BMW 520d xDrive High Executive (2014)

autoreview

BMW 520d xDrive High Executive (2014)

Signalement

Uitvoering520d xDrive High Executive
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf94.000 km
KM-stand laatst120.000 km
Lezerswaardering: 50%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste keer Xdrive

  • 94.000 km

Hij had gediend als zakelijk vervoer van een sigarenroker, dat was er wel aan te ruiken. Hij was net binnen bij de Premium Selection en ze hadden hem nog niet eens schoongemaakt of hij was al verkocht.

Hij had bijna alle opties behalve de naar mijns inziens te bemoeiachtige veiligheidssystemen. Comfortstoelen, head-up, elektrisch verstelbare, verwarmde stuur, demper controle, hi-fi geluid, Xdrive, open dak. Hij miste alleen nog soft-close. Mijn schoonvader heeft 't wel. Dat is leuk voor hem.

Comfortsluiting is wel heel handig. Een schopbeweging onder de bumper en de achterklep gaat open. De iDrive is perfect, daar hoef ik niet veel over te zeggen. EDC heb ik ook best vaak gebruikt. Soms is het leuk of nodig om een wat stuggere vering/demping te hebben. Soms wil je zachtjes deinen op stand Comfort+. Er zijn veel rijstanden. Eco pro, Comfort+, Comfort, Sport en Sport+. Het is wel handig om je auto aan te kunnen passen naar je mood.

xDrive is geweldig. Je hebt 4 x 4 met het gevoel van een achterwielaandrijving. Natuurlijk voel je ook een beetje van de aandrijfkrachten aan de voorkant maar dat geeft niet. De nadelen zitten 'm in mijn optiek enkel in de kosten. Altijd 4 (ster)banden tegelijk vervangen en een extra bak met olie die ook een keer ververst wil worden. Volgens BMW zijn deze bakken trouwens onderhoudsvrij. De 8-traps kennelijk ook. Toch geloof ik ZF liever, en die zegt dat dat niet zo is.

De 8-traps is een must in een 5-serie. Een 3.0 eigenlijk ook. Want hoewel de 190 paarden redelijk kunnen sleuren aan deze koets, mis je toch dat gewicht en vooral de koppelkromme van een zes-in-lijn aan de voorkant. De neus voelt duidelijk licht aan. De beleving van een grote auto mis je toch op de ene of andere manier.

Deze 4 x 4 is redelijk zuinig. Op de snelweg met 100-130 zal die niet snel onder de 1 op 16 gemiddeld komen. Bij 100 cruise zit je ongeveer op 1 op 20. Ad Blue gaat met zijn grote tank ongeveer 30.000 km mee. Volgepakt heen en weer naar Kroatië was 't verbruik 1 op 16,5.

Herprogrammering

  • 110.000 km

Chiptuning vond ik persoonlijk broodnodig. 8,1 seconden duurde de sprint naar de 100, en dat is best wel lang voor een moderne 5-serie, vind ik. 225 PK i.p.v. 190 en 450 NM i.p.v. 400 deden hem goed. De winst was subtiel, het was niet zo dat je opeens met een enorme turbo-gat te maken had. De winst was trouwens het best merkbaar in stand Sport+.

Er is een keer een sensor in de uitlaat vervangen geweest onder garantie. Daarbuiten heeft de dealer alleen onderhoudswerk gehad aan deze wagen. Onderdelen en uren zijn bij de dealer niet goedkoop. Maar als je bedenkt dat je een keer per jaar een bedrag kwijt bent aan onderhoud en vervanging terwijl je voorheen het hele jaar door tijd en geld kwijt was aan je oudere wagens, dan ben je toch weer gerustgesteld. Pinnen graag.

Saffier zwart met zwartlederen interieur ziet er gaaf uit. In de zomer, onder de zon geparkeerd is het een hel van binnen. Soms is het zo heet dat de display van de navigatie aan en uit gaat. Het duurt ook een eeuwigheid om het interieur te koelen. Runflats zijn handig, maar qua rijcomfort triest. Ze zijn steenhard. xDrive staat een centimeter hoger op z'n benen. De combinatie van een hogere vering en hardere banden was niet goed. De veerweg is langer dus als je fijnproever bent zoals ik, dan voel je een gebibber. Het valt niet iedereen op, maar persoonlijk hecht ik heel veel waarde aan een feilloze vering en demping. En dat is bij een BMW, waar alle details op de wegdek voelbaar zijn door de minimale spelingen in het onderstel, alleen te garanderen met een piekfijne afstelling en afstemming van de onderdelen.

Ongelukjes

  • 120.000 km

Ongelukjes zijn altijd vervelend. Tenzij je schadeloosgesteld bent, moet je bij deze wagen diep in de buidel tasten. Het spiegelglas van een zijspiegel kostte origineel € 550,00 incl. BTW Dat is de prijs van alleen het glas. In grote steden kun je vaak beter je spiegel dichtklappen als je ergens parkeert. Bij deze auto moet je op 't knopje drukken voordat je uitstapt of je vinger wat langer op de portierhendel houden als je comfortsluiting hebt.

Achterbumper vervangen is ook geen pretje, maar je bent pas aan de beurt als er iets met de koplampen gebeurt. Een unit kost helaas overdreven veel. Privé zou ik deze wagen nooit aangeschaft hebben. Nu de zaak de kosten betaalt kan ik ermee leven.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.