AutoWeek 3 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 3 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Reviews
  • BMW
  • 5-serie

autoreview

BMW 520d xDrive High Executive (2014)

Amsterdammertjes
  • Amsterdammertjes16
  • Review
21 december 2020 om 18:31
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

Uitvoering520d xDrive High Executive
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf94.000 km
KM-stand laatst120.000 km
Gemiddelde lezerswaardering: 50%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste keer Xdrive

  • 94.000 km
  • 17 augustus 2016

Hij had gediend als zakelijk vervoer van een sigarenroker, dat was er wel aan te ruiken. Hij was net binnen bij de Premium Selection en ze hadden hem nog niet eens schoongemaakt of hij was al verkocht.

Hij had bijna alle opties behalve de naar mijns inziens te bemoeiachtige veiligheidssystemen. Comfortstoelen, head-up, elektrisch verstelbare, verwarmde stuur, demper controle, hi-fi geluid, Xdrive, open dak. Hij miste alleen nog soft-close. Mijn schoonvader heeft 't wel. Dat is leuk voor hem.

Comfortsluiting is wel heel handig. Een schopbeweging onder de bumper en de achterklep gaat open. De iDrive is perfect, daar hoef ik niet veel over te zeggen. EDC heb ik ook best vaak gebruikt. Soms is het leuk of nodig om een wat stuggere vering/demping te hebben. Soms wil je zachtjes deinen op stand Comfort+. Er zijn veel rijstanden. Eco pro, Comfort+, Comfort, Sport en Sport+. Het is wel handig om je auto aan te kunnen passen naar je mood.

xDrive is geweldig. Je hebt 4 x 4 met het gevoel van een achterwielaandrijving. Natuurlijk voel je ook een beetje van de aandrijfkrachten aan de voorkant maar dat geeft niet. De nadelen zitten 'm in mijn optiek enkel in de kosten. Altijd 4 (ster)banden tegelijk vervangen en een extra bak met olie die ook een keer ververst wil worden. Volgens BMW zijn deze bakken trouwens onderhoudsvrij. De 8-traps kennelijk ook. Toch geloof ik ZF liever, en die zegt dat dat niet zo is.

De 8-traps is een must in een 5-serie. Een 3.0 eigenlijk ook. Want hoewel de 190 paarden redelijk kunnen sleuren aan deze koets, mis je toch dat gewicht en vooral de koppelkromme van een zes-in-lijn aan de voorkant. De neus voelt duidelijk licht aan. De beleving van een grote auto mis je toch op de ene of andere manier.

Deze 4 x 4 is redelijk zuinig. Op de snelweg met 100-130 zal die niet snel onder de 1 op 16 gemiddeld komen. Bij 100 cruise zit je ongeveer op 1 op 20. Ad Blue gaat met zijn grote tank ongeveer 30.000 km mee. Volgepakt heen en weer naar Kroatië was 't verbruik 1 op 16,5.

Herprogrammering

  • 110.000 km
  • 18 januari 2018

Chiptuning vond ik persoonlijk broodnodig. 8,1 seconden duurde de sprint naar de 100, en dat is best wel lang voor een moderne 5-serie, vind ik. 225 PK i.p.v. 190 en 450 NM i.p.v. 400 deden hem goed. De winst was subtiel, het was niet zo dat je opeens met een enorme turbo-gat te maken had. De winst was trouwens het best merkbaar in stand Sport+.

Er is een keer een sensor in de uitlaat vervangen geweest onder garantie. Daarbuiten heeft de dealer alleen onderhoudswerk gehad aan deze wagen. Onderdelen en uren zijn bij de dealer niet goedkoop. Maar als je bedenkt dat je een keer per jaar een bedrag kwijt bent aan onderhoud en vervanging terwijl je voorheen het hele jaar door tijd en geld kwijt was aan je oudere wagens, dan ben je toch weer gerustgesteld. Pinnen graag.

Saffier zwart met zwartlederen interieur ziet er gaaf uit. In de zomer, onder de zon geparkeerd is het een hel van binnen. Soms is het zo heet dat de display van de navigatie aan en uit gaat. Het duurt ook een eeuwigheid om het interieur te koelen. Runflats zijn handig, maar qua rijcomfort triest. Ze zijn steenhard. xDrive staat een centimeter hoger op z'n benen. De combinatie van een hogere vering en hardere banden was niet goed. De veerweg is langer dus als je fijnproever bent zoals ik, dan voel je een gebibber. Het valt niet iedereen op, maar persoonlijk hecht ik heel veel waarde aan een feilloze vering en demping. En dat is bij een BMW, waar alle details op de wegdek voelbaar zijn door de minimale spelingen in het onderstel, alleen te garanderen met een piekfijne afstelling en afstemming van de onderdelen.

