BMW 520d (2007)

autoreview

BMW 520d (2007)

Signalement

Uitvoering520d
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst133.000 km
Lezerswaardering: 42%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Dit is mijn eerste leaseauto, tevens mijn eerste nieuwe auto, en bovendien mijn eerste duitse auto. Hiervoor heb ik enkel franse auto’s gereden, 1 Renault en 4 Citroens, met overwegend positieve ervaringen (m.u.v. de XM qua betrouwbaarheid maar dat kon ik haar vergeven, wat een leuke auto!).

Dan nu de BMW. Ik heb rustig de tijd genomen toen ik een leaseauto uit mocht zoeken, en in die tijd grondig onderzoek gepleegd. Ik ben geen voorstander van 1 specifiek merk, en heb bijna alle (hogere) middenklassers in het ~50K segment proefgereden of uitvoerig bestudeerd (o.a. Audi A6 2.0TDI, VW passat 170pk highline, Alfa 159 2.4JTD, BMW 320d, Citroen C5 2.2HDI, Peugeot 407 2.2HDI etc).

De 520d stak met kop en schouders boven al deze auto’s uit, op bijna alle punten. Het klinkt vreemd, maar eigenlijk is de 520d + business line pakket een vrij scherpe aanbieding t.o.v. bovengenoemde auto’s. Hij is sneller, hoogwaardiger, en biedt een enorm rijplezier voor ongeveer hetzelfde bedrag als een luxe aangeklede ’normale middenklasser’ (sorry voor de rare verwoording).
Wat mij betreft verslaat hij ook heel makkelijk de A6 2.0TDI qua techniek, motor, prestaties en algemeen rijgedrag. Wel vind ik de A6 erg mooi qua exterieur, maar m.i. is een E60 echt de betere auto in bijna alle opzichten.

Zo heel erg kaal zijn de Duitse auto’s tegenwoordig ook niet meer. Een business pakketje voegt een uitstekende navigatie (Becker), supermooi geintegreerde Bluetooth en nog enkele andere zaken toe voor nog geen 2000 euro, dat is gewoon een scherpe aanbieding.

Ik heb bewust de LCI afgewacht, dit is de BMW benaming voor facelift. De veranderingen t.o.v. het 2003 E60 model zijn bescheiden qua exterieur. Vooral de (zeer fraaie) LED achterlichten vallen op maar verder moet je 2 keer kijken. Het interieur is er echter enorm op vooruit gegaan (ik ken de ’oude’ E60 modellen ook erg goed).
Veel hoogwaardiger, fraaiere materialen, i-drive is sterk verbeterd (o.a. voorkeuzeknoppen) en de business navigatie is behoorlijk veel beter geworden (nu met DVD maps).

Maar nu iets veel belangrijkers. Namelijk: Het ’Freude am fahren’ is echt waar! Deze auto zorgt na bijna 20dkm nog steeds bij elke rit voor een heerlijk gevoel en een glimlach op m’n gezicht. De basisdieselmotor doet daar niets aan af. Die is werkelijk krachtig genoeg, en behoorlijk stil. De 8.3 seconden naar de 100 zijn niet eens zo interessant, wat vooral opvalt is het uitstekende acceleratievermogen op de snelweg. 163pk lijkt niet overbemeten, maar vergeet niet dat de auto slechts 1485kg weegt, minder dan een Mondeo of Alfa 159.
Dat neemt niet weg dat een 530d of 535d natuurlijk veel mooier klinkt en nog meer reserves heeft, om over de 6 in lijn benzinemotoren nog maar te zwijgen. Baas boven baas is er altijd, maar die vielen buiten mijn budget.

Het leuke is dat je ondanks het enorm communicatieve onderstel toch ook superrelaxed comfortabel kunt cruisen. Ik maak heel regelmatig autobahnritten, en dan valt op hoe ontzettend stil de auto is, ook ruim boven de 200km/h. De auto voelt dan superstabiel aan, je kunt moeiteloos in 1 ruk door naar Munchen ofzo. Vanaf de eerste kilometer valt al op hoe onzettend stijf, stabiel en gebalanceerd deze auto is.

Ik ontwerp zelf electronica voor mijn beroep en ben erg gevoelig voor de ’innovatiefactor’. Dat zit wel snor bij de BMW 5 serie! Het is duidelijk dat engineers hier veel meer de baas zijn geweest dan bij vele andere merken. Alles ademt een heel hoog high-tech gehalte uit. Op het oog is alles simpel gehouden, in de praktijk kun je via i-drive alles instellen wat je maar zou willen. De huidige (3e) generatie i-drive is geweldig, ik kan er mee lezen en schrijven. En dan de vele mooie details, zoals de LED ring die je cruise control snelheid aangeeft of het LCD met zeer hoge resolutie tussen je tellers. Ik vind het erg fraai.

Als dat je allemaal niet zoveel doet, en als je niet veel waarde hecht aan ’sportief rijden’ (rare term), dan is de 5 serie een ruime sedan die niet veel meer biedt dan echte kwaliteit en dan misschien vrij duur is. Ik ben persoonlijk echter overtuigd dat ik 100% de juiste keuze heb gemaakt, ik geniet elke dag van deze auto.

Tot slot het verbruik: Mijn rijstijl is normaal gesproken vrij gemoedelijk in stedelijke omgeving, en op de snelweg gaat het allemaal wat vlotter. Ik rijd de motor altijd rustig warm, en wil daarna soms wel eens volgas optrekken. Daarmee haal ik zo’n 6.5l/100km als gemiddelde, nauwelijks slechter dan de fabrieksopgave (5.9l) en wat mij betreft een heel nette waarde voor een auto in deze klasse.
De nieuwe 520d (sinds sept2007) heeft 177pk en zou 5.1l/100km moeten kunnen halen, een wereldprestatie van BMW! Het roetfilter werkt trouwens ook buitengewoon goed (is aangetoond), daar kan VAG nog wat van leren. Evenals BMW’s efficient dynamics programma, waarmee ze aantonen dat je best vlotte auto’s kunt maken die toch milieubewust zijn.

P.S. Als u meer wilt weten, kijk dan ook eens op e60.net

*********************
* Update Juni 2008: *
*********************

De BMW is net een jaartje oud, en er staat nu ruim 40dkm op de teller.
Er zijn geen heel bijzondere dingen te melden dus ik houd het beknopt.

De motor is soepeler geworden en is duidelijk nog fijner dan een paar maanden geleden. Heerlijke krachtbron, lekker stil. Het is een van de beste 4-cyl diesels van dit moment.

Het verbruik is erg laag. Ik haal gemiddeld 6.9l/100km en dat is inclusief autobahnritten.
Wanneer je binnen NL een wat langere rit maakt, gewoon beschaafd rijden, dan haal je makkelijk 6.0l/100km. Laatst zelfs een lang stuk CC op 100km/h, en de boordcomputer gaf 4.3l/100km aan (!). De afwijking van die boordcomputer is overigens ~5%.

Het verbruik is dus beter dan de meeste kleine middenklasse diesels. Geen wonder dat de 520d een A-label heeft gekregen. Er is overigens een leuke test te vinden waarin een 520d het wint van een Prius qua verbruik. Niet helemaal objectief maar wel vermakelijk om te lezen.

Problemen? Er is 1 reparatie nodig geweest. De A/C condenser is lek geraakt. De oorzaak was een steentje dat op hoge snelheid (>200) tegen de condenser is geketst, en een miniscuul gaatje heeft gemaakt waar het R134a gas vrolijk uit kwam spuiten. Een kwestie van domme pech dus (hoewel, ben toch blij dat het niet de voorruit was...). De condenser is onlangs door Smudde Enschede vervangen door een nieuw exemplaar. Ik kon meteen terecht en de reparatie is snel en correct uitgevoerd onder garantie. Hulde! Ik kreeg overigens een 118d mee, ook een fijne auto. Een lekker gooi&smijt autootje. Zou heel graag eens een 130i willen proberen op een bochtig weggetje... De Einser is erg krap, maar wel zeer solide en ook prima geschikt als reisauto voor langere ritten. Maar goed ik dwaal af.

Slotconclusie 40dkm: De E60 520d is nog steeds een geweldige auto waar ik elke dag met plezier in rijd. BMW maakt tot nu toe de naam dubbel en dwars waar op het gebied van (rij)kwaliteiten.

PROBLEMEN

Na aflevering (eind mei 2007) heb ik de auto meteen intensief in gebruik genomen. Er is geen enkele reden geweest om terug naar de dealer te gaan (BMW Smudde Enschede, lof!). Alles is tot nu toe 100% in orde.

Het klint erg saai, maar ik heb momenteel gewoon geen enkel zwaar punt van kritiek op deze auto. Als ik dan toch wat moet zoeken:
- Tijdens stadsverkeer is het soms hoorbaar dat je met een 4 cyl diesel onderweg bent. Bij hogere snelheden hoor je de motor niet, ook niet bij 230km/h op de teller.
- Er is geen temperatuurmeter aanwezig, heel vreemd. Via het geheime menu’tje in de instrumentencluster kun je het trouwens wel uitlezen.
- De regensensor is iets te gevoelig, ook in de laagste stand.
- Ik heb 1 keer meegemaakt dat de complete i-drive spontaan in reset sprong (incl navigatie), daarna nooit meer gebeurd.
- De standaard speakers zijn niet zo erg goed, ik heb het HiFi speaker system meebesteld en ben daar erg tevreden over. Het kan nog beter met Logic7, hoewel die een stuk minder schijnt te zijn dan het pre-LCI systeem.
- De standaarduitvoering zou je Duits saai kunnen noemen. Ik heb gekozen voor een licht interieur, waarmee dit minpunt grotendeels wegvalt. Ik ben erg gelukkig met de keuze van beige interieur en pianolak sierlijsten, uiteraard is dit sterk persoonlijk.
- Sommige opties zijn belachelijk duur, waarom moet ik bijvoorbeeld 700 euro bijbetalen voor een neerklapbare achterbank terwijl 3 keer goedkopere auto’s dat standaard hebben? Door veel opties aan te vinken kan men de auto makkelijk verdubbelen qua nieuwprijs.

