BMW 435d xDrive Gran Coupé High Executive (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 435d xDrive Gran Coupé High Executive |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 190.000 km |
Top Diesel
- 190.000 km
In het rijtje reviews hier miste ik nog de 435d - reden maar eens een stukje over mijn nieuwste aanwinst te schrijven. Bovendien heb ik net de eerste 10.000 km volgemaakt, een mooi moment even bij deze fijne auto stil te staan.
Na zo'n twee maanden voorpret werd de auto medio september afgeleverd. Mijn oude 335d had eerder onverwacht de geest gegeven op de Autobahn dus ik had een paar weken mijzelf moeten verbijten in een geleende 320 - ook een fijne auto hoor, maar toch uit een andere dimensie... ik was dus blij te kunnen overstappen :-)
De 435d is een prachtige auto waar je snel aan went, zoals eigenlijk aan iedere BMW. Nu rij ik dit merk al ruim 30 jaar, dus waarschijnlijk groei je erin maar ook deze voelt direct vertrouwd aan. Alles zit waar het moet zitten.
Standaard is de 435d voorzien van x-drive en een zijdezachte 8-traps (sport)automaat; de motor heeft wat meer vermogen en koppel gekregen dan in de 335d die ik hiervoor had maar is desondanks beduidend stiller en zuiniger geworden. Nu koop je zo'n auto doorgaans niet om economische redenen, maar het is wel leuk als je op één tank in München kunt komen - al moet je dan wel een beetje rond de 130 blijven hangen. Maar ook met een wat zwaardere rechtervoet is het verbruik zeer acceptabel; en in NL is een gemiddelde van 1:15 goed haalbaar. De motor zelf laat niets te wensen over; bij beschaafde snelheden nauwelijks hoorbaar en bij een meer sportieve rijstijl met een mooi sonoor uitlaatgeluid. Verder is er in elke situatie en bij elke snelheid absoluut moeiteloos een enorme bult vermogen beschikbaar die je stevig in de kussens drukt.
Verder is de auto voorzien van nagenoeg alle opties, en eigenlijk was de enige gok een beetje de kleur; na allerlei zwarte, antraciete en grijze auto's moest-ie maar weer eens blauw worden, liefst een wat meer donkere tint. Estorilblau is ook mooi, maar dat zie je al zoveel dus werd het een kleur die ik niet kende: Tansanitblau. Dat bleek op deze auto een erg mooie diep-blauwe kleur te zijn, vooral als de zon schijnt. Het interieur is ook geslaagd (antraciet met hexagon aluminium en mat-blauwe sierlijsten) al is het leer van de bekleding (combinatie Oyster/zwart) wat minder geschikt voor spijkerbroeken. Denim geeft altijd wat af, en dat lichte leer moet dus regelmatig schoongemaakt worden. Om het rijtje kritiekpunten meteen maar even af te werken: ook de lensjes van allerlei camera's aan boord moeten regelmatig worden schoongemaakt, en als het regent en je maakt de kofferbak open wil er nog wel eens wat water naar binnen komen. Zo'n rubber mat in de kofferbak is dus wel aan te raden. De kofferbak is trouwens onverwacht groot, met een forse achterklep die je - uiterst praktisch - open kunt 'schoppen'. Nog een minpuntje is de internetvoorziening; die blijkt alleen in het land van registratie te werken. Even de grens over en je kunt er niks meer mee; in die zin dus een optie met een zeer beperkt nut. Het online entertainment systeem (Deezer), automatische kaartupdates, realtime traffic etc. etc. werken wel over de grens, dus waarom BMW dit zo heeft beperkt is een raadsel. Zelfs tegen meerprijs is het niet mogelijk!
Voor wat betreft de overige opties ben ik doorgaans wel tevreden. De adaptieve LED koplampen geven zeer veel licht, al schijnen ze wat minder de bocht in dan de adaptieve xenon-verlichting op m'n vorige auto. Je rijdt in principe continu met groot licht, de auto dimt alleen daar waar het nodig is maar dat went snel en het stoort kennelijk niemand. Aanraders zijn verder het sportremsysteem, het M-onderstel, het HUD, de DAB+ radio en het uitstekende harman/kardon geluidssysteem. Handig zijn verder de elektrisch wegklapbare trekhaak, de office-voorzieningen en de uitgebreide navigatiemogelijkheden - al kent dat systeem nog wel wat 'rare' dingetjes zoals 'de industrieterrein' en 'het straat' en heeft het soms de neiging vreemde aanwijzingen te geven (bijv. op de snelweg de afrit nemen, om via de oprit vervolgens weer de snelweg op te gaan) Dat zou niet moeten mogen anno 2016!
Al met al een flinke investering (in deze uitvoering met zes cijfers voor de komma) maar wel een waar ik nog geen cent spijt van heb. Een fantastisch rij-ijzer voor de verwende automobilist!
Aanvulling: Inmiddels zijn we een jaar en 45.000 km verder, het klokje staat nu op 55.000 km en inmiddels heb ik het eerste mankement geconstateerd: het rubber knopje op het stuur waarmee je de cruise-control instelt begint los te raken. Het valt nog onder de garantie, dus....
Verder is BMW gestopt met het aanbieden van internet, wat (zie boven) sowieso al een vrij nutteloze optie was. Het aanbieden van een WiFi voorziening in de auto zou een goed alternatief zijn, helaas is men nog niet zover.
Verder zijn sinds de laatste updates ook de vreemde nukken van het navigatiesysteem verdwenen.
De winterse rij-eigenschappen zijn prima, al waren de uitdagingen qua sneeuw en ijs dit jaar beperkt.
Verder over het algemeen nog zeer tevreden. Het verbruik is zeer netjes en komt in NL uit op rond de 1:15 gemiddeld. Volgende tussenstop als we het klokje rond zijn...
***
Time flies when you're having fun... die drie sterretjes staan voor een lange tijd en een heleboel kilometers. Inmiddels heeft de 4' zijn 5e verjaardag achter zich, en nadert hij de 190.000 km. Het eerste mankementje bij 55.000 km is zich nu een tweede keer aan het aftekenen, maar verder heeft de auto zich al die jaren prima gehouden. Hij heeft me geen enkele keer laten staan, er ging niets kapot en buiten het normale onderhoud zijn er nauwelijks extra kosten aan geweest - er ging zelfs geen lampje kapot, ook niet op die vele slechte wegen in Oost-Europa waar wel de vullingen uit je tanden trilden. Alleen een stuurkogel heb ik preventief laten vervangen, al was dat niet echt nodig. Nu gaan straks voor de laatste keer de winterwielen eronder, want als corona het nog even wil toelaten gaat-ie nog een keer mee op wintersport. De laatste keer, want binnenkort kan de volgende eigenaar er van gaan genieten - goede dingen moet je immers doorgeven. Het nieuwe jaar gaat starten in een 330e hybride; je moet met je tijd meegaan :-) Dit keer in portimao blauw, everything included. Wellicht lees je daar binnenkort de eerste review over!
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

BMW 435i Gran Coupé - Op de rollenbank

Autoleven: Guido den Aantrekker

Test: Jaguar XE 20d - BMW 420d - Mercedes-Benz C 220 d

Dubbeltest - Volvo S60 Polestar vs BMW 435i Gran Coupe

BMW 4-serie Gran Coupe