Ongelukjes

  • 120.000 km
  • 14 juni 2018

Ongelukjes zijn altijd vervelend. Tenzij je schadeloosgesteld bent, moet je bij deze wagen diep in de buidel tasten. Het spiegelglas van een zijspiegel kostte origineel € 550,00 incl. BTW Dat is de prijs van alleen het glas. In grote steden kun je vaak beter je spiegel dichtklappen als je ergens parkeert. Bij deze auto moet je op 't knopje drukken voordat je uitstapt of je vinger wat langer op de portierhendel houden als je comfortsluiting hebt.

Achterbumper vervangen is ook geen pretje, maar je bent pas aan de beurt als er iets met de koplampen gebeurt. Een unit kost helaas overdreven veel. Privé zou ik deze wagen nooit aangeschaft hebben. Nu de zaak de kosten betaalt kan ik ermee leven.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
 
  • Houd me op de hoogte over de BMW 5-serie
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    520i Executive

    BMW 520i Executive

    • 2003
    • 237.000 km

    € 5.750

    520D Sedan 191pk HIGH EXECUTIVE AUT8. Sportleer, Navi, Camera, Xenon

    BMW 520D Sedan 191pk HIGH EXECUTIVE AUT8. Sportleer, Navi, Camera, Xenon

    • 2015
    • 74.750 km

    € 24.900

    Touring 520D 184pk HIGH EXECUTIVE AUT8 Leer, Navi, Xenon, ECC, LMV

    BMW 5-serie Touring 520D 184pk HIGH EXECUTIVE AUT8 Leer, Navi, Xenon, ECC, LMV

    • 2014
    • 231.566 km

    € 14.900

Meer BMW 5-serie occasions

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • BMW 5-serie specificaties
  • BMW 5-serie occasions
  • BMW 5-serie video's
Advies en informatie
  • BMW 5-serie tests
  • BMW 5-serie gebruikersreviews
  • BMW 5-serie index
PREMIUM
BMW 5-serie - Volvo S90

BMW 5-serie - Volvo S90

Met de XC90 bewees Volvo al dat het zich heeft ontwikkeld tot serieuze speler in de markt voor...

Lees meer
 

BMW 5-serie reviews

  • Review
    BMW 520d xDrive High Executive (2014)

    BMW 520d xDrive High Executive (2014)

    • 21 december 2020
  • Review
    BMW 528i High Executive (2016)

    BMW 528i High Executive (2016)

    13
    • 18 januari 2019
  • Review
    BMW 520d High Executive (2015)

    BMW 520d High Executive (2015)

    5
    • 9 september 2018
  • Review
    BMW 520i (2014)

    BMW 520i (2014)

    2
    • 30 juni 2018
  • Review
    BMW 520d Corporate Lease Edition (2016)

    BMW 520d Corporate Lease Edition (2016)

    • 16 december 2017
  • Review
    BMW 535d M Sport Edition (2015)

    BMW 535d M Sport Edition (2015)

    3
    • 16 september 2016
  • Review
    BMW 518d Corporate Lease Edition (2015)

    BMW 518d Corporate Lease Edition (2015)

    12
    • 6 juli 2015
meer reviews
BMW 5-serie vs Volvo S90 - Dubbeltest

BMW 5-serie vs Volvo S90 - Dubbeltest

130

Met de XC90 bewees Volvo al dat het zich heeft ontwikkeld tot een serieuze speler in de markt...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autotest
    BMW 540i xDrive

    BMW 540i xDrive

    17
    • 4 januari 2021
  • Autonieuws
    BMW laat heftige M5 CS alvast zien

    BMW laat heftige M5 CS alvast zien

    29
    • 30 december 2020
  • Review
    BMW 5-serie (2020)

    BMW 5-serie (2020)

    5
    • 22 december 2020
  • Review
    BMW 520i touring Executive (2002)

    BMW 520i touring Executive (2002)

    5
    • 15 december 2020
  • Review
    BMW M535i (1986)

    BMW M535i (1986)

    22
    • 1 december 2020
  • Review
    BMW 530e (2017)

    BMW 530e (2017)

    3
    • 11 oktober 2020
  • Review
    BMW 520i Touring (2018)

    BMW 520i Touring (2018)

    5
    • 7 oktober 2020
Merk
Merk
  • Autonieuws
    Extra centimeters voor BMW 3-serie

    Extra centimeters voor BMW 3-serie

    36
    • 22 januari 2021
  • Autonieuws
    BMW i4 uitgebreid in beeld

    BMW i4 uitgebreid in beeld

    57
    • 22 januari 2021
  • Autonieuws
    BMW komt dit jaar met elektrisch M-model

    BMW komt dit jaar met elektrisch M-model

    31
    • 19 januari 2021
  • Autotest
    BMW X1 xDrive25e - Test

    BMW X1 xDrive25e - Test

    16
    • 19 januari 2021
  • Autonieuws
    BMW wil dit jaar sprong maken met EV-verkoop

    BMW wil dit jaar sprong maken met EV-verkoop

    36
    • 18 januari 2021
  • Autonieuws
    Back to Basics: BMW iX3

    Back to Basics: BMW iX3

    57
    • 16 januari 2021
  • Review
    BMW 335i Touring High Executive (2008)

    BMW 335i Touring High Executive (2008)

    7
    • 15 januari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep