BMW 520d Touring (2007) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 520d Touring |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 132.000 km |
KM-stand laatst | 238.000 km |
Zelf onderhoud uitvoeren
- 144.000 km
Comfort
Een heerlijke reiswagen en voordelig in gebruik en onderhoud.
Banden: Bewust heb ik deze auto terug op 16´ wielen met standaard banden gezet met een normaal reservewiel. De enige Runflat banden die nog in of meer in de buurt komen zijn de ´17 Pirelli P7. Dunlop, Bridestone Conti was het allemaal niet.
Stoelen/hoofdsteunen: Kies als je de keuze hebt alleen daarom al het facelift model. De hoofdsteunen uit de E39 waren veel beter en een andere klasse. De pre facelift hoofsteunen van voor midden 2007 zijn gewoon van beton en slecht verstelbaar.
Bekerhouders: absurd dat een auto van dit prijsniveau geen bekerhouders heeft. Detail waar je vaak pas achter komt als de auto al voor de deur staat.
Bluetooth: Liever een parrot bluetooth met voice controle als apart systeem. Wint het voor mij van het BMW systeem.
Navigatie. In de dagelijkse praktijk binnen een land is de Business uitvoering net zo goed als de prof. Tip: Koop op tijd een verse navigatie CD en koppel de functie beeldscherm uit aan de # of * programmeer toetsen op het stuur.
Prestaties
De 163pk variant is als motor perfect en op zich ruim voldoende in de lage landen. Iets onrustiger als eerdere versies. Maar in combinatie met een handgeschakelde zesbak valt me dat in het dagelijks gebruik in 80-120 verkeer niet echt mee. Ik heb de E61 facelift 163pk ook gehad met automaat en dat is een aanzienlijk fijnere en luxere auto om mee te rijden.
Verbruik/kosten
Op dit moment staat het verbruik rond de 5,6l per 100km. Dat is meer dan uitstekend. Onderhouds/verbruikskosten van de 5 serie is lager dan de 1.9TDI golf die we ook (nog) hebben.
Het BMW onderhoudsysteem is wat mij betreft totale zakkenklopperij. Intervallen zorgen er voor dat je volgens hun schema veel te vaak moet je dan voor het een en dan weer voor het andere naar de werkplaats.
Zorg dat je online een pdf met reset manual te pakken krijgt en plan het zo dat de afspraken wel in een keer samen kunnen.
Interieur filters: Vaker vervangen dan aangegeven. Houden de boel binnen langer fris.
Remmen: met één lange inbus + een lijmtang kun je dat heel simpel zelf. blokken kosten per set €50-60 + een indicator van € 14,95
Olie: Zorg ook als je naar een onafhankelijke garage gaat dat je de juiste en dure olie krijgt. Als er al een liter olie bij zou moeten zorg dat je dezelfde goede kwaliteit olie blijft gebruiken. Geen tankshop rommel!
Als je veel lange afstanden kunt rijden kun je rustig 10-15k of nog langer langer door rijden als dat beter uitkomt met b.v. APK of iets anders wat moet gebeuren.
22/9/2015 Inmiddels bijna 240.000km
Bijna een ton verder en wat heb ik moeten doen....Niks nada nul...alleen olie, filters & banden en verse blokken. Tussen de olie beurtjes gaat er per 35k een liter olie bij.
De bedrading van de radioantenne geeft af en toe kuren en hebbje alleen nog één klassieke zender.....blijft een vervelend 5 euvel...
Zonder problemen bijna een ton verder
- 238.000 km
Heb de highlights per ongelukhier boven toegevoegd
Verbruik is rock steady 5,7 L per 100 km met 225/55/16
Olie. 1L per 35.000
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.