BMW 520d Touring (2018) #5
autoreview

Signalement
Uitvoering | 520d Touring |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 118.000 km |
KM-stand laatst | 128.000 km |
Eerste 10.000km
- 128.000 km
Ik heb de auto nu 4 maanden en 10.000km. Tijd voor een eerste impressie van wat goed en minder bevalt. Ik doe normaal 30/40.000km per jaar. Dus wat dat betreft zit ik goed op schema.
Allereerst de overweging om tot deze aankoop over te gaan. Hiervoor was ik 5 jaar de trotse bezitter van een Volvo V70. Zonder noemenswaardige problemen van 140.000 naar 320.000km gereden en met een beetje pijn in het hart weg gedaan. Maar het was tijd voor iets anders.
Daar ik veel (Duitse) snelweg kilometers rijdt en de auto ook voor vakanties gebruikt wordt was een benzine of een PHEV met kleine accu geen optie. Qua EV heb ik de model Y van Tesla overwogen aangezien die ruim genoeg is, een goede range/uitrusting heeft en nog enigszins vriendelijk geprijsd is. Maar dat was nog 1, voor de prijsdaling en 2, de range is simpelweg te klein om mijn werk retour (280km) in de winter zonder bijladen te halen.
Bleef dus over een diesel met bij voorkeur een fatsoenlijke tankinhoud. (Volvo en Mercedes monteren soms belachelijk kleine tankjes waardoor je alsnog iedere 6/700km aan de pomp staat).
Waar heb ik naar gekeken? XC60, GLC, V90, X3, 5serie. Allemaal bouwjaar rond 2018/2019 en rond de 100.000km.
Uiteindelijk voor deze 520d uit 2018 gegaan omdat de uitvoering, prijs, inruil en de extra ruimte ten opzichte van de X3 mij erg aanspraken.
Wat bevalt tot nu toe goed:
De verlichting. Er zit adaptief LED licht op. En dat is simpelweg subliem. Ik rijdt veel in het donker en het is echt veeel beter dan de Xenon in de Volvo.
De wegligging. Dat verwacht je ook bij een BMW, maar hij maakt het helemaal waar. Comfortabel rechtuit en stabiel door de bochten. Ik heb nog geen moment het gevoel gehad aan de limiet te zitten.
De afwerking. Echt aluminium, leer en alcantara. Overal merk je dat er over na is gedacht en het zit heel goed in elkaar.
Wat vind ik minder:
De sportstoelen van het M-pakket zijn erg smal bij het zitvlak. Zozeer dat ik een beetje scheef zit in de stoel. Ik heb dit inmiddels al aan laten passen. Nu ben ik niet dun/klein. Maar met 190 en 90kg ook weer niet gigantisch. In onze Mini zit ik bijvoorbeeld prima in de sportstoelen.
Er zit het optionele HIFI audio systeem in. En dat is simpelweg belachelijk. Zeker als je bedenkt dat er nog een simpeler versie is. Zodra je hem iets harder zet dan begint het geluid te vervormen en redden de woofers het al niet meer. Let er op dat je het HK systeem hebt of dat je een potje van 1250,- klaar hebt liggen voor een upgrade.
De kofferbak. Qua liters zou hij niet op nauwelijks onder moeten doen voor de V70. Maar in de praktijk krijg je er veel minder in. Duitse liters zijn toch anders dan Zweedse en Italiaanse. Want zowel onze Alfa's als Volvo's verrasten daar altijd juist positief.
Over weer een 10.000km zal ik proberen wat verdere ervaringen te melden.
Tot nu toe is het verbruik (in de winter) redelijk stabiel op 6,4l/100km.
De Volvo deed bij hetzelfde gebruik 6,2l/100km. Dus daar zit niet veel verschil in.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.