BMW 520d Touring Business (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 520d Touring Business |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand laatst | 40.000 km |
de ervaring met gemengde gevoelens.
- 3.000 km
Na begin juni de auto in ontvangst te hebben gekregen konden de fijne kilometers gemaakt worden.
Heerlijk rustig interieur en omdat ik veel kilometers maak bewust gekozen voor de 520D.
Op de snelweg bij een rustig rijgedrag 1:23 haalbaar.
De aanwezige audio zonder tweaters al meteen laten vervangen voor een betere audioset.Wat een verschil.
Maar ik begon mij te storen aan een bonkend geluid dat ik eigenlijk al vanaf dag 1 had. Bij bepaalde drempels een vreselijke klap.Ik ben het type dat vrij veel muziek aan heeft,en dan valt het niet op,maar is de audio uit dan hoor je het goed.
De dealer gebeld en de auto is gecontroleerd.Volgens advies van BMW is er een nieuwe voorpoot gemonteerd,en na 1 week garage heb ik de auto weer in ontvangst mogen nemen.
Ik heb de auto weer meegenomen en ze wilde graag weten of het in orde was.
De pret was van korte duur omdat ik wederom bij de zelfde drempels het geluid weer hoorde.
Meteen de dealer weer gebeld en een afspraak gemaakt voor het wederom laten nakijken.
Voor de rest in deze periode geen rammels,kraken en dergelijke.Auto rijd verder als een trein.Stevig op de weg en een zeer bescheiden verbruik.
8000 KM
Ja, de kilometers gaan hard met dagelijks ruim 170 km en ook nog een trip naar Frankrijk.
De auto bevalt nog steeds goed,maar voor het bonkend geluid staat een afspraak.
9200 KM
Nadat er 2 dagen een vogelpoepje op de deur had gezeten en die ik met wassen verwijderd heb,een doffe plek op de lak.Dit gemeld aan de dealer en zou samen met de afspraak voor de voorvering in orde gemaakt worden.
Voor de rest nog steeds geen klachten over de auto.
10000 KM
De auto naar de dealer gebracht en met een medewerker gaan rijden om het gebonk te localiseren.Het gebonk gebeurt op drempels die je toch langzaam neemt.Ook de medewerker heeft het geluid gehoord en de auto is daar gebleven,en ook zou de poetser naar de doffe plek kijken.
De volgende dag ben ik gebeld door de dealer met de volgende constatering.
Het gebonk is een specifiek 5 serie touring probleem met de vierpitters.Dit is sinds een half jaar bekend en een oplossing zou nog niet voorhanden zijn.Eind September komen er mannen vanuit Duitsland naar Nederland en gaan de auto onderzoeken.
Ook zeiden ze bij de dealer dat de doffe plek verholpen was.
Met deze wetenschap ben ik de auto gaan halen,en bleek de plek nog gewoon aanwezig op de deur en dit is nu afgedaan als miscommunicatie tussen de medewerkers bij de dealer.
Ik heb ondertussen BMW in gebreke gesteld wat betreft de problemen met bonken,en wil hebben dat uiterlijk 2 weken na de controle door de Duitsers de problemen zijn opgelost.Zo niet zullen er andere stappen volgen.
Het blijft nog steeds een genot om in de auto te rijden,maar het kan niet zo zijn dat een auto bonkt.Dit model is al weer een tijdje op de markt.Daar de dealer zelf aangeeft dat het probleem al een half jaar bekend is,en de auto ruim 3 maanden oud is ben ik toch een beetje misleid.Dit is de keus die BMW maakt,en dan moeten ze ook de gevolgen maar accepteren.
Ook nu naar 11000 km een fijne auto voor lange afstanden,maar geen auto voor drempels.
Comfort is prima,en het vermogen is ook goed.Ben zeer te spreken over het instrumentarium.
Zoals altijd een heerlijke joystick om alles te bedienen.
Onderzocht door BMW
- 13.000 km
De auto is zoals afgesproken door mijn dealer uit Naarden naar BMW in Rijswijk gebracht.Daar is de auto onderzocht.
2 dagen terug ben ik door de dealer opgebeld dat er van uit Duitsland een nieuw type schokbreker verzonden gaat worden om onder de auto te plaatsen.
Ben uiteraard benieuwd hoe dit gaat aflopen.
Ik vind het overigens wel vreemd dat als dit probleem al 6 maanden bekend is er nu pas maatregelingen worden genomen en er waarschijnlijk duizenden 5 serie stations rondrijden die ook dit probleem hebben.
Ik heb van de dealer overigens een zelfde type 520 D in bruikleen die het zelfde euvel heeft.Elke drempel op een zuigend en bonkend geluid.
Alweer op 40000 km
- 40.000 km
Na in het begin veel problemen te hebben gehad met de voor vering zijn deze problemen nu nog steeds weg.De auto heeft net een reis van 6000 km achter de kiezen en met dakdrager en volgeladen in de auto met 4 personen een zeer zuinige reis achter de rug.gem 1:17.Met toch wel een pittige rijstijl.
Ben nog steeds te spreken over de auto,maar de stoelen vind ik op lange ritten niet lekker zitten.Ik blijf instellen om een beetje lekker te zitten,maar na 15 wil ik weer verstellen.
De 12v in de auto werkte op een gegeven moment niet.oorzaak onbekend,en na een afspraak met de dealer die nu Dusseldorp in Naarden is maar liefs € 31 kwijt voor het vervangen van een zekering.Volgens hun een sluiting door iets van buitenaf..Ja ja..Dat was dus mijn laatste bezoek aan deze dealer.Met nog 6 maanden garantie op de teller komt hij daar straks toch niet meer.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW 5-serie Touring 535xD HIGH EXECUTIVE / PANODAK / TREKHAAK / MEMORY / SOFTCLOSE / 19"
- 2015
- 157.693 km

BMW 5-serie Touring 520d High Executive | M-PAKKET | PANO | ACC | HUD | KEYLESS | 360 CAM |
- 2017
- 152.523 km

BMW 535d Upgrade Edition, Automaat, Navi-pro, trekhaak, Opendak, Leer, M-Pakket, active steering, tc
- 2013
- 221.232 km