Dit zijn echt kleine puntjes. Zoals u ondertussen heeft begrepen ben ik enorm tevreden en heb ik nog geen seconde spijt gehad van mijn keuze.

Ik zal over nog enkele tienduizenden kilometers wederom een update schrijven.

Korte update na 3.5 jaar

  • 125.000 km

Ik heb de BMW nu ongeveer 42 maanden. Over 6 maanden loopt het leasecontract af en is het tijd voor een andere auto. Voor mijn gevoel is dat wel erg snel, het voelt aan alsog hij nog maar net ingereden is.

De auto geeft het gevoel dat hij moeiteloos het tienvoudige zou kunnen rijden van de 125dkm die nu op de klok staat. Hij voelt nog zo goed als nieuw aan. Ik ben behoorlijk zuinig geweest op de BMW en voldoe niet aan het stereotype beeld van een leaserijder, dat zal zeker helpen, maar het belangrijkste is de bouwkwaliteit van deze auto die gewoon fantastisch is.

**Exterieur:** In zeer goede staat. Een klein beetje steenslag op de motorkap. En helaas is een achterportier overgespoten na een kleine schade (de eerste schade deed pijn, ook al was het minimaal en betaal ik het niet zelf). Ondanks deze kleine smetjes ziet ie er erg goed uit. Als de auto goed gewassen is dan zou je hem zo in een showroom kunnen zetten en mensen wijsmaken dat het een nieuwe auto is. Ik vind de E60 nog steeds erg mooi en in geen enkel opzicht verouderd overkomen. De winterbanden staan op de wielen die op deze foto staan, de zomerbanden zitten op "Type 116" originele wielen die ik persoonlijk erg mooi vind.

**Interieur:** Hier is iets minder zuinig omgegegegaan met de bekleding, vooral achterin door de kinderen. Er zitten een paar vlekjes in die ik binnenkort eens professioneel wil laten reinigen. Verder is alles nog als nieuw. Geen slijtagesporen. Stoelen zitten nog net zo lekker als de eerste dag. Alle bedieningselementen voelen aan alsof ze nieuw zijn.

**Technisch:** [Afkloppen] - Ik heb in totaal in 125dkm slechts 1 technisch probleem gehad met deze BMW (los van het steentje in de condenser waar BMW niet veel aan kan doen). Tijdens een rit in Duitsland hoorde ik een gesis. Rustig teruggereden, en bij een bezoekje aan de dealer bleek dat de turboslang losgeschoten was. Snel verholpen en weer verder met die probleemloze kilometers. Echt fantastisch dat deze technisch zeer complexe auto zo probleemloos is. De LCI (facelift na 2007) is sowieso een stuk betrouwbaarder dan de oude E60 types van 2003-2007. Het interieur is overigens ook veel hoogwaardiger.

Samengevat bevalt de BMW me werkelijk uitstekend en ik zie het als een voorrecht dat ik hem dagelijks kan en mag gebruiken. Ik kan nauwelijks kritiek bedenken.

Snelwegritten zijn nog steeds een heerlijkheid. Of het nou met 110 op de cruise control is (lekker muziekje op en relaxen), of met 200+ in Duitsland (... eiegenlijk ook lekker muziekje op en relaxen!), de kilometers schieten ongemerkt onder je voorbij en je hebt echt een lekker gevoel van onschendbaarheid.

Het verbruik is laag: De boordcomputer geeft 6.2l/100km aan over de laatste paar duizend kilometer. Ongeveer 6.5l/100km in het echt, vind ik erg netjes voor zo'n grote auto. Ik moet er wel bij zeggen dat ik voornamelijk langere ritten maak, kom niet veel in de stad met deze auto.

Tot slot: Ik hoor wel eens van mensen dat een nieuwe auto snel went en dat na 2 weken de lol er wel van af is. Bij mij is niets minder waar. Ook na ruim 3 jaar kan ik nog dagelijks genieten van de moeiteloosheid waarmee de 520d me bijzonder snel en comfortabel vervoert, en daarbij het Freude am Fahren echt waarmaakt.

