BMW 520d Touring High Executive (2011)

Succesrijke traditie

BMW 520d Touring High Executive
Aan de Touring-traditie van de 5-serie voegt BMW alweer het vierde hoofdstuk toe. Nog altijd is-ie voor een belangrijk deel verantwoordelijk voor het succes van het merk uit München. De nieuweling lijkt al meteen in de smaak te vallen.

De nieuwe 5 Touring oogt iets traditioneler en 'gewoner' dan zijn voorganger, maar het cleane design zal hem op termijn zeker geen windeieren leggen. De Touring volgt op fraaie wijze het door de sedan ingezette lijnenspel. Hij oogt elegant en sportief tegelijk, best een prestatie voor een stationwagon. Bovendien vormt de Touring geen schokkende stijlbreuk met z'n voorganger. Dat is niet zonder belang, want de Touring is verantwoordelijk voor bijna de helft van de 5-serie-verkopen.

Als grootvervoerder valt de Touring wel enigszins door de mand. Je kunt heus het nodige kwijt achterin, maar de bagageruimte blijkt niet veel groter dan die van de sedan. Uiteraard kent de Touring wel een grotere inzetbaarheid, doordat je hoger kunt doorladen. De carrosserie loopt vanaf de D-stijl snel af en dat wreekt zich. Met de leuning van de achterbank plat kun je echter toch een imposante 1.560 liter bagage kwijt. Je kunt bovendien de klep in twee delen openen; in z'n geheel of alleen de achterruit.

De functionaliteit is enigszins ondergeschikt gemaakt aan het sportieve karakter van de auto, ook voorin. De zit in de uitstekende steun verlenende stoelen is laag en je kunt het stuurwiel lekker ver naar je toe trekken. Alle ingrediënten voor het creëren van een perfecte zitpositie zijn aanwezig. Gezeten op de bestuurdersstoel kijk je uit op een dashboard dat veel weg heeft van dat van de 7-serie. Het oogt door z'n grote vlakken tamelijk pompeus, maar ook opgeruimd doordat veel functies zijn ondergebracht in het i-Drive-systeem.

Soepele diesel

De gloednieuwe 520d Touring heeft een viercilinder dieselmotor met 184 pk onder de kap. Bij 1.900 tpm ontwikkelt hij z'n hoogste trekkracht van 380 Nm. Onder de 1.500 toeren lijkt de krachtbron het enigszins zwaar te hebben met de Touring, maar daarboven hoeft hij zich niet te schamen voor z'n prestaties. De achttraps automatische transmissie is buitengewoon alert en legt de verzetten boterzacht in. Trillingen en geluid schitteren door afwezigheid, waardoor je nauwelijks in de gaten hebt met een viercilinderdiesel onderweg te zijn. Het is kortom een heel fijne motor en een prima keuze voor alledaags gebruik.

De BMW heeft een sportief rijkarakter zonder dat dat afbreuk doet aan het comfort van de auto. De verhouding tussen sportiviteit en comfort is zelfs beter dan ooit in de 5-serie. Je hebt in de testauto bovendien invloed op de mate van dynamiek die de 520d tentoonspreidt door de regelbare schokdempers, waarbij je kunt kiezen uit comfort, normaal, sport en sportplus. In de sportplusstand wordt de tractieregeling buitenspel gezet, maar de stabiliteitscontrole blijft wel aan staan, want je weet maar nooit. De kont komt in snelle bochten even om, waarna de elektronica alsnog ingrijpt en de boel in het gareel houdt. Schakel de comfortabele modus in en de demping wordt zachter van karakter. Oneffenheden worden netjes verwerkt door het onderstel. In bochten rolt de BMW dan wel wat over z'n lengteas, maar irriteren doet dit niet. Hij deint iets bij hoge snelheden. Ook in de stand 'normaal' voelt de Touring comfortabel aan. Dat neemt niet weg dat het een heerlijk sturende auto is en nog steeds de maatstaf in deze klasse.

Signalement

Merk Bmw
Model 520d Touring High Executive
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 8 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Prijs € 62.815

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.995 cc
Maximaal vermogen 135 kW / 184 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 380 Nm bij 1.900 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.907 mm / 1.860 mm / 1.462 mm
Wielbasis 2.968 mm
Massa leeg 1.690 kg
Laadvermogen 675 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.000 kg / 750 kg
Banden225/55R17Prijzen
Topsnelheid 220 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,7 s (fabrieksopgave: 8,3 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 2,4 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 6,5s
Brandstofverbruik 5,3 l/100km
CO2-uitstoot 139 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (48) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum