bij aankomst uitstapte, geen centje pijn.
Verder was de I-Drive bediening even wennen, maar in haar huidige generatie toch zeer intuïtief te noemen, en het navigatiesysteem (10 inch scherm met 3D weergave van gebouwen, erg gaaf om te zien) is gemakkelijk te bedienen, verwerkt instructies snel en is zeer overzichtelijk (wat was dat pop-up systeem in de V70 een draak, zeg). Ook de cruise control werkt eenvoudig en effectief. Kortom, uit alles blijkt dat BMW niet over een nacht ijs is gegaan bij het ontwerpen van het interieur.
Twee minpunten voor wat het interieur aangaat: (i) als rechtgeaarde audiofiel zou ik de kwaliteit van het standaard audiosysteem als ‘ondermaats’ betitelen: het middengebied is niet ‘vol’ genoeg, en de bas is ‘boemerig’, alleen als je bij de instellingen het basniveau een paar tandjes terug zet dan is het enigszins te pruimen, (ii) de middelste zitplaats achterin is beperkt inzetbaar door de ‘aandrijftunnel’ voor de achterwielaandrijving: als volwassene kun je hier eigenlijk niet behoorlijk zitten, voor een (klein) kind volstaat het net.

Tenslotte de kosten: natuurlijk is EUR 60K geen kattenpis, maar je krijgt wel een hoop auto voor je geld. Verbruik is ook alleszins netjes te noemen voor zo’n grote, zware auto: op voornoemde trip naar Turijn reed ik gemiddeld bijna 1 op 11 (terwijl ik me geen moment heb ingehouden (in Duitsland grote stukken 220 op de teller gehad), behalve in Zwitserland uiteraard, leek me boete technisch wel zo handig)

Samenvatting: ik vind het een ronduit geweldige auto, die zeer veel waar voor zijn geld biedt. Tot nu toe nog geen enkel probleem gehad, en ben erg tevreden over de prestaties in combinatie met het verbruik.

Houd jullie op de hoogte van de komende ervaringen (van na de 25000 KM) !

Steeds meer waardering + speeltje voor erbij

  • 29.000 km

Na weer een paar duizend vlekkeloze kilometers erbij te hebben geklokt (waaronder een ritje op en neer naar Winterberg, Duitsland (terugweg naar Amsterdam in precies 3 uur, heb even goed kunnen boenderen op de Autobahn!), en een nieuw speeltje erbij ('99 M Coupe (altijd een van mijn droomauto's geweest), zie mijn profiel, review volgt), ben ik de 520i Touring nog meer gaan waarderen om wat hij WEL is: een heerlijk comfortabele kilometervreter, met fantastische rijeigenschappen ... het idee om de motor te laten chippen of iets aan de vering te laten doen (speelde met het idee om AC Schnitzer vering te laten monteren) heb ik dan ook volledig laten varen; om mijn 'kicks' te krijgen pak ik nu in het weekend de M Coupe, met als gunstig neveneffect dat ik doordeweeks in de 5 Touring veel rustiger rijd ...

Al met al heeft het BMW virus goed toegeslagen ... nu alleen nog het stereosysteem van de 5 Touring upgraden (in de M Coupe zit een 9 speaker Harman-Kardon systeem, wat een verschil zeg), en ik ben een happy camper !

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.