Begin 2011 is het tijd om een opvolger te bestellen. De logische keuze zou een F10 zijn. Ik ben er echter nog niet zeker van om 2 redenen: Ten eerste vind ik de F10 wel mooi maar ook erg behoudend vormgegeven, tot nu toe spreekt hij me minder aan dan de E60 omdat ik hem zelfs een tikje saai vind. Misschien is dat een kwestie van wennen. Ten tweede: De F10 is in de uitvoering die ik zou willen toch wel een stukje duurder qua bijtelling, terwijl ik in de praktijk steeds minder rijd.

Volgende week de F10 eens proefrijden. Tevens ga ik uitgebreid bij andere merken rondkijken. Ik ga hier de tijd voor nemen en proberen objectief te vergelijken, vind ik maar al te leuk als autoliefhebber. De F10 maakt een goede kans maar er zijn nog zoveel andere goede en fijne auto's te koop tegenwoordig...

Mvg,
Tim Tiek

Tijd voor afscheid...

  • 133.000 km

Binnenkort, rond mei 2011, loopt het leasecontract van 4 jaar af. Dat betekent dat het tijd wordt voor wat anders. Hoewel ik ook overweeg om het leasecontract te laten verlengen omdat ik nog erg content ben met de BMW. Nog steeds probleemloos, nog steeds Freude am Fahren.

Ik neem rustig de tijd om een opvolger-shortlist te maken. Binnen het leasebudget is erg veel leuks te vinden en ik zit qua kilometers op de grens tussen benzine en diesel, mag dus zelf kiezen.

Ondertussen ook de F10 gereden in 520d touring uitvoering. Daar zaten slechts een beperkt aantal opties op, en toch kwam de catalogusprijs al boven de 70K. Niet erg bijtellingvriendelijk. Wat opvalt is het fraaie interieur dat een vooruitgang is t.o.v. de E60. Zeker de nieuwe navi-pro is erg mooi (en kostbaar).
Ik reed een uitvoering met 8-traps automaat. Die is subliem: Schakelt heerlijk zacht en toch snel. De nieuwe 520d is ook nog een stuk vlotter geworden, ondanks het hogere gewicht. Je komt echt niets te kort. Ik kreeg echter niet het idee dat hij stiller is en ook het rijgedrag vond ik niet wezenlijk beter. De F10 vind ik ook wat anoniemer en van binnen lijkt hij niet erg ruim. Al met al vind ik het zeker een geweldige auto, maar ik twijfel of het me de bijtelling waard is. Misschien het heroverwegen waard als er wederom een business uitvoering komt, of een 520i. Hopelijk een turbogeblazen 4-cyl benzine met 184pk ofzo, maar dat zal nog wel even duren gezien het verkoopsucces van de F10.

Ik heb ook naar de Citroen C5 tourer gekeken. Mooie auto, en voor weinig geld aan te kleden met alle denkbare opties. Heb hem al wel in het echt bekeken. Afwerking natuurlijk iets minder dan de 5-serie, maar wel heeeel veel waar voor je geld. Binnenkort een proefrit om te kijken hoe dit uiterste (zeker met HydroIII) zich verhoudt tot de BMW. Ik heb voor de BMW naar veel tevredenheid verschillende Citroens gereden.

Een ander alternatief is een Audi A6. De nieuwe is alleen nog leverbaar met 6-cyl motoren, en is daarmee vrij duur in de lease. Ik vind het ook een erg saai model, valt me nogal tegen. Ik ga hem bekijken, maar denk niet dat ik hem erg interessant zal vinden.

De E-klasse is ongetwijfeld een goede auto, maar ik vind hem lelijk en ik ben nog geen 66 jaar (maar de helft daarvan) dus die valt af. De C-klasse vind ik wel mooier, maar dat is toch ook niet mijn auto.

Wel wil ik de A5 sportback eens bekijken. Da's een A4 hatchback, veel praktischer dus. Lijkt me wel wat i.c.m. 2.0TFSI motor. Ben benieuwd of hij ruim genoeg zou zijn voor ons gezin. Binnenkort eens kijken.

Ook de Peugeot 508SW is het overwegen waard. Mooi interieur, lekker veel opties voor weinig geld. Ik ga hem zeker eens bekijken en proefrijden. Ik ben er alleen nog niet uit wat ik van het exterieur vind, moet hem in het echt zien.

Een BMW 3-serie rijdt heerlijk maar is me te klein.

Het (wellicht meest verstandige) alternatief is dat ik nog een half jaar langer met de fijne huidge Fuenfer rijdt. Aangezien ik minder kilometers maak dan m'n leasecontract voorschrijft, kan dat in ieder geval voor enkele maanden.

Ik laat t.z.t. mijn bevindingen en keuzes hier weer weten. Dank voor de tips to dusver.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (47)